Senaste nytt? cortison/huggormsbett

Apollo

Trådstartare
Vet inte om det är nytt men frågade vet om han ville skriva ut cortison till mig ifall det blir ett huggormsbett.

Men det ville han inte för dödligheten är större för hundar som fått cortison direkt än för dom som inte fått. Hunden känner sig tydligen piggare och rör på sig mer var en anledning. Bara vad jag hört nån mer som hört samma?

Sv: Senaste nytt? cortison/huggormsbett

Det här med kortisonbehandling vid huggormsbett är väldigt omdiskuterat. Jag läste en artikel om det igår som var publicerad i Dansk Veterinærtidsskrift, citerar därifrån (orkar inte översätta, säg till om det är nåt du inte förstår så kan jag översätta det):

"Brugen af corticosteroider er stærkt omdiskuteret, men de anvendes stadig mange steder. Der er dog ingen dokumentation for, at steroider har en gavnlig effekt, heller ikke i dette studie. I et enkelt retrospektivt studie angives en øget mortalitet blandt de hunde der havde fået steroider. Dette var et studie vedr. Vipera palæstina men det blev ikke angivet, hvilke kriterier der var for brugen af steroider. Det kan således være, at det var de hunde, der var mest syge, der fik steroider og at man derfor så en øget mortalitet i denne gruppe"

På Blå Stjärnan i Göteborg använder de, om jag inte missminner mig, inte kortisol utan istället antihistaminer och (om djurägaren vill betala) antiserum.

Senaste rönet är att man inte ska behandla med kortison. Tydligen så belastas hundarnas njurar hårt av medicineringen och detta i samband med giftet ledde tydligen till en högre dödlighet.

Ska iväg på en veterinärföreläsning imorgon kväll då förhoppningsvis kortison och huggormsbett kommer upp på tal.

Antihistamin är bättre än ex Betapred som man vanligtvis får ut.

Antihistamin är bättre än ex Betapred som man vanligtvis får ut.

Jag har fått prednisolon utskrivet av min vetr. Och tänker i vilket fall som helst använda det vid ormbett eller annat djurstick som kan ge svullnad där det kan blir kris.

allmänt svar:

Ska diskutera mer med min egen vet. Pratade bara med en när jag var inne med katten akut så jag han inte ställa några motfrågor direkt.
Vi spårar mycket i skogen så känns det ju tryggt att kunna ge nånting i alla fall om olyckan är framme.

Häromdagen gick jag och vovvsan rakt förbi en orm på stigen som ingen av oss såg, efter kom dottern ledandes med hästen, han såg minsann som har långt till marken. Kändes lite pyrt.

Berätta gärna om du får veta nåt matnyttigt.

Min erfarenhet (mkt liten iofs) är att det har en positiv effekt på svullnaden som uppstår. Mot ormgiftet i sig har det ju ingen effekt mig veterligen.

Får jag någon fler hund ormbiten, så kommer nog även den få kortison mot svullnaden, då den är horribelt smärtsam. Detta (att det är horribelt smärtsamt) baserar jag på de avgrundsskrik min egen hund (som normalt sett är smärttålig) gav ifrån sig när bettstället svullnade upp..

Min hund har ätit prednisolon 10mg varje dag i 5 års tid och han mår fin fint än så länge :) (Han står på den medicineringen, har Addison sjukdom)

Hur mkt fick du ge ifall din hund bli biten?

Min hund har ätit prednisolon 10mg varje dag i 5 års tid och han mår fin fint än så länge :) (Han står på den medicineringen, har Addison sjukdom)

Hur mkt fick du ge ifall din hund bli biten?

Prednisolon 5 mg: 1 Tablett dagligen i 8 dagar sedan vid behov.
Men blir nån av mina hundar ormbiten så blir det en tablett omgående därefter så fort som möjligt till vetr. Ser i första hand medicinen som en tillfällig dämtning av risken att hunden får andnöd om bettet träffar nosen eller ett getingstick i nosen eller munnen.

Så skulle nog jag med resonera. :) Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Nåt vi är ense om i alla fall:):):)

Senast ändrad av en moderator:

Ja kan man tänka sig. :rofl: men man kan ju inte tycka lika jämt. Då vore det ju inge roligt att disskutera. ;)

Ser i första hand medicinen som en tillfällig dämtning av risken att hunden får andnöd om bettet träffar nosen eller ett getingstick i nosen eller munnen.

Har sett x antal (läs uppemot 100) huggormsbitna hundar i just näsan och ingen, inte en, har blivit påverkad i andningen. Så att ge kortison av den anledningen verkar onödigt när alla rön som kommer lutar åt att kortison är negativt i samband med huggormsbett.

Getingstick som fås INNE i munnen kan dock ge svullnad som vidare kan påverka andning pga svullnad. Samma där dock att bett utanför har jag aldrig sett ge påverkan på andning, även där har jag sett ett gäng.

Det allra senaste, som jag hörde idag, är faktiskt att även antihistaminets effekt diskuteras huruvida det påverkar till det bättre vid huggormsbett.

Jag frågade min farmakologi-föreläsare om det var en bra idé att ha med kortison i skogen för att ge innan man kommer till veterinären. Han menade att isf ska man ha vääldigt långt till veterinären. Kortison en timme tidigare gör inte så stor skillnad, det är inte så akut att det måste ges på momangen. Det viktigaste är att hålla hunden stilla.

Har sett x antal (läs uppemot 100) huggormsbitna hundar i just näsan och ingen, inte en, har blivit påverkad i andningen. Så att ge kortison av den anledningen verkar onödigt när alla rön som kommer lutar åt att kortison är negativt i samband med huggormsbett.

Getingstick som fås INNE i munnen kan dock ge svullnad som vidare kan påverka andning pga svullnad. Samma där dock att bett utanför har jag aldrig sett ge påverkan på andning, även där har jag sett ett gäng.

Det allra senaste, som jag hörde idag, är faktiskt att även antihistaminets effekt diskuteras huruvida det påverkar till det bättre vid huggormsbett.

Jag tänker att: Hundar reagerar olika på bett och stick precis som människan. Jag vet inte vad mina hundar skulle få för reaktion för dom har hittills inte råkat ut för det men jag tänker inte chansa.

Kom nu att tänka på en f.d jobbarkompis som hade en labrador som blev ormbiten i benet. Dom var ca 5 minuters gångavstånd från hemmet men den dog innan dom kom till vetr. Dom bodde ca 3 mil från GBG. Dom hade inga kortisontabletter att tillgå.

Kom nu att tänka på en f.d jobbarkompis som hade en labrador som blev ormbiten i benet. Dom var ca 5 minuters gångavstånd från hemmet men den dog innan dom kom till vetr. Dom bodde ca 3 mil från GBG. Dom hade inga kortisontabletter att tillgå.

Den hunden hade förmodligen aldrig överlevt trots kortison.

Instämmer. Hunden hade inte överlevt för att den fått kortison 20 min innan den nådde vet.

Jag tänker att: Hundar reagerar olika på bett och stick precis som människan. Jag vet inte vad mina hundar skulle få för reaktion för dom har hittills inte råkat ut för det men jag tänker inte chansa.

Men poängen är att det inte spelar någon roll hur den reagerar. Kortisonet kommer inte att rädda den om den nu skulle få en så kraftig reaktion att den skulle dö tex. Då gör den det med eller utan kortison.
Det är inte svullnaden som kommer av ett huggormsbett som de dör av, det är giftets påverkan på resten av kroppen och det är där som det nu (eller för ett rätt bra tag sen) verkligen har börjat förändras och nu tom avråds från att ge kortison därför att det får hunden att känna sig bättre och därmed ökar risken för giftet att verka bättre. Lite enkelt.

Stillhet och uppsöka vet pronto är vad som gäller.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur