Senskada Strömsholm

Sv: Senskada Strömsholm

De har boxar, dvs litet rum eller bur om det behövs. Orkar hålla honom tror jag nog de gör, de är vana med alla möjliga och omöjliga hundar. De har en egen rastplats för intagna hundar, är det ett jätteproblem kan de säkert se till att det inte är andra hundar ute just då. Som jag förstod så har de en direkt dörr ut från där hundarna är till rastplatsen.

Det finns vandrahem på strömsholm, promenad avstånd från djursjukhuset, och skulle det vara ett jätteproblem så tror jag säkert att du kan vara närvande och även kanske ta med honom till vandrahemmet.

Jag kommer bo 13 mil ifrån djursjukhuset hos min far. Och vad jag läst på deras sida får jag absolut inte komma och närvara vid rastningar eller dylikt, man får inte besöka sin hund då det kan stressa den att sen bli lämnad ytterligare. Så sista gången jag ser han är när jag lämnar in han och sen ser jag han inte igen förrän han blir utskriven. =(

Det tär på mig att lämna min hund helt ovetande i okända händer men jag har ju inget annat val.

Jag har varit in dit med hund, blev då inte tillsagd att jag inte fick närvara vid undersökning o.s.v. :s

Det kommer att gå jättebra! Oroa dig inte. Det finns många hundar som är som din och de har vana att hantera även dessa. Huvudsaken är att hunden blir undersökt och behandlad av kompetenta människor. Sedan har man ju inte mycket till val. Något alternativ finns ju inte.

Jag hade min förra hund inneliggande i tio dagar på intensivvårdsavdelningen på Bagarmissen. Jag kunde inte hälsa på henne eftersom hon var illa däran och med kollapsad bröstkorg och hål i lungsäcken. Ett glädjeutbrott hade resulterat i enorm smärta. Det var jättejobbigt, men de ringde varje dag om hennes tillstånd och jag vet att hon var i de bästa händer. Hon blev helt återställd och fick inga som helst men av vistelsen.

Vad jag vet om senskador så ska det väl inte vara enorma problem att läka och rehabilitera senskador? Det som kan vara problematiskt med försäkringsbolagen är dock att vissa (alla?) försäkringsbolag inte täcker rehab för senskador. Jag är dock osäker på om det gäller alla hundar eller bara hundar som tränar/tävlar kapp.

Lycka till!

Jag hoppas bara på att hela kalaset inte överskrider det som är kvar av försäkringens tak (40 000kr) men så förbannat dyrt borde det väll ändå inte vara eller?

En veterinär på annan veterinärsstation föreslog steloperation på hunden för att ge han ett hyfsat normalt liv men med ett spikrakt ben och det skulle kosta 35 000. Men jag väljer ju banne mig inte det alternativet i första hand, vet inte om jag äns skulle välja det överhuvudtaget.

Men om jag ser tillbaka på då skadan uppstod och nu så är han dels mindre svullen i benet, han kan galoppera som springning, han kan kraffsa med tassarna efter behov, han hoppar utan problem upp och ner i sängar, soffor och bilen samt att han rör sig mycket snabbare och är betydligt piggare än tidigare. Så jag vill tro att skadan inte är så stor eller så är det helt enkelt ingen senskada och det tar väll strömsholm ta reda på.

Men ta det lite lugnt nu, för det första så vet du ju inte ens om hunden blir inlagd? När vi opererade våran huligan förra hösten, OCD i en bogled, så lämnade jag honom kl 8, om jag ville fick jag vara med tills han var nersövd, men med honom var det inte ett problem. Sen ringde vet direkt efter operation och berättade hur det gick, vad de hittade och hur vi skulle gå vidare. Sen bestämde vi att jag skulle komma kl 14 för att träffa rehab avdelningen och få hunden utskriven. kl 15 vinglade min nyvakne krake ut till bilen och vi åkte hem. Han hade hunnit blivit rastad en gång efter operationen, före rastade jag honom innan vi gick in. Så det betyder ju inte några längre perioder av frånvaro.

Våran förra hund blev oxå nersövd på strömsholm för en MR, han gick inte att lämna ensam hemma överhuvdtaget, förutom hundgården. Jag berättade det för personalen, och talade om att jag skulle stanna på området, men det var inga större problem då heller eftersom han sövdes ner på en gång.

Men annars har jag varit med hela tiden när vi har varit inne med båda hundarna, en god bok är mitt tips för det kan ta ruskigt lång tid om det dyker upp akuta fall som går före. Med förra hunden där vetrinärerna stod lite handfallna så var jag där nästan 8 timmar i sträck... Tack och lov för mat maskinen... Men jag träffade många intressanta människor oxå...

Senast ändrad:

Det är just det jag vet att han blir. De ringde och sa att jag får lämna hunden hos dem på söndag, alltså i morgon, och på Måndag sätter dem igång och undersöker honom och jag antar att de sen kontaktar oss när de vet exakt vad som är felet, mer information än att jag ska lämna honom till deras jourpersonal och att de sen undersöker han på måndag har jag inte fått.

Men då måste du ju ha bett om att få lämna honom? Det finns ju ingen andledning för strömsholm att ha en extra hund inlagd för att vänta på undersökning dagen efter om det inte är ägaren som har bett om det? För deras skulle är det ju betydligt enklare att hundägaren har hand om hunden...

Nej jag bad inte om det utan det var de direktiven jag fick i telefon och hade inte så mycket mer att säga till om. Nu har jag i alla fall varit där med honom och kom hem utan hund. Han fick somna in då hans skada var för stor och en operation (steloperation) skulle, vad de sa, medföra komplikationer för honom i livet samt kosta uppåt 60 000kr och tagit 1 år innan han varit någelunda återställd. Pga det fick han somna in då jag inte ville utsätta honom för den långa proceduren med en låg risk till komplikationsfritt. Jag vet inte när/om han har somnat in än men vi prata med dem igår om att det är bättre att låta han somna in än utsätta honom för allt det de ville göra. Då sa att de inte kunde avliva honom just då utan att de skulle avliva han när de hinner, tills dess får han sitta i buren, sa dem. Det om något gjorde mig förargad med tanke på hur akut hans ärende var och hur ont han hade.

Jag kan säga att jag då inte fick en bra upplevelse hos dem, bra bemötande my ass. Jag kunde inte ens säga hejdå till honom innan de la in han utan de tog bara på han kopplet och gick sen iväg med han medan jag prata med en annan veterinär utan att jag ens han reagera och det var det sista jag såg av honom då jag valde att inte närvara vid avlivning eftersom jag inte vill ha den bilden i mitt minne (om de nu har avlivat honom än). Det sista man hör också när jourveterinären vandra iväg med honom är henne säga "han är fan dum i huvudet" och peka på min far som innan berättat att han i många år kivats med en inflammation i sin hunds öron som inte gav sig trots veterinärers kurer men som sen försvann efter att han noggrant i många veckor rengjort hundens öron.

Sen gillar jag inte heller att de tog in min hund Söndagen, skulle undersöka han måndag morgon vad de sa till oss men väntade med undersökning till strax innan ortopeden slutade jobbet (han tog alltså min hund sist fast han hade ont och det var akut), vi fick ringa dem hela dagen och fick samma svar "nej de har inte börjat med han än" men på kvällen vid 16.00 ringde dem sen och berätta att de gjort undersökningen osv.

En del kanske haft bra upplevelser där men jag hade då lust att slå in en och annans skalle.

En sak är i alla fall säker, min hund fick en annan diagnos hos strömsholm än den vår veterinär gav och slipper nu lida. Jag hade dock inte förväntat mig ett så dåligt bemötande som jag fick där och det sista de säger i telefon när man grinar av beslutet kring avlivning var "ja och så blir det ju lite kostnader på det här ni måste betala, vi skickar faktura".

Jag hoppas jag slipper det stället eller hade jag bara otur med veterinärerna eller? Inte ens receptionsten vad trevlig när jag berätta vilken hund det gällde och att han skulle läggas in "jaha! sitt så hämtar de han sen" var hennes svar.

Ursäkta om inlägget låter irriterat men det kanske är förståeligt.

Men vad i h-vete!?? :confused: Beklagar verkligen :cry:

Här har man suttit och berättat hur bra de är där och så blir det sådär!! Var absolut inte ens i närheten av sådär när jag var!! Då var alla så jättetrevliga och förstående och gjorde allt för att följa mina önskemål, hade att göra med några veterinärer och de var underbara allihopa.
Även dom i receptionen var supertrevliga då. Även alla i väntrummet, där vi spenderade en massa tid, var jättenöjda med personalen och man fick höra massor med historier om deras hundar och hur bra omhändertagna de blivit.

MEN skönt iallafall att du fick hjälp till slut även om det hade kunnat ske under trevligare former, kände du iallafall att det var rätt diagnos och så då?

Herreminje, när dom ringde mig och berättade att min hund låg kvar på magnetröntgen och frågade hur jag ville gå vidare efter att ha förklarat vad dom sett hade jag inte ens en tanke på att dom skulle ha nåt annat för sig än att ta hand om min hund så dom väntade med henne där inne medan vi tog oss tillbaka dit och så pratade vi lite innan jag gick in och sa hejdå. Efter avlivningen fick jag även stanna kvar där om jag ville med henne hur länge jag ville. Kändes aldrig som att de var stressade eller nåt, fastän vi var kvar i röntgenrummet och allt. Det var 100% fokus på min hund hela tiden och förklarade allting tydligt och bra direkt de sett något.

Usch vilket tråkigt slut, lider med dig!

För mig kändes det mest som att de bara var ute efter pengarna. Och för mig sa dem bara diagnosen, vad det skulle kosta, komplikationer som kunde uppstå och hur lång tid hela proceduren skulle ta. Sen fråga dem bara, hur vill ni göra nu?

Jag träffade på ett äldre par som lämnat in sin hund där för ormbett från en huggorm och de dela min uppfattning, de se att de är sjukt dyra, tänker bara på och pratar enbart om pengarna och är dåliga på att ge/följa information men eftersom det är de nordligaste djursjukhuset så måste man ju dit.

När detta par hämta ut sin hund söndagen så hade de fått samtal veckan innan om att de då kunde hämta ut han och att hela proceduren var klar och hunden nu är helt återställd men i recpetionen får de sen höra "ja ni kan ta hem hunden men den kräver fortfarande ett par veckors rehabilitering" och de hade inget annat val än att följa det. Så med andra ord säger veterinären en sak men menar en annan. De två gick i alla fall därifrån med sin hund återställd men missnöjda med bemötandet. Jag satt och prata med dem en lång stund innan det blev min tur och de sa att det rentav inte är riktiga veterinärer som jobbar på strömsholm och sen fick jag allt smaka på den dosen också.

Jag saknar min hund sjukt mycket och det känns bra att han nu slipper lida. Jag hade ju aldrig någonsin dragit honom genom en 1 årig procedur av rehabilitering, nedsövningar, medicineringar osv, han var redan less som det var. Det var bättre för han att gå vidare till hund himlen. Och rätt diagnos vet jag att det var, jag själv hade till och med sagt till våran veterinär att det var det han hade, Strömsholm bekräftade bara min misstanke.

Kanske ska sluta tala så gott om Strömsholm med andra ord.. :o Måste ju ha att göra med vem man har att göra med.

Tur att du fick ut något av det iallafall (en riktig diagnos). Jag hade tagit samma beslut som dig i fråga om op vs avlivning.

Jag beklagar att du fick en dålig upplevelse och att du blev tvungen att avliva hunden.

Men jag tror att vi uppfattar saker olika, jag uppskattar att få en ärlig diagnos rakt av, veta vad man och inte kan göra och vad det kostar. Däremot kan vetrinären när man pratar med dem i telefon ibland vara dåliga på att informera om allt, men då har jag fått mer information i receptionen och skriftliga papper med mig hem om vad som har gjorts och vad som ska göras fram övar. Att man själv kan komma att behöva rehablitera själv, är ju rätt själv klart, våran hund behövde 4 mån rehab med simträning en gång i veckan och massage och streching hemma varje dag, förutom promenader som vi ökade vart eftersom.

Jag fick ingen info i receptionen när jag lämna honom där. Jag frågade receptionisten om vad som skulle göras på han osv men hon sa bara "jag har ingen aning, det får du prata med veterinären om när han är här". Jag frågade samma sak till jourhavande veterinärerna när de tog en snabb koll på honom men de visste bara att någon form av undersökning skulle göras.

Snurrfian: Jag är glad jag fick diagnosen men bemötandet kunde ha varit bättre från jourpersonalens sida. Jag hade dock aldrig dragit honom genom (enligt ortopeden) 1 år av kontinuerlig nedsövning 1-2 ggr/månad, röntgen, rehab och medicinering med en hög risk för komplikationer på köpet. Han var redan less som det var och sista undersökningen som gjordes låg han bara med huvudet i mitt knä och sucka. Han var förvisso ung men jag ansåg inte att det var rätt att utsätta honom för den proceduren med minimal chans till att han blev bra igen hur mycket jag än ville.

Nu slipper han i alla fall ha ont.

Jag har svårt att se det bemötandet framför mig när det gäller strömsholm, förlåt men det kan jag bara inte.
Jag förstår att du är upprörd och så, men jag kan bara inte förstå mig på din berättelse.
Att dom var tvungen att vänta med honom till måndag eftermiddag kan jag förstå, det kan ha kommit in många fall som varit betydligt mer "akut" än din halta hund. Jag tänkte likadant när vi var tvugna att lämna in våran kille på bagarmossen (DIT kommer jag däremot aldrig mer åka .. ) Han hade skurit upp båda högerbenen, 5cm långa och iaf 2-3 cm djupa skärsår. Han blev undersökt och sydd 1.5 dygn efter att vi kommit in med honom och det första vet. säger när hon ser rasen är "jahaa, hundslagsmål". IN MY ASS! Ursäkta men där blev jag sur.

Jag har varit in på strömsholm med både hund och häst, alltid fått mycket bra bemötande, kunnig personal och otrolig kunskap. Både när det gäller häst och hundsidan.
Varför valde du att åka in med honom söndag när dom sa att dom inte kunde ta honom förrän måndag? Det berättade dom ju innan du ens lämnade honom så det tycker inte jag är något dåligt bemötande, tvärtom! Att dom inte lindar in diagnog, rehab, risker, priser o.s.v. är ju bara bra! Det ger dig som ägare en chans att inte linda in sanningen i en tro om något som sedan inte blir.

Jag kommer då alltid framöver att fortsätta prata varmt om strömsholm och ALLTID ta mig dit med mina djur i förstahand, dom är guld!!
Tråkigt att du anser att du inte blev rättvist behandlad eller att dom tog väl hand om din hund.
Alla kan vi inte tycka samma sak men jag tror att mycket har med att göra den sorg och chock över att din vän är borta.

kl*

Jag beklagar vekligen.

Men vill bara ge min uppfattning om strömsholm, min tik blev ormbiten här förra tisdagen så hon låg på strömsholms IVA fram till torsdagen.
Fick bra bemötande av veterinär, receptionist och sköterska.
Tyckte att alla var raka om vad jag kunde förvänta mig, vilka risker som fanns och vad nästa steg skulle vara. De frågade efter nummer så de kunde nå mig 03.15 eller annan tid på dygnet vid behov. De varnade mig för att vissa försäkringsbolag inte täcker ormserums behandling och att det kan springa iväg många tusenlappar.
De ringde varje dygn och uppdaterade mig, de var trevliga trots att jag ringde 5-6 ggr om dagen lite små hysterisk och fundersam.
Ang rehab. så har jag fått order om vila och blodprov efter 14 dgr, samt skonkost. Detta för att giftet är kvar i kroppen.

Jag beklagar verkligen förlusten och att ni känner er dåligt bemötta.

Varför valde du att åka in med honom söndag när dom sa att dom inte kunde ta honom förrän måndag? Det berättade dom ju innan du ens lämnade honom så det tycker inte jag är något dåligt bemötande, tvärtom!

För att, om du läst inläggen, de ringde Fredagen och sa att han ska vara inne hos dem söndag förmiddag, att de kommer ha jourpersonal som är beredda på att lägga in han. De ville ha in han redan Lördag förmiddag av en anledning jag inte känner till men dr satte jag käppen i hjulet. Och tro mig jag fråga om jag kan ta in han Måndag istället men de sa att de vill ha in han så snabbt som möjligt så jag hade inget annat val än att ta söndagen då trots att de ändå bara titta på han på måndagen. Så skyll inte på mig när det gäller det, jag gjorde bara som dem sa.

Alla har sina uppfattningar men jourpersonalen på strömsholm som jobbar helgerna gillar jag då inte, de hade noll koll och visste ingenting i stort sätt och var ganska tvära när jag var där och faktumet att en jourveterinär sa att min far (som var med under hela vistelsen) inte är klok i huvudet... ja behöver jag säga mer.

Senast ändrad av en moderator:

kl*

Jag beklagar vekligen.

Men vill bara ge min uppfattning om strömsholm, min tik blev ormbiten här förra tisdagen så hon låg på strömsholms IVA fram till torsdagen.
Fick bra bemötande av veterinär, receptionist och sköterska.
Tyckte att alla var raka om vad jag kunde förvänta mig, vilka risker som fanns och vad nästa steg skulle vara. De frågade efter nummer så de kunde nå mig 03.15 eller annan tid på dygnet vid behov. De varnade mig för att vissa försäkringsbolag inte täcker ormserums behandling och att det kan springa iväg många tusenlappar.
De ringde varje dygn och uppdaterade mig, de var trevliga trots att jag ringde 5-6 ggr om dagen lite små hysterisk och fundersam.
Ang rehab. så har jag fått order om vila och blodprov efter 14 dgr, samt skonkost. Detta för att giftet är kvar i kroppen.

Jag beklagar verkligen förlusten och att ni känner er dåligt bemötta.

Tack för omtanken.
Jag tror mycket beror på vem man har att göra med, det är ju trots allt inte några personer som jobbar på strömsholm och alla kan väll inte vara alla till lags men sjukt irriterande var det att behöva jaga på dem själv och inte veta varken eller om vad som skulle ske utan åka dit och lämna hunden i okänt läge. Fanns väll en tjej som var vättig bland jourhavande helgpersonal men en annan mycket ung tjej var inte mycket att hänga i julgran med och en väldigt gammal och grinig receptionist fick man möta också som inte hört talas om ögonkontakt när man pratar med folk utan kolla på tangentbordet kontinuerligt.

Nåja nog om det. Jag är glad över diagnosen och att han fick träffa en ortoped till sist. Nu slipper han lida vilket är det viktigaste för mig.

Usch beklagar verkligen!! :cry: Sitter här och fäller tårar då jag fick upp bilden i huvudet igen av min och min förra hunds 2 dagarsvistelse på Strömsholm, och när jag fick beskedet och han fick avlivas för 2 månader sen :cry:
Det är verkligen beklagligt hur illa bemötandet gick till mot er!

Det är säkert väldigt olika för alla, men jag tycker att jag har bäst erfarenhet av Strömsholm av alla veterinärer jag varit hos med mina tidigare djur. Och även när det kom till en sådan sak som pengar så fick jag otrolig hjälp av en telefonist jag bara hade kontakt med per telefon några gånger innan jag åkte in med Boss. Det dom då trodde var att han skulle opereras för en leversjukdom vilket skulle gå på ca 30000kr, och jag hade inte ens pengarna i handen än (hade inte mycket kvar på försäkringen), så jag sa att jag ansökt om lån..och hon sa inte till mig att vänta på lånebeslutet utan sa till mig att komma in med honom först, och även efteråt när jag fortfarande inte fått lånet (fast lånet beviljats) och han skrevs ut från Strömsholm så fixade hon med veterinärerna och övertalade dom att skicka mig en faktura istället så jag fick betala när jag väl hade pengarna. Jag blev riktigt förvånad över den hjälpen, och även stöttandet, jag fick från den snälla telefonisten, hon gav mig även ett telefonnummer som gick direkt till henne(utan att behöva vänta massa i telefonkö) och gav mig sitt namn och sa att jag skulle fråga efter henne om det blev några problem. Så fastän det visade sig att det inte gick att rädda Boss, så är jag väldigt tacksam över bemötandet jag fick av framförallt telefonisten, men även 2 av specialist-veterinärerna som hade hand om Boss.

Men återigen, beklagar verkligen din förlust och din erfarenhet av det dåliga bemötandet..så ska det verkligen inte behöva gå till :(

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka