Semin station (färsk)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ylv4
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 614
Y

ylv4

En snabb fråga.

Om det står att hästen verkar med färsk "sperma" menas det att man måste komma till seminstation där hingsten står eller till uppfödaren, det går väl att skicka "färsk" till en annan seminstation? Eller funkar det bara med fryst?

Alltså jag är inte helt 100% säker därför jag frågar.

mvh / ylva:crazy:

Sv: Semin station (färsk)

Färsk skickas till mottagande station eller används på stationen där hingsten finns.

//Tina

Det är inte säkert att de skickar. Om det står bara AI så semineras stona bara på gården där hingsten finns. Annars står det TAI. Det kan vara så att hingstens sperma inte mår bra av att kylas eller transporteras utan att för att stona ska bli dräktiga krävs seminering med okyld sperma.

Roven XX är ett exempel på att han bara finns på färsk, går inte att transportera hans sperma. Så vill man använda honom måste man åka med stoet till Flyinge där han står i år.

Jag hade ringt till hingsthållaren och rett ut vad som gäller för hingsten!
Så här brukar det vara:
Man skiljer på AI, TAI och FAI.
Sperman har kort hållbarhet om den inte späds och kyls omedelbart efter tappning, sen sjunker kvaliteten snabbt.
Normalfallet när man pratar om AI är att man menar insemination med kyld (rumstemp eller kylskåpskall) och utspädd sperma. AI står för Artificiell Insemination och görs på samma seminstation där hingsten samlas. Om man kan gå direkt från seminbocken till stoet kan man seminera med färsk ospädd, icke kyld sperma. Dessutom tål en del ston inte spädningsvätskan (som tillsätts för att ge sperman näring och skydda mot oönskad bakterieväxt) och då kan detta vara ett bra alternativ till naturlig betäckning.

TAI betyder Transporterad Artificiell Insemination, och då förpackas semindosen i en frigolitlåda tillsammans med en kylklamp, dvs kyls ytterligare, och skickas till mottagande seminstation där stoet semineras.
FAI är Fryst Artificiell Insemination, görs ex-vis på Flyinge och av International Stallion Service. Sperman fryses och förvaras i flytande kväve, man måste använda speciella transportkärl när doserna skickas till mottagarstationen. Fryst sperma har något lägre dräktighetstal och anses besvärligare än seminering med färsk sperma eftersom det kräver noggrann övervakning av stoet (dvs man får mer eller mindre bosätta sig med stoet i seminspiltan ;)) och därmed blir det dyrt eftersom veterinärkostnaderna blir höga.
Det var onekligen enklare förr, men begränsat urval och fler risker, när man bara kunde betäcka naturligt! Idag har vi ett urval på hingstsidan som är fantastiskt och vi har verkligen alla möjligheter att försöka optimera kombinationen sto-hingst! Lycka till med din avel!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 996
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 562
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka