Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

cirkus skrev:
"eftersom jag har fattat det som att orutinerad ryttare "tävlar" till sig rutin och därmed visas många "dåliga" resultat som denna tråden handlar om"

Vem har egentligen uttalat sig så ? Ingen av ft ryttarna iallafall vad jag kan se. Utan det är väl det resonemanget som de vänder sig emot. Häst och ryttare kan vara väl så förberedda, men en ft bana är inte den andra lik (och tydligen inte sig själv heller) så man kan helt enkelt inte träna på samma bana med 100 % säkerhet.

Ehh.. nu är jag inte fälttävlansryttaren, men iallafall.
Vad är det för fel med att tävla till sig rutin?

Vad jag fattar så måste man ta ett fälttävlanskort med både teoretisk del och ridprov, vilket kräver att man faktiskt har tränat en del. På tävlingen får man inte ge sig ut på terrängdelen hur som helst, vilket återigen, kräver att man har tränat en del.

En del saker faller inte på plats förrän man är mer rutinerad. Det kan gälla såväl hästens som ryttarens tävlingsnerver, och det blir aldrig samma förutsättningar under träning som under tävling.
Klart att man kan ta sina kompisar att ställa sig kring vattengraven och tjoa när man tränar, men det är ändå inte samma sak.

Själv har jag tävlat en hel del körning och kan kort och gott konstatera att utan att lägga in en hel del tävlingar som ren tävlingsträning i början (och även i början av säsongerna) så hade jag inte kommit någon vart. Att bara sitta hemma och slipa och träna ger helt enkelt inte det jag vill ha.

Skulle jag tävla fälttävlan så skulle jag nog ta mig iväg till tävlingar utan ambitionen att vinna, utan att ta mig igenom tävlingen och förvärva tävlingsrutin helt enkelt! Det kanske skulle ta en eller kanske tio gånger. Kanske skulle jag vara en av de som de undrar "Varför kommer hon till tävlingar gång på gång utan att det går bra för henne".
Huvudsaken är att jag uppnår de mål JAG ställt upp för varje tävling. Vilka de målen är kan någon annan person omöjligen veta...

Gurkskivan skrev:
Ursäkta??
Nu vet du nog inte själv vad du pratar om
Det är faktiskt DU som inte gör det :smirk:

Gurkskivan skrev:
Jag tycker bara att det är sorgligt att du (ja, jag både såg och hörde dig på Torns) häver ur dig en massa som du inte har en blekaste aning eller erfarenhet om. Därför var jag tvungen att lägga mig i denna diskussion.
Du varken såg eller hörde mig där, det kan jag sätta mitt huvud på :angel:

martha skrev:
eftersom jag har fattat det som att orutinerad ryttare "tävlar" till sig rutin och därmed visas många "dåliga" resultat som denna tråden handlar om, och du vid ett tillfälle skrev att alla stjärnkuskar hatar att förlora...då skrev jag att dessa kuskar INTE tävlar sina hästar till tävlingsrutinen utan att dom ÄR väl förberedda, och då skrev jag hur man förbereder en travare.....
en stjärnkusk tar aldrig ut en häst som inte är väl förberedd för tävling...risken att knäcka psyket på en sån är úng 100%....

Nja det handlade väl inte om orutinerade ryttare direkt. Vi kan inte göra på något annat sätt än att tävla oss till rutin.

Men jag skrev stjärnkuskar i jämförelse med att de inte skulle gilla att förlora.

Men så fel har jag inte i att ni har ett antal provlopp, kval och handikappsystem?

Sedan tävlas ju inte ridhästarna förens de är 4år och många sådana var inte med vid helgens tävling och ni tar ut era redan vid 2år

martha skrev:
jag har sett flera som påstår att det finns de som inte borde startat övht , då hästarna inte är mogna för det...och ryttarna också för all del...kolla sidan 1 bara....

vi kan heller inte träna på samma banor, även om jag förstår att det knappt är samma, men vi får förbereda våra hästar ordentligt för traktorer, hästar som visslar förbi, hästar som kommer i hög fart mot oss. vingen på startbilen, oddsindikatorn, reklamskyltar, speedryck och upptagningar osv osv....INNAN det är dags att kvala..och då är hästen ändå hela tiden tränad för att gå ner i tider

Och den fruktade STOOOOOOOORA monsterträhästen på Solvalla.... :D

/Jane

olgaklara skrev:
Nja det handlade väl inte om orutinerade ryttare direkt. Vi kan inte göra på något annat sätt än att tävla oss till rutin.

Men jag skrev stjärnkuskar i jämförelse med att de inte skulle gilla att förlora.

Men så fel har jag inte i att ni har ett antal provlopp, kval och handikappsystem?

Sedan tävlas ju inte ridhästarna förens de är 4år och många sådana var inte med vid helgens tävling och ni tar ut era redan vid 2år

Provlopp och kval har vi, men handikappsystem? nja, man kan få tillägg i vissa lopp, inte i alla (antal extra meter för man sprungit in x antal kr) men vi har precis som ni klasser, hästar med x antal kr, eller ålder osv.. man måste alltså "kvala" sig upp till andra lopp, med mer pengar i oftast

många för det mesta, skulle tippa på minst ett 20 tal genom karriären, men varierar självklart från häst till häst.

ankans skrev:
många för det mesta, skulle tippa på minst ett 20 tal genom karriären, men varierar självklart från häst till häst.

Finns det verkligen 20st banor i Sverige??

Lägg till att på tio tävlingar i ft har du sett 30st olika banor :smirk: , för både dressyren och hoppningen är inte likadan varje gång.

Ett vattenhinder kan ha tusen olika utseenden och är inte alls samma varje tävling, det är skillnaden. En medelhäst som tävlar ft hela sitt liv möter minst 140st olika banor och räknar man hindrena så är man uppe i en enorm summa nya saker för dem.

Visst jag tycker nog att man kan jämföra travbanan med en dressyrbana, men absolut inte en terrängbana. Kontra det att dessa hästar även tävlar på andra banor så som dressyr och hoppning så möter dessa hästar bra mkt mer miljö sitt liv igenom.

ankans skrev:
Provlopp och kval har vi, men handikappsystem? nja, man kan få tillägg i vissa lopp, inte i alla (antal extra meter för man sprungit in x antal kr) men vi har precis som ni klasser, hästar med x antal kr, eller ålder osv.. man måste alltså "kvala" sig upp till andra lopp, med mer pengar i oftast

Handikapp är inte det tillägg??

och ni har klasser för olika årskullar eller insprugna pengar precis som jag skrev.

Våra hästar tävlar alla mot varandra oavsett prispengar eller ålder. Lika villkor dvs

Men ekipaget måste väl ha vissa placeringar på vissa nivåer för att tävla högre nivå?

Miljön skiljer sig från gång till gång, så är det väl alltid, ny traktorer, andra vagnar, annorlunda trafik, annorlunda publik, jag är övertygad om att för en häst så är det en ny upplevelse varje gång den startar... Även en dressyrhäst som åker runt, rinken ser likadan ut, men omgivningen skiljer sig

33 banor i sverige, ja då är nog 20 lite att ta i, får halvera mig, säg 10.. men det beror som sagt på från häst till häst, finns ju hästar som bara startar på sin hemma bana oxå...

Geshira skrev:
Huvudsaken är att jag uppnår de mål JAG ställt upp för varje tävling. Vilka de målen är kan någon annan person omöjligen veta...

:bow: :bow: :bow: Bland det bästa som sagts i denna tråden.

Gurkskivan. Trodde inte det bara var Gammeln som surrade. Känner du för att berätta så är jag enormt nyfiken.

en åekull kan vara allt från en häst som tjänat 5 kr till den som tjänat två miljoner...årgångslopp har olika propositioner, men man anmäler ju inte en häst som gjort två starter till ett lopp där man får möta hästar som har 2 mille på sig....inte för att jag vet nåt om ft , men det borde ju finnsa olika klasser där också...

sen finns ju "vanliga lopp också, som inte har med årgångar att göra utan hur mycket pengar hästen har tjänat, den kan då vara 3 eller 12 år, spelar ingen roll.....

Men det var ganska många 4 åringar till start. Inklusive vårat monster, som helt klart faller under gammelns gnäll här. Men vi uppnådde VÅRA mål med denna starten. Det är huvudsaken. Hon är ju också sådan att hon tränar kanon hemma, men får stora skällvan när hon kommer ut. Inte direkt menat till dig, men högg din knapp för första meningen. Sedan flöt allt på. ;)

är det hästen eller ryttaren som får stora skälvan? många ggr för man över sin egen nervositet vid tävlingar och skyller på pållarna sen ....det du berättar kan jag köpa, men inte om man inte kan styra sin iver att vilja vinna med orutinerade hästar, ok om man är erfaren o rutinerad själv och hästen är oerhört talangfull...

Jag har som sagt ingen erfarenhet av ft, men jag vet hur hästar fungerar mentalt, och talangfulla unghästar kräver sin man...själv skulle jag nog inte tordas rida en sån bana övht.....

olgaklara skrev:
Finns det verkligen 20st banor i Sverige??

Lägg till att på tio tävlingar i ft har du sett 30st olika banor :smirk: , för både dressyren och hoppningen är inte likadan varje gång.

Ett vattenhinder kan ha tusen olika utseenden och är inte alls samma varje tävling, det är skillnaden. En medelhäst som tävlar ft hela sitt liv möter minst 140st olika banor och räknar man hindrena så är man uppe i en enorm summa nya saker för dem.

Visst jag tycker nog att man kan jämföra travbanan med en dressyrbana, men absolut inte en terrängbana. Kontra det att dessa hästar även tävlar på andra banor så som dressyr och hoppning så möter dessa hästar bra mkt mer miljö sitt liv igenom.
Min häst har gjort 14 starter i år på 8 olika banor....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka