Senast tagna bilden VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå "roliga människor" så blev Alice nationalitet ifrågasatt av en gubbe en gång. Han menade att "sånadär hundar" inte finns i Sverige utan att jag hade importerat henne från Spanien. För det var bara där han sett hundar som såg ut så. Jag försökte förklara att Alice är en blandras och född i Sverige. Han trodde mig inte. :D

Visst ser hon lite ut som en sydeuropeisk gatuhund ibland, speciellt när hon är blöt.. Men.. ändå.

Tog en paus i pluggandet för att gå ut med odjuren :D

FB_IMG_1458731529295_zpsemffjii5.jpg

FB_IMG_1458731534438_zpsmegppho0.jpg

FB_IMG_1458731541026_zpstetnxhnw.jpg

FB_IMG_1458731545612_zpsrvdbssgn.jpg

Skogspromenad idag. Och @GardenAngel, vi träffade också nyfiket djur idag! En väldigt ung älg. Jättesöt var den. (och innan någon klagar, självklart kopplade jag hundarna så fort jag fick syn på den och älgen såg bara nyfiken ut. Vi störde nog de vilda djuren betydligt mindre än de maskiner som just nu jobbar med att riva ner ungefär halva skogen...)
925725_492673474252136_877078646_n.jpg

Skogspromenad idag. Och @GardenAngel, vi träffade också nyfiket djur idag! En väldigt ung älg. Jättesöt var den. (och innan någon klagar, självklart kopplade jag hundarna så fort jag fick syn på den och älgen såg bara nyfiken ut. Vi störde nog de vilda djuren betydligt mindre än de maskiner som just nu jobbar med att riva ner ungefär halva skogen...)
925725_492673474252136_877078646_n.jpg
Vad sa tjejerna? Älgen?

Vad sa tjejerna? Älgen?
Mina dårar bryr sig inte nämnvärt om vilt så länge de är lösa och jag har fungerande stoppkommando på Aysu och fungerande inkallning på valpen (lustigt nog blir det mycket mer livat när de är i koppel, då vill valpen leka med allt som rör sig och Aysu stannar och skakar och funderar på om hon kan jaga). Älgen stod helt stilla bredvid vägen vi gick på och tittade, såg ut lite som en nyfiken häst, rörde sig inte och såg inte spänd ut. Nu är jag inget älgproffs, men ja, jag skulle ta det som om den var nyfiken och på bra humör.

Det rör sig en del människor där vi gick, så den har väl inte fattat att det kan vara lämpligt att vara rädd för sådant. Har dock mött hundägare vars hundar sprungit bort i den skogen för att de börjat jaga vilt :rage: Jag vill strypa sådana hundägare. Just den här älgen var väldigt liten, så den var nog född sent förra året. Först tänkte jag "åh, rådjur" men den var för stor och älg-lik för det :p

Mina dårar bryr sig inte nämnvärt om vilt så länge de är lösa och jag har fungerande stoppkommando på Aysu och fungerande inkallning på valpen (lustigt nog blir det mycket mer livat när de är i koppel, då vill valpen leka med allt som rör sig och Aysu stannar och skakar och funderar på om hon kan jaga). Älgen stod helt stilla bredvid vägen vi gick på och tittade, såg ut lite som en nyfiken häst, rörde sig inte och såg inte spänd ut. Nu är jag inget älgproffs, men ja, jag skulle ta det som om den var nyfiken och på bra humör.

Det rör sig en del människor där vi gick, så den har väl inte fattat att det kan vara lämpligt att vara rädd för sådant. Har dock mött hundägare vars hundar sprungit bort i den skogen för att de börjat jaga vilt :rage: Jag vill strypa sådana hundägare. Just den här älgen var väldigt liten, så den var nog född sent förra året. Först tänkte jag "åh, rådjur" men den var för stor och älg-lik för det :p

Jag är så imponerad av dig som kan ha dina salukis lösa. Min rövare får bara vara lös innanför fårnät. Han är helt galen av allt vilt som är i rörelse nu och skulle sticka som ett skott om jag släppte honom. Som tur är har vi gott om roliga fårhagar här.
Häromdagen mötte vi en jätteälg i skogen och L blev faktiskt lika rädd som älgen.

Jag är så imponerad av dig som kan ha dina salukis lösa. Min rövare får bara vara lös innanför fårnät. Han är helt galen av allt vilt som är i rörelse nu och skulle sticka som ett skott om jag släppte honom. Som tur är har vi gott om roliga fårhagar här.
Häromdagen mötte vi en jätteälg i skogen och L blev faktiskt lika rädd som älgen.
Det är jag med :p När Aysu kom till mig för... 2½ år sedan(?) så kunde jag inte ens få fast henne om jag släppte henne i rastgård. Men ja, jag tränar hela tiden känns det som. Ser de fåglar utanför fönstren så kör jag inkallningar i lägenheten, på den nivån är det (och vad de än får syn på ute så kör vi inkallningar, tränar stoppkommandon osv). Aysu går dessutom i flexikoppel hela tiden när hon är kopplad och så har jag dem lösa varje, varje dag. På så vis blir det ingen "stor sak" av att vara lösa, det är bara en del av hur livet är.

Sedan kan jag ibland köra 10 inkallningar på 50m promenad, bara för att de inte ska tänka "inkallning = slut på det roliga". Ibland leder inkallningen till godisregn, ibland bara klapp och kli, ibland gömmer jag godis i träd och ropar dit dem.. Det är väldigt sällan jag vågar strosa runt och jag kopplar hellre en gång för mycket än en gång för lite (vilket innebär att jag ibland kopplar dem för att jag ser en skylt på ett träd och inbillar mig att det är någons mössa, eller ser en brun liten buske och tänker att det kanske är en hare). Ser även till att kalla in dem en och en osv för att undvika att de bara kommer om kompisen kommer.

Så ja, det är ett enormt jobb bakom, men det är värt varje sekund. Jag skulle aldrig kunna släppa dem lösa med gott samvete om jag inte kände mig säker på att kunna kalla in dem när som helst och ett liv med hund i koppel verkar så tråkigt. En här i området har en vinthund som lever hela sitt liv i koppel. En gång när vi möttes så berättade ägaren att de brukade åka till något landställe någon vecka på sommaren "och då, då får hon faktiskt vara lös också" följt av ett nervöst skratt. Jag själv höll tyst om att mina hundar går lösa varje dag :D

Justja, fotograferade en helkroppsbild på Ebrah när jag rastade henne idag. Alltså. Hon är verkligen min typ av saluki exteriört. Här ser hon ut att ha världens längsta hals visserligen, men det är nog dels selen som stör lite och så spanade hon faktiskt på roliga barn som lekte. Men ja, ÅH vad snygg hon lär bli som vuxen :love:
10985174_621551334659917_6248744123431458442_n.jpg

Justja, fotograferade en helkroppsbild på Ebrah när jag rastade henne idag. Alltså. Hon är verkligen min typ av saluki exteriört. Här ser hon ut att ha världens längsta hals visserligen, men det är nog dels selen som stör lite och så spanade hon faktiskt på roliga barn som lekte. Men ja, ÅH vad snygg hon lär bli som vuxen :love:
10985174_621551334659917_6248744123431458442_n.jpg
Nu börjar hon jämna ut sig i kroppen ordentligt :) Inte lika bakhög längre, vilket gör att ryggen heller inte ser lika "dippad" ut som den gjorde förut. Fin :D

Rollo börjar se vuxen ut! Tror jag i alla fall. Stor är han... jag slutade mäta manken när han blev 68 cm hög. Han är ett år och en månad snart. När slutar dom växa. :eek:

rollo_by_tontorollostorm-d9wdtpe.jpg

Och så lilltrollet då. :)

3_by_tontorollostorm-d9wdu0h.jpg
Kan absolut ingenting om Dalmatiner men jag tycker Rollo är skitsnygg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar