Selektionssto? Fördel?

snigelfarmor

Trådstartare
Vi har ett selektionssto, jag kommer få 200:- i rabatt på fölregistrering, är det något annat som ger mig fördelar? Hon har två stjärnor, ska nämnas.

/jenny
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Rätt ställe att fråga/läsa är väl asvh, men stjärnorna ger även försäkringsrabatt (i ett bolag) och så har jag sett att nån hingstägare börjar ge rabatt på avgifter ("kronor för stjärnor") och det får man ju hoppas blir fler som gör.
Om systemet kommer att medföra högre status/attraktivare avkommor för selekterade ston återstår väl att se.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Rabatterad avgift hos vissa hingstar, har sett det hos bl.a Corriendo Tau om jag inte minns fel...
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag var inne på ASVH och förväntade mig lite mer, en lista på hingstar med rabatt, samt roliga erbjudande från flera olika hästföretag, samt större rabatter på att visa dessa avkommor. Så varför bemöda sig om att ha ett selektionssto? Det borde ju bara ragla in erbjudande som asvh får ragga, om nu vissa ston ska uppmuntras gå i avel, och andra inte?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Ja, jag undrar också! Mitt sto är selektionssto men det kostar mer för mig att bli medlem och stjärnregistrera henne än jag får tillbaka i aktuella rabatter, och då kan det vara...
Den hingsten jag har dräktigt med nu har riktigt bra rabatt detta året, synd att jag var för snabb och betäckte förra :meh:
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jovisst..det står på asvh´s hemsida redan att de inte uppmuntrar stoägarna via rabatter utan genom att selektionssto är en uppmuntran att betäcka. De har alltså redan säkert fått en hel del frågor angående just det.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

*delvis *

Vi är fler som har rabatt för selektionston. Som det är nu får man gå in på varje enskild hingsts hemsida men jag tycker att det var en riktigt bra idé att lista hingstarna med rabatt på ASVHs hemsida ! :)
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Detta med Selektionssto och selektionspaket har väl kankse inte pratats så mycket om som det borde. Jag har tex fått tala om för nån stoägare att "du, ditt sto är markerat som selektionssto på Blup", och likadant var det för mig, en dag kollade jag blup och då var mitt sto selektionssto, utan att jag hade en aning. Det kankse går lite mot syftet att uppmärksamma stoägare på att de har ett bra sto. Men hur som haver så tror jag vi som stoägare får vara de som påtalar för ASVH att vi vill detta, stjärnsystemet kanske är en viktig del att i ASVH uppmärksammar och ser stoägare som nåt mer än "de som har bägaren vari vi lägger fölen", stoet spelar roll!!! Jag sökte om mina stjärnor och tycker det är viktigt de finns där för mitt sto och hennes avkommors skull. Sen är detta med pengar lite beklagligt, har man ett bra sto så har man ju ett bra sto. Alla vet ju inte hur bra stoet är bara för att där står selektionssto. Men stonas värde måste öka, kanske är detta första steget?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Fast nu har du nog missförstått begreppen lite :)
Att stoet är stjärnberättigat innebär inte att det är ett selektionssto utan det är två helt olika saker. Om stoet är selektionssto är det inget som kostar, utan det blir hon per automatik och då står det på hennes blupsida. Stjärnorna måste man däremot ansöka om, och de kostar.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

De kan ju även vara från gamla systemet med selektion. TDB syns ju inte där p då går det inte in i indexet heller. Tror att de har mer info på asvh om vissa ston och deras insatser än vad dom syns, också en viktig del i att man själv som storägare engagera sig i sitt stos blup. Sen hade det ju varit mysigt om allt skett per automatik men vi kanske kommer dit en dag om vi klöddar lite nu.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Fast nu har du nog missförstått begreppen lite :)
Att stoet är stjärnberättigat innebär inte att det är ett selektionssto utan det är två helt olika saker. Om stoet är selektionssto är det inget som kostar, utan det blir hon per automatik och då står det på hennes blupsida. Stjärnorna måste man däremot ansöka om, och de kostar.

Såg nu att det visst är sammankopplat, om stoet inte blivit selektionssto per automatik så får man ansöka om det. Så går det när man inte läser på ordentligt:-P
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Stjärnston omfattas av selektionspaketet, läs på Asvh.

Skrev för långsamt, du hann före.
 
Senast ändrad:
Sv: Selektionssto? Fördel?

Håller med.
Jag tycker att det har gått inflation i selektionsston.
Och jag tycker att blup har alldeles för stort inflytande på stjärnorna, jag trodde stjärngrejen verkligen var för att visa att stona hade egna prestationer, men ska blupindexet ha så stor betydelse så handlar det ju mer om föräldrar, syskon och syskonbarn och fan och hans moster än de riktiga prestationerna. Det blir liksom samma sak som bedöms om och om igen istället för att plocka in andra parametrar.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Hahaha inget svårt alls!
Vårt sto fick 5.5 -5.5, det var bara att springa runt o hoppa lite solkatter och titta på diverse andra saker o hjälpligt lyfta benen så var de siffrorna kirrade!:D


Vårt danska sto fick två stjärnor tack vare sina fina siffror i danmark då hon visades som treåring.

De danska siffrorna syns ju inte på blupen dock.


Kanske tidigare nämnda sto har fina tävlingsresultat? Tyvärr så tror jag inte de idag kan få in gamla resultat så de syns i databasen?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Nej, det har du nog rätt i att det inte går. Synd. Skulle finnas andra sätt att få gammalt resultat synligt. Borde ju åtminstone synas i poängräkningen på stoet. Då skulle man ju få en känsla för hur bra stoet är i allafall. Borde ju inte vara jätteklöddigt? Om man skickar in gamla resultat menar jag. Har mailet och frågat men inte fått svar.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Har ni observerat att i de nya reglerna så har de helt stängt möjligheten för något sto äldre än 8 år som inte är exteriörbedömt tidigare att bli varken selektionssto eller få prestationsstjärnor. Numera står det specificerat var exteriörbedömningen skall vara gjord och den enda vägen att exteriörbedömma sto efter unghäståren är i den öppna klassen på kvalitet vilket endast är öppen upp till 8 år.
Med andra ord så är alltså alla tävlingsston över 8 år som inte är visade som unghästar körda för att bli graderade så länge de inte har tillräckliga svårklass meriter.

Så här står det i de nya reglerna i år ang exteriörbiten.

2. Stoet ska vara bedömt (vid 3-årstest, kvalitetsbedömning, 3-årspremiering (t.o.m. 1998) eller exteriörbedömt i samband med någon av ASVH:s unghästbedömningar - öppen klass) och ingen exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter får vara under 7p.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: Piaff
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 505
Senast: Bexzor
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
12 144
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp