seminstation som inte vill ta bakt.prov?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Evergreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 635
Sv: seminstation som inte vill ta bakt.prov?

Konstigt att dom inte vill göra det. Funderar lite och undrar var du har henne på för station.

ja, vi borde väl egentligen vara lite tuffare mot dem...
men vi har ju ändå tagit upp det fler gånger och ifrågasatt varför dom inte har tagit, ändå händer det ingenting. kanske kan tillägga att det inte bara är en veterinär utan två(!) stycken som är negativa till prov.

det är inte heller mitt eget sto utan en inhyrning som vi har kört till stationen ett par gånger eftersom ägaren inte bor här omkring.

det kanske inte har med saken att göra, men då stoet kastade i 8:e månaden i vintras blev hon dålig(efterbörden kom inte ut) blev då sköljd och behandlad med stark antibiotika, var efter det lite risig. tappade inte all päls i våras t.ex. det är först nu hon har återhämtat sig helt.

ingen aning, vi fick utskrivet Excenel som hon fick intamuskulärt i 2 omgångar, a 3 dagar per ggr

Det låter tyvärr som om en stor risk att det finns "skit" kvar. I synnerhet eftersom det har tagit så lång tid för henne att hämta sig. Men det kan ju också vara så att hon i kropp och livmoder helt enkelt inte är redo för en dräktighet och därför inte tar sig. Är kanske en inte fel att hon får denna vintern att gå tom. Så får ni börja tidigt nästa säsong med att ta ett baktprov. Och jag hade bytt station...

Där håller inte jag med i alla fall.
Håller man på med avel hela tiden så kan jag förstå om man inte håller med, men ska man bara ha ett enstaka föl så håller jag HELT med. Man har ju ändå betalt årets alla avgifter, i princip bara skick-avgiften som tillkommer i ts fall.

Hade det funnits hingst tillgänglig för semin på ytterligare en brunst på mitt sto så hade jag gladeligen fortsatt åtminstone över nästa brunst.... Men så är tyvärr inte fallet.

Jag har ett new foreststo som enbart betäcks vartannat år.
i hennes fall hade jag inte alls brytt mig om ifall hennes föl föds i juli.

Men i de andra stonas fall, de som enbart är i avelsboxen, som betäcks varje år, där går absolut min gräns för fölens födsel runt midsommar.
Av rent bekvämliga skäl ska jag erkänna.

Athena visade brunster, ganska kraftigt till och med, men de visade sig liksom inte förrän det var för sent om man kan säga så. När hon kom till station, brunstig enligt mig, och U-ljudades så fanns där inget ägg kvar. Efter att hon sprutats igång när vi behandlat hennes infektion fick hon 3 ägg varav 2 var befruktade och fanns kvar vid 19:e dagen. De hade fastnat i livmodern, precis kloss intill varandra så det var en pers att kolla u-ljudmonitorn medan vet. försökte klämma bort enbart det ena. Men han lyckades! :bump: Och nu ska hon u-ljudas på måndag igen. Blir sent föl, speciellt då hon möjligen går 4 veckor över tiden som sist. Men är man 20 år och en idealisk mor så förtjänar man att få en chans till :)

Fölet är e: Feliciano ue: Swift 690 - Crown point xx

Senast ändrad:

Infektioner behöver inte ses på ultraljud, i regel inte. Vi tar regelmässigt bakt.prov på alla som semineras på vår egen seminstation. På den andra seminstationen där jag jobbar tar vi bakt.prov på alla som inte tagit sig på första brunsten eller haft problem säsongen innan. Detta ingår i seminavgiften. Att ta bakt.prov är mkt lätt. Borde göras oftare.

Jag tycker alla ston skulle tas ett bakt prov innan de semineras eller i samband.... Vi gör det som en rutin då vi kommer till stationen. Mitt sto var infekterad och behandlades och sköldes och blev dräktig på första försöket.. Hade jag nu inte begärt ett bakt prov så hade jag nog inte fått henne dräktig på första försöket. Jag resonerar som så att jag lägger hellre pengarna på ett bakt prov än att ställa upp mitt sto där i flera omgångar eller pendla fram och tillbaka. Tror nog att jag väljer det billigare allternativet.. Tänker även på hingstägaren, hingsten kan ju inte hjälpa att stoet inte blir dräktigt, för att stoet är infekterat....

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 283
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka