amkm
Trådstartare
Med anledning av denna tråd som gick från en skadetråd till en hanteingstråd men låstes i slutänden så vill jag ändå starta upp en ny tråd,för har jag tur,så nånstans kanske jag kan få konstruktiva tips om HUR jag ska göra för att ära min häst att inte flippa i tid och otid.
Och hur ska jag göra för att få henne hovslagarvänlig helt enkelt..
Detta är ett stort betungande problem med min häst...
Till axel..
Jag har citerat dig och kopierat min fråga igen,då tråden hann låsas..
Jag har problem med min häst i vissa lägen,för de som vill veta mera så finns det flertalet inlägg i tråden som jag länkat till med problemen.
Hon är i stort sett helt opåverkad när man rider ut själv,och har så alltid varit..
Så jag skriver igen samma sak som jag skrev tidigare och frågar igen samma sak..
Om jag har hållt på å ensamträna mitt sto sen jag fick hem henne maj 2005,till viss del har det blivit bättre,hon har i allafall slutat galoppera i boxen,nu är det bara lappkast,hysteriskt skrikande,äta upp all inredning trots anti-gnag av olika varianter,vävande osv osv..
Är det legalt då att tro att hon aldrig kommer bli en "bra häst" vid ensamstallning,är det legalt att "ge upp" och sen fortsätta försöka hitta lösningar som fungerar ok?
När får man ge upp i en träning som på sitt sätt är farlig för alla inblandade om man kan lösa det mesta av hanteringen på annat sätt som visst,inte är optimal,men fungerar för det mesta??
Och hur ska jag göra för att få henne hovslagarvänlig helt enkelt..
Detta är ett stort betungande problem med min häst...
Till axel..
Jag har citerat dig och kopierat min fråga igen,då tråden hann låsas..
Jag har problem med min häst i vissa lägen,för de som vill veta mera så finns det flertalet inlägg i tråden som jag länkat till med problemen.
Denna donna var 9 år (år 2005) när hon kom hit,jag har fått lite luddiga blandade versioner om vad hon gjort och inte gjort innan,under ett par år.Jag har ensamtränat henne i stall sen dag 1 då hon kom hit.Nu går det nästan att borsta henne inne i boxen utan att man blir helt nermejjad..Jag gjorde såhär.
Köpte ett 2-årssto på 173 cm.
De fick bekanta sig inne efter den långa/ första resan för henne.
I hagen tillsammmans dagen efter o på kvällen åker jag o tränar med val.
Visst lever hon om
Val. svarar ej. Tar sin uppgift som en man
Hade grävt all fuktig torv till ett stort berg.
Åkte sen iväg 3 dagar till, bara för att hon skulle lära sig att så är det här!
när jag kom tillbaka 4 dagen hade hon varit lugn- anpassat sig.
Sen fick jag träna på att rida ut hemma, men då var det bara lite skrik.
Hon är i stort sett helt opåverkad när man rider ut själv,och har så alltid varit..
Så jag skriver igen samma sak som jag skrev tidigare och frågar igen samma sak..
Om jag har hållt på å ensamträna mitt sto sen jag fick hem henne maj 2005,till viss del har det blivit bättre,hon har i allafall slutat galoppera i boxen,nu är det bara lappkast,hysteriskt skrikande,äta upp all inredning trots anti-gnag av olika varianter,vävande osv osv..
Är det legalt då att tro att hon aldrig kommer bli en "bra häst" vid ensamstallning,är det legalt att "ge upp" och sen fortsätta försöka hitta lösningar som fungerar ok?
När får man ge upp i en träning som på sitt sätt är farlig för alla inblandade om man kan lösa det mesta av hanteringen på annat sätt som visst,inte är optimal,men fungerar för det mesta??