Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

ankans skrev:
nä det förstår jag, men man kan ge hästarna rutin på att gå på olika i träning

Det är det som inte funkar i ft, du kan träna på olika typhinder men aldrig på de hinder som kanske kommer på tävling. För banorna är stängda två veckor innan tävling och då bygger banbyggaren NYA hinder.

Jag har faktiskt aldrig åkt ut och tränat speciellt mkt på olika banor för har man en bra häst och den har förtroende för dig som ryttare så hoppar den det du ber den om.

Min fullblodshäst hade inte hoppat ett enda språng terräng sedan Gärds i våras och ändå så var han felfri väl inom tiden nu i helgen.

Rutin kan du aldrig få genom träning, utan det är tävlandet som ger rutinen

LenaH skrev:
Jaja, men det är ju självläkande, jag ger det två veckor. :D

Så länge, jag hade tänkt en natt :o

*känns rätt lååååååååångt ifrån ämnet nu*

fio. skrev:
Så länge, jag hade tänkt en natt :o

*känns rätt lååååååååångt ifrån ämnet nu*
Äh, Tulip ska väl ha nåt att göra imorgon också... ;)

Jag vägrar dock och ansöker om förlängd betänketid. :devil:

inte lika lång betänketid som rödtotten hoppas jag :angel:

Narcissa__Malfoy skrev:
Nej..det var inte så jag menade.

Ni hugger på mig och Fio men ingen bryr sig om Gammelns hopkok av lögner.

Jag har väl inte huggit på varken dig eller fio...mitt första inlägg i denna tråden förklarade jaghur vi förbereder våra hästar...dessutom är väl inte Gammelns inlägg en lögn??
Vi har ju också banor som är allmänt kända för olika saker, snabba banor, korta upplopp, långa upplopp osv......

fio. skrev:
Klart inte ryktet blir bättre men så är det överallt , insändare i Ridsport , andra tidningar osv folk som aldrig kommer komma överens. Förbundet verkar inte vara ett dugg intersserade av att det kommer in sponsor pengar överhuvudtaget, dom ryttarna som har fixat det har gjort det trots ridsportens dåliga rykte och genom kontakter där sponsorn har varit mer intresserad av att sponsra personen i fråga mer än sporten dom utövar. RIDsporten i sig kommer inte få några sponsorer utan det blir ryttarna i den mån förbundet tillåter det eftersom det skall skrivas särskilda kontrakt om vad och hur och allt annat som sätter käppar i hjulen för ryttarna.

Om jag säger såhär ....så om jag skadar sportens rykte så kan jag bli av med licensen och bli avstängd, antigen under en tid eller i värsta fall livstid....jag vet inte hur det är i erat förbund...

fio. skrev:
Nä det sa jag fortfarande inte, jag syftade på dressyren och det tror jag inte att hon hade gjort eftersom hon inte har någon rutin. Sedan sa jag att det skulle bli roligt att se henne rida på öveds för den banan är ännu enklare än Torns.

Men jag ställde en fråga i det där som du fortfarande undviker att svara på, hur kommer det sig att du inte reagerar på det uttalandet då? Är det OK att säga att något är såå enkelt och säga till andra att träna mer när man själv inte ens var med :smirk:

Nej, kanske inte, men jag kan ju ha åsikter o veta saker fast jag inte startat på en viss bana...nu först fattar jag vad du trånat efter...att du inte sagt det hela tiden...jag kör aldrig mina hästar själv i lopp, men jag är ju inte hjärndöd för det.....

LenaH skrev:
*knapplån*
Jag börjar undra lite vad det är ni är oense om egentligen?
Alla är väl rörande överens om att det är bra att träna och vara förberedd och jag tror inte att vare sig martha eller ankans motsätter sig att hästar ibland inte agerar "according to plan"?

Ibland gör man "allt" rätt - åker och tränar på aktuell bana, förbereder sig genom att tävla banhoppning och dressyr och ändå kan det hända saker på den stora dagen som gör att det inte går som förväntat. Många av oss kan väl också bli besvikna när det inte går som man hoppats men de allra flesta inser att det bara är att bita ihop och ta nya tag.
För vissa går det aldrig som förväntat men vadådå, nån ska ju komma sist också och vissa är glada att få vara med! :)

Att som Gammeln hävda att om man stannar ut sig så är inte hästen "iordningställd" - ja det kan man ju tycka men ibland blir omständigheterna för svåra hur väl man än har tränat.
Det är väl inte så mycket att hänga upp sig på?

Och att starta en tråd som heter "Sett och hört på en ft" säger väl allt? Se och Hör, Gamarnas Värld, Skrämt i vecket - you name it! Lösryckt skvaller och sladder på tävling som tar många timmar och genererar en del ryttare (och läktardito) som inte har annat för sig än att sitta och snacka skit är vad den här tråden handlar om.

Det är bara Gammeln som tar sånt sladder på allvar.

:bow: :bow:

Fio,lena,Narcissia(stavas?) vad var det för status på tävlingen ni diskutrar?Vilka klasser var det? var det en debutant?

martha skrev:
Jag har hållt på med trav i 30 år, och har aldrig varit med om missunnsamhet som finns i som hos ridfolk...faktiskt inte...och vi här på trav är aldrig osams och missunnar varandra framgångar

Jodå, det förekommer. Staketkuskar, A-tränare emellan, speciellt A-tränare gentemot B-tränare (hur många ggr har man inte fått höra (svårt att ignorera då A-tränaren gärna gormar så resten ska höra att det inte är hans fel) i påselningsstallarna att hästen som A-tränaren kört bort är kass, eländig och inte har på en bana att göra, springer och vinner eller näst intill veckan efter), etc etc Det finns en uppsjö och ta utav. Att sedan ridfolket är mer gnälliga och bara antyder men travfolket är mera hårda och råa i sina tyckanden och låtanden. Men det kanske är att vara ärlig?

staketkuskar har inte med detta att göra, vad för a tränare umgås du med? de som gnäller mest o högst är ju alltid spelarna, när dom förlorat.....klart man kan ha åsikter om bortkörningar och sovande kuskar..men inte alls som på ridnivå....jag använder mig inte av kuskar som gormar o skriker om dom förlorar och har faktiskt aldrig ens hört nån kusk göra det...jo, en....men han gormar om allt...
Jag har inte påstått heller att travsporten är helt ren från skitprat, men den är ljusår ifrån ridsporten iallafall.....

Nej nu har tråden faktsikt avlägsnat sig för långt från ämnet och blivit för tjafsig så jag låser den, har annat att göra än att rensa inlägg.
Synd på en diskussion som faktiskt skulle kunan vara intresssant men i denna tråden lär den aldrig bli det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka