Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

men du frågade ju hur vi gör för att örbereda hästarna....och då svarade jag att det gör vi genom provlopp, som är våra övningslopp....varför ihela friden skall vi slänga in 100 000 där för då?????

??och vi möter NYA HINDER varje språng, vilka ord i den meningen är det du ju inte förstår
...och???
Har jag sagt nåt annat, men ni måtte väl för bövelen träna....ni kan ju inte bara komma oförberdda på tävling?

martha skrev:
Jag är hästmänniska.....för jag inser att en häst är en häst vilken gren den än håller sig i....ALLA hästar behöver rutin...det är inte bara ft hästar förunnat...sen skall dom ha talang OCH en talangfull ryttare....

Men det är ju det vi säger hela tiden att alla hästar behöver rutin men den rutinen kan dom inte få på träning utan det måste ske på tävling och särskilt för en ft häst ,hade du varit hästmänniska hade du förstått att ft och trav är rätt olika varandra vad det gäller att få rutin på och då hade vi inte ens behövt ha denna diskussionen

Jag kan nog påstå att jag alltid kan plocka ut det som finns att plocka hos en häst....INGEN häst har blivit bättre när den lämnat min träning...förutom unghästarna jag sålt då...och jag plockar inte med våld heller utan jag får dom att vilja springa...

Du får gärna framhäva dig själv och säga att du är bra , det har jag inga problem med om du trodde det

skillnaden är att ni ridfolk bangar på direkt och säger att folk(jag) inget fattar....ni skulle bara veta vad jag fattar :angel: , en vacker dag kanske t om du står med en talanglös häst....hur kaxig är du då?

Tja min svårklasshäst har ju redan klassats som galen och idiot och helt fel för sporten av ett antal personer på landslagsnivå men nu är han rätt lugn och fin och rätt bra om jag får säga det själv med allt det jobbet och den träningen jag har tvingats att lägga ner för att ta fram hans goda och bra sidor, hade han varit hos någon av dom andra hade han förmodligen inte ens levt idag :smirk:

martha skrev:
...och???
Har jag sagt nåt annat, men ni måtte väl för bövelen träna....ni kan ju inte bara komma oförberdda på tävling?

Ja men du fattar ju inte??? Klart vi tränar :confused: Har någon sagt något annat :confused:

martha skrev:
men du frågade ju hur vi gör för att örbereda hästarna....och då svarade jag att det gör vi genom provlopp, som är våra övningslopp....varför ihela friden skall vi slänga in 100 000 där för då?????

Suck... Vad vad vad sa du där uppe innan om att du minsann fattar mer än vad vi tror ? :D

OM du slänger in 100 tusen kommer det lite mer nervpress och andra saker in i bilden som gör att kusken kanske blir nervös och inte kör så bra. För att komma över den nervositeten att man kan vinna 100 tusen så måste man ju liksom få vara med och försöka göra det oxå för hur skall man annars komma över det om man aldrig får chansen.

fast du sa precis att ni bara kunde få rutin genom tävling...

Jag förstår inte varför man inte kan träna på olika hinder? alla kombinationer förstår jag är svårt, men åtminstonde de svåra?

Vatten hinder överlag har jag hört är ganska besvärligt, förövrigt brukar hästarna skita i om bommarna är blåa eller gula när de väl vant sig vid konstellationen..

fio. skrev:
:confused: Hästen har ju bara startat EN tävling :confused: Jag har bara gett mig på henne av en enda anledning och det vara att hon påstod att just DEN banan var lätt men hon red där inte själv överhuvudtaget och allting är jävligt lätt när man själv inte har stövlarna på!! Jag trodde det var just sådant snack som du retade dig på :angel:
Men det beror väl på VEM som säger det då antar jag :smirk: *spysmiley*

Varför svarar du inte på detta då Martha, eller "råkade" du missa det :angel:

fio. skrev:
Tja min svårklasshäst har ju redan klassats som galen och idiot och helt fel för sporten av ett antal personer på landslagsnivå men nu är han rätt lugn och fin och rätt bra om jag får säga det själv med allt det jobbet och den träningen jag har tvingats att lägga ner för att ta fram hans goda och bra sidor, hade han varit hos någon av dom andra hade han förmodligen inte ens levt idag :smirk:

visst. jag har också lyckats med "idioter" , men dom varar inte för evigt........och nästa "idiot" kanske inte har talangen....då står man där med mössan i handen och vet inte hur man skall hävda sig....bättre att vara mindre kaxig då och inse att man ÄR ingen ryttare utan häst...

OM du slänger in 100 tusen kommer det lite mer nervpress och andra saker in i bilden som gör att kusken kanske blir nervös och inte kör så bra. För att komma över den nervositeten att man kan vinna 100 tusen så måste man ju liksom få vara med och försöka göra det oxå för hur skall man annars komma över det om man aldrig får chansen.

Om det är 100 papp i en tävling då garanterar jag dig att jag har en rutinerad kusk och häst...för inte börjar nollopparna på såna summor inte, och det är ju oftast bara de bästa hästarna som tävlar om säna summor...

fio. skrev:
Varför svarar du inte på detta då Martha, eller "råkade" du missa det :angel:

jag har ingenstans skrivit att FIO sagt nåt, utan "ni"...och det vet du ju så himla väl själv vad du tycker om vederbörande.....men jag har originalet sparat så om du vill skall jag leta upp inlägget....

Man kan inte träna på alla olika hinder. Det finns alltid något ställe som kommer på annorlunda hinder som ingen annan har. Titta bara på Ribban där dom la in graffiti hinder.

nä det förstår jag, men man kan ge hästarna rutin på att gå på olika i träning

ankans skrev:
fast du sa precis att ni bara kunde få rutin genom tävling...

Jag förstår inte varför man inte kan träna på olika hinder? alla kombinationer förstår jag är svårt, men åtminstonde de svåra?

Vatten hinder överlag har jag hört är ganska besvärligt, förövrigt brukar hästarna skita i om bommarna är blåa eller gula när de väl vant sig vid konstellationen..

Ja tävlingsrutin kan man bara få igenom tävling och tävlingsrutin betyder oerhört mkt i ft för häst och ryttare, att träna enstaka typhinder gör man alltid, men dom ser ju ändå olika ut hela tiden vart du än vänder dig i världen. En coffin kan se ut på säkert 100 olika sätt, ett vattenhinder säkert 1000 olika sätt.Det handlar om lite mer än om att bommarna är gula eller blåa i terrängen.

Svåra hinder tränar man i stort sett aldrig på och då menar jag svårklass hinder (***) nivå, inte många ryttare som ger sig på det utan att ha det adrenalinet och den "attack"gaisten i blodet som man enbart kan få på tävling och har man inte det så blir det livsfarligt. msv (*)nivå är lagom för dessa hästar och ryttare att träna på.
Jag tränar en gång innan säsongen börjar med min svårklass häst, han kan ju allt redan nu och har rutin och förtroende så på dom hästarna tränar man aldrig om man inte får ett specifikt problem utan dom tävlar bara, däremot tränar man och tävlar lite dressyr och banhoppning.

Jo självklart, men det blir ändå alltid annorlunda när dom kommer ut på en tävling. Ta bara våran, hon hoppar på allt här hemma. Hade minst 20 vägringar på Torns. Var kanske att ta i men för att du skulle hänga med. Visserligen bara hennes andra start. Men som jag sagt tidigare i tråden, vi uppnådde VÅRA mål med den tävlingen. Nu har vi lite andra mål till nästa start. Men dom är fortfarande väldigt lågt satta. Inget stress här inte.

martha skrev:
jag har ingenstans skrivit att FIO sagt nåt, utan "ni"...och det vet du ju så himla väl själv vad du tycker om vederbörande.....men jag har originalet sparat så om du vill skall jag leta upp inlägget....

Du behöver inte säga "ni" till mig det går bra med du faktiskt. Jag vet precis vad jag sa och varför jag sa det och det var det som jag väntade att få svar på från dig. Den frågan jag ställde handlade inte om vad JAG tyckte utan om vad Du tycker om sådant.

ankans skrev:
nä det förstår jag, men man kan ge hästarna rutin på att gå på olika i träning

Jo men du förstår ju inte , när du kommer till en tävling vet du ALDRIG i förväg hur hindren skall se ut, jag har hoppat så konstiga saker att du skulle aldrig någonsin i hela ditt liv kunna föreställa dig det.
Titta på den där fontänen på Ribban, där flera ekipage fick stopp och det är världens bästa ekipage vi talar om vad hjälpte det att dom hade vunnit hur mycket som helst innan eller hoppat allt man kan tänka sig, ridit OS och gud vet vad , det hjälpte nada för sådan är vår sport.
Och det är fortfarande svårt för folk som inte är insatta att ens föreställa sig att ett och samma typhinder kan se ut på 200 olika sätt.

Vad JAG tycker om sånt?? Vad tycker du själv om du skulle bli bemött på det sättet??

Jag skulle aldrig övht säga så till en människa, hur illa jag än tyckte om den...

martha skrev:
visst. jag har också lyckats med "idioter" , men dom varar inte för evigt........och nästa "idiot" kanske inte har talangen....då står man där med mössan i handen och vet inte hur man skall hävda sig....bättre att vara mindre kaxig då och inse att man ÄR ingen ryttare utan häst...

Ryttare är alla som sitter till häst så jag vet inte riktig vart du ville komma med det, :confused: men det är skillnad på att vara ryttare och att vara tränare om det är det du syftar på?

Om det är 100 papp i en tävling då garanterar jag dig att jag har en rutinerad kusk och häst...för inte börjar nollopparna på såna summor inte, och det är ju oftast bara de bästa hästarna som tävlar om säna summor...

Ja men dom får ju inte rutinen på nerverna av att tävla om 50 spänn

martha skrev:
Vad JAG tycker om sånt?? Vad tycker du själv om du skulle bli bemött på det sättet??

Jag skulle aldrig övht säga så till en människa, hur illa jag än tyckte om den...

Du har ju inte ens svarat på frågan av någon anledning :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka