seminarie om bla handikapprining

T.Alsterfeldt

Trådstartare
skall jag ju på,somen av föreläsarna...

De vill ha utökat information om just handikappridning..
Vilka frågor anser ni vara viktiga att få svar på?

Thina

Sv: seminarie om bla handikapprining

Jag funderar mkt kring sitsen (surprise) när man är handikappad. Jag har full förståelse för att man kan få hästen att jobba bra även utan en optimal sits, men hur lär man hästen bärighet när man inte själv kan sitta i balans? Hur GÖR man?

Förstår du hur jag menar? I sitsen finns det inbyggda mirakel, en ryttarsits som är bra och lodrät kan automatiskt vara samlande och rygghöjande (om man vet hur man ska göra...). Det är det språk som är gemensamt för alla hästar. Alla hästar förstår att följa en duktig ryttares sits. Hur gör man som funktionhindrad om sitsen är "demolerad"? (Om man inte kan sitta rakt över hästen t ex). Hur lär man hästen att ändå komma upp med ryggen exempelvis?

Sv: seminarie om bla handikapprining

Saker som jag just nu vill veta mer om är
Vilka hjälpmedel som krävs för allting kring ridningen, hur ramper bör vara utformade och sådant. Hur fungerar det i Stallet? Vilka hjälpmedel det finns för ryttare med dålig bålstabilitet. Bad krävs av en sadel för er ryyatre med funktionshinder.
JAg vill även lära mig mer om hur hästterapi fungerar för personer med andra problem än fysiska funktionshinder.
Sen är det nog väldigt olika frågor beroende på bakgrund. JAg pluggar just nu till sjukgymnast och är väldigt intresserad av hur ridningen kan hjälpa till med rehabiliteringen i neurologiska och muskulära handikapp.
Egentligen så vill jag nog veta allt :)
JAg vill gärna när jag är färdig utbildad inrikta mig på rid och hästterapi, eftersom jag inte har varit i kontakt med det tidigare så bubblar jag av frågor. Din hemsida är jättebra och jag har hittat mycket information där. :)

/Kajsa

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama