Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

Det verkar döfött att föra en diskussion med dig....

Jag kan lova dig att det finns inte en enda aktiv fälttävlansryttare som tycker som du!! Du får naturligtvis tycka som du vill, personligen tycker jag att du resonerar jä**igt trångsynt!!!!

martha skrev:
dags för mig att hoppa in :D

Nej det gör dom inte, men dom har sina hästar VÄL förberedda..genom träning och ev provlopp...man tävlar inte en helt grön häst innan den fått åtm liote tävlingsträning...de större tränarna har ofta så mycket hästar att dom kan köra "lopp hemma" ...de mindre kör provlopp ( lopp som är som riktiga lopp med mycket hästar) man får byta positioner, öka o sänka tempot och utsätta hästarna för saker som normalt kanske kan störa dom....dessa saker "tävlar" man sig inte till utan att hästen är förberedd....att en stor "stjärnkusk" skulle åka ut med en orutinerad unghäst och kräva att den skall vinna , det finns inte.....dom ÄR så förberedda att dom KAN vinna.....

Just där är den stora skillnaden, att ft hästar ALDRIG går samma banor, det ser inte ens likadant ut från tävling till tävling. Det kan man aldrig träna bort utan det är tävlingsrutinen som man får som stärker.

Åker jag och rider en ft på en bana jag varit på innan så kan den se helt annorlunda ut året efter och från träning som kanske var två veckor innan..

Vi kvalar våra hästar precis som ni i travet, men vi gör det på tävling! Det är lite lättare för er att annordna ett lopp än vad det är med en ft där det krävs en väldigt många personer som skall vara inblandade.

Och nä jag tror INTE att alla löphästar kan vinna när de startar första gången. Dessutom så har ni väl både handikapp och tillägg och speciella lopp för sådana som inte vunnit resp har vunnit etc etc. Det har inte vi!

Här får alla snällt starta i samma klasser.

olgaklara skrev:
Tävlingsträning, är det lite mer klart då??? Och det är väl självklart man försöker att vinna i vilket fall som helst.
Då borde man dela in Ft-tävlingen i grupp A och grupp B. I grupp A startar de som är ute efter att TÄVLA och de som är ute att tävlingsträna startar i grupp B. Då blir det mer publikvänligt, de som vill se tävling får göra det och kan sedan åka hem i hyfsad tid :) Även ryttare o häst i Grupp A kommer hem tidigare. De som startar i grupp B behöver inte komma till tävlingsplatsen så tidigt. Alla blir glada o nöjda :idea:

olgaklara skrev:
Dessutom finns det faktiskt clear round i fälttävlan även om det inte finns speciellt många
Det är ju positivt, kanske skulle vara fler sådana då :angel:

Gammeln skrev:
Det är säkert så att Torns bana ÄR lätt. Iom detta så lär ju den banan dra till sig mer nybörjare än nån annan. Då är det ju så att dessa tror sig klara den tävlingen bättre än på nån annan bana. När de sedan inte gör detta så blir det ju en högre frekvens ekipage som går bet och då blir det ju ett högt bortfall. Tack vare det höga bortfallet så kan man ju då säga att Torns bana egentligen INTE är lätt när den konstruktionsmässigt ÄR lätt. Hade dessa istället gått ut på en annan bana (som dom troligtvis INTE hade gått ut på, för att dom är för gröna) så hade ju den banan ansetts som ÄNNU svårare, när den så att säga redan var någorlunda svår från början.

hahahahahahahahaha Du är rätt rolig :smirk:

Jag kan då INTE se skillnaden på startfälten från de andra debutanterna. Samma ryttare i stort sätt!

Och även om ett enda hinder är svårt så kan man fortfarande INTE kalla banan för lättare än någon annanstans. Du har bara nedhopp i vattnet just på Torns bana och det vet ALLA!!!!!

olgaklara skrev:
Just där är den stora skillnaden, att ft hästar ALDRIG går samma banor, det ser inte ens likadant ut från tävling till tävling. Det kan man aldrig träna bort utan det är tävlingsrutinen som man får som stärker.

Åker jag och rider en ft på en bana jag varit på innan så kan den se helt annorlunda ut året efter och från träning som kanske var två veckor innan..

Vi kvalar våra hästar precis som ni i travet, men vi gör det på tävling! Det är lite lättare för er att annordna ett lopp än vad det är med en ft där det krävs en väldigt många personer som skall vara inblandade.

Och nä jag tror INTE att alla löphästar kan vinna när de startar första gången. Dessutom så har ni väl både handikapp och tillägg och speciella lopp för sådana som inte vunnit resp har vunnit etc etc. Det har inte vi!

Här får alla snällt starta i samma klasser.

Vi kvalar också våra på tävlingsdagar...kval o provlopp är inte samma sak...sen är det ju skillnad på kuskar o kuskar, samma som det nåste vara på ryttare o ryttare...en bra kusk o en bra ryttae kan få hästar att göa sake andra inte fömå...det ha med signaler och självfötroende att göra...att pressa en orutinerad häst till att vinna bara för man SJÄLV vill...är inte bra...de större tränarna har inte denna pressen på sig och märker dom att hästen av nån anledning inte klarar det så litar dom på det och pressar inte ytterligare bara för att få en seger till...för i nästa lopp har dom en vinnare....

Det tror jag är skillnaden på många som har en eller två hästar...mot de som har 100....iallfall inom travet...

Gammeln skrev:
Då borde man dela in Ft-tävlingen i grupp A och grupp B. I grupp A startar de som är ute efter att TÄVLA och de som är ute att tävlingsträna startar i grupp B. Då blir det mer publikvänligt, de som vill se tävling får göra det och kan sedan åka hem i hyfsad tid :) Även ryttare o häst i Grupp A kommer hem tidigare. De som startar i grupp B behöver inte komma till tävlingsplatsen så tidigt. Alla blir glada o nöjda :idea:

Det är ju positivt, kanske skulle vara fler sådana då :angel:

Och varför????

Du grundar DITT resultat på dressyren och sedan är det bara att vara felfri :angel: för att bli placerad!

Jag tycker INTE om CR i fälttävlan, för det är faktiskt inte så speciellt svårt i lägre klass att det är befogat!

Dessutom finns det vilket lyckats gå dig förbi och en massa andra något som kallas för fälttävlanskortet och det måste man RIDA sig till på en träning för en auktoriserad tränar för att öht få starta ft

martha skrev:
Vi kvalar också våra på tävlingsdagar...kval o provlopp är inte samma sak...sen är det ju skillnad på kuskar o kuskar, samma som det nåste vara på ryttare o ryttare...en bra kusk o en bra ryttae kan få hästar att göa sake andra inte fömå...det ha med signaler och självfötroende att göra...att pressa en orutinerad häst till att vinna bara för man SJÄLV vill...är inte bra...de större tränarna har inte denna pressen på sig och märker dom att hästen av nån anledning inte klarar det så litar dom på det och pressar inte ytterligare bara för att få en seger till...för i nästa lopp har dom en vinnare....

Det tror jag är skillnaden på många som har en eller två hästar...mot de som har 100....iallfall inom travet...

det säger sig självt, men återigen ft är inte ett hastighetslopp.

har du en hyfsad dressyr och är felfri i banhoppning/terräng så har du din placering.

Vi tävlar ju inte nos mot nos utan mer mot ensjälv.

Har du dålig dressyr kan du omöjligt bli placerad idag. Du måste ha en lydig häst som är väl utbildad i dressyren först och främst.

Det är INGEN press att gå under tiden i debft utan det är mer ett lite frammåt galopptempo.

nä, jag kan eller vet inget om ft, ville bara klargöra hur man förbereder travaren...

nä, jag kan eller vet inget om ft, ville bara klargöra hur man förbereder travaren...

Hm....undrar just varför du slängde dig in i den här diskussionen då? :confused:

för att olga klara drog in travaren och hade én del felaktigheter där....var det så farligt???

JA! du får härmed straffpoäng och blir utvisad från FT forumet i hela 10 minuter! :mad:

(straff? Snarare belöning :devil: :D )

olgaklara skrev:
Vilka felaktigheter hade jag??

eftersom jag har fattat det som att orutinerad ryttare "tävlar" till sig rutin och därmed visas många "dåliga" resultat som denna tråden handlar om, och du vid ett tillfälle skrev att alla stjärnkuskar hatar att förlora...då skrev jag att dessa kuskar INTE tävlar sina hästar till tävlingsrutinen utan att dom ÄR väl förberedda, och då skrev jag hur man förbereder en travare.....
en stjärnkusk tar aldrig ut en häst som inte är väl förberedd för tävling...risken att knäcka psyket på en sån är úng 100%....

"eftersom jag har fattat det som att orutinerad ryttare "tävlar" till sig rutin och därmed visas många "dåliga" resultat som denna tråden handlar om"

Vem har egentligen uttalat sig så ? Ingen av ft ryttarna iallafall vad jag kan se. Utan det är väl det resonemanget som de vänder sig emot. Häst och ryttare kan vara väl så förberedda, men en ft bana är inte den andra lik (och tydligen inte sig själv heller) så man kan helt enkelt inte träna på samma bana med 100 % säkerhet.

jag har sett flera som påstår att det finns de som inte borde startat övht , då hästarna inte är mogna för det...och ryttarna också för all del...kolla sidan 1 bara....

vi kan heller inte träna på samma banor, även om jag förstår att det knappt är samma, men vi får förbereda våra hästar ordentligt för traktorer, hästar som visslar förbi, hästar som kommer i hög fart mot oss. vingen på startbilen, oddsindikatorn, reklamskyltar, speedryck och upptagningar osv osv....INNAN det är dags att kvala..och då är hästen ändå hela tiden tränad för att gå ner i tider

fast måste då tillägga att travbanorna ser inte lika ut heller, de kan skilja i dosering, läktare, torn, målgång osv...

hästarna är så pass miljötränade och fokuserade på sin uppgift att de aldrig skulle reagera mot dessa skillnader när de går ett löp.. Och jag kan ju tala om att skillnaderna kan vara enorma...

Gammeln skrev:
Men måste du skaffa ett nytt nick för att säga detta :confused:
Ursäkta??
Nu vet du nog inte själv vad du pratar om (som mkt annat du skrivit i denna tråden). Jag har aldrig haft något annat nick än detta men om det är straffbart att vara ny användare så är jag skyldig. Jag tycker bara att det är sorgligt att du (ja, jag både såg och hörde dig på Torns) häver ur dig en massa som du inte har en blekaste aning eller erfarenhet om. Därför var jag tvungen att lägga mig i denna diskussion.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka