Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

fio. skrev:
Ja i brist på annat så får det bli det, finns ju inte något annat i September och jag har ju inte varit iväg sedan början av augusti.

Sedan skall jag testa ett nytt bett i terrängen och då vill man ju göra det utan att behöva resa 200 mil om det inte funkade ;)

Vad skall du prova??

shady skrev:
Självklart skall man det. Men dom som varit med här ett tag vet att gammeln ofta och gärna hackar på många och mkt. Visst kan vi lära mkt från trav folket. Men dom kan ju även lära från oss.
Jajamen, jag skulle gärna se att en ridtjej som verkligen KAN rida en häst satte sig upp på mina travare nån gång i vecka. Men jag sätter ju inte upp nån bara för ridandets skull, för det kan jag ju lika gärna göra själv och nå samma resultat om det nu skulle bli nåt resultat, jag tvekar. Å dom som verkligen KAN rida hästar dom får man ändå inte tag i för de har full upp med sitt :D

ankans skrev:
jag red faktiskt förbi den banan när vi var på bukeritten, hua mig vilka hinder, dessutom var där rörliga hinder i hagen :eek: Passa er för kossorna! De vinglar omkring bland hinderna...

ps. är det det som kallas naturhinder? :angel:

Smalhinder om de tas bakifrån kanske? :o

San Q skrev:
Jag kan hålla med om att om man är och kollar på en tävling så är det inte så kul att kolla om det råkar vara många som har problem, men oftast har man ju INGEN aning om vilken nivå varken ryttaren eller hästen i fråga har som har problem.

F ö tycker jag att det är urtradigt när terrängen är så lätt att alla är nolla inom tiden för då blir det ju en dressyrtävling.........
Men tittar man på dom som har problem och se hur dom uppträder efter sin ritt så är dom arga, besvikna osv för att det gick som det gick. De var inte alls där för att träna och ge hästen lite tävlingsrutin, de trodde att de hade färdigtränat och skulle placera sig.

Men om alla nollar i den lägsta klassen så är det väl jättebra. Detta skulle ju ge både häst o ryttare en puff framåt inför framtiden.

Om alla nollar i den lägsta klassen är det ingen tävling.
Då är det för lätt.

Tycker du inte själv att du är det minsta pinsam som sitter och säger saker du inte kan något om?
Självinsikt kallas det.....

Gammeln skrev:
Men tittar man på dom som har problem och se hur dom uppträder efter sin ritt så är dom arga, besvikna osv för att det gick som det gick. De var inte alls där för att träna och ge hästen lite tävlingsrutin, de trodde att de hade färdigtränat och skulle placera sig.

Men om alla nollar i den lägsta klassen så är det väl jättebra. Detta skulle ju ge både häst o ryttare en puff framåt inför framtiden.

Ghaa

Det är väl för f*n självklart att man blir arg och besviken om man missklyckas.

Det spelar ingen roll vilken klass det gäller!!

Det kallas för tävlingsinstinkt och det borde väl DU om någon förstå eftersom du håller på med trav där det är den absolut viktigaste egenskapen.

Om alla skulle vara felfria i tävlingarna så är det för lätt

Idasagare skrev:
Jo men så gör man ju. :rofl: Klart man tränar!
MEN det är väldigt få tävlingstillfällen varje år så ibland får man ju träna på att tävla samtidigt då också.
Då menar jag att då är det väl läge att ha så väl förberett som möjligt så att man inte står där med skägget i brevlådan då säsongen är slut dvs du bör ju inte gå bet på varje tävling. För hur ser då nästa säsong ut, ska man trassla sig igenom den på samma sätt och inte komma nånstans?

Idasagare skrev:
En av ryttarna har vägrat ut sej lite väl ofta kanske men med olika hästar och jag tycker att det är hennes sak att vilja starta. Vet att hon tränat på denna bana med just denna häst! Tävlingsnerverna är inte så lätta att komma tillrätta med på träning. :angel:
Man kan ju också säga att det är tur att dom finns, för då blir ju konkurrensen mindre för dom som lägger ner ett stort arbete på sina hästar

Narcissa__Malfoy skrev:
Om alla nollar i den lägsta klassen är det ingen tävling.
Men egentligen är det ingen tävling, för här sitter det en del som säger att man använder tävlingen som ett träningspass, eftersom man inte har möjligheter inom hyffsat avstånd. Tycker inte att den lägsta klassen bör vara tävlingsinriktad, viktigast är väl att det går bra för häst o ryttare. Trots allt är ju den lägsta klassen en inkörsport till sporten o då är det väl olyckligt att man slås ut innan man ens har kommit innanför dörren.För sedan kommer det ju svårare klasser...

olgaklara skrev:
Ghaa

Det är väl för f*n självklart att man blir arg och besviken om man missklyckas.

Det spelar ingen roll vilken klass det gäller!!
Men kära lilla olgaklara..... :crazy: Inom travet har vi nått som kallas "visa ödmjukhet" Har ni inte det inom ridsporten :confused:

Smått halvfånig diskussion, tycker jag :crazy: .

Det finns massor av orsaker/anledningar till att man tävlar:
- För att vinna
- För att genomföra
- För den sociala träningen av hästen
- För den sociala träningen av rytaren :D
- För att man tycker det är kul oavsett hur det går
- För att man trodde att det skulle vara kul oavsett hur det går
- etc etc

Det kan vara en blandning av flera av dessa orsaker eller bara vara en enda av dem.

Jag vet en del som åker på tävling efter tävling trots att det inte går så bra. De vet att de själva, alternativt hästen eller bägge, inte är så bra att de ens kommer att placera sig, men vill vara med ändå. Det är ju kul att vara "där det händer" även om man själv inte är den som vinner!
Ibland är det frågan om hästar eller ryttare som fungerar jättebra på träningar, men som inte hittar formen på tävlingar. Kanske blir de för nervösa och spända och hoppas att mycket tävlingsrutin kommer att göra susen så småningom.

Vad det än är som driver folk att vara med på tävlingar så tycker jag att det är deras ensak.
När det gäller fälttävlan så är det väl bara säkerhetsperspektivet som skulle få mig att tycka att en del borde avstå. Men det är väl så att man inte kommer vidare om man inte klarar av dressyren/banhoppningen?

Geshira skrev:
Det är ju kul att vara "där det händer" även om man själv inte är den som vinner!
Ibland är det frågan om hästar eller ryttare som fungerar jättebra på träningar, men som inte hittar formen på tävlingar. Kanske blir de för nervösa och spända och hoppas att mycket tävlingsrutin kommer att göra susen så småningom.
Dessa är ju inte där för att tävla i sig, även om dom nu är med i den grupp som ingår i tävlingen. Deras mål är ju nåt annat. Därför är det ju tveksamt i sig att säga, det är en tävling.

Jag menar inte att man måste vinna. Det är få förunnat att bara rada upp segrarna eller placeringar av den totala skaran.

Ärligt talat Gammeln, så vet jag inte vad det är du vill få fram.... Jämför med en tenta. Du har pluggat som fasen och känner dig väl förberedd när du kommer dit. Vad händer när du sätter dig? Jo, frågorna kanske är formulerade på ett sätt att du missförstår dem. De kanske frågar på saker som du missat att plugga på fast du trodde att du pluggat på allt. Kanske blir du nervös och kommer inte ihåg allt du pluggat in. Du misslyckat på tentan som du trodde att du skulle klara. Vad blir du då? Jo, ledsen och besviken....

Finns hur många paralleller i livet som helst att dra. Inget unikt med en debutantfältävlan hos Torn...

Idasagare skrev:
Håller med dej.

PS! Fast att Torn är inte "lätt". Det finns statistik :angel:

Vad som är lätt och vad som är svårt beror ju helt på vad man sitter på för häst anser jag!

Jag har aldrig själv ridit som jag skrev tidigare, MEN varit runt på oräkneliga tävlingar genom åren och uppfattar Torns bana som lätt, även mina hästar som gått där har tagit den enkel. Därav min åsikt att den är enkel! :)

olgaklara skrev:
Fast på ribban så sas det ju att det var en väldigt enkel **, vilket man även kunde se på resultaten. :smirk:

Enkel eller inte, ännu en gång är det en tolknings sak ju, JAG tyckte den var hiskelig :crazy: men som sagt ryttaren som red sa att det var som det skulle!

San Q skrev:
Jämför med en tenta. Du har pluggat som fasen och känner dig väl förberedd när du kommer dit. Vad händer när du sätter dig? Jo, frågorna kanske är formulerade på ett sätt att du missförstår dem. De kanske frågar på saker som du missat att plugga på fast du trodde att du pluggat på allt.
Då har jag inte haft klart för mig vad som var viktigast med denna kurs, om jag har pluggat på fel saker som i sin tur resulterade i ett icke godkänd

Gammeln skrev:
Men kära lilla olgaklara..... :crazy: Inom travet har vi nått som kallas "visa ödmjukhet" Har ni inte det inom ridsporten :confused:

Lilla och lilla :smirk:

Jag menar instinkten. Inbilla mig INTE att stjärnkuskarna gillar att förlora :angel:

Ödmjukhet är något man använder i andra samanhang. Självklart skall man vara missnöjd om det inte går bra och inte bara vifta bort det. Då är man verkligen ingen tävlingsmänniska. Och lär ALDRIG bli bättre!!

Jag var oerhört sur över mitt nedslag i hoppningen trots att jag gjort en mkt bra dressyr och var inom tiden i terrängen.

Och jag har faktiskt sett både kuskar och jokeys som varit helsura över att bli slagna :smirk:

Vinga skrev:
Enkel eller inte, ännu en gång är det en tolknings sak ju, JAG tyckte den var hiskelig :crazy: men som sagt ryttaren som red sa att det var som det skulle!

Just det!

Du tyckte den var svår och jag som sett ett antal och ridit ett antal ** banor tyckte inte den var speciellt svår.

Gammeln skrev:
Men egentligen är det ingen tävling, för här sitter det en del som säger att man använder tävlingen som ett träningspass, eftersom man inte har möjligheter inom hyffsat avstånd. Tycker inte att den lägsta klassen bör vara tävlingsinriktad, viktigast är väl att det går bra för häst o ryttare. Trots allt är ju den lägsta klassen en inkörsport till sporten o då är det väl olyckligt att man slås ut innan man ens har kommit innanför dörren.För sedan kommer det ju svårare klasser...

Tolkar precis som du själv vill!

Tävlingsträning, är det lite mer klart då??? Och det är väl självklart man försöker att vinna i vilket fall som helst.

Dessutom finns det faktiskt clear round i fälttävlan även om det inte finns speciellt många

dags för mig att hoppa in :D

Jag menar instinkten. Inbilla mig INTE att stjärnkuskarna gillar att förlora
Nej det gör dom inte, men dom har sina hästar VÄL förberedda..genom träning och ev provlopp...man tävlar inte en helt grön häst innan den fått åtm liote tävlingsträning...de större tränarna har ofta så mycket hästar att dom kan köra "lopp hemma" ...de mindre kör provlopp ( lopp som är som riktiga lopp med mycket hästar) man får byta positioner, öka o sänka tempot och utsätta hästarna för saker som normalt kanske kan störa dom....dessa saker "tävlar" man sig inte till utan att hästen är förberedd....att en stor "stjärnkusk" skulle åka ut med en orutinerad unghäst och kräva att den skall vinna , det finns inte.....dom ÄR så förberedda att dom KAN vinna.....

Vinga skrev:
Jag har aldrig själv ridit som jag skrev tidigare, MEN varit runt på oräkneliga tävlingar genom åren och uppfattar Torns bana som lätt, även mina hästar som gått där har tagit den enkel. Därav min åsikt att den är enkel! :)
Det är säkert så att Torns bana ÄR lätt. Iom detta så lär ju den banan dra till sig mer nybörjare än nån annan. Då är det ju så att dessa tror sig klara den tävlingen bättre än på nån annan bana. När de sedan inte gör detta så blir det ju en högre frekvens ekipage som går bet och då blir det ju ett högt bortfall. Tack vare det höga bortfallet så kan man ju då säga att Torns bana egentligen INTE är lätt när den konstruktionsmässigt ÄR lätt. Hade dessa istället gått ut på en annan bana (som dom troligtvis INTE hade gått ut på, för att dom är för gröna) så hade ju den banan ansetts som ÄNNU svårare, när den så att säga redan var någorlunda svår från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka