Shettis päls.

elaktroniqe

Trådstartare
Min shettis har ofta väldigt mycket päls på vintern, och nu har hon precis varit i fällningsperioden. Dom har fått B-vitmin i en tvåveckorsperiod i mars.
Och nu har shettisen slutat fälla fast hon har mycket päls kvar och det är varmt ute :confused:

Hon gjorde det tidigare ett år också och då släppte hon aldrig den tjocka pälsen utan hade den kvar så vi fick klippa henne då hon svettades som ett skållat troll.

Tänkte dock köpta B-vitaminer igen i helgen och ge henne i två veckor.

Vad mer kan jag göra? Bara hoppas eller borsta och hoppas på att fällningen kommer igång igen?

Sv: Shettis päls.

Hejsan jag har också två shettisar som är sena med pälsfällning o en av dom mår dåligt under tiden pälsen håller på o lossna. Jag har sedan några år tillbaka (5år) gett alla mina hästar NPK:s Äkta Vetegrodds Olja, Den är bra till mycke, bla pälsfällning o glans, renar kroppen på slagg produkter, Fertilitet, brunst, mineraler o vitaminer mm mm. Detta är att Rekomendera, det går mycke fortare med pälsfällningen o mycke mer bra på köpet. Denna finns bla på grangården o i välsoterade häst sports butiker.
Det är värt att prova! Lycka till

Fällningen sägs ju ha med antal timmar ljus på dygnet att göra och inte med värmen, vet inte om det stämmer men OM det är så så borde längre utevistelse göra att de fäller bättre? Min lilla teori bara.

Mina fäller som galningar, den ena shettisen har snart fällt allt! Jag ryktar med ryktsten varje dag, det är kanonbra om de har börjat fälla!

Dom är ute minst 8-10 timmar om dagen så. :)

Jag ryktar och gnuggar och gnider allt vad jag kan, men just nu läser hon ju inte alls nästan =/

Är det någon som vet om linfröolja är bra för fällningen och pälsen förresten?

Min shettis har ofta väldigt mycket päls på vintern, och nu har hon precis varit i fällningsperioden. Dom har fått B-vitmin i en tvåveckorsperiod i mars.
Och nu har shettisen slutat fälla fast hon har mycket päls kvar och det är varmt ute :confused:

Hon gjorde det tidigare ett år också och då släppte hon aldrig den tjocka pälsen utan hade den kvar så vi fick klippa henne då hon svettades som ett skållat troll.

Tänkte dock köpta B-vitaminer igen i helgen och ge henne i två veckor.

Vad mer kan jag göra? Bara hoppas eller borsta och hoppas på att fällningen kommer igång igen?
Parasiter och tandproblem kan göra att hästar inte fäller "klart".

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 183
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 300
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka