Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

olgaklara skrev:
Trallalalalllaa

Banan tolkar JAG som terrängen i det DU skriver! För du kan väl iaf INTE mena hoppbanan eftersom den ju ändras till VARJE fälttävlan, eller det visste du kanske inte :smirk:
Men en Ft- består ju av delmoment.....

Du skrev fortfarande BANAN det är inte samma sak som dressyren eller hoppningen. Du vet ju exakt vad du syftade på och det var just terrängBANAN

Gammeln skrev:
Jo, det var ju den diskussionen jag ville lyfta fram dvs vill man komma nån vart så får man ju lägga upp ett träningsupplägg inför en tävling och dessa tävlingar vet man ju när dom går och då är det väl inte så svårt att göra ett upplägg istället för att köra try and error på tävlingarna.

Tex så kan man ju åka till en bana o TRÄNA. Gör man bort sig så ger man ju hästen en ny chans och då kanske den gör det den ska. På en tävling så blir du rätt o slätt utkörd och får inte tillfället att ge hästen en ny chans att klara problemet. När man nästa gång kommer till banan för en ny träning, ja då kanske det går bra rakt igenom och den dagen det är tävling ja då sopar man rent :D

Hästar kan faktiskt reagera annorlunda på en hel terrängbana än vad de gör på träning.

Vet flera hästar som går väldigt bra på träning men inte på tävling.

Vad tycker du man skall göra för att träna dessa då! Fortsätta träna även om det går bra, eller kanske åka ut på tävling och träna :devil: just det tävling

Gammeln skrev:
Jo, det var ju den diskussionen jag ville lyfta fram dvs vill man komma nån vart så får man ju lägga upp ett träningsupplägg inför en tävling och dessa tävlingar vet man ju när dom går och då är det väl inte så svårt att göra ett upplägg istället för att köra try and error på tävlingarna.

Tex så kan man ju åka till en bana o TRÄNA. Gör man bort sig så ger man ju hästen en ny chans och då kanske den gör det den ska. På en tävling så blir du rätt o slätt utkörd och får inte tillfället att ge hästen en ny chans att klara problemet. När man nästa gång kommer till banan för en ny träning, ja då kanske det går bra rakt igenom och den dagen det är tävling ja då sopar man rent :D

Jo men så gör man ju. :rofl: Klart man tränar!
MEN det är väldigt få tävlingstillfällen varje år så ibland får man ju träna på att tävla samtidigt då också.

Förstår inte vad du har "ont" av det så länge det är på denna låga nivå dvs ingen kommer till skada merän möjligen självförtroenden.
Fats jag tror fler självförtroenden tar skada av Ditt sätt att klanka ner på dem. :devil: Speciellt de barn och ungdomar jag möter.

Kollade lite vilka som inte "gick runt" och där var unghästar blandat med någon äldre. En av ryttarna har vägrat ut sej lite väl ofta kanske men med olika hästar och jag tycker att det är hennes sak att vilja starta. Vet att hon tränat på denna bana med just denna häst! Tävlingsnerverna är inte så lätta att komma tillrätta med på träning. :angel:

Om du tycker att Torns bana nu är så lätt. Hur mycket erfarenhet inom ft har du? Lätt att sitta och tycka när man är anonym...

jag ska erkänna att jag aldrig själv tävlat eller tränat på en enda FT bana, jag är en ren dressyrtant!

Men jag har fn 3 st uppfödningar som tävlar aktivt som är mellan 4 och 10 år yngste är nu klar för 4-års championatet och den äldste debuterade ** på Ribban.

Jag har tidigare haft hästar(uppfödare till) som gått internationell *** så jag har varit på en och annan tävling och följt mina hästar på alla nivåer, kan därför med gott samvete säga att jag kan bedöma en bana... Men alla tycker olika ju!
När 10 åringen gick ** på Ribban höll jag på att få en hjärtattack SÅ svår tyckte jag banan var, medans ryttaren tyckte den var precis i rätt svårighet.

Visst måste man träna och träna, jag vill bara än en gång säga att vissa hästar kräven tävlingar. Då får man ta tävlingen som en träning ett par ggr kanske :)

Men om man har problem på samma sak tävling efter tävling kanske man ska tänka sig för lite :)

Jag hoppas dock att alla känner sin egen häst bäst och bedömer vad den är mogen för!

Men om man har problem på samma sak tävling efter tävling kanske man ska tänka sig för lite :)
Klart det är så. De flesta tänker mer än en gång MEN om någon har samma problem tävling efter tävling är det en sak. Det handlar det egentligen INTE om här (iallafall inte i det startfältet).

Fast även om nu någon haft det så tycker jag ändå att det är upp till var och en att avgöra vad denne gör. Inte någon "läktarexpert". Vem vet vad ryttaren försöker övervinna? Kanske sin egen osäkerhet som bara dyker upp på tävling?

Vinga skrev:
Jag hoppas dock att alla känner sin egen häst bäst och bedömer vad den är mogen för!

Håller med dej.

PS! Fast att Torn är inte "lätt". Det finns statistik :angel:

Vinga skrev:
Visst måste man träna och träna, jag vill bara än en gång säga att vissa hästar kräven tävlingar. Då får man ta tävlingen som en träning ett par ggr kanske :)
Det kan man göra MEN man måste då analysera sina resultat och se om dessa duger inför nästa meeting eller om man ska backa och träna på lite till istället för att göra en ny plump i protokollet, för det blir ju ingen lyckligare av. Sist men inte minst.......det kanske inte är hästens fel att det går dåligt utan det är ryttaren som är kass och då är det väl bättre att sätta upp en erfaren ryttare och låta hästen "löpa ut" så att säga. När sedan hästen har gjort några bra tävlingar då kan man ju själv sitta upp och då kanske det inte spelar så stor roll om ryttaren är kass, hästen har ett bra självförtroende iaf...å så för ryttaren "följa med" bäst den vill

Vinga skrev:
Absolut :D

Vinga skrev:
Jag tror de flesta känner sin häst däremot har man dålig koll på vad träning är och då menar jag den träning som krävs för att utstå mjölksyran då den börjar göra sig gällande. När mjölksyran kommer in i bilden blir ju hästen mindre koncentrerad och viljan och möjligheten att klara av problemen under ritten avtar vilket tillslut resulterar i rivningar/stopp o dylikt. En Ft-dag är ingen lätt dag för en häst. Att träna en häst att utstå "mjölksyresmärta" och dessutom höja denna tröskel utan att man kör på dom skador kräver sin man/kvinna, här är pulsmätaren ett ypperligt redskap att använda sig av. Detta är inget man gör på 4 veckor med en sporadisk träning, speciellt inte om man sysslar med unghästar.....Här krävs det ett genomarbetat koncept, för unghästen får ALDRIG ALDRIG gå sig TRÖTT. Att hopp träna är en sak, att konditionsträna och bygga upp hästen är en helt annan sak. Dessa ting ska ju vävas ihop och resultatet ska ju bli en fin Ft-häst som ser spänstig ut på hinderna, där ögonen bara lyser och öronen rör sig likt en militärradar, som bara inhämtar info från omgivningen och sorterar bort allt onödigt liv o rörelse :D

Jag brukar skoja lite med mina ridvänner och säga: "Tänk om ni hade samma kondition i era hästar som det är i travarna (då räcker det med en medelmåttlig travare), jag lovar att ni skulle sopa rent på varenda tävling :D

Senast ändrad:

shady skrev:
Håller med dig. Sedan är det ju faktiskt så att det finns fler travbanor än fälttävlandsbanor.

Ja och det går väl ändå inte att jämföra , en travbana ser ju alltid likadan ut, en oval rundel med grus på, varje ft bana ser ju olika ut hela tiden.

Men varför startar du inte din 4 åriga unghäst själv då om allt är så enkelt utan måste lämna bort den till Anna Nilsson istället :smirk:

Skall ju bli kul att se dig rida 4 års finalen i Öveds för det skall du väl göra själv antar jag?? Jag menar den finalen är ju enklare än en vanlig debutantklass

Vinga skrev:
jag ska erkänna att jag aldrig själv tävlat eller tränat på en enda FT bana, jag är en ren dressyrtant!

Men jag har fn 3 st uppfödningar som tävlar aktivt som är mellan 4 och 10 år yngste är nu klar för 4-års championatet och den äldste debuterade ** på Ribban.

Jag har tidigare haft hästar(uppfödare till) som gått internationell *** så jag har varit på en och annan tävling och följt mina hästar på alla nivåer, kan därför med gott samvete säga att jag kan bedöma en bana... Men alla tycker olika ju!
När 10 åringen gick ** på Ribban höll jag på att få en hjärtattack SÅ svår tyckte jag banan var, medans ryttaren tyckte den var precis i rätt svårighet.

Fast på ribban så sas det ju att det var en väldigt enkel **, vilket man även kunde se på resultaten. :smirk:

fio. skrev:
Men varför startar du inte din 4 åriga unghäst själv då om allt är så enkelt utan måste lämna bort den till Anna Nilsson istället :smirk:

Skall ju bli kul att se dig rida 4 års finalen i Öveds för det skall du väl göra själv antar jag?? Jag menar den finalen är ju enklare än en vanlig debutantklass

Jag red inte min 4-åring själv på EN tävling därför att jag själv var skadad.
Hur banan i Öved är har jag ingen aning om, jag tar dit min 4-åring mest som ett led i hans utbildning, jag är inte där för att plocka någon placering!

Jaha EN tävling, men han har ju bara gått en tävling :smirk: Ja då skall det bli roligt att se dig rida på öveds iallafall.

Konstigt att här är så många experter men när man väl ställer dem mot väggen visar det sig att de inte kan någonting....suck... :smirk:

Så du ska till Öveds Fio?

jag red faktiskt förbi den banan när vi var på bukeritten, hua mig vilka hinder, dessutom var där rörliga hinder i hagen :eek: Passa er för kossorna! De vinglar omkring bland hinderna...

ps. är det det som kallas naturhinder? :angel:

Det är de rörliga hinderna som är de svåra. Man vet sällan om de står kvar där de stod från början eller om avståndet mellan dem (tex vid studs) är det samma som när man gick banan.... ;-)

ankans skrev:
jag red faktiskt förbi den banan när vi var på bukeritten, hua mig vilka hinder, dessutom var där rörliga hinder i hagen :eek: Passa er för kossorna! De vinglar omkring bland hinderna...

ps. är det det som kallas naturhinder? :angel:

Nä det är dom som kallas för "pricka rätt" hinder :rofl:

Narcissa__Malfoy skrev:
Konstigt att här är så många experter men när man väl ställer dem mot väggen visar det sig att de inte kan någonting....suck... :smirk:

Så du ska till Öveds Fio?

Ja i brist på annat så får det bli det, finns ju inte något annat i September och jag har ju inte varit iväg sedan början av augusti.

Sedan skall jag testa ett nytt bett i terrängen och då vill man ju göra det utan att behöva resa 200 mil om det inte funkade ;)

Narcissa__Malfoy skrev:
Det är de rörliga hinderna som är de svåra. Man vet sällan om de står kvar där de stod från början eller om avståndet mellan dem (tex vid studs) är det samma som när man gick banan.... ;-)
:rofl: :bow: :rofl:

*travnörd tassar in i tråden* :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar