Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

ankans skrev:
Miljön skiljer sig från gång till gång, så är det väl alltid, ny traktorer, andra vagnar, annorlunda trafik, annorlunda publik, jag är övertygad om att för en häst så är det en ny upplevelse varje gång den startar... Även en dressyrhäst som åker runt, rinken ser likadan ut, men omgivningen skiljer sig
Jag tror att en häst som är väl förberedd och som har nåt innanför pannbenet skiter i om dom startar på Örebro, Boden eller nån annan stans. När startkommandot är igång, ja då vet hästarna vad som väntas :D Däremot vet jag av egen erfarenhet att hästarna kan vara lite spända i första värmningen då de är på en ny bana men när de sedan kommer ut nästa gång så är allt som vanligt. Det som kan vara kruxet är att utfarten kan vara svår att "hitta" för hästarna :D (är man på orten så tar man traktorutfarten :eek: :D ) Jag tror detta även gäller för ridsportshästarna, de som har nåt innanför pannbenet dvs. Sen finns det alltid rid o travhästar som bara "jönsar runt" :angel:

shady skrev:
Gurkskivan. Trodde inte det bara var Gammeln som surrade. Känner du för att berätta så är jag enormt nyfiken.
Ja, du som har träffat mig kan ju be gurkskivan beskriva mig för dig så kommer du att upptäcka att det var lögn :idea:

Jag tror detta även gäller för ridsportshästarna, de som har nåt innanför pannbenet dvs. Sen finns det alltid rid o travhästar som bara "jönsar runt"

och största skillnaden på trav och fälttävlan(och annan ridsport) är nog att vi låter folk "jönsa" runt. För en del är det t.o.m trevligt att jönsa på. :idea:
De ekonomiska intressen är väldigt olika. Visst finns där riktiga amatörer också inom travet men det ser vi ju här hur de föraktas.. :devil:
Våra hästar blir inte ridhästar om de inte har sprungit in ett visst belopp utan räcker de inte till för *** så kan de alltid vara läromästare till ryttare i deb och lätt eller så kan de få vara rena dressyr/hopphästar.

Att ha kul är för många det viktigaste när man rider i deb/lätt. Vissa nöjer sej med att rida dessa klasser. Andra har helt andra mål. Vi låter ALLA ha de mål de vill inom fälttävlan. Utan att klanka. :idea:

Idasagare skrev:
och största skillnaden på trav och fälttävlan(och annan ridsport) är nog att vi låter folk "jönsa" runt. För en del är det t.o.m trevligt att jönsa på. :idea:
Jasså men detta verkar inte stämma ju. För när ni är på tävling så blir ni förbannade när det går dåligt tack vara att hästen har "jönsat", var har ni glädjen då. Ni tillåter dom att jönsa och när det är dax för tävling så förväntar ni att hästen ska uppräda som en tävlingshäst och placera sig :confused:

De ekonomiska intressen är väldigt olika. Visst finns där riktiga amatörer också inom travet men det ser vi ju här hur de föraktas..
Våra hästar blir inte ridhästar om de inte har sprungit in ett visst belopp utan räcker de inte till för *** så kan de alltid vara läromästare till ryttare i deb och lätt eller så kan de få vara rena dressyr/hopphästar.

Jag känner mig inte föraktad som travamatör, skulle jag det? Mina hästar om de inte duger på banan duger bra som ridhästar till min familj...

Gammeln skrev:
Jasså men detta verkar inte stämma ju. För när ni är på tävling så blir ni förbannade när det går dåligt tack vara att hästen har "jönsat", var har ni glädjen då. Ni tillåter dom att jönsa och när det är dax för tävling så förväntar ni att hästen ska uppräda som en tävlingshäst och placera sig :confused:
Jag räknar mej inte till "ni". Dåligt uppförande finns i alla sporter. Vissa som "jönsar" vinner andra förlorar men kul är det.
Eftersom det inte handlar om stora kostnader på denna nivån så kan man ha roligt utan att gråta för att man måste sälja.

ankans skrev:
Jag känner mig inte föraktad som travamatör, skulle jag det? Mina hästar om de inte duger på banan duger bra som ridhästar till min familj...

Skönt för dina hästar. Tyvärr har ju inte alla travhästar det så. Långt ifrån. Alldeles för många hamnar i en karusell som inte är så kul.

Idasagare skrev:
Skönt för dina hästar. Tyvärr har ju inte alla travhästar det så. Långt ifrån. Alldeles för många hamnar i en karusell som inte är så kul.

Det gäller även många ridhästar... ponnyer ska vi inte tala om, även om jag nog tror att det gäller travhästar mer än någon av ovanstående..

Varför drar du alla FT ryttare över en kamm???
Jag tycker att hela denna tråden är väldigt löjlig.
Men visst finns det folk som borde förbereda sina hästar bättre, men så är det inom ALLA grenar.
Många som beduterar ec FT, hoppning m.m har inte så stora krav på sin häst, utan den får komma ut på en annan tävlings plats, kolla läget, vänja sig vid annan miljö, uppstirrade hästar samtidgit ska man försöka få dem focoserade på vad deras uppgift är, vilket kan vara lättare sagt en gjort med en unghäst. Många unghästar tittar gärna på allt annat spännande runt om kring!
Även rutinerade hästar kan ha problem, likaväl kan rutinerade travhästar börja galoppera!

Sedan är kraven olika, oavsätt vilken gren du tävlar i. Som ryttare har man olika krav. Vissa rider för skojs skull och inte bryr sig så mkt om resultatet, vissa rider för att i framtiden kunna vinna, och vissa rider för att vinna.
Allt det beror på ålder på hästen, utbl, förutsättningar och ryttarens egna mål!

Jag kan hålla med dig i en del av det du skriver, men samtidigt är du ute i skogen och lullar!
Jag själva kan inte så mkt om trav, och skulle inte vilja ge mig i kast och uttala mig om trav. Inte ens om jag ser trav på tv och "pratar" med "kunnigt" folk på en trav tävling...

*Knapplån*

Vad jag vill veta Gammeln, är hur du skulle lägga upp det som med min häst.
Nu får du tillfälle att visa din expertis....*som om det skulle hända*

Tycker du att jag jönsar omkring för att min häst inte ville hoppa vattnet i söndags?
Jag kan säga att hästen har gått 130-hoppning med mig och är utbildad msv dressyr.
Vi har varit på just Torns bana många gånger och tränat och han har hoppat i vattnet direkt de senaste gångerna. Nu ville han inte på tävlingen. Är jag för dåligt förberedd då enligt dig?
Jag kan tillägga att jag själv ridit upp till msv fälttävlan och är knappast någon nybörjare på området.

Hästen jag red är 13 år gammal men gjorde bara sin tredje start.

Du ska kanske inte vara så snabb att döma utan att veta bakrunden. För ärligt Gammeln...du trodde inte jag hade ridit mkt fälttävlan innan va.

Detta är som att banka huvudet i en vägg...

Enligt Gammeln så är alla här inne totala nybörjare och har inte en aning om vad vi sysslar med....

olgaklara skrev:
Vad skall du prova??

Ha ha vanligt tränsbett fast med tungfelsstickan. Har ju hoppat på det nu och det är rätt stooooooooor skillnad. Hästskrälle, kunde ju iof tänkt på det för typ 5 år sedan :crazy:

Vinga skrev:
Enkel eller inte, ännu en gång är det en tolknings sak ju, JAG tyckte den var hiskelig :crazy: men som sagt ryttaren som red sa att det var som det skulle!

Men det var ju inte som den skulle , den var enklare än vanligt just därför att den banan är en unghästbana för 6 och 7 åringar och en bana för unga ryttare enbart! (under 25). Den är alltså enklare än en riktig ** bana (vilket jag tycker enbart finns internationellt).

Humelibumlan skrev:
Min häst har gjort 14 starter i år på 8 olika banor....

Ja men hur olika ser BANORNA ut på dom där 1600-2200 m som dom travar då, grus hela vägen, eller hur? Sen skiter väl jag i om tornet är grått på det ena stället och eller blått på det andra, dom skall väl inte trava in i tornet eller?? Inte som ft hästarna dom får i sin karriär hoppa igenom ett antal hus eller tom över dom.

En ft häst möter i debutantklass ca 14 hinder och kanske 18-20 språng som ser helt OLIKA ut och det på EN tävling, det är inte bara gräs - gräs och åter gräs hela vägen runt runt.
Det är många olika typer av hinder som hästarna måste möta varje gång, varje tävling och ingen bana är den andra lik, inte ens på samma plats nästa år.

Ni travnördar får gärna försöka att jämföra travare - ft hästarna i alla leda men det hjälper inte för fakta är fakta era banor som hästarna springer på ser likadana ut varje gång förutom att det ibland ligger snö på marken :smirk:

fio. skrev:
Ja men hur olika ser BANORNA ut på dom där 1600-2200 m som dom travar då, grus hela vägen, eller hur? Sen skiter väl jag i om tornet är grått på det ena stället och eller blått på det andra, dom skall väl inte trava in i tornet eller?? Inte som ft hästarna dom får i sin karriär hoppa igenom ett antal hus eller tom över dom.

En ft häst möter i debutantklass ca 14 hinder och kanske 18-20 språng som ser helt OLIKA ut och det på EN tävling, det är inte bara gräs - gräs och åter gräs hela vägen runt runt.
Det är många olika typer av hinder som hästarna måste möta varje gång, varje tävling och ingen bana är den andra lik, inte ens på samma plats nästa år.

Ni travnördar får gärna försöka att jämföra travare - ft hästarna i alla leda men det hjälper inte för fakta är fakta era banor som hästarna springer på ser likadana ut varje gång förutom att det ibland ligger snö på marken :smirk:

:bow:

Du satte orden på det jag menade

fio. skrev:

Oj hoppsan :eek: Jag bara la mig i diskutionen om hur många olika banor en travare startar på under sin karriär.. :o
Sen är det väl självklart att man inte kan jämnföra en travbana 800m-1000m grus, med en fältävlans bana? :smirk:
Även om travare oxå kan titta sig omkring, skygga för "faror" osv... så springer de i regel förbi samma "fara" ca: 8 gånger i VÄRMINGEN... och även de mest jönsiga hästar bruka inse att det inte är någon fara när man kommer på 5-6-7e varvet ;)

Men jag vill fråga, för det Gammeln tog upp i början fick mig att fundera lite... Vet bara inte riktigt hur jag ska ställa frågan för att få den rätt.. :o
Om det nu är så att man måste tävla för att få första "rutinen" vilket då betyder att många hästar saknar rutin de första gångerna på banorna... Är inte det lite "farligt"? Med tanke på just ft som sport, en ganska tuff och farlig sport?
Skulle inte ni som ryttare önska att det fanns bättre möjligheter att få träna på de olika banorna, för att hästarna ska fått mer rutin när det är dax för tävling... tävling innebär ju ofta många olika hästar, nerver, publik osv... *nyfiken*

Det är nog svårt för er "travfolk" att fatta det här med tävlingsrutin verkar det som. Jag kan hoppa en bana på 1.60 hemma men har inte tävlingsrutin nog för att klara 1.40 och det spelar ingen roll hur många 1.60 banor jag rider hemma för tävlingsmomentet kan jag bara träna på på just tävling med allt vad det innebär.

Jag kan träna och förbereda mig inför en tävling hur mkt som helst men rutinen på nerver och press kan du aldrig få under träning utan det måste göras under tävling. Det är därför som tävlingsrutin ofta är en av den stora orsaken till att någon blir uttagen till EM och någon annan inte blir det. Tävlingsrutin är en av dom absolut viktigaste egenskaperna för att lyckas när det gäller ft och det gäller både häst och ryttare. Det är ingen tillfällighet att det alltid återfinns samma personer år ut och år in i dom stora klasserna och att där sällan kommer in nya namn för här i sverige finns det inte så många stora tävlingar/banor att få rutin på. Titta på året YR EM som ett exempel där halva sveriges lag inte kom runt terrängbanan.

Det var tex en av orsakerna till att jag valde bort årets SM och (förövrigt en av dom två *** tävlingarna som fanns i år i Sverige) och red Världscupskvalet i Tyskland helgen före, det hade helt enkelt inte gett mig samma rutin att rida SM:et jämföresevis med Schenefeld där bla terrängen var väldigt mkt svårare , en tredjedel av starfältet vägrade ut sig/blev uteslutna/utgick i terrängen där och då talar vi ändå om den riktiga eliten.

Min häst som ändå är 13 år och riktigt rutinerad och har gått i över 5 år i ** klass var riktigt trött i huvudet i en hel vecka efteråt eftersom han verkligen fick tänka till på den banan för hindren var enorma och banan bestod enbart av kombinationer hela vägen runt, den fasta delen på alla hinder låg i genomsnitt på 1.30-1.35 även om reglerna säger att det bara "får" vara max 1.20 och det fanns alltså inga alternativa (lättare) vägar på ett enda hinder att ta till om du hamnade i trubbel någonstans utan det var rakt på överallt eller vägra ut sig att välja på för man rider gärna inte på vissa hinder igen den raka vägen om man får stopp där.

Senast ändrad av en moderator:

Vad det gäller min (sonens häst) och ryttare så är det helt klart hästen. Det var hennes andra tävling inom fälttävlan.

Inte alls sant. Jag var den största tönten enligt min son på hela Torns i helgen. Vi hade ett mål med den starten. Det var att få runt henne i hoppningen, så hon fick komma ut och TITTA på terrängbanan. Hon hade ett pet och två vägringar, och jag var så lycklig att jag storbölade. :o Resten är historia. För du vet ju själv hur hon gick i terrängen eftersom att du var där. ;) Men inte är jag sur för det. Bara väldigt nöjd med att uppnått vårat mål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka