Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

Nu tycker jag faktiskt att travfolket ska ta och sopa rent framför sin egen dörr innan dom hoppar in i fälttävlansforumet och börjar anmärka på folks sätt att att "iordningställa" sina hästar i träning och i tävling. Löjligt att säga att 30% felade ut sig i terrängen när gårdagens V65 lopp nr 3 hade 10 hästar till start och hör och häpna 6 st galopperade bort sig i starten :eek: hmmm....60% fel :angel:

varför är ridfolk så otrevliga jämt är en fråga jag vill ställa, inte nog med att "man" är travnörd (nedsättande) men att man ger sig på sina egna också????????ärligt så ser man inte mycket sånt skit i vår sport....och varför evasarius måste du vara spydig och förklara att travhästar kan galoppera?? det vet vi om redan och det är sällan pga orutin utan yttre omständigheter....ÄR det inte sant att 30% felade ut sig i tävlingen, eller vad tjatar ni om....om 6 st galopperade i ett lopp så lär det ju vara så, och sen då?? går det för dig när du får skriva så eller???

men fio.....
tror du verkligen att vi kan sitta hemma och köra tävlingstempo utan att låta hästarna få rutin på banorna innan? tävlingsrutin skall väl alla tävlande hästar få...ni är inte dom enda som behöver det på hästarna.....en häst är en häst och man får väl ge en häst den behöver för att kunna klara sig i sin egen gren....vilket det är en cirkushäst eller en fthäst eller travare....
det verkar som om just ni har det absolut svåraste problemen, men så är det faktiskt inte...alla hästar måste tränas in....skillnaden är väl att vi oftast FÅR rutinen på våra innan dom skall starta/kvala.....men vi har våra problem och ni har era, fast trots allt så är det hästar vi håller på med och dom är ju lika vilket dom är ft hästar eller travare....

Men snälla du, nu verkar det som du blandar ihop flera svar med mitt. :confused: Jag talade inte om att travhästar kan galoppera utan att dom gjorde det i ett TRAVLOPP (det har ju påpekats flera ggr av tex Gammeln att hästarna skall vara iordningställda inför tävling) och där skall dom väl TRAVA.(Det har också tjatats här om felprocenten, därav min jämförelse)
Jag har verkligen inte varit otrevlig som du är nu utan jag menar att det är nog så att både fälttävlansryttare och travtränare tränar sina hästar efter dom uppgifter dom skall utföra, MEN det går inte alltid som man tänkt. Alla vinner inte och alla blir inte stjärnor utan det är alltid någon som kommer sist, vare sig man tävlar i trav eller fälttävlan. :crazy:
.

Humelibumlan skrev:
Oj hoppsan :eek: Jag bara la mig i diskutionen om hur många olika banor en travare startar på under sin karriär.. :o
Sen är det väl självklart att man inte kan jämnföra en travbana 800m-1000m grus, med en fältävlans bana? :smirk:
Även om travare oxå kan titta sig omkring, skygga för "faror" osv... så springer de i regel förbi samma "fara" ca: 8 gånger i VÄRMINGEN... och även de mest jönsiga hästar bruka inse att det inte är någon fara när man kommer på 5-6-7e varvet ;)

Men jag vill fråga, för det Gammeln tog upp i början fick mig att fundera lite... Vet bara inte riktigt hur jag ska ställa frågan för att få den rätt.. :o
Om det nu är så att man måste tävla för att få första "rutinen" vilket då betyder att många hästar saknar rutin de första gångerna på banorna... Är inte det lite "farligt"? Med tanke på just ft som sport, en ganska tuff och farlig sport?
Skulle inte ni som ryttare önska att det fanns bättre möjligheter att få träna på de olika banorna, för att hästarna ska fått mer rutin när det är dax för tävling... tävling innebär ju ofta många olika hästar, nerver, publik osv... *nyfiken*

Är det nya ryttare så har de precis tagit ftkortet och således tränat och blivit godkänd.

Är det unga hästar så sitter det oftast en ryttare på ryggen som är mer erfaren.

Farligt i vilken bemärkelse?? Hindrena är knappa 0.90cm höga, det kan man nästan hoppa stillastående.

Och det finns en banhoppning innan terrängen och där får man inte ha hur mkt fel som helst för då blir man utesluten.

Och nä jag har aldrig behövt ha ngt bättre sätt att träna än just på tävling för att träna just det tävling!

Ja....och du skrev att i ett V65 lopp så galopperade 6 st av 10...och sen då...?? ÄR det sant att 30% felade ut sig på tävlingen eller inte?

**Nu tycker jag faktiskt att travfolket ska ta och sopa rent framför sin egen dörr innan dom hoppar in i fälttävlansforumet och börjar anmärka på folks sätt att att "iordningställa" sina hästar i träning och i tävling. Löjligt att säga att 30% felade ut sig i terrängen när gårdagens V65 lopp nr 3 hade 10 hästar till start och hör och häpna 6 st galopperade bort sig i starten hmmm....60% fel **

hör o häpna...varför skall man häpna av det och inte ft's 30% undrar jag bara....

martha skrev:
ÄR det inte sant att 30% felade ut sig i tävlingen, eller vad tjatar ni om....
Jo, visst var det så att det var nånstans runt 30% som inte genomförde tävlingen på Torn, men det är det ingen av ft-ryttarna här som satt sig emot heller. Sån är verkligheten och det vet vi. Vissa tävlingar går alla runt felfritt på, vissa inte. Det vi satte oss upp emot i den här diskussionen var att det kritiserades att fälttävlanstyttarna plockade ut sina hästar på tävlingar utan att ha de förberedda och det är bullshit, framförallt när det bara är folk i publiken som tror det, inte de som rider själva!

ALLA (även travare & fthästar...) kan ha en dålig dag!

Jag skall försöka förklara TYDLIGT :)

Här kommer ett exempel

1. Gammeln mfl tyckte att det var förfärligt att 30% inte genomförde fälttävlan i Torns och att fälttävlansryttarna borde ha sina hästar mer iordningställda (helst skulle alla klara sig runt).

-Jag jämförde den tävlingen med ett lopp i V65, där 6 hästar av 10 galopperade bort sig i starten redan.
(Det var lopp 3 i går för 3-åriga hästar.) = 60% fel.
Det är INTE ovanligt att travare galopperar bort sig det vet väl du som håller på med trav. Precis som att det är INTE ovanligt att hästar inte klarar sig felfri genom terrängen.

Jag tror att de flesta tränar och tävlar sina hästar på ett bra sätt, dock finns det alltid folk som gör ett dåligt jobb och det är tyvärr ofta dom vi ser och dom som gör oss människor upprörda.

1. Gammeln mfl tyckte att det var förfärligt att 30% inte genomförde fälttävlan i Torns och att fälttävlansryttarna borde ha sina hästar mer iordningställda (helst skulle alla klara sig runt).
Vem ÄR mfl?
-Jag jämförde den tävlingen med ett lopp i V65, där 6 hästar av 10 galopperade bort sig i starten redan.
(Det var lopp 3 i går för 3-åriga hästar.) = 60% fel.
Det är INTE ovanligt att travare galopperar bort sig det vet väl du som håller på med trav. Precis som att det är INTE ovanligt att hästar inte klarar sig felfri genom terrängen.
Du har en annan aspekt här när det är flera hästar, om två hakar i varandra t ex, så kan det påverka samtliga hästar i löpet, 60% felar kanske inte för att de är orutinerade :smirk:

Jag tror att de flesta tränar och tävlar sina hästar på ett bra sätt, dock finns det alltid folk som gör ett dåligt jobb och det är tyvärr ofta dom vi ser och dom som gör oss människor upprörda
. Och med all rätt, eller???? Varför får man inte ifrågastätta ft även om man inte är insatt, även om nu just jag inte gjort det, men du får ifrågasätta travet?

San Q skrev:
martha skrev:
Det vi satte oss upp emot i den här diskussionen var att det kritiserades att fälttävlanstyttarna plockade ut sina hästar på tävlingar utan att ha de förberedda och det är bullshit, framförallt när det bara är folk i publiken som tror det, inte de som rider själva!
Men nu är det ju så att det är stor skillnad på att ha hästarna VÄL förberedda och TROR sig ha väl förberedda hästar....

Sen är det iaf så att travpubliken i landet ÄR väldigt kunninga. Hur publiken i ridsporten är vet jag inte :crazy:

Du såg lite fel nu, jag citerade en annan person....

Men skitsamma.

Jag tror fortfarande att ft ryttare i regel förbereder hästarna så mycket det går.

Att sen en massa människor med åsikter utan kunskaper om just ft påstår annat tycker jag att man kan negligera

ankans skrev:
Du har en annan aspekt här när det är flera hästar, om två hakar i varandra t ex, så kan det påverka samtliga hästar i löpet, 60% felar kanske inte för att de är orutinerade :smirk:
Hästar är ju flockdjur :D

ankans skrev:
Varför får man inte ifrågastätta ft även om man inte är insatt,
Därför att detta är en väldigt kännsligt ämne som egentligen inte borde ha varit så känsligt. Jag tror att en hel del inom ridsporten vill "gömma undan" sina misslyckanden medans vi inom travet, iaf jag, tar till sig misslyckanden och istället försöker göra något av detta till nästa gång.

Jag har aldrig hört en ridmänniska säga efter en misslyckad tävling: Hästen var allmännt dålig idag eller jag gjorde bort mig inte alls hästen fel eller det här var för svårt för hästen. Det har hela tiden varit svävande kommentarer och man vill bara komma undan.

Jag har aldrig hört en ridmänniska säga efter en misslyckad tävling: Hästen var allmännt dålig idag eller jag gjorde bort mig inte alls hästen fel eller det här var för svårt för hästen. Det har hela tiden varit svävande kommentarer och man vill bara komma undan.

Det har jag hört massor av gånger. Och är det några som säger det mer än andra är det väl fälttävlansfolket. Såg du inte tex sändningen från ribban, där Magnus Gällerdahl i princip sa att "Idag gjorde jag bort mig, tråkigt att det skulle behöva drabba min häst också" och det var väl inte direkt några sura miner :smirk:
En EM-ryttare i ponnyfälttävlan satte sin ponny i "skiten" på en hopptävling, helgen efter åkte hon och hoppade LC utom tävlan för att hon ville att hästen skulle få en bra runda då hon var väl medveten om att hon ridit dåligt och kände sig jätteskyldig över det.

Sen är det så att vissa männsikor behöver tävlingen som träning. Jag tex. har fruktansvärt dåliga tävlingsnerver, och tävlar jag inte kontinuerligt blir det mycket värre. Det spelar ingen roll om jag tränat på *-hinder hemma, jag vet att jag ändå kan bli så nervös på tävling att en Debutant känns svår just då. Det går bara att träna på genom att tävla.

Fotboll kan du träna hur mycket som helst, får du inga matcher i kroppen så blir du ändå inte bättre.

Sen ÄR fälttävlansmänniskor konstiga. Det beror på att dom inte träffar folk mer än 7 gånger om året, resten av tiden sitter dom hemma och tränar i skogen, alternativt smyger runt på någon dressyrtävling ;) :angel:

Shudde skrev:
Det har jag hört massor av gånger. Och är det några som säger det mer än andra är det väl fälttävlansfolket. Såg du inte tex sändningen från ribban, där Magnus Gällerdahl i princip sa att "Idag gjorde jag bort mig, tråkigt att det skulle behöva drabba min häst också" och det var väl inte direkt några sura miner :smirk:
En EM-ryttare i ponnyfälttävlan satte sin ponny i "skiten" på en hopptävling, helgen efter åkte hon och hoppade LC utom tävlan för att hon ville att hästen skulle få en bra runda då hon var väl medveten om att hon ridit dåligt och kände sig jätteskyldig över det.:
Jag skrev ju tidigare förmåga att "visa ödmjukhet"

Shudde skrev:
Sen ÄR fälttävlansmänniskor konstiga.
Det kan jag väl hålla med till viss del :angel: :D ;)

Gammeln skrev:
Senast härom dagen sa jag: "jag är nöjd med resultatet, trodde det skulle vara för svårt för honom för han är inte i toppkondis så han hängde med bra ändå trots att vi kom sist" Mao var jag inte alls sur eller förbannad för att vi kom sist utan istället nöjd eftersom han låg så bra till trots motståndet.
Så visst finns det folk som säger så, bara det att DU inte har hört det ;)
Iofs inte FT ska tilläggas men jag tillhör kategorin "ridmänniska"

Senast ändrad:

Har du inte ?

Antingen har du kottar i öronen eller så umgås du med "fel" personer.

När det går dåligt för mina ungar (jag tävlar inte själv helst) så brukar vi alltid försöka analysera vad som inte gick bra - och alltid i förhpllande till uppsatta mål, inte i förhållande till eventuella rosetter. Och i 100 fall av 100 kan man inte skylla på hästen anser jag, det är typ alltid ryttarens fel om inte hästen är sjuk.

martha skrev:
tack...staketkuskar/ryttare finns det nog överallt.
Jag tycker egentligen inte att Gammelns tråd/frågor är obefogade men han har ett väldigt insinuant sätt att framföra sina åsikter på och selekterar väldigt hårt vilka svar han väljer att bemöta. Då blir det tyvärr den här typen av diskussioner där många har en tendens att dra alla "travmänniskor" över en kam därför att det är näst intill omöjligt att diskutera med någon som bara svarar på lösryckta citat.

Sen tycker jag inte att vi som rider fälttävlan ska negligera problem som faktiskt finns i vår sport, vissa ärdåligt förberedda och det kan vara svårt att komma till och träna på en hel del av de banor som finns att tillgå. Det räcker heller inte att bara rida på banan - du ska ju också ha en bra tränare med dig, annars ger det ju ingenting.
Sen finns det ju idioter också men det gör det ju inom alla sporter. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka