Selhjälp!

Mysaan

Trådstartare
Stallägarna där jag har min häst har en trasig gammal bröstsele. Det enda som egentligen återstår är själva gjorden runt magen som ser nästan exakt ut som min tömkörningsgjord.

Kan man köpa till delar så det blir en sele igen eller vad tror ni? Vad ska man ha? Brösta, baksele, andra remmar?

Skulle bli jättetacksam för svar då stallägarna funderar på att köra in sina unghästar och egentligen inte har lust att köpa nya selar.

Sv: Selhjälp!

jag TROR det blir billigare att köpa en ny komplett sele faktiskt. Och det är om du köper antingen från [COLOR="Red"]www.driveout.se[/COLOR] eller www.equilex.se, där har de bröstselar av märket Pfiff som är kompletta, bra till nybörjare/lättare körning/alternativt till träningssele så man slipper köra med tävlingsselen.

de kostar inte många kronor, jag vet inte var man annars kan hitta billiga reservdelar. Jag vet var det finns reservdelar, men det plockar på och då tror jag att kostnaded i slutändan överstiger alternativet jag gav ovan. Å andra sidan får ni kanske en sele med snäppet bättre kvalitét :idea: :D

Komplett sele = brösta, baksele, draglinor, däckelgjord :p

Tanken var att de skulle bygga ihop en sele sakta men säkert. För de har inte råd att köpa en helt ny sele och knappt någon begagnad.

Komplett sele = brösta, baksele, draglinor, däckelgjord OM det är detta som behövs så är det bara brösta, baksele och draglinor som behöver köpas och det borde väl inte vara helt omöjligt att köpa in bit för bit eller?

HUr ser en bra brösta ut? Däckelgjordar ser de verkligen ut som tömkörningsgjordar? Borde man inte kunna sy en egen brösta? OM man nu är duktig på att hålla på med läder alltså? Massa dumma frågor men jag har själv inte hållt på med körning så jag vet inget alls egentligen.

Mina körkunskaper sträcker sig till tömkörning.

om du vill sy dina egna grejjer vet jag inte vart du ska vända dig, men du borde ju få nåt "recept" eller typ "ritning" eller vad det kallas *ingen syslöjdsmänniska* :D av någon som kan det där.

Det beror på vad du ska köra hur bred bröstan sa vara. Travare drar mest i däckeln, men ibland har de en tunn brösta. Ska man dra tyngre typ maratonvagnar ska man ha en bredare brösta som fungerar bra till det. Jag är inte så bra på sånt där och jag vet inte heller vad som skiljer en däckel/tömkörningsgjord åt eftersom jag inte äger nån tömkörningsgjord. Jag har alltid tömkört med sele.

T.ex. hittar du delar på www.lillhastenistav.se där finns en baksele för 320kr och en för mellan 1600-ca 1900 beroende på storlek, jag kollade inte så noggrant men det som skiljer är antagligen material och kvalitét i vanlig ordning. Man får det man betalar för. Bara att titta runt!

kolla in de sidorna jag skrev om i mitt förra inlägg, de kanske säljer delar också?

edit: finns även 2 par draglinor för 2180kr men du ser att det kostar på det här, om du inte hittar ännu billigare. Annars är du uppe i nästan 2500 (om du kan köpa den billiga bakselen) och då har du ändå ingen brösta...

Senast ändrad av en moderator:

här är en sele strl full för 2850kr, för shetland är det bara 1650kr

http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1250&SKID=3

jag själv hade tyckt det vart enklare att spara ihop pengar pö om pö tills jag haft råd att köpa en sådan. Men om ni vill bygga själva o tycker det är kul och inte har direkt bråttom så för all del :p :)

Men detta är bara lite tips, hoppas någon annan kan svara här som är mer kunnig så får du andra tips och idéer.

Lycka till :bump: :banana:

Tanken var att de skulle bygga ihop en sele sakta men säkert. För de har inte råd att köpa en helt ny sele och knappt någon begagnad.
Det finns bara en seriös inställning. Spara tills kassan tillåter en godtagbar sele, ny eller begagnad!

LIA

Hur tusan har man råd att ha hästar om man inte har råd att köpa en BRA sele?? Allt annat är katastrofalt ju! Och där är du, mitt i smeten o försöker göra det bästa av situationen. :bow:

Försök att utbilda dem om hur en häst jobbar i vagn, och hur den gör det optimalt, så kanske de inser att deras ekonomiska situation inte är en ursäkt ens för att få använda nåt gammalt skit.

Inte riktat till dig, men jag blir så trött på att allt jämt ska vara gratis när folk ska köra sina hästar. Smakar det så kostar det, och körning smakar verkligen gott!

Nja det är väl därför de jobbar 150% var och har mig inhyrd för att öht ha råd att ha hästarna. Att de sedan avlar och köper svindyra t-märkta hästar för att avla på emn aldrig säljer av så går det nog knappt runt.

Är själv pigg på att bröja köra men har tyvärr inte ekonomin just nu till sele.

Ska prata med dem så får vi se. TYvärr lyssnar de sällan på mig utan gör som de själva vill ändå

Hej! Tänk på säkerheten, köp nytt eller mycket bra begagnat, med bra kvalite. För din och hästens skull.:)

Hej! Tänk på säkerheten, köp nytt eller mycket bra begagnat, med bra kvalite. För din och hästens skull.:)

Hej! Jo att jag själv ska köpa bra saker är självklart. Därför får jag också vänta med att köpa till mina. HUr stallägarna gör är deras val och det för för deras räkning jag frågade först.

bara de inte gör något som är farligt i körningen, för då är det allas sak, och allas postlådor :)

varför ens köra in utan korrekt utrustning och utbildning. jag anser ingen där kompetent nog att köra in, utifrån den info jag fått här.

bara de inte gör något som är farligt i körningen, för då är det allas sak, och allas postlådor :) .
Hur menar du? OM de gör något som kan skada dem elelr hästarna när de ska köra in dem så är det bara deras ensak tycker jag.
varför ens köra in utan korrekt utrustning och utbildning. jag anser ingen där kompetent nog att köra in, utifrån den info jag fått här.

För att de tror att de vet och kan allt och det spelar ingen roll vad någon annan säger öht. Nej de är inte kompetenta till att köra in någon häst. De kommer förmodligen inte ha tiden heller men men det är inte vår ensak då de är deras hästar de gäller.

Personligen tror jag att jag skulle klarar av att köra in min lilla häst själv med hjälp och stöd från någon som kört mer än jag har då förståss. Sedan får du anse bäst du vill vad det gäller mig. Så min kompetens litar jag på. :) Fast jag kommer invänta tillfälle då jag har råd att köpa en ordentlig sele.

Ursprungligen postat av snigelfarmor
bara de inte gör något som är farligt i körningen, för då är det allas sak, och allas postlådor .

Hur menar du? OM de gör något som kan skada dem elelr hästarna när de ska köra in dem så är det bara deras ensak tycker jag.
Jag förmodar att S menar tredje man. Postlådor ligger riskgt till om ett ekipage skenar iväg eller en rem går av.
Risken att skada annat och andra är mycket större i samband med körning än annan hästaktivitet, eftersom det finns en vagn inblandad. Därför är det inte någons ensak.

LIA

Håller med snigelfarmor och Lia om att vissa nog skulle tänka lite mer på sin omgivning och sitt eget kunnande innan man börjar köra sin häst. En EU-moppe, bil traktor etc. får du inte köra utan körkort men en häst på 5-600 kg och utan broms, inga problem att ge sig ut på vägarna med. Det händer allför många olyckor både på tävling och träning för att det ska vara acceptabelt. Och det är INTE var och ens ensak om någon eller något kommer till skada. Var inte för nonchalanta med tilltron till ditt eget kunnande. Hjälp från andra är att föredra före olyckor även om man måste bita i det sura äpplet och erkänna sin begränsning.
Tacka vet jag Hollänska försäkringsbolags polici: ingen kuskutbildnig-ingen giltig försäkring. Du får själv stå för all kostnad vid skada. Varför tror ni att de flesta som kör häst i Holland har gått kuskkursen???

det hade varit en bra idé här med, men tyvärr tror jag vi skrämmer de allra flesta istället eftersom körning är i sin vagga ännu här.
/j

Nu har jag inte själv tänkt börja köra förräns jag har rätt utrustning och någon som kan hjälpa mig eftersom jag bara kört en shettis när jag var yngre. Så för min del känns det just nu som en väldigt avlägsen grej även om det skulle vara kul då jag har en häst som är inkörd. Men jag inser glatt mina egna begränsningar när det kommer till körandet.

Vad det gäller stallägarna så kan jag tyvärr inte påverka dem eftersom de anser att de är bäst och vet/kan bäst i alla lägen. :crazy:

*kl*

Kan passa på att fråga en sak då också när jga ändå skapat en tråd. Iofs handlar den inte om selar dirket men ändå.

Jag satt och läste en bok om körning som jga av någon anledning köpt på Hööks när jag var ung. Så boken är garanterat 20 år gammal. Men det verkade jättesvårt och krångligt att lära sig köra och sitta rätt och hålla tömmar och pisk rätt osv.

Känns som att jag efter att ha läst det förmodligen aldrig kommer börja köra trots att det verkar roligt. Är det verkligen så viktigt hur man håller tömmarna och pisken och hur man sitter osv? Anledningen till att jag undrar är för att när jag var ung och vi körde ridskolans shettis så satte vi oss bara i vagnen och körde. Det var aldrig några diskussioner om hur man skulle sitta och hur man skulle hålla tömmarna och pisken osv.

Kan förstå att det är viktigt om man är ute och tävlar eftersom det ska se snyggt ut men när man kör hemma på skogsvägarna? I boken stod det blandannat att man skulle hålla tömmarna i samma hand och inte en i varje.

"Reglerna" när det gäller körkulturen baseras på praktisk erfarenhet/säkerhet och/eller utseende/uppvisning. Alltså sådant som växt fram under lång tid och då häst och vagn var ett naturligt sätt att färdas.

Innan man förkastar/struntar i någon del, är det läge att fundera över om det inverkar på funktion eller säkerhet. Inget av det är f ö speciellt krångligt. Bara att lära. :)

Tömmar i en hand. Ja, absolut. Bl a får man en jämnare tömföring, vilket hästen uppskattar, man kan ta mycket effektivare tömtag om det skulle krisa, det blir lättare att hantera piskan korrekt, man vinkar mycket bättre tillbaka till bilisterna med en fri hand ;) .

Skilj också på körning och körning! I maratonhinder exempelvis används vanligen 2-handsfattning medan det i "finare" hyrkörning är en styggelse.

LIA

Senast ändrad:

Jo jag förstod att det fanns någon anledning men det verkar sååååååååå svårt så jag får nog strunta i körandet i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 534
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka