Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sett o hört på en Ft

Håller med dig. Sedan är det ju faktiskt så att det finns fler travbanor än fälttävlandsbanor.

Antar att du bara lånade min knapp för jag har väl knappast huggt på någon. Har ju bara skrivit ett inlägg :D

Förlåt :o

Tog bara det senaste inlägget och svarade på, absolut nte riktat mot dig :)

Visst hade denna tråd kunnat bli bra, med rätt förutsättningar. Men (ursäkta Gammeln) trav nörd kommer och klampar in och tror sig veta bäst om fälttävlan och hur otränade vs tränade dessa hästar är, då blir man som man blir. Alla hästar är olika. Sedan är det ju även så att vi som har hästar till fälttävlan inte har samma förutsättnigar med träning som dom me4d travare. Jag skulle jätte gärna åka runt till olika terrängbanor och träna om det inte vore så att dom låg så enormt långt borta.

Men nu är vi tillbaka där igen ju, jag hade ingen aning om att gammeln var "travnörd" (ja, är ny här) därför tog jag det som en inlägg i mängden och kände inte till bakgrunden.
Jag tycker inte man ska dra så hårda gränser, tror att ryttarfolket har mycket att lära av travfolket och även tvärtom!

Så man kanske inte ska "hugga" direkt för att man ser en viss användare uttala sig utan kanske se lite bredare och få ideér :idea:

Självklart skall man det. Men dom som varit med här ett tag vet att gammeln ofta och gärna hackar på många och mkt. Visst kan vi lära mkt från trav folket. Men dom kan ju även lära från oss. Sedan är det ju faktiskt så att man känner sin/sina hästar bäst. Busan kan jag träna hur mkt som helst, men hon behöver ändå komma ut och tävla för att hon skall lära sig resten. På träningar tvekar hon inte, men ser spöken överallt på tävlingarna, sådant måste tränas bort med tävling.

Självklart känner man sin egen häst bäst, inget att snacka om! Vissa hästar behöver tävlingen som träning(som någon här ovan skrev) MEN faktum återstår vissa borde lägga mycket mer krut på träningen innan de debuterar, det var DEN diskusionen jag trodde detta skulle leda till.

Hur mycket, länge osv man bör träna innan sin debut på banan :)

Jag läste inte gammelns första inlägg som något "hack" som du säkert kan utläsa från mina första inlägg i tråden :)

ia_ skrev:
Jaså du pallrade dig till tävlingen EFTER att jag åkt därifrån :D

Jag såg inte terrängen på just denna tävlingen, vara där bara för att hämta/lämna en del saker och åkte innan hoppningen ens var avslutad, så jag uttalar mig inte om just denna gången.

Men Torns bana räknar iaf JAG som en av de lättaste, med undantag för vattenhindret då som inte är speciellt enkelt, inte heller alternativvägen är lätt tyvärr. Jag red där själv förra året och hade också problem i vattenhindret, men kom genom iaf!

Att vissa bör träna mer innan de ger sig ut tycker jag inte behöver diskuteras JAG anser att de behöver mer träning, själva verkar de inte tycka det samma.
Sedan behöver vissa hästar just tävlingsmomentet som en träning också, men detta gäller unga hästar främst ju.

Kollade genom listorna nu också, Gammeln har rätt i att det nästan var 30% i varje avdelning, TOTALT som ej genomförde tävlingen. 12 av 41 i ena och 10 av 36 i den andra. Alltså inte bara de som blev uteslutna i terrängen utan även i banhoppningen, de genomförde ju inte heller tävlingen.

Men men han sa ju att det var 30% ute i terrängen :smirk:

Och jag vet en del som hoppade fel hinder i banhoppningen :angel: och då blir man ju faktiskt utesluten.

Det är ett helt normalt resultat i ft om man jämför med andra tävlingar

ia_ skrev:
Du läser som du själv vill som vanligt ja...

jag har RIDIT på alla utom 2 (där ingår alltså både träning OCH tävling på banan!
jag har bara TÄVLAT på 4 av banorna därav att jag skrev att det är skillnad på träning och tävling!

JAG upplever alltså torns bana som en av de enklast MEN eftersom jag inte TÄVLAT utan bara TRÄNAT på de övriga hade jag kanske upplevt det annorlunda om jag hade tävlat där också, men jag böjer mig för dig du vet ju alltid mest o bäst... :smirk:

Vet inte varför du exploderar så i tråden, Gammeln skrev, vad jag kan läsa, generellt om en FT han sett att du sedan direkt tog åt dig och började hugga...........

Jag blir lite nyfiken!

Du skriver själv att du fick problem just på denna bana förra året! Hur kan du då säga att den är lättast?? En lätt bana är ALLA hinder lätta och man får INGA problem på banan.

Det är ju alltid något hinder som ger utslag på banorna oavsett om det är *** eller debutant.

Jag anser att Torns bana är svår just pga hindret med tak, graven med vatten, vattenhindret pga ett nedhopp som är högre än vad det får vara och att det är ett kort vattenhinder OCH inte minst att det är väldigt svängigt och att det är mkt svårare att få en unghäst att gå i rytm på en sådan bana. Vilket man tydligt såg på de debuterande unghästarna och att det faktiskt var en del som hade tidsfel!!

Jag tycker faktiskt inte att denna bana är den lättaste utan den håller samma klass som tex Dagstorp, Vinslöv, Romelåsen, Hemeslöv och Gärds.

Däremot så blir det mer skillnad i Lätt klass.

Absolut, hoppas dina hästar är broddade, så de inte halkar på plasten :angel: :D

Gammeln skrev:
Men detta var ju en FT-tävling????????? Var har du gjort av banhoppningen då :angel: :smirk:

Trallalalalllaa

Jag var o hälsade på det gammla ärorika Alnarp som ligger mig varmt om hjärtat. När jag sedan åker omkring i landskapet så uppenbarar det sig en Ft-tävling, som jag då viker in på. Väldigt trevligt ställe må jag säga och såg väl en del duktiga ryttare o fina hästar. Men jag förundras över dom som inte kommer runt banan. Det pratades på plats att denna bana är den enklaste i landskapet. Ca 30% var det som inte kom runt. Nej, det var ingen rolig syn, har man ingen träning alls bakom sig innan man ger sig ut på en Ft-tävling

Banan tolkar JAG som terrängen i det DU skriver! För du kan väl iaf INTE mena hoppbanan eftersom den ju ändras till VARJE fälttävlan, eller det visste du kanske inte :smirk:

Visst kör med isbroddar och greppskor :banana:

Kan jag komma med min oinridna??

Jag menar det skall börjas i tid :D

Gammeln skrev:
Det pratades på plats att denna bana är den enklaste i landskapet. Ca 30% var det som inte kom runt. Nej, det var ingen rolig syn, har man ingen träning alls bakom sig innan man ger sig ut på en Ft-tävling :confused:

Vilka var det som pratade om att det var den enklaste banan i landskapet?? De som stod på marken och inte red....?? Väldigt lätt att uttala sig då. En bana kan ju till syenes SE lätt ut, men inte vet vi tvåbenta hur hästarna uppfattar den? Jag uppfattar själv Torns terrängbana som rätt knixig, de flesta hinder enkla, men bl a vattnet inte riktigt schysst i en debutant. Men jag tycker stt det är kul att Torns ändå har fälttävlan på det begränsade utrymmet.

Det är klart att folk tränar innan de ger sig iväg på tävling! På olika sätt naturligtvis eftersom de har olika möjligheter.... När man rider fälttävlan vet man att det kan vara en dyrköpt erfarenhet att utbilda en fälttävlanshäst. T ex om de är osäkra på vatten kan man åka på MÅNGA tävlingar innan det flyter som det ska. Vet att Karuso (PP's) inte ville hoppa vatten när han var ung och P åkte runt på en hel del ställen och vägrade ut sig eller fick stopp på vatten. Tror du inte att hon hade tränat innan hon åkte på tävling med honom?? Det tror jag, men TÄVLINGSMOMENTET kan du bara träna på på TÄVLING!!! För vissa hästar går det ju hur smidigt som helst, för andra inte. Inte det minsta konstigt om man kan lite om fälttävlan!

Jag kan hålla med om att om man är och kollar på en tävling så är det inte så kul att kolla om det råkar vara många som har problem, men oftast har man ju INGEN aning om vilken nivå varken ryttaren eller hästen i fråga har som har problem. Kanske är det första gången de är ute på fälttävlan? Det är ju precis likadant på en hopptävling eller en dressyrtävling. Vissa går det bra för andra inte, men man måste ju tävla om man vill mäta sig med andra....

F ö tycker jag att det är urtradigt när terrängen är så lätt att alla är nolla inom tiden för då blir det ju en dressyrtävling.........

absolut, kan jag ta min treåring samtidigt :D

Gammeln skrev:
Men jag förundras över dom som inte kommer runt banan. ... Ca 30% var det som inte kom runt. Nej, det var ingen rolig syn, har man ingen träning alls bakom sig innan man ger sig ut på en Ft-tävling :confused:

Blev ledsen av ditt inlägg. Kanske tolkar jag det fel?
Vad var ingen rolig syn? Ryttarnas uppförande och ritter? Brast de i ridkunskap? eller var det att 30% inte kom runt?

Att ekipage vill ut och tävla är ju bara roligt! Att man ger sej ut utan att vara helt färdig i allas ögon är ju ganska självkart. Det handlar ju om tycke. Ibland kommer ju ryttare runt fast det ser för dj-ligt ut. Inte hyllar jag dessa ryttare... :angel:
Ibland vill man testa hästen på ny bana. Någon gång är det dags att tävla utan att ha varit och tränat på den banan innan. Ibland funkar det, ibland inte.
Jag tycker det är lite tråkigt med bemötandet i ditt inlägg eftersom det inte gynnar de som vill och försöker. Alla som vill måste ju få prova. Om nu någon utesluts "ännu en tävling" så är det väl ändå upp tll denna personen att betala dyra pengar för detta. Inte för sk "experten" att stå och förlöjliga sej över.

Vem vet hur det funkar på träning? Kanske bara tävlingsnerver?

Banan i Torn är inte lätt, det fick jag svart på vitt från Fälttävlanskom förra året. Den har högre % fel på hinder i terrängen än de andra debutantbanorna här i Skåne. Flera faktorer spelar in.

Sen har jag svårt att förstå den som skriver (och menar något med det?) att banan är lätt förutom vattnet. Hrm... banan är ju med vatten :confused: Visst är det så att många hinder är lätta men så är det väl på alla banor? Det är ju vissa hinder som gör svårigheterna.

Jag såg till min glädje att de rensat upp lite runt vattenhindret. Tagit bort buskar sedan ifjol. :smirk:

Vinga skrev:
Självklart känner man sin egen häst bäst, inget att snacka om! Vissa hästar behöver tävlingen som träning(som någon här ovan skrev) MEN faktum återstår vissa borde lägga mycket mer krut på träningen innan de debuterar, det var DEN diskusionen jag trodde detta skulle leda till.
Jo, det var ju den diskussionen jag ville lyfta fram dvs vill man komma nån vart så får man ju lägga upp ett träningsupplägg inför en tävling och dessa tävlingar vet man ju när dom går och då är det väl inte så svårt att göra ett upplägg istället för att köra try and error på tävlingarna.

Tex så kan man ju åka till en bana o TRÄNA. Gör man bort sig så ger man ju hästen en ny chans och då kanske den gör det den ska. På en tävling så blir du rätt o slätt utkörd och får inte tillfället att ge hästen en ny chans att klara problemet. När man nästa gång kommer till banan för en ny träning, ja då kanske det går bra rakt igenom och den dagen det är tävling ja då sopar man rent :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka