Sexmissbruk

Fast det är ju just det ... Som missbrukare ser du ju inte om det är "dåligt" för dej eller inte utan vet ju bara hur du mår när du "är där"... Så hur vet man om man är sexmissbrukare ?

Knarkare - ja då knarkar man
Alkoholism - ja då dricker du för mkt, men hur många trådar har vi inte sett där många menar på att "nej men vi har inget problem med spriten" och alla säger "JO" det har ni..
Spelmissbruk - man slutar inte spela..

Sexmissbruk - man har sex jämt med olika personer ? Man kan ragga upp de på en timmes "basis" å de kommer över..

Ingen ide att försöka va "anonym" här .. "Alla" vet att jag är i dejtingsvängen... Och allvarligt jag börjar undra om jag är sexmissbrukare.. eller som en kompis sa när jag tog upp det med han "det undrar inte jag - det har jag vetat länge att du är"...
Du undrar hur du ska veta..? Hur mår du sen efteråt? Har du ångest för att du haft sex eller är du nöjd och glad?
Jag läste om en fd sexmissbrukare. Han berättade att han hade ångest efter att ha haft sex. Han var inte nöjd och tillfredsställd. Han beskrev det som självskadebeteende. För han njöt inte av sexet utan fick ångest men kunde inte sluta. Sen kände han sig bara mer och mer värdelös och äcklig. Och då hade han mer sex. Och utsatte sig för situationer som han kände var farliga och hade alltid oskyddat sex men han kunde inte låta bli.

Du pratar om dina vän som tror du är sexmissbrukare. Varför tror hen det? Var det skämtsamt för att hen menar att du har mkt sex? Eller sen hen att du har ångest efteråt eller har sex som ett självskadebeteende.

Jag tycker @purity_666 är inne på något bra.
För jag tycker inte att du TS ska ta för givet att man är sexmissbrukare för att man tex vill ha mkt sex, inte vill leva monogamt, har sex med många olika etc.
Att gilla sex och vilja ha sex mkt är inte automatiskt ett missbruk vilket jag har stött på vissa som tror.

Jag tänker att tvångsbeteende kan man utveckla kring allt möjligt. Om det finns folk som äter skumplast och tvättar händerna hundra gånger av ett inre tvång så finns det garanterat de som utvecklar ett tvångsbeteende kring sexuella handlingar.

Samtidigt är jag kritisk till diskursen kring sexmissbruk. Dvs hur problem och behandling formuleras. Det är lite som när ätstörda går i behandling och får hjälp att avgöra vad som är en normal portion middagsmat. Bara det att det är lite knepigare att presentera en normal portion sex. Det hela blir lätt väldigt skuldbeläggande och ganska sexfientligt i mina ögon. Jag har t ex hört saker som att det anses "respektlöst" mot en person att ragga upp denne på krogen för ett one night stand (oavsett vad denne anser om saken alltså). :cautious: Tillfälligt sex ska man tydligen inte ha...

Har inte missbruk också lite att göra med varför man nyttjar?
Tänker tex att man har sex för att man känner sig ensam, för att känna sig bekräftad, fylla ett tomrum mm.
Lite ungefär som att man dricker när man är nere för att det ska pigga upp en, för att döva en känsla osv.
Att nyttjandet har ett syfte. Oftast omedvetet syfte.

Har inte missbruk också lite att göra med varför man nyttjar?
Tänker tex att man har sex för att man känner sig ensam, för att känna sig bekräftad, fylla ett tomrum mm.
Lite ungefär som att man dricker när man är nere för att det ska pigga upp en, för att döva en känsla osv.
Att nyttjandet har ett syfte. Oftast omedvetet syfte.

Nja, enligt ett gäng i en tråd här för ett tag sedan där det diskuterades socker tex så kunde man inte vara beroende eller missbruka något som inte var i klass med heroin. ;)

Det är skillnad på beteende-beroende och kemiskt substansberoende.

Somliga försöker förstå sockerberoende som ett substansberoende men vetenskapen håller inte med.

Jovisst är det skillnad, men det gjordes ingen skillnad i den tråden utan man jämförde direkt med heroin som om det skulle sätta ribban för vad som anses vara beroende och inte.

Alltså jag är ju en sån som inte anser att vissa "sjukdomar" är just sjukdomar utan mer hur man är som person.

Så hur ser ni på sexmissbrukare.. Är det en sjukdom eller är det bara en person som gillar sex.
Självklart finns det olika sätt det yttrar sej på.

Att man söker bekräftelse av andra
att man inte vill vara själv
att det är en "kick" osv

Vad anser ni...

Har googlat men hittar mest en massa "är du sexmissbrukare" men det är ju mest då en massa sök vård och gruppterapi länkar... Inte så mkt vad det faktiskt betyder...

Här kommer diagnostisk definition av vad som är Missbruk:
Direkt klippt ur DSM.

Missbruk (enligt DSM IV) – om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:
  1. Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet.
  2. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada .
  3. Upprepade problem med rättvisan.
  4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av..
Problemet blir väl då att finna personer som "missbrukar" sex på ett sådant sätt att diagnostiska kriterier uppfylls.
Därmed kanske din fråga är besvarad:
väldigt få av dem som kallas för sexmissbrukare är missbrukare i medicinsk bemärkelse.

Jovisst är det skillnad, men det gjordes ingen skillnad i den tråden utan man jämförde direkt med heroin som om det skulle sätta ribban för vad som anses vara beroende och inte.
Jodå, som jag minns det var det precis den skillnaden som diskuterades. Bland annat.

Direkt klippt ur DSM.

Missbruk (enligt DSM IV) – om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:
  1. Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet.
  4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av..
Problemet blir väl då att finna personer som "missbrukar" sex på ett sådant sätt att diagnostiska kriterier uppfylls.
Därmed kanske din fråga är besvarad:
väldigt få av dem som kallas för sexmissbrukare är missbrukare i medicinsk bemärkelse.
Gött. Då kan jag gå och ta ett glas rött utan att tveka :d

Direkt klippt ur DSM.

Då blir det väl punkt 4 som är närmat tillämplig här .Dessutom förutsätter ju sexmissbruk i princip att det är 2 personer inblandade medan alla andra former av missbruk kan man ju klara på bara en person.
Fö har jag nog en ganska kluven inställning till fenomenet. Om ens partner harlika stor (eller liten) lust som en sjäv blir det ju inget problem utan först när en har liten o en har stor lust. Och kan man ha sjukligt stor lust? Är ju inte ovanligt att nyförälskade har sex flera ggr om dagen Men det är väl inte sexmissbruk

"Dessutom förutsätter ju sexmissbruk i princip att det är 2 personer inblandade medan alla andra former av missbruk kan man ju klara på bara en person."

Det behöver väl inte alltid vara två personer inblandade? Det finns de som tvångsmässigt onanerar. Det räknas väl som sex.

Det behöver väl inte alltid vara två personer inblandade? Det finns de som tvångsmässigt onanerar. Det räknas väl som sex.

Precis och det var ju därför jag skrev "i princip"

Jo.
Det man syftar på (framgår inte så tydligt, men tro mig) är sociala problem av typen arbetslöshet, eller uttalade konflikter pga missbruket.
Här tänker jag att en "sexmissbrukare" i ett partnerskap kan absolut hamna i "missbrukare"kategorin om återkommande sexuella äventyr leder till konflikter med partnern och liknande.
Å andra sidan tänker jag ju personligen att det handlar mycket om mellanmänsklig respekt.
Jag, som har en rätt svag sexdrift, har svårt att föreställa mig att man har så stort behov av sex att man inte respekterar sin partner utan söker sexet på andra håll och därmed "förstör" sin relation.
Men visst, det är ju ganska vanligt förekommande med otrohet även hos "normalbrukare" vilket inte sällan leder till att förhållanden spricker. Så argumentationen är oerhört svag...

Jag, som har en rätt svag sexdrift, har svårt att föreställa mig att man har så stort behov av sex att man inte respekterar sin partner utan söker sexet på andra håll och därmed "förstör" sin relation.

I rent experimentell-retoriskt syfte tar jag din mening och vänder på den, liksom för att se hur den skulle se ut från andra sidan;

Jag, som har en rätt stark sexdrift, har svårt att föreställa mig att man har så litet behov av sex att man inte respekterar sin partner utan tvingar denne att söka sexet på andra håll och därmed "förstör" relationen.

I rent experimentell-retoriskt syfte tar jag din mening och vänder på den, liksom för att se hur den skulle se ut från andra sidan;

Jag, som har en rätt stark sexdrift, har svårt att föreställa mig att man har så litet behov av sex att man inte respekterar sin partner utan tvingar denne att söka sexet på andra håll och därmed "förstör" relationen.

Nej.
Man "tvingar" inte någon till en aktiv handling på det sättet.

Det är ungefär som för ett antal år sedan när en person ville ha flunitrazepam utskrivet och när han inte fick det så hävdade han att det var mitt fel att han skulle köpa det illegalt.

Men visst, inkompatibilitet i sexdriften kan säkert förstöra många förhållanden och som jag också skrev så är ju otrohet inte ovanligt som orsak till missämja i ett förhållande.
Och kanske inkompatibilitet i sexdriften kan vara ett starkt och bra skäl till att separera.

Här tänker jag att en "sexmissbrukare" i ett partnerskap kan absolut hamna i "missbrukare"kategorin om återkommande sexuella äventyr leder till konflikter med partnern och liknande.
Ja, eftersom sex är så behäftat med regler och föreställningar i vårt samhälle så blir bedömningen av vad som är friskt respektive sjukt väldigt vansklig. Som du påpekar så kan det räcka med upprepad otrohet för att kunna klassas som sexmissbrukare. Är verkligen ens partners förväntningar ett relevant bedömningskriterie för ens sexuella hälsa?

Som jämförelse så behöver man ju inte vara mytoman för att man då och då drar en lögn för sin partner.

Nej.
Man "tvingar" inte någon till en aktiv handling på det sättet.

Det är ungefär som för ett antal år sedan när en person ville ha flunitrazepam utskrivet och när han inte fick det så hävdade han att det var mitt fel att han skulle köpa det illegalt.

Men visst, inkompatibilitet i sexdriften kan säkert förstöra många förhållanden och som jag också skrev så är ju otrohet inte ovanligt som orsak till missämja i ett förhållande.
Och kanske inkompatibilitet i sexdriften kan vara ett starkt och bra skäl till att separera.
Så hur skulle du vända på meningen?

Om det bara handlar om en upprepad otrohet tycker jag inte det hör till sexmissbruk utan mer att personen inte tar sitt ansvar och att hen tvingar på sin partner en kass låtsas-monogami istället för att köra på öppna kort.

Det kan ju inte vara missbruk om personen skulle ses som helt frisk i ett öppet förhållande?

Yttre omständigheterna kan inte styra så mycket tycker jag.

Ja, eftersom sex är så behäftat med regler och föreställningar i vårt samhälle så blir bedömningen av vad som är friskt respektive sjukt väldigt vansklig. Som du påpekar så kan det räcka med upprepad otrohet för att kunna klassas som sexmissbrukare. Är verkligen ens partners förväntningar ett relevant bedömningskriterie för ens sexuella hälsa?

Som jämförelse så behöver man ju inte vara mytoman för att man då och då drar en lögn för sin partner.

Intressant!
Oc helt i linje med TS funderingar: handlar det om ett missbruk (alltså sjukdom) eller handlar det om ett valt beteende som ställer till det?
Antagligen hadlar det till stor del om ett valt beteende, att man låter sina "lustar" styra sig.
Jag har svårt att tro att det är samma företeelse hos "sexmissbrukare" som hos "substansmissbrukare".
Det kan ju också vara så att den medicinska definitionen av missbruk inte längre är relevant?

Eller så ska vi inte klassa "allt" (och jag tänker då på sexmissbruk, sockerberoende och liknande) som sjukdom.
Däremot spelberoende kan ju ge väldigt grava sociala följder när personen skuldsätter sig eftersom man inte klarar sluta spela även om man vet att man borde.

Fundering: en person som har mycket sex. Kan den avstå eller är den "tvingad" att ha sex? Jag menar nu inte tvingad i bemärkelsen att någon annan har inflytande över skeendet, utan att personen har ett så starkt "sug" att man inte klarar stå emot?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka