Säg inte det!
Min mamma (som dock ser någotsånär om ej fullt ut) klarar varken av att använda telefonboken eller kolla SMS i sin Doro-mobil. Jag har visat henne ungefär 100 gånger men hon glömmer alla steg och ser inte logiken i menyerna. När jag sträckte fram min smartphone så kunde hon helt själv, utan att jag visade eller gav instruktioner, kolla både SMS och gå in i telefonboken och välja kontakt. Det var mkt lättare att bara klicka på en ikon och sen klicka på meddelandet/namnet än att gå in i menyer och bläddra med pilar etc!
Heja mamma!
Men problemet med smartphone för gamlingar är nog inte hur de hittar sms och kontakter, utan att där finns för många funktioner = för många möjligheter att gå fel och sen inte kunna ta sig rätt igen.
Min pappa har haft mobil i nio år, nu är han på sin andra Doro och häromdagen ringde han med panik i rösten:
"Det är ett missat samtal här!"
"Ja, det var jag som ringde förut, det behöver du inte bry dig om".
"Men hur får jag bort det??"
"Hittar du något som heter samtalslista eller något liknande?"
"NEJ! OCH DET BLINKAR EN RÖD LAMPA HÄR!"
Jag misslyckades med att reda ut det med honom och då ringde han min syster istället. Som inte heller kunde lösa det per telefon. Men under tiden hade jag googlat fram manualen så jag ringde upp honom och då lyckades vi lösa det. Hans lättnad lät som om han just fått veta att en dödlig sjukdom han hade haft var puts väck.
Jag vågar inte tänka på hur det skulle ha varit med en iphone. PLÖTSLIGT STÅR DET IIIIIIII-TUUU-NES PÅ SKÄRMEN! DET KOM JUST UPP EN VÄDERKARTA! EN RÖST SÄGER " RINGER MANDALAKI HEM!
Nä, pappa ska nog inte ha någon smartphone.