Senskada Strömsholm

C

CassyJo

Vi har en hund som råkat ut för en olycka. Våran veterinär säger att han har en senskada i benet vilket är orsaken till att han haltar men samtidigt säger hon att hon inte kan något om senskador, det är inte hennes område, samt att hon säger att senskador absolut inte går att åtgärda.

Nu ska hon ta kontakt med ortoped på Strömsholm och höra vad de säger, om jag måste ta dit hunden.

Men det som förbryllar mig mest är att hon hela tiden påstod att senskador inte går att fixa, att hundar inte blir bättre men att vi kan försöka bota hunden om jag vill det annars är det bara att låta den somna in.

Samtidigt hör jag från Agrias veterinär att senskador är vanliga hos tävlingshundar, hundar som trampat på glas och fått in det djupt i tassen osv. Han nämnde att senskador i alla former kan förekomma och att det finns behandling för dem men att det tar lång tid för läkningsprocessen. Samtidig läser jag också artiklar om senskador hos hundar som blivit botade. Sen läser jag också att om senor gått av i benet ska hundens tår peka åt alla håll, vilket hans inte gör. Så jag vet inte vad jag ska tro just nu men avliva honom gör jag banne mig inte utan att ha provat absolut allt. Jag vill inte tro att det är senskador men man kan ju aldrig vara säker.

Våran hund har nu ett gipsat ben du vår veterinär inte ville att han ska gå på det om det nu är senorna.

Nu tänkte jag höra med er ytterligare.
Hur är det med senskador hos hundar?
Finns det en chans tror ni att rädda en haltande hund med möjliga senskador?
Har någon här inne erfarenhet av veterinärerna på Strömsholm?

Sv: Senskada Strömsholm

Usch så tråkig situation :(

Kan tyvärr inget om senskador..det enda jag ville säga är att jag aldrig blivit så väl bemött av veterinärer som på Strömsholm. Och inte nog med det underbara bemötandet av både mig och hunden...så var dom väldigt duktiga, och kunde ge mig svar/diagnos direkt på något som jag fick ett heelt annat svar på hos "min" veterinär som jag först besökte i 1,5 månad... Tyvärr så fick jag avliva hunden till sist ändå, men av en helt annan anledning än jag först trodde jag skulle behöva göra. Dessutom beklagade dom sorgen och allt sånt efteråt, vilket jag tyckte var väldigt skönt att höra till skillnad från veterinären här som var så kall från början till slut...

Hur som helst...önskar er all lycka till med vovven!!

Han har dumt nog tagit egna initiativ och hoppat från en höjd han trodde var lägre än den var en vecka sedan. Vi har varit hos två olika veterinärer nu, den ena sa stukning och den andra sa senskador trots att hon inte kan något om senskador. Enligt den sistnämna veterinären är det senorna på baksidan ovanför den stora trampdynan (hoppas strömsholm kan veta bättre kring det men för att komma dit med han måste jag bli remiterad).

Senast ändrad av en moderator:

Tårna ser fullkomligt normala ut även på de tusen röntgen bilderna de tog. Men eftersom han nu inte fått röra på det benet på ett bra tag så har hans muskler börja avta i det. Han hatar att ha det inlindat kan jag säga och blir grinig var gång jag sätter tillbaka skenan han nu har efter att rört på hans led så den inte stelnar.

Eller ja, hur ser en normal hundtass ut på röntgenbild? För hans yttersta tår var lite krokiga på röntgenbilderna men båda veterinärsstationerna sa att det inte fanns något på röntgenbilderna. Ena veterinären jämförde också med andra tassen och sa att det inte fanns något. Ska en hunds tår vara spikraka på bilder eller ska några vara krokiga? Med blotta ögat ser alla tår normala ut.

Varför måste du ha en remiss för att få åka till strömsholm?
Aldrig hört om maken. Visst, går nog snabbare att få en tid då men det är väl knappast ett måste?

För att just nu är det försäkringen som täcker alla undersökningar osv och ringer jag till strömsholm själv och bokar tid utan att min veterinär kontaktat dem så får jag stå för resekostnader osv på egen hand, försäkringen täcker då inte det. Får jag däremot remiss så betalar försäkringsbolaget min tågresa dit osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jahaa, det är så det är.
Så försäkringen ersätter både resa och allt om du är "tvingad" dit sas.
Då förstår jag!
Håller tummarna för att det inte är allt för allvarligt.

Precis. Kan inte våran veterinär göra något här och han måste skickas till Strömsholm så går försäkringsbolaget in och täcker men då måste det vara en remiss till dem annars får jag betala kalaset själv (resan då alltså, vården för samma skada skulle ändå gå på försäkringen).

Jag vill tro att det bara är någon simpel skada som lätt går att rätta till.

Men ring och prata med strömsholm då? De brukar kunna boka en telefontid och de kanske kan svara på några frågor. Personligen så skulle jag inte tveka utan åka direkt, men å andra sidan så har jag bara 45 min till strömsholm, och min "hemmavet" är en filial dit så det är liksom inget svårt val. :D

Umm, vet inte om du läst tråden men våran veterinär ska kontakta dem och se om vi kan få remiss dit. Jag är en bra bit från Strömsholm just nu. Men jag lovar, får våran veterinär inte arslet ut vagnen så ringer jag själv och ber strömsholm kontakta vår veterinär för hundens journaler, röntgenbilder osv men då får jag bekosta den hejdlöst långa resan själv utan ersättning från försäkringsbolaget.

Antar att du har agria eftersom att du ringde deras veterinär och iallafall förra året stod de inte för resa trots remiss.

Senskador kan jag ingenting om men Strömholm har jag erfarenhet av.
Förra schäfern hade problem med hältor från ca 1 års ålder, alltid fram men jag anade hälta bak ibland och bad alltid veterinären kolla bak när vi var in men dom hittade ingenting där och såg ingen hälta. Fick standardkuren rimadyl x antal gånger trots att hunden blev som förlamad i bakdelen vid tillfällen.

Tillslut så konstaterade dom att "oj jo det är nåt fel fram så du får remiss till Strömsholm för vi tror det är osteochondros men vi har ingen bra utrustning" men kunde inte tro att det var något fel med ryggen fastän jag var helt säker på L7S1 men man vill ju inte ta bort hunden utan diagnos. Så jag fick nästan övertala veterinär att ge remiss även på magnetröntgenplåtar på ryggen där också fastän vanliga röntgen inte visat nåt. Här var hunden 3,5 år gammal!!

Hur som haver kommer till Strömsholm och underbar personal, omtänksamma och vänliga som verkade förstå hur jobbigt det var för mig. Veterinär klämmer på hunden och flyttar på svansen - hunden SKRIKER och har alltså inte visat något vid palpering hos min vanliga veterinär. Strömsholmsveterinären förstår och håller med mig om att det är bäst att kolla ryggen först för jag har redan sagt att är det knas där tar jag bort henne för hon är ingen sällskapshund. Mri visar att det ser ut som FAN i ryggen och prognosen för att hon skulle kunna fortsätta leva ett ordentligt schäferliv efter op under nån längre tid var ju inte alls bra.

Väckte henne inte utan tog bort henne direkt. Vad jag vill säga är att mina andra veterinärer inte kunnat få ur hunden någonting genom att känna och klämma och Strömsholmsvetten hittade det direkt, redan där är de så mkt bättre.

Hade jag vetat bättre hade jag åkt dit direkt med henne när hon var 1 år. Man ska inte lita på veterinärer, hade jag följt senaste behandlingen på min hund (diagnos ligamentskada - rimadyl och två veckor strikt vila med bur och allt innan långsam uppstart) hade min hund missat sitt MH. Istället skippade vi rimadylen, hon fick gå som hon ville inne, var bättre dagen därpå och fick gå koppelpromenader och några dagar senare var hon hältfri.

Har du ingen tredje veterinär som kan ta en titt, låter ju som att de gissat på senskada?

Hehum.. Gällande ligamentskadan.. rekommenderar väl kanske ingen att skita i behandlingen men jag var skeptisk till diagnosen och ville inte ge rimadyl för då kan man ju inte se om det blir någon förbättring eller ej så jag avvaktade. Hade hon fortsatt vara jättehalt hade jag ju följt behandlingen och accepterat diagnosen :crazy:

Nej jag har inte Agria, men känner en som jobbar som rådgivande veterinär där. Jag har IF.
E hund har ju två skelettben som sitter går i själva benet och just nu sen vår veterinär vred och vände samt gjorde motståndstest på hans tass och satte dit den där förbannade skenan som gör att han håller benet böjt och går på tå så har hans skinn ovanför lilla tramdynan som sitter ungefär mitt på benet börjat sjunka in mellan de två skelletbenen, det är som att det inte finns någon som helst vävnad där längre utan bara skinn som sjunkit in i utrymmet mellan benen. Jag vet inte vad fan de gjorde med han på veterinärs stationen men så var han inte när han kom in där. Jag vet inte om detta har med skadan att gör eller om det kom med deras vridande och vändande på benet, något de höll på med i flera minuter och veterinären böjde tassen som om han skulle trampa i marken så mycket det bara gick. Allvarligt vet jag inte om han går att rädda med tanke på hur hans ben nu ser ut och kalla mig mesig men jag har gråtit hela dagen, jag hoppas dock strömsholm kan göra något för i morgon ringer jag dem.

Umm, vet inte om du läst tråden men våran veterinär ska kontakta dem och se om vi kan få remiss dit. Jag är en bra bit från Strömsholm just nu. Men jag lovar, får våran veterinär inte arslet ut vagnen så ringer jag själv och ber strömsholm kontakta vår veterinär för hundens journaler, röntgenbilder osv men då får jag bekosta den hejdlöst långa resan själv utan ersättning från försäkringsbolaget.

Jodå jag har läst tråden, men eftersom du själv tycker att din vetrinär inte har koll, så vore det väl bra att ta reda på information själv? Själv byter jag vetrinär om jag inte nöjd med dennes arbete. Numera är jag som sagt hos en klinik där det finns flera vetrinärer och får den vetrinär som är duktigast på just det jag söker för.
Det är ju bara att begära ut journaler och röntgen plåtar och ta med sig istället. Själv skulle jag inte vänta på ev remiss om min hund var så pass dålig, och blir sämre utan helt enkelt ta kostnaden och åka.

Nej jag har inte Agria, men känner en som jobbar som rådgivande veterinär där. Jag har IF.
E hund har ju två skelettben som sitter går i själva benet och just nu sen vår veterinär vred och vände samt gjorde motståndstest på hans tass och satte dit den där förbannade skenan som gör att han håller benet böjt och går på tå så har hans skinn ovanför lilla tramdynan som sitter ungefär mitt på benet börjat sjunka in mellan de två skelletbenen, det är som att det inte finns någon som helst vävnad där längre utan bara skinn som sjunkit in i utrymmet mellan benen. Jag vet inte vad fan de gjorde med han på veterinärs stationen men så var han inte när han kom in där. Jag vet inte om detta har med skadan att gör eller om det kom med deras vridande och vändande på benet, något de höll på med i flera minuter och veterinären böjde tassen som om han skulle trampa i marken så mycket det bara gick. Allvarligt vet jag inte om han går att rädda med tanke på hur hans ben nu ser ut och kalla mig mesig men jag har gråtit hela dagen, jag hoppas dock strömsholm kan göra något för i morgon ringer jag dem.

Du är inte mesig jag vet exakt hur det känns när man inte kan lita på veterinär och alltså inte vet hur man ska gå vidare. Inte vet om hunden blir värre av vad veterinären gjort och om till och med behandlingen kan göra tillståndet värre. Min jäkla veterinär sa t.ex åt mig att köra schäfern med L7S1 och ev osteochondros riktigt hårt så hon var ordentligt halt när hon kom in, hon ville se hur hon rörde sig när hon hade ont, hon hade varit i vila då och var ohalt och jag tyckte att hunden inte ska behöva vara halt när man kommer in för det var så lätt att få henne halt att det borde ha räckt att bända/klämma lite på henne för att märka vart det satt, men det var bara att köra. SÅ HEMSKT DET VAR ATT KÖRA MIN SKADADE HUND HÅRT! :(

Strömsholm är jättebra de kan fixa det mesta. Lycka till!!

Nu har vi varit in med han igen hos veterinären och den här gången sa jag till veterinären på skarpen att han blir fan inte bättre av att vänta och först då reagera veterinären så nu är vi remiterade till strömsholm och ska ta natt tåget dit. Har fått ut hundens hela journal och har med mig alla tusen röntgenbilder då strömsholm ville ha det. Nu ska vi bara boka biljett, tjata på veterinären ytterligare (som hittills vägrar) att han måste ha något lugnande över tågresan då det för honom är en lättstressande situation. Försäkringsbolaget är informerade och står redo att täcka reskostnaden, boende fixat osv. Så nu åker vi till Strömsholm och hoppas på det bästa.

Det hjälpte fan att ta till en bestämmande ton mot veterinären och ge henne en kick i arslet åt rätt håll.

Jaha hur gör man nu då? Någon som har erfarenhet av hur de förvarar hundar på strömsholm? Jag ska tydligen lämna honom där tills de är klara med han och här är dilemmat, 1. han klarar ej av vissa andra hundar - 2. han får separationsångest om jag lämnar han ensam på okänd plats (sån pass ångest att han med alla medel skulle försöka ta sig därifrån, i detta fall bryta sig ut, och sen försöka hitta mig). 3. hur ska de orka hålla i honom när han rastas om en annan hund finns i närheten? Han är enmanshund och lyssnar enbart till mitt tilltal. 4. veterinärsstationer stressar honom något fruktansvärt att vara på.

Just nu vet jag varken eller och har inte fått någon som helst information från dem mer än att de ringde och sa att jag ska lämna hunden hos dem sen var det inget mer med det. Jag vet heller inte vad de ska göra med honom, det har jag inte fått information om. Jag står helt ovetande just nu och eftersom han ska in nu i helgen dvs Söndag så kan heller inte jourpersonalen säga mig ett smack för de vet lika lite som mig. Jag vet inte om de kommer ta kontakt med mig när de påbörjar vad det än nu är de ska göra... jag vet ingenting. Utan jag känner bara att jag åker och lämnar min lättstressade hund i ovetande tillstånd på en okänd plats. =/

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka