Sheltie+lundehund

CrystalStar

Trådstartare
Hur tror ni en blandning skulle se ut mellan en sheltie och en lundehund? Sheltien är blue merle och lundehunden är orange,brun, röd med vita fläckar.

Men hörrni, vi vet ju inte något om bakgrunden till denna fråga? Det kan ju vara en tjuvparning, vi behöver väl inte anta det värsta först? :)

Men hörrni, vi vet ju inte något om bakgrunden till denna fråga? Det kan ju vara en tjuvparning, vi behöver väl inte anta det värsta först? :)
Hade inte varit första gången någon (oftast yngre) person gör ett nick, ställer en massa frågor utan diskussionspotential och sen försvinner när svaren inte passar.

Nej ingen tjuvparning. Känner en person som äger en lundehund och en sheltie men hon ska inte para dem.. De har väldigt lik mentalitet och samma storlek.

Nej ingen tjuvparning. Känner en person som äger en lundehund och en sheltie men hon ska inte para dem.. De har väldigt lik mentalitet och samma storlek.

Är lundehunden lämplig för avel är det ju mycket bättre om hon vänder sig till rasklubben och kanske får hjälp att hitta en lämplig partner av samma ras då de vill att så många lundehundar som möjligt går i avel då de har en mycket liten avelsbas i den rasen.

Var mest nyfiken hur det skulle se ut rent utseendemässigt, då deras mentalitet är väldigt lika! Skillnaden är att lundehunden gör det han tjänar på och sheltien är lättare att "övertala".

Jaha, så det är bara en nyfiken fråga! Tror att valparna kan få vilken färg som helst och kan ha vilken pälslängd som helst. Vad bra att hon inte ska para sina hundar :up:

Är lundehunden lämplig för avel är det ju mycket bättre om hon vänder sig till rasklubben och kanske får hjälp att hitta en lämplig partner av samma ras då de vill att så många lundehundar som möjligt går i avel då de har en mycket liten avelsbas i den rasen.

Japp han ska gå i avel. Inte tiken. Inte hennes funderingar utan mina.. Hon är inte för blandrasavel....

Fast är verkligen mentaliteten lika? De är ju två väldigt olika hundtyper framavlade till olika ändamål? Om de är lika skulle jag säga att en av dom inte är rastypisk.
Men för att kunna utvärdera om de verkligen är lika mentalt behöver de beskrivas så till vida man inte har mycket stort kunnande i att läsa hund och har sett individerna i en rad olika situationer där man kan jämföra dom med varandra.
Mentalitet är så mycket mer än en glad, käck och lekfull hund.

Hur tror ni en blandning skulle se ut mellan en sheltie och en lundehund? Sheltien är blue merle och lundehunden är orange,brun, röd med vita fläckar.
Valparna blir i alla fall inte merle, inte så det syns i alla fall. För att merle ska synas så krävs det att merlen paras med en svartbaserad hund (alltså typ schipperke eller brun labrador). Rött pigment gör att merle inte syns. De kan vara merle genetiskt (eftersom merle är dominant) men det kommer inte synas på valparna. Vilket kan bli förödande om de i sin tur paras med en merle. Avkomman i dubbelmerle föds ofta utan ögon, eller med ögon som är för små för ögonhålorna och/eller så saknar de hörsel. Lundehunden har ju samma färg som sobel shelties har, fast ljusare, så troligen hade de blivit mer som sobel shelties i färgen.

Rent pälsmässigt skulle de troligen ha päls som en lundehund, långhårgenen är recessiv. Krävs att båda föräldrarna har den för att valparna ska bli luddiga. Jag skulle gissa att de skulle fått stående öron och sheltie svans.

Valparna blir i alla fall inte merle, inte så det syns i alla fall. För att merle ska synas så krävs det att merlen paras med en svartbaserad hund (alltså typ schipperke eller brun labrador). Rött pigment gör att merle inte syns. De kan vara merle genetiskt (eftersom merle är dominant) men det kommer inte synas på valparna. Vilket kan bli förödande om de i sin tur paras med en merle. Avkomman i dubbelmerle föds ofta utan ögon, eller med ögon som är för små för ögonhålorna och/eller så saknar de hörsel. Lundehunden har ju samma färg som sobel shelties har, fast ljusare, så troligen hade de blivit mer som sobel shelties i färgen.

Rent pälsmässigt skulle de troligen ha päls som en lundehund, långhårgenen är recessiv. Krävs att båda föräldrarna har den för att valparna ska bli luddiga. Jag skulle gissa att de skulle fått stående öron och sheltie svans.

Tack för svar.

Fast är verkligen mentaliteten lika? De är ju två väldigt olika hundtyper framavlade till olika ändamål? Om de är lika skulle jag säga att en av dom inte är rastypisk.
Men för att kunna utvärdera om de verkligen är lika mentalt behöver de beskrivas så till vida man inte har mycket stort kunnande i att läsa hund och har sett individerna i en rad olika situationer där man kan jämföra dom med varandra.
Mentalitet är så mycket mer än en glad, käck och lekfull hund.

Det har du rätt i. Har inte varit upp i dem så mycket så jag vet inte riktigt helt säkert hur pass lika de är.

Det kan bli precis hursomhelst i samma kull. t ex en som ser ut som en sheltie men beter sig som en lundehund, o/e en som är tvärtom, eller en som är både sheltie till utseende o mentalitet, samma en som är som en lundehund både utseendemässigt och i mentaliteten.
Du kan alltså få allt detta o mer därtill i en o samma kull.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 461
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 197
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈