seminstation som inte vill ta bakt.prov?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Evergreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 635

Evergreen

Trådstartare
vad finns det för anledningar till att inte vilja ta det?
är det väldigt komplicerat och jobbigt? hög infektionsrisk? dyrt?

hur pigga är "era" stationer på att gå in och ta?

vi har tagit upp bakterieprov med vet. och seminpersonalen flertalet ggr då stoet inte har blivit dräktigt. men de hävdar att det är onödigt eftersom allt ser så fint ut på UL.

kan man verkligen se om det är något skit bara genom UL? okej att det blir vätska vid en större infektion(?), det kan väl se fint ut men ändå finnas bakterier?
jag är verkligen oupplyst på detta område, och mycket tacksom om någon vill informera mig lite.

Sv: seminstation som inte vill ta bakt.prov?

Nej det är inte krångligt.

Togs baktprov på min sista brunsten då hon återigen var tom, ingen vätska eller så i livmodern. Veterinären odlade själv hemma (och det var negativt så nu hoppas jag på bebis!).

Vi var på Ul med min häst idag. Hon har stått hos hingst 2 månader och det var andra UL:et. Ingen dräktig häst.
Han var nästan hundra på att hon inte hade infektion eftersom hon inte hade vätska el liknande i livmodern. Då måste man väl nästan tro på det. Han UL:ar 3 dagar i veckan nu på sommaren så helt tappad lär han inte vara.

Vi fick diagnosen "störd brunst". Första betäckningen var hon så stressad och vid sista nu så visade hon inget alls knappt.
Hon blev iaf sprutad idag.
Hon hade stor folickel, ingen gulkropp eller "redo" livmoder.

Jag bad hingsthållaren ta bakt.prov på mitt sto så fort som möjligt eftersom det var så sent på säsongen. Han protesterade inte. Har du fått någon anledning till att de inte vill göra det?
U

Visst kan det växa både det ena och det andra fast det ser bra ut på ultraljudet.
Det är inte svårare att ta ett prov än att seminera, så är du villig att ta ett prov förstår jag itne varför de inte går med på det.

Ja, de hävdar att det är onödigt eftersom allt ser så fint ut på UL.
de mumlade även något om att det blir jobbigt eftersom det är såpass sent på säsongen, och man måste ju odla & bla bla bla...

någon mer godtagbar förklaring har dom dock inte lämnat... vilket är mycket frustrerande. vi pratade om att vi ville ta prov redan förra brunsten.

om man tar prov då de är högbrunstiga, och sedan odlar, så tar det ju ett par dagar att få resultatet. stoet semineras väl antagligen under tiden, är det då några bakterier så måste man ju kanske behandla då stoet redan är färdigseminerat. men det är väl inga problem? eller blir dräktighetschansen mindre?

Eftersom det befruktade äggen ligger i äggledaren de första 6-7 dagarna, så har man tid på sig att behandla och skölja.

Beroende på vilka bakterier som finns så har man lite olika dräktighetsresultat. Coli, som nog är det vanligaste, är lättbehandlat.

Man kan ju vara lite fel ute om man behandlar utan att ta prov, men envisas de med att inte vilja odla så kanske de kan ge henne Hippotrim, och sen skölja henne efter sista semineringen?

Jag skulle helt frankt ha krävt en baktodling, det är ju du som står för kostnaden och dina pengar som rinner iväg om stoet inte tar sig. Man får snabbt besked så jag förstår inte varför de är motvillinga?!

Mitt sto blev inte dräktigt på 2 semineringar förra året. Jag frågade med om bakt prov, men fick svaret att 3 åringar har inte bakterier.
Sedan tog hon sig, men redan på 16 dygnet så blåsan förkrympt ut och hon resorberade så småningom.

Jag tror att om jag ska göra ett nytt försök så kommer jag kräva en bakt odling. Om inte annat för att utesluta.

Förstår verkligen inte varför det skulle vara besvärligt?

Det kan se helt ok ut på U-ljud och ändå finnas bakterier.
Det kan även vara så att vissa ston har en så låg bakkteriehalt att det inte syns på provtagning, men som efter behandling och spolning ändå blir dräktig... år efter år...

Jag vet, unghästens uppfödare sa sedan efteråt att hon borde varit på mig om att kräva ett bakt prov, därför erfarenheten säger som du skriver. Jag föstår inte heller varför det skulle vara så jobbigt när det trots allt är stoägaren som betalar....

Jag var nog lite mesig, men påpekade det två gånger.
Nästa gång får jag väl göra ett baktprov innan hon åker i väg till stationen......

Märklig station som inte odlar. Det är ju inte så klokt att inseminera stoet om hon har bakterier, mycket större risk för kastning. Mitt sto hade en infektion vilket gjorde att brunsterna inte visade sig förrän ägget redan hade gått. Efter 2 gånger tog de odling på henne, behandlade och sprutade igång henne. Hela proceduren tog ca 3 veckor. Nu är hon dräktig på 27:e dagen! :bump:

Men skall du betacka stoet nu? Ar det vanligt att man betacker sa har sent pa sasongen?

vanligt och vanligt... hon är ju redan seminerad på 3 brunster, då kan man lika gärna ta en fjärde också. hellre ett sent föl nästa sommar än inget föl alls!

Märklig station som inte odlar. Det är ju inte så klokt att inseminera stoet om hon har bakterier, mycket större risk för kastning. Mitt sto hade en infektion vilket gjorde att brunsterna inte visade sig förrän ägget redan hade gått. Efter 2 gånger tog de odling på henne, behandlade och sprutade igång henne. Hela proceduren tog ca 3 veckor. Nu är hon dräktig på 27:e dagen! :bump:

det där var rätt intressant, för mitt sto visade inga brunster heller,så jag körde henne till station och så fick hon där vänta in brunsten, men hon var inte så "tänd" trots att hon fick stå för hingst varje dag.

Hon har heller inte efteråt visat så kraftiga brunster. Vilket iofs är praktiskt vad gällande ridning. Men, man lär sig.......

jag tog bakt prov på mitt sto på förra brunsten då hon inte blivit dräktig på 2 brusnter...det visade positivt på e choli, vi gav henne penicellin, och åkte och kollade henne igen i tisdes på 18 dygnet, inte dräktig, ville seminera igen, men ni har den hingtshållaren stängt för säsongen, 3 veckor innan andra stänger, manblir så klart besviken....det kostar ju en del, hade också velat att ha ett sent föl, men men...det är en chansning, skulle önskat att vi hade gjort baktprov tidigare,

Själv står jag här med ett brunstigt sto idag o jag tänker inte testa denna brunst för jag börjar hellre tidigt nästa år istället.
Jag har en som fölar i mitten av mars o en i mitten av april. Så jag tycker att ett juni/juli föl blir alldeles för sent. Trots att jag prövat en massa brunster.
Tror att har mantänkt sig ett föl så gör det inget när det kommer men vill man ha stoet i avel år efter år så känns det som om det blir på tok för sent att börja betäcka henne nästa år på 30 dygns om hon fölar i Juni/juli skiftet.
Jag börjar tidigt nästa år istället. O då ska jag börja med en odling o ev behandling.

Var tuffa och KRÄV ett baktprov! Även om allt ser bra ut på UL kan det finnas en massa skit som hindrar dräktighet. I mina ögon låter detta som en station på sluttampen inte riktigt orkar längre och vill bara att säsongen ska ta slut.

Jag har jobbat på två stationer som var varandras ytterligheter. Den ena stationen kunde möjligen ta baktprov om stoet inte tagit sig på 3-4 brunster... Den andra gjorde det rutinmässigt om stoet inte tagit sig på första brunsten och när det var sent på säsongen. Hon "städade" även sin egna ston på fölbrunsten och tog baktprov då, på tolv år och tre ston var det en som hade gått gall...
Ang 3-årsston så var nog den skitigaste av dom alla just en treåring. Vi skjöljde henne med ca 10 (!) påsar innan det var rent och klart vatten som kom ut. De första påsarna såg ut som vaniljkräm... Urk.

Min vet tar om jag vill (o det vill jag) i samband (innan) seminering.
Enl henne går det bra att seminera och behandla samtidigt.
Det gjore vi förra året och allt gick bra, det kom ett fint föl.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 283
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka