Sent/tidigt födda.

C

Conteros

Ni som fått barn födda mellan 20 december och 15 januari, hur tror ni att ni kommer göra sen när barnet ska börja skolan?
De som är födda sent, kommer ni låta dem gå i klassen med barn födda samma år eller låta de börja med de som är födda året efter?
De som är födda tidigt, går de med de födda samma år eller året innan?
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Min son är född 10 januari - 03 och kommer börja med 03: orna.
Visst kan jag tycka att han är lite "före" de senare födda hans år, men känner ingen brådska att börja skolan...

Min 2:a väntas 20:e dec, och kommer (antagligen) börja med sin årskull dvs. 07: or.

Själv är jag född 14:e december och har aldrig kännt mig efter på något sätt! :)
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Jag har en son som är född 23 december och han började skolan med sin årskull. Han har aldrig hamnat efter eller varit sen pga sin sena födsel.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Kan man svara för sig själv?

Jag och min bror (är tvilling) är födda 28 december, vi började med andra i samma årskull.. Min bror gick ut med högst betyg i klassen i 9:an. Tror inte det spelar någon roll vilken tid på året man är född, vi var aldrig senare än ngn annan i skolan..

Vi hade en i klassen som var född 29 dec, men året innan. Hans föräldrar lät honom vänta ett år innan han fick börja.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Kan man svara för sig själv?

Jag och min bror (är tvilling) är födda 28 december, vi började med andra i samma årskull.. Min bror gick ut med högst betyg i klassen i 9:an. Tror inte det spelar någon roll vilken tid på året man är född, vi var aldrig senare än ngn annan i skolan..

Vi hade en i klassen som var född 29 dec, men året innan. Hans föräldrar lät honom vänta ett år innan han fick börja.

Samma här, är ju oxå född 28:e december o gick med de andra som var födda 78. Har inte haft några problem. Mina föräldrar fick valet att låta mig vänta, men eftersom jag redan hade börjat skriva o läsa sen ett år tillbaka så fick jag börja.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Man får titta på varje enskilt barn efter hand.
De individuella skillnaderna är större än vad tiden på året ger.

Min son född i februari körde om ett år mitt i skolan.
Och går sedan några år tillbaka med dem födda året före.
Min son född sent i december ser ut att vara ett av de tidigast födda barnen i sin årskull.

Man vet aldrig utan får ta det som det kommer.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Verkar inte som om det är så populärt att ffa börja tidigare.. Har en dotter född 7 januari -02, och som dessutom är ganska tidig av sig, kan redan läsa enklare ord och så, men när jag tog upp tidigare skolstart på BVC så mulnade dom direkt och sa att "dom behöver nog det där extra året". Så nu vääääntar vi på nästa höst...:smirk:
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Min dotter (född i februari 94) började ett år tidigare (går med 93:or) helt enkelt för att man redan på dagis märkte att hon var så pass framåt/utvecklad/mogen (eller vad ni nu vill kalla det).

Det är oerhört individuellt. Går inte att ge någon generell regel. Låt tiden utvisa. Prata med dagispersonalen. Är man osäker är det bättre att vänta.

När jag gick i grundskolan hade vi en tjej som var född 1 januari och en annan var född 31 december. Ett år mellan dem med andra ord, men de gick båda i min klass och jag tror nog att de var ganska jämspelta (i alla fall som jag kommer ihåg det).
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Man måste ju se till varje individ. Som förälder tycker jag att man ska vara lyhörd för vad pedagogerna som haft hand om barnet tycker, de brukar ha ganska stor koll.

En till mig närstående gick med sin årskull i skolan trots att h*n är född sent på året, det fungerde utmärkt. Det är inte födelsedatumet som är avgörande för om ett barn är "skolmoget" eller inte.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Jag själv är född 21 december, och mina föräldrar valde att låta mig börja "i förtid". Såhär i efterhand tycker jag att det inte var något bra val; jag kände mig "sist och efter" i skolarbetet mm ändra tills jag gick gymnasiet :crazy: Då hade jag "kommit ikapp", och var bäst i klassen istället :)
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Min dotter är född 21 december och går med sin årskull. Även om hon skulle vara född tidigt i januari skulle jag inte låta henne gå ett år tidigare.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

En kompis till mig är född på nyårsafton, och hon har gått i samma årskull som oss.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Visst är det en vettig tanke att se till varje individ, men ett barn som är tidigt utvecklad när det skall börja skolan behöver inte nödvändigtvis vara det när det t ex börjar fyran. Det är nog bättre att vara övermogen än "undermogen".
 
Sv: Sent/tidigt födda.

....men när jag tog upp tidigare skolstart på BVC så mulnade dom direkt och sa att "dom behöver nog det där extra året".

Det är inte ett extra år som de behöver.
Utan de behöver 6-årsverksamhet bland andra sex-åringar.
De lär sig annat där än att läsa, räkna och skriva.
Sådant som de behöver genom sin skoltid sedan.
Det är bättre att hoppa över ett år på mitten.
Mellanstadieåren är ju t.ex. ganska så lika, dem behöver man inte alla utav.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

:) Det var därför vår dotter fick börja 6-årsverksamheten trots att hon bara var 5 (efter snack med dagispersonalen, som jag skrev om tidigare). Och sen har jag hela tiden kollat på utvecklingssamtal osv att hon fortfarande hänger med. Inga problem hittills. Har dock hela tiden varit beredd på att låta henne gå kvar ett år om det skulle visa sig att hon halkade efter. Men nu går hon i 8:an och hänger fortfarande med. :)
 
Sv: Sent/tidigt födda.

jag föddes 12 december och har gått med min årskurs och inte varit särskilt efter om man räknar bort koncentrationsstörningen :angel:
Döttern är född 1/1 och jag antar hon börjar med sin årskurs hellre att hon är äldst än yngst... :)
 
Sv: Sent/tidigt födda.

*kl*
Man ska ju inte bara se till varje barns färdigheter kunskapsmässigt (vilket många fastnar vid). Även om man tidigt kan exempelvis läsa och skriva så behöver man inte vara skolmogen för det, det kan brista i det sociala samspelet med andra barn...
 
Sv: Sent/tidigt födda.

SANT!

Min äldsta dotter är 5½ och hon kan både läsa, skriva och räkna utan problem. Men jag har ju varit en så hemsk mamma att jag inte haft henne på dagis, så för hennes del kommer den sociala biten vara den största grejen för henne när hon börjar i sexårsverksamheten nästa höst. Hon längtar redan dit, men jag ser ingen anledning att låta henne börja ett år i förväg för det, trots att hon är väldigt tidig kunskapsmässigt och dessutom född i januari...

Verkar inte som om det är så populärt att ffa börja tidigare.. Har en dotter född 7 januari -02, och som dessutom är ganska tidig av sig, kan redan läsa enklare ord och så, men när jag tog upp tidigare skolstart på BVC så mulnade dom direkt och sa att "dom behöver nog det där extra året". Så nu vääääntar vi på nästa höst...
Jag har motsatta erfarenheten...
Jag fick frågan redan för 2 år sen, tror jag, på BVC ifall vi tänkte låta henne börja ett år tidigare i skolan.
Min spontanta reaktion var "NEJ!" för jag tycker nog hon ska få vara barn så länge som möjligt.
 
Sv: Sent/tidigt födda.

Jag är född i januari och var väldigt tidig med att exempelvis börja läsa vilket ledde till att jag blev uttråkad på förskolan (var det inte meningen att vi skulle lära oss saker i skolan?). Dessutom var alla mina kompisar ett år äldre än mig.
Så jag fick min mamma att kämpa för att jag skulle få börja ettan med mina kompisar. Det lyckades men tyvärr blev en av mina lågstadielärare negativt inställd till mig vilket ledde till att hon i princip mobbade mig i tre år.
Men trots mobbningen har jag hållit jämn takt med mina klasskompisar och genomgående haft höga betyg.

Är barnet inte mogen att börja skolan tidigare ska han/hon absolut inte göra det eftersom det kan sänka självkänslan om man känner sig dummare än de andra (vilket min lärare försökte intala mig under tre år)
Låter man inte ett "tidigt" barn få lite utmaning får man istället frustration och skoltrötthet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 716
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp