Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Iphone är användarvänlig och bra. Men för riktiga seniorer - min pappa är 85 - som inte har datorvana är den helt oduglig. Det är för lätt att hamna fel och gå vilse.
Fast för en hel del människor med riktigt rejäl datorvana är Iphone (och hela Apple-systemet) väldigt frustrerande på många sätt.
Fast för en hel del människor med riktigt rejäl datorvana är Iphone (och hela Apple-systemet) väldigt frustrerande på många sätt.
Iphone är användarvänlig och bra. Men för riktiga seniorer - min pappa är 85 - som inte har datorvana är den helt oduglig. Det är för lätt att hamna fel och gå vilse.
Japp, det håller jag med om. Om man dessutom aldrig haft dator, vilket många gamlingar inte har, så tror jag att smartphone kan vara rena skräckupplevelsen. De uppfattar den ju som en telefon - vilket är en så ytterst liten del av dess funktioner.Det är nog lika illa oavsett Android eller Iphone. Jag tror bara konceptet med en pekskärm räcker för att göra det svårt.
Fast om TS mamma tänkt sig att prata med några andra än hemsjukvården så är väl trygghetslarm inte riktigt lösningen? Jag förstår inte vad det har med mobil att göra överhuvudtaget.
Nu är jag bara lätt OT, men borde man inte kunna göra en smartphone oerhört lättanvänd genom att lägga de ikoner som ska användas (tex samtal och sms) med stora ikoner på förstaskärmen, och låsa alla andra funktioner och inställningar via någon slags nanny-app? (Om det inte finns en sådan så glöm att jag föreslog det, då ska jag hem och ta ett snack med min "entreprenör inom app-utveckling"s-sambo, och se om någon av hans utvecklare tycker att det låter som en bra idé )
Även om en smartphone är onödig överkapacitet så upplever jag att många som har svårt för vanliga telefoner/datorer och menyer förstår tex en padda mer intuitivt? "Jag ska ringa, jag trycker på luren". I android är det inga problem att koppla bort missade samtal och andra grejer som man kan uppleva rörigt och stressande.
Om det var en personlig assistent eller ett trygghetslarm TS mamma behövde så hade nog frågan inte ställts som om det gällde en mobilMen om hon inte kan hantera en telefon med endast 4 gigantiska knappar som är kopplade till 4 förprogrammerade nummer? Då behöver hon ju i sådana fall en personlig assistent som sköter telefonen åt henne.
Fast då är ju frågan varför man ska ha en smartphone. Det känns lite som folk som köper sin första smarta telefon, blir galen på hur ofta den behöver laddas och stänger av så många funktioner som möjligt för att spara batteri. Det verkar ju lite mastigt att lägga flera tusen på något som man strippar så mycket som möjligt.
Om det var en personlig assistent eller ett trygghetslarm TS mamma behövde så hade nog frågan inte ställts som om det gällde en mobil
Fast alla förslag som har getts har ju TS sagt är för avancerade/inte funkar för hens mor. Då upplever jag att det saknas viss verklighetsförankring.
De är ju för avancerade på olika sätt. Med fyrknappsmodellen är inte problemet knapparna utan att displayen är för liten. Det TS undrar, antar jag, är om det finns en mobil med BÅDE stora knappar och stor tydlig skärm.Fast alla förslag som har getts har ju TS sagt är för avancerade/inte funkar för hens mor. Då upplever jag att det saknas viss verklighetsförankring.
Jag har provat supporta en Doro (det som kallas för översupport) åt en ledsen senior, men den var krångligare än en iPhone i menyerna i mitt tycke.
Du har uppenbarligen noll erfarenhet eller förståelse för hur en gammal människa med socialt liv fungerar.Men om hon inte kan hantera en telefon med endast 4 gigantiska knappar som är kopplade till 4 förprogrammerade nummer? Då behöver hon ju i sådana fall en personlig assistent som sköter telefonen åt henne.