Sele ger konstig gång?

Sv: Sele ger konstig gång?

Om jag vore du skull jag bara träna i "kort vanligt koppel" korta kort tid men intensivt..
Går han inte ( vägrar ) så locka på honom och när han går framåt beröm... Börjar han dra så stanna och stå still tills han själv tar initiativ till att släppa lite på koppel = Mycket beröm..

Men gå mycket med långlina och träna på att ha honom lös ( dvs släpp på kraven att ha honom fint i kopplet mellanåt)
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Det är ungefär så vi tränar, men kanske inte så intensivt. Men dock, jag ska ta tag i det nu. Anledningen till att jag skaffade ett halvstryp är att jag nyligen köpte ett utställningskoppel, halvstryp, som han gått jättefint med när vi tränat. Lös får han vara ofta då vi har stora grönområden i närheten och ganska ofta är ute i skog och mark.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Det jag menade med att använda lina är att ni släpper på kraven att gå fint under en tid..

Att bara träna koppelgång under kort tid och då vara väldigt konsekvent och sedan byta till långlina istället ( men kan ni ha honom lös är det ju bra )
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Eftersom hunden inte ska dra när den går i kopplet kommer det ingen belastning på strupen. Dessutom så är den rätt väl skyddad av ett antal muskellager... så det ska till en väldigt olydig hund för att ett halsband ska kunna skada strupen ;)
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Jag skulle aldrig ha sele på en valp. Jag hade ett litet halsband på min valp som gick lätt att knäppa ihop.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Jag använder sele på min valp, dock endast i mörker
då det är en reflexsele...hon går likadant i sele
som i koppel/halsband så jag tror inte selen påverkar hennes
gång övh och dessutom använder hon den inte alltför
ofta. Går mkt mer med henne i halsband än med sele iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Sele ger konstig gång?

kl

Om en sele skulle ge hjulbenta hundar så borde ju in rimlightetens namn alla travhästar vara hjulbenta...så den teorin faller ju bort av sig själv

personligen så tror jag att sele är trevligare för hunden i alla fall..vilket den drar eller inte...drar den så är det ju inte selens fel utan husses o mattes som inte uppfostrat vovven. Varför ska halsmusklerna "härdas" ? För att dom ska ha halsband?

Halsband är ju för det mesta snyggare än selar, men det är ju inte alltod det som är snyggt är bäst...jag gillar i såfall mera "vinthundshalsbanden" som har en bredare anläggningsyta
 
Sv: Sele ger konstig gång?

håller med vartenda ord. jag tror stenhårt på att sele är bättre på promenaderna, och speciellt för valpar. ang vilken sele som är mest skonsam så är det just "Y-fronten" (enligt hundkiropraktor).
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Hejsan!

Tycker inte du ska börja med sele istället för koppel..Lär istället hunden att inte dra i kopplet...hunden ska´ju lyssna på rösten inte på kopplet..det är bara en säkerhetsåtgärd vid träning o möte med andra hundar.
Börja försiktigt att lära in lite kommandon tex saaakta..det du kan göra är också att lära hunden bli mer uppmärksam på dej som ledare...när du är ute o går så tvärvänder du helt plötsligt åt andra hållet, gör så några ggr om o om igen ...då¨brukar de bli intresserade av vad du pysslar med, och hänga på i koppel. En annan mer lekfull inlärning är att ha med godis o boll mkt beröm prova detta korta stunder och utöka sedn tiden ju äldre hunden blir...
Lycka till...:banana:
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Jag vill helst av allt använda sele på vår valp men maken motsätter sig det då uppfödaren sagt att valpis kommer att börja gå hjulbent om man har sele på honom.

Är det någon som har erfarenhet av det? Gäller det alla typer av selar, d.v.s. även Y-sele som inte sitter mellan frambenen?

Sele är överskattat, lär hunden att gå i koppel/halsband istället.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Förklara gärna hur du menar med överskattad? Hur lär man hunden gå i halsband som man inte kan göra när man har sele ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 593
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
848
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp