Shettis med problem!

S

Smulan_114

Hej!
Jag skötter en shettis som jag försökt köra in, Så en dag hände det som inte får hända! Hon bockade, av glädje för visso, men hon blev rädd och drog iväg med vagnen. Vad skulle jag göra? Tillslut fick jag tag i henne och kunde lugna den stackars hästen. Efter detta har hon blivit bakskygg och jag vill inte fortsätta köra in henne själv.
Så min fråga är har ni några tips hur jag kan göra? För jag vet att hon skulle bli en toppenbra körponny!

Tänkte även börja träna lite småkonster typ, stå på last pall och buga med henne, Några tips?

Tack på förhand!

Kramar Mia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Shettis med problem!

Hej!
Jag skötter en shettis som jag försökt köra in, Så en dag hände det som inte får hända! Hon bockade, av glädje för visso, men hon blev rädd och drog iväg med vagnen. Vad skulle jag göra? Tillslut fick jag tag i henne och kunde lugna den stackars hästen. Efter detta har hon blivit bakskygg och jag vill inte fortsätta köra in henne själv.
Så min fråga är har ni några tips hur jag kan göra? För jag vet att hon skulle bli en toppenbra körponny!

Tänkte även börja träna lite småkonster typ, stå på last pall och buga med henne, Några tips?

Tack på förhand!

Kramar Mia

Hoppas att löser sig för dig! Jag hade en shettis här hemma som jag skulle köra in allt gick till en början bra och jag hade börjat att köra små rundor med honom. En dag när vi skulle ut på en tur och jag ej hade hunnit sätta mig i kärran kom det en motorcyckel, han saktade in snabbt men då var det redan försent hästen skenade iväg med vagnen efter sig jag trodde aldrig att jag skulle få se honom levande igen men han vek in i en hage till sist och stod där inlindad i linor och skakade. Killen med motorcykeln var helt förtvivlad och vi hjälptes åt med att spänna lös hästen. Efter denna händelse gick det aldrig mer att köra honom, vi försökte på alla vis men han stegrade sig rakt upp så fort vi närmade oss med kärran bakom honom. Han skakade av skräck så vi beslöt oss för att inte utsätta honom mer för detta. Jag hoppas att det går bättre för dig.
Kram.
 
Sv: Shettis med problem!

Lämna in ponnyn hos en proffesionell och utbildad person som kör in hästar. Jag vet att detta kostar pengar men om du vill försöka köra ponnyn igen och tror att den kan blir en bra körponny trots händelsen så är det värt det.

Jag har kört i många år men ger mig ändå inte på att köra in på egen hand utan förbereder med tillvänjning av sele, remmar, och tömkör ute i miljöer men sen när det är dags för vagn då lämnar jag iväg dem. Att köra in en häst på ett säkert sätt är inte så lätt som man kan tro, det kan gå bra i början men sen när vagnen kanske skramlar till för första gången så blir det skentur.

Sen brukar gamla körkarlar ofta säga att vi hobbykörkuskar vi kör med på tok för klena bett och att man "måste" ha stångbett när man kör annars blir det för farligt. Jag ska erkänna att jag har alltid kört med vanligt tränsbett eller travbett men förstår poängen för med ett lite kraftigare bett så hade man kanske kunnat få stopp INNAN de får så mycket fart att det blir sken och tråkigheter av det. Det kan ju börja så oskyldigt som du berättar, med en liten bock eller brall.

Hoppas att det går bra för er oavsett, det är tråkigt när det händer.
 
Sv: Shettis med problem!

Det där har hänt med flera av mina unghästar, det är bara att försöka igen. Ta det långsamt och träna med att "slå" hästen på benen och rumpan med draglinor eller något liknande. Gå i skogen där det är snårigt så hon får grenar runt benen och under magen. Tar du det bara lugnt och börjar om från början och låter det ta tid så är det säkert inga problem.
 
Sv: Shettis med problem!

Tack för alla tips!
Ni ger mej hoppet åter!
:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 873
Senast: Takire
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp