Sheltie vs. Cavalier

Sv: Sheltie vs. Cavalier

Jag gillar Cavalierens mentalitet, då tycker jag Sheltien är för nervig. Men Cavaliern har många rasbundna sjukdommar.

Barn i familjen? Om inte, så väjer jag nog Sheltien

Barn i familjen, japp...9 och 10 år uppväxta med hundar....jag är lite fundersam över sjukdomarna så är det ju...och hur pass "svårt" det är att undvika dom.....?

Har sneglat lite på Papillon, men kände väl mest att gränsen går där för att vara lite för späd ute i stallet, men har kanske fel?? Har också...(förutfattade meningar?!?! :o) om att dom är små bjäbbiga "tanthundar"?? Har nte haft så nära kontakt med rasen faktiskt....
:laugh:

Jag har ingen större erfarenhet av de raser du nämner. Dock undrar jag om du kikat på dvärgschnauzern? Den stämmer bra in på det du verkar söka tycker jag :) Dom är i min mening väldigt bra sällskapshundar men så är jag partisk också då det finns två stycken i min familj sen 10 år tillbaka och jag är mer eller mindre uppvuxen med rasen :love:

Har faktiskt inte kikat närmre på dvärgschnauzer....har väl egentligen bara träffat på den största modellen där dom enligt mitt tycke varit lite väl vassa, men det var kanske en tillfällighet?

Tycker det är så tråkigt med Cavalierens hälsostatus, rasen som sådan skulle nog annars passa väldigt bra in på det jag söker...

Tycker mycket om Sheltiens lekfullhet och elegans...men hade lite tankar över om nervositet, något som jag hade fått för mig fanns i mindre utsträckning hos Shelties än hos Collien....?

När man kliver in i en ny rasvärld så har man svårt tycker jag att veta vilka linjer/uppfödare som har bra hundar....en snårig värld hundvärlden...:grin:

Menar du riesenschnauzer eller stora dvärgschnauzrar när du skriver den största modellen? :) För så vitt jag vet så skiljer sig mentaliteten på riesen- och dvärgschnauzer. Har ingen erfarenhet av riesenschnauzer men jag skulle inte beskriva dv-schnauzern som vass.

Hej hej!
Jag har två cavalier och dom är verkligen underbara hänger med på allt och om man är sjuk så struntar dom i om man ligger och sover i tre dagar. Dom är verkligen duktiga på att anpassa sig! Sen med sjukdomarna så kan man absolut "välja" beror helt på viljen uppfödare man tar, på min ena som är omplacering så kommer han från ett utställningar kennel och då känns de som att den uppföfaren struntar i sjukdomar o bara avlar efter snygghet o därför så mår han inte toppen, min andra cavaöier köpte jag från en kennel som avlar efter friskhet, så den är fel färgad men helt frisk. Så hitta en bra uppfödare så blir de bra :)
Dom är verkligen bäst :)))

Menar du riesenschnauzer eller stora dvärgschnauzrar när du skriver den största modellen? :) För så vitt jag vet så skiljer sig mentaliteten på riesen- och dvärgschnauzer. Har ingen erfarenhet av riesenschnauzer men jag skulle inte beskriva dv-schnauzern som vass.

Förlåt, det var givetvis riesen jag tänkte på som tidigare kollegor hade som tjänstehundar, dessa "tjänstehundar" kunde dock inte användas till så mycket annat än att skrämmas...dåligt hundägarskap enligt min mening...men vissa av dom som hade dessa hundar jämförde rasens "vasshet" med Malle....

Som sagt, säkert underbara hundar med rätt ägare....

Att den skulle vara för späd behöver du inte oroa dig för. Och inte att det skulle vara en bjäbbig tanthund heller ;). Pappisen är väldigt arbetsvillig och lättjobbad, de älskar att vara med på allt och att vara med sin familj, de älskar att jobba men de kräver det inte.

Min Pappis fick vandra vidare i September, och jag kommer definitivt ha en igen. En fantastiskt trevlig ras som jag varmt kan rekommendera. Tränade både lydnad och agility med min. Det finns ett antal champions i rasen inom både bruks, lydnad, agility, så låt dig inte luras av tantstämpeln. De är fräsiga som tusan!

Det är en väldigt frisk ras, vilket för mig är ett stort plus. Pappisen ögonlyser man och kollar patella på, men det är inga stora problem inom rasen.

Senast ändrad:

Gillar verkligen cavaliererna och har drömt om en sedan jag var liten men skulle aldrig skaffa en idagsläget. Det är en väldigt sjuk ras tyvärr. 40-50 procent av alla cavalierar avlivas eller dör i hjärtfel (enligt RAS)

Frekvensen avlivningar på grund av hjärtfel skiljer sig åt mellan cavalier
och tax samt alla andra raser redan vid tre till fyra års ålder och vid tio
år är den relativa risken för en cavalier ungefär tio gånger högre att dö
eller avlivas i hjärtsvikt jämfört med tax och ännu högre jämfört med alla
andra raser. Då cavalieren numera är en relativt stor ras i Sverige innebär
detta att ungefär var fjärde hund som avlivas i hjärtsvikt innan tio års
ålder är en cavalier.

Sheltien är ett osäkert kort, finns en del rädslor och så har väl även HD börjat poppa upp allt mer i rasen vilket många uppfödare tyvärr inte röntgar. Men om du är nogrann med ditt val av uppfödare så tror jag du kan hitta bra shelties. Oavsett om jag ska ha min hund som sällskapshund eller ej så skulle jag i fallet sheltie ändå se till att välja från någon som arbetar med sina hundar och inte bara ställer ut.

Dvärgschnauzer är en helt egen ras, jag är inte ens säker på om dom är släkt med riesenschnauzer. Men en dvärgschnauzer kan inte jämföras med en malle på något plan! :)

Det är en pigg och alert sällskapshund. Den är verkligen en stor hund i liten förpackning (även om det är ett slitet uttryck). Den är robust och tålig även fast den är liten. Våra hundar har fått prova på allt möjligt men framförallt körde vi agility med dom. Rasen är otroligt lättlärd och hänger med på det mesta.

Våra hundar har hållt sig relativt friska, den ena har tyvärr fått urinsten och livmodersinflammation som hon opererades för. Hon har även diskbrock vilket är relativt vanligt i rasen vad jag förstått av veterinären (har dock ingen fakta på det..). Den andra har haft godartade ljuvertumörer men har utöver det varit väldigt frisk. Förutom att hon på äldre dar tappat en del av hörseln (blir 11 år nästa år).

King charles är nog lika illa hårt åtgången av rasbundna sjukdomar som cavven...

Men ... Om ingen föreslagit raserna innan; Dansk svensk gårdshund - fast de har ju ingen luddig päls x) Eller, som min granne hade innan som stallhund, Schipperke. Tja kanske även det de har idagsläget som stallhund som är welsh corgi cardigan (eller pembroke? ser inte nån större skillnad på dem).

Men så borde det ju vara med alla små hundar isf? Vet flera som haft chihuahuaor som stallhundar, små terriers osv. Bara man skolar hunden i att hålla sig borta från hästen ska det nog gå bra?! Jag har aldrig varit med om att mina hästar har hållit koll på hundarna, det får hundarna själva sköta.

Jag har med min chihuahua/JRT (~5 kg) i stallet varje dag. Funkar kanon! Hästarna är hundvana och bryr sig inte om hunden är i hagarna. Han har bra koll på hästarna och hästarna på honom. Tror inte storleken har betydelse om man ska ha "stallhund". Det beror nog snarare på hundens mentalitet och hur bra koll den själv har, precis som du säger :) Stallägaren har en dansk-svensk gårdshund och det måste vara en ypperlig stallhund, lämnar aldrig gården, fångar råttor och orkar hur mycket som helst :)

Hade jag idag skaffat hund för att ha med i stallet ofta skulle jag inte skaffa en hund med mer päls än typ en JRT. Har haft bearded collie som stallhund och det är ett evigt duschande och man har ALLTID grus inne, även om man klipper regelbundet. Då tar jag hellre på ett täcke på min korthåriga hund om den fryser/när den är stilla. Sheltie hade alltså gått bort från min lista, cavalier också, men vi är ju alla olika :)

Senast ändrad:

kl.
Den dansk/svenska gårdshunden är ju en aktiv ras som gillar att jobba :) Dom kräver i min mening rätt mycket motion och även en hel del mental stimulans. Men ibland undrar jag om det kanske bara är min egna som kräver mer än snittet. Men är man villig att ge dom det dom kräver så är det en underbar kompis som gärna hänger med sin matte/husse/familj överallt :)

Ett urdrag från Gårdshundsklubbens hemsida som jag tycker stämmer bra in på rasen:
"En dansk/svensk gårdshund är precis vad ordet säger - en gårdshund. För att fungera som en sådan måste den besitta vissa egenskaper. Viktiga sådana är stark flockkänsla, vaktinstinkt, ett livligt temperament, vara nyfiken och uppmärksam. Dessutom bör en gårdshund ha ett rejält mått av arbetsvilja. Den tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och den kräver ett inte ringa mått av aktivering. Rent allmänt kan sägas att en gårdshund mognar sent. Trots att rasen är liten i formatet och ser "söt ut" är det alltså en ganska "krävande" hund. Den behöver någon form av regelbunden, daglig stimulans för att må bra. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras. Mellan "arbetspassen" är den dansk/svenska gårdshunden en riktig kelgris som gärna kryper upp i knäet och kopplar av."

Det är en underbar ras! :love:

Senast ändrad:

Tycker mycket om Sheltiens lekfullhet och elegans...men hade lite tankar över om nervositet, något som jag hade fått för mig fanns i mindre utsträckning hos Shelties än hos Collien....?

När man kliver in i en ny rasvärld så har man svårt tycker jag att veta vilka linjer/uppfödare som har bra hundar....en snårig värld hundvärlden...:grin:

Sheltiens MH är bättre än colliens och nervositeten är mindre i rasen. Men det beror ju självklart på linjerna och att man där redan från början noga med att köra passivitets-träning med sin valp. Jag hänger mycket runt uppfödare, agilitymänniskor och "privatpersoner" och jag har träffat betydligt fler lugna hundar än tvärtom. Jag har själv planer på att föda upp rasen så jag är väl insatt och tjatar mycket på bloggen och diskuterar mycket med olika människor angående hälsostatisen i rasen. Det finns problem i rasen som ska beaktas däremot är det enligt min erfarenhet lätt att hitta bra hundar bara man vet vem man ska undvika.

Det ÄR en skillnad på cavalieren och sheltien mentalt. Det bästa exemplaret i respektive ras är helt annorlunda jämte varandra. En bra sheltie är alert, pigg och skottfast. Däremot är de sällan PANG PÅ HEJ OCH HÅ mot okända, min är det men rasen ska vara ointresserad av främlingar. De ska ha en på och avknapp. Min gillar att hålla koll på allt som händer men kan fortfarande lägga sig och sova på en stor agilitytävling med vrålande hundar runtomkring.
Jag tror att de kan uppfattas som sprättiga jämfört med en cavalier som är en väldigt lugn typ av hund.

Om du är intresserad kan jag ge dig lite namn och nummer till några uppfödare som är seriösa och avlar på bra mentalitet och friska hundar. Om du bor nära sthlm/uppsala trakten eller dalarna kan du få träffa min tös och känna efter om det passar.

Senast ändrad:

NU ska jag föreslå min ras !

Australisk terrier.

Fick tipset av Gnist och hittade min lilla hund. Hunden har varit exakt allt vad jag velat.
Hon hänger med på ridturer, är otroligt följsam och alltid glad. Skäller inte (eller om ngn knackar på dörren så larmar hon en gång). Visst har de päls, men det är inte ngt särskilt jobb med den, den fäller inte speciellt mycket. Hennes allra bästa gren är soff-prydnad, hon ligger i denna stund 20 cm från mig och myser. Även om Aussien är en terrier ras så är de relativt milda och absolut inte överaktiva. Min behöver bara normala promenader för att må bra - inget extra jobb om man inte vill själv.

King charles är nog lika illa hårt åtgången av rasbundna sjukdomar som cavven...

Men ... Om ingen föreslagit raserna innan; Dansk svensk gårdshund - fast de har ju ingen luddig päls x) Eller, som min granne hade innan som stallhund, Schipperke. Tja kanske även det de har idagsläget som stallhund som är welsh corgi cardigan (eller pembroke? ser inte nån större skillnad på dem).

Jag har i dagsläget en Pembroke, trevlig hund, lämnar aldrig gården, dock larmar hon väl mycket samt hårar något överjävligt...:grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 596
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka