Sheltie vs. Cavalier

Sv: Sheltie vs. Cavalier

Dansk/Svensk gårdhund? Liten men robust, visserligen en terrier men inte lika terrieraktig som jackrussel tex.

Så här står det på rasklubbens hemsida :)

Den dansk/svenska gårdshunden är med sitt praktiska format (32-37 cm hög) lätt att ta med i bilen, båten, campingvagnen, etc. Rasen trivs med att vara med sin familj - ensamhet uppskattas inte. Gårdshunden är en trogen kamrat som är pigg på äventyr, den hänger med på långa promenader, jogging-, skid- och ridturer. Det är alltså ingen soffliggare, men när det är dags för vila uppskattas kroppskontakt.

Helt rätt :o
Skulle stå visserliggen lik JRT men mildare och inte lika terrieraktig. Vet inte hur jag fick till det där. :angel:

Fast jag tycker nog att DSG och JRT skiljer sig rätt mycket i temperament också :) framförallt som du säger så är ju inte DSG en terrier och dom är mycket mildare än JRT. Sen har väl raserna helt olika ursprungliga användingsområden då vitt jag vet. Jag skulle säga att DSG inte är terrieraktig öht i min mening, inte min egna och inte andra individer jag träffat heller :) men dom påminner lite om varandra i utseendet :)

Senast ändrad:

Jag har faktiskt skitkass erfarenhet av dsg. Jag känner 5 st som har var sin och allihop är jävligt uppkäftiga faktiskt. Har varit problem med både morrande och utfall när hund har tyckt annat. Dessutom stora problem att ha lösa, väldigt svåra med smådjur som inte tillhör familjen. Och lite problem att lämnas ensamma.

Jag själv äger en DSG och min går i stort sett alltid lös och jag skulle verkligen inte kalla henne för uppkäftig. Hon är en väldigt mjuk och förig hund med mycket will to please. Sen har jag även startat upp en aktivitetsgrupp för rasen här i Gävleborg och jag upplever ingen av hundarna i den gruppen (just nu är vi cirka 8 st hundar) som uppkäftig heller. Smådjur har jag ingen erfarenhet av med henne då det i min familj bara finns andra hundar men hon umgås med svärföräldrarnas katt utan problem. Sen är det kanske inte så konstigt om en DSG inte blir bästis med familjens marsvin mtp att det är en råtthund från början ;)

Min kan vara ensam utan problem eftersom att jag lagt ned tid på att ensam träna henne men jag lämnar henne väldigt sällan längre än 2-3 timmar, jag har gjort det också ett antal ggr och det har aldrig varit några problem. Möts alltid av en lugn hund som antingen vilar i soffan eller kommer och sträcker på sig och viftar på svansen.

Bara för att du har träffat fem st hundar som varit uppkäftiga betyder det ju knappast att alla individer av rasen är så. Det är dessutom väldigt vanligt att folk har oreggade hundar och kallar dom för DSG eller DSG/JRT korsningar som man också kallar DSG, säger inte att dina bekantas hundar inte är renrasiga men jag möter ofta folk som säger att dom har en DSG som egentligen är en blandras.

Jag tex hade förr väldigt dålig erfarenhet av hovawart och hade träffat på en del elaka. Jag var helt säker på att rasen var sån tills min syrra skaffade en egen. Nu har jag träffat väldigt många olika då en bekant föder upp och dem jag träffat innan måste bara vara ett exempel på dålig avel..

Senast ändrad:

Kan ju vara så att jag haft tur och bara träffat trevliga exemplar av gårdshundarna. Men har ju ändå stött på en del och upplever inte att din beskrivning passar på dem jag träffat.

Jag vet inte om det är något utbrett problem i rasen med det som du kallar uppkäftighet men det är inget som uppmärksammats i RAS i alla fall. Men det finns ju andra här inne på forumet som har betydligt bättre koll än jag på just DSG så jag kan ju säkert ha fel.

Nä precis, DSG som gårdhund har ju hållt efter gården från skadedjur och JRT är en jakthund som man använt specifikt till grytjakt :)

Jag har aldrig påstått att alla dsg är som jag beskrev. Jag skrev tydligt att min erfarenhet av dem är kass.
Alla är renras och har samma typ av mentalitet.
En av mina vänners tik började redan vid nio (!) veckor hugga och morra då hon inte fick som hon vill och hon har haft ett jäkla jobb med den hunden.
Denna går okej att ha lös, däremot så kan hon inte ha den lös hemma hos folk som har katt, kanin osv, hon blir helt rabiat. Jag vet att det är en rått hund, men hon blir som sagt totalt rabiat.
Sen så har vi två kullbröder, två olika ägare, som inte går att ha lösa alls knappt, dom sticker hej vilt. Tränas i lydnad/agility men går inte bra alls, dom springer iväg och lyssnar inte för 5 öre. Båda har blivit kastrerade och fungerar lite bättre nu, men inte så himla.
Sen så har vi en tik som bor på hästgård, hon har ett jäkla revirtänk och hugger och gör utfall om ngn tex ber henne gå ifrån höet där hon ligger.
Även hon helt rabiat i smådjur, hon äter sönder stallinredning om hon känner lukt av möss, far omkring som en sate efter fåglar och skiter i vad som kommer ivägen.
Sen har vi en hane till som morrar och gör utfall, om man ska rasta den åt kompisen så går det jätte bra när man kommer dit och går ut, go och glad, men när man däremot ska ta av koppel efter promenaden, det går inte...

Jag säger inte att alla är såhär, absolut inte. Jag har bara inte haft turen att få träffa en trevlig normalt fungerande dsg.
Men 5 hundar, i 5 olika hem där jag anser att dom faktiskt får vad dom behöver i form av aktivitet, motion och konsekventa ägare, det är mer än en slump.
Precis som nervösa, stressade shelties är mer än en slump.
Alla raser har sina problem och det är VIKTIGT att man faktiskt informerar om detta med så man som valpköpare vet vad man ska ta reda på.

Tråkigt att du har träffat mindre trevliga individer. Jag har inte alls träffat på gårdshundar som beter sig som du beskriver. Så jag vet inte om det faktiskt är ett ubtrett problem inom rasen som du verkar anse att det är? Men samtidigt så känns kanske inte fem hundar som en slump nej men å andra sidan har jag stött på betydligt fler än fem gårdshundar och ingen har betett sig som du beskriver. Vissa ägare har inte kunnat haft sina lösa då dom haft för stort viltintresse men det kan ju bero på träning och på individer.

Som sagt så finns det dom här som har bättre koll på rasen än vad jag har men så vitt jag vet är det inget problem som rasklubben uppmärksammat. Därmed inte sagt att det inte finns men som sagt inget jag upplevt hos de gårdshundar jag träffat.

Men självklart är det viktigt att välja uppfödare noga oavsett ras!

Det kan ju vara så att jag haft tur med de DSG jag träffat också. Och att rasklubben inte tagit upp det kan ju bero på att dom har andra prioriteringar även om man kan tycka att det inte borde finnas viktigare saker än mentaliteten på en hund.

Det kan ju vara så att jag haft tur med de DSG jag träffat också. Och att rasklubben inte tagit upp det kan ju bero på att dom har andra prioriteringar även om man kan tycka att det inte borde finnas viktigare saker än mentaliteten på en hund.

Om jag inte hade de raser jag har så hade jag absolut kunnat tänka mig en dsg. Jag har dv.schnauzer och schnauzer så den typen av hund gillar jag. En hund med lite tryck i utan att vara riktigt så vass som terriern kan vara.

Har inte mött så många dsg, men de jag träffat har varit väldigt trevliga och lojala med sin familj/ägare. Jrt, däremot har jag mött ett antal som är ungefär som dsg:n bekrivs ovan. Kvick, bitsk och jaktgalen...

Jag har inte sån koll på rasen så att jag kan säga om det är ett vanligt problem. Men detta är ju vad jag upplevt.
Har inte DSG blivit rätt populäradet senaste?
Isf kan ju svaret på problemet ligga där.
Så fort en ras blir mer populär så avlas det på mindre genomtänka kombinationer..

prinsessfeminist: Jag har precis som du träffat en del JRT som beter sig som Shark skrev. Jag valde DSG som ras just för att det är en liten hund som ändå har lite tryck i utan att vara som en terrier :) I min familj finns också dvärgschnauzrar, blir nog en egen sån för mig nån dag också tror jag :love:

Shark: Jo rasen har ökat otroligt i popularitet de senaste åren så det kan absolut vara förklaringen. Jag hörde mig för lite i "DSG kretsar" och vissa höll med om din uppfattning medans vissa inte alls tyckte det stämde. Men ingen tjänar ju på att förneka problemet om det finns ett så jag hoppas verkligen inte rasklubben gör det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 596
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka