Semester med 1,5 åring??

P

Poppis

Behöver hjälp med vad för slags semester man kan ha med sin 1,5åring.. Just så att barnet faktiskt har kul på semestern!! Har ni tips??
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Våra söners kusin åkte till Kanaireöarna när han va ett år gammal. Hade hade visst skitkul. (Men uhhh för att flyga med en ettåring :crazy:)

Som tvååring, i somras, var han till USA, vart minns jag inte. Han har haft skitkul alla gånger, tom flygresorna gick bra vid båda resorna.

Dock har jag inte samma ambition med mina barn. Jag är ingen utomlandsmänniska, utan trivs bäst hemma i Sverige.

Våra stundande semestrar kommer förmodligen att bli typ Skara Sommarland/Öland/västkusten etc. Lagom resa/kostnad etc.

När min son var 1.5 så åkte vi ingenstans. Kanske zoo kan vara något :idea: Vi höll oss hemma och badade, grejade ute, mm.
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Barnet har nog garanterat roligt så länge du engagerar dig i det! ;)

Vi har varit på olika kanarieöar med barnen i olika omgångar, vi var även på Cypern när Elin 1,5 år och hon hade kul! Men de har inte så stora krav i den åldern, nästan vad som helst är roligt!

Fundera snarare på vad du vill göra tillsammans med ditt barn, åker du själv eller har du avlastning? Gillar du och barnet att bada? Leka i sanden? Leka i snö osv...
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

aj då... *KL*
Astrid Lindgrens värld! Ölands Djurpark! (tips efter egna erfarenheter med lika gamla barn)
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

En 1,5-åring har inget att jämföra med, så han lär vara nöjd med vad ni än hittar på! Kan ev vara skönt att slippa långa resor och alltför enkla förhållanden (tält är mysigt men kanske bara nån natt i taget om man inte är en verklig friluftsmänniska själv...)

Man ska bara inte bli besviken om man som vi gick på djurpark och det absolut häftigaste djuret visade sig vara myrorna... :crazy::D
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Behöver hjälp med vad för slags semester man kan ha med sin 1,5åring.. Just så att barnet faktiskt har kul på semestern!! Har ni tips??

Hyr en stuga på kusten bara. Det behöver inte vara så märkvärdigt. Barn älskar ju ofta vatten.
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Nä, eller kråkorna (i sonen fall... :p) och karusellerna!
Bilderna från vårat Ölandsbesök glädjer oss fortfarande! :D (6½ år senare)
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Grejen är den att min sambo helst flänger runt i bil i flera veckor, med eller utan husvagn.... Och jag är helst hemma! Så då tänkte jag att lillen får liksom bestämma!
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Speciellt mycket bilresande är nog svårt med en 1.5-åring. De är lite för stora för att kunna sova mycket och för små för att kunna underhålla sig med t.ex. bärbar dvd. Men ni skulle ju kunna åka en bit i taget, och se hur mycket han orkar. Ha tiden som mål, att vara borta en vecka t.ex, istället för att vara bunden av en sträcka ni måste hinna med.
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Ja det låter ju vettigt! För till vardags så kan man kanske åka in till stan och tillbax (ca 3 mil) Innan han får uttråkningsspel... Bättre att ta lite i taget och göra mycket roliga stop på vägen om man är ute flera dagar. Hatar själv att åka bil och blir jättestressad när lillen blir otålig! :(
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Ett tips om ni har tänkt åka iväg till något speciellt ställe som kräver lite bilåka är att åka på kvällen, vi har åkt ett par gånger till Göteborg och det tar ca 5 timmar, ett tag håller sig ungarna vakna, vi brukar stanna och äta mat efter lite drygt någon timme och sedan brukar barnen kunna somna mätta och nöjda!
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Vi brukade åka på kortsemestrar några ggr /år när barnen var små. Ett favortimål var att åka till olika bardland, oftast hamnade vi Danmark.
Där hyrde man en egen stuga, badade och hade lagom mkt aktiviteter som passade för de flesta åldrarna.

Jag tyckte det var bra semestrar, lagom "långa", mkt prisvärda och jag upplevde det aldrig att det var jobbigt att ha små barn med mig dit.
Vilket jag däremot tyckte när vi tex var i Florida, los angeles, Andorra osv...
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Det är så vi tänkte köra nu när vi ska till Sthlm inför julen. När Sebastian var liten kunde man åka när som helst, han sov bara ändå.

Nu, som 15 mån gammal, har han lite större krav på livet :smirk: Så han kommer att gå på dagis som vanligt på fredag, vara igång under dagen och sen åker vi sen eftermiddag/kväll. Då kan man köra i någon timme, sen äta och sen borde han sova större delen av vägen i alla fall. Vi har 6 timmars körväg, så det är påfrestande för honom, det märks.
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Mitt tips (utifrån min egen 1,5-åring) skulle vara att åka med en annan barnfamilj till valfritt ställe. I somras hyrde vi stuga en vecka med kompis m familj och oj vilken lycklig tjej som hade kompisar hos sig hela tiden. Vi har nog aldrig haft en så harmonisk vecka.
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Ja ingen vore gladare än jag för resesällskap men jag har tyvärr ingen som jag kan fråga.... sorgligt nog :( :( För med en liten till skulle allt bli lättare!!
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Oj, ja lycka till!! Hoppas allt går bra!!
 
Sv: Semester med 1,5 åring??

Jag tror inte att du behöver göra något speciellt med barnet för att h*n ska ha roligt på semestern, de kräver ju inte så mycket i den åldern.

Det går fö utmärkt att flyga långa sträckor med barn i 1,5 årsåldern.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 273
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 928
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 408
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp