Selar och sånt.

Djurjouren

Trådstartare
Nu har jag blivit med travare :-)och när jag rotade fram min gamla sele som jag köpte väldigt begagnad för 10 år sen så insåg jag snabbt att köra med den är ett jobb för en stuntman. Måste köpa nya grejor.
Det var länge sen jag var aktiv men på min tid så använde man oftast tärnsjö till vardags och Walsh till tävling.
Kommer dock ihåg att Washsselarna ofta var för små, speciellt huvudlaget.
Min fråga är givtevis vad ni använder och varför och om nu är nöjda med det.

Jag använder tärnsjö och bara tärnsjö...har haft många olika selar under årens lopp, men tärnsjön är oslagbar...en del tycker att den är "tung"..men jag vet inte..tror inte det har nån betydlese faktiskt.

Jag har olika för träning och för lopp

En gammal Tärnsjö samt en gammal sele av obestämt finskt ursprung (den köpte jag till min ponnytravare 1979) för hemmabruk. Båda är gammal traditionell modell.

Två st. mode-selar, en Finn-Tack (4 år) och en Racing Tack (12 år) används i alla jobb utom provstarter i princip.

En st. QH-sele Finn-Tack (ny), används enbart vid tävlingar och provstarter i nuläget.

Jag tycker egentligen bäst om Racing Tack:en, men deras spännen var lite kassa på den modellen (fyrkantiga tömringar). Mina Finn-Tack har varit lite si och så med passformen, den ena är lite tight i däckeln och den andra är kort i ryggstycket. (Passar absolut inte min långa donna) Men de har ju olika längder på ryggstycken och dylikt så det är säkert bara att byta?

Kompisen (tror jag) har en Wahlsten QH, hon hade lite problem att hitta en sele i tillräcklig storlek till sin långa häst, käk och ryggstycke var för korta på den första selen...

5 selar till två hästar är inte illa. :o

/// ghost

Nån som vet vilken hemsida tärnsjö har?
Det finsn ju vad jag kollat en uppsjö av billiga selar på marknaden, många av syntet material. Hur är dessa?

Det finsn ju vad jag kollat en uppsjö av billiga selar på marknaden, många av syntet material. Hur är dessa?

Gå in på Altavista och sök på Tärnsjöselen,det gjorde jag,det funka :)

tror inte att tärnsjö säljer själva utan har åf....

syntetselar...hmmm, vet att Goopen har såna , men jag skulle inte välja det..tror dom har walsh isåfall..

Varför inte syntetselar? Tycker dom verkar praktiska som tävlingsselar

Däremot tömmarna som jag sett till vissa och som var i syntetmaterial gillade jag inte riktigt, där ska det vara läder. Huvudlagen verkar ju helt ok

/ Nilema som fortfarande remmar lädersele....

tycker inte heller om syntet... :p
tycker att de ofta har en dålig passform och är "sliddriga", kan kanske hjälpas upp med ett sånt där uppbyggt selunderlägg med "hål" för ryggraden??? Varit med om flera hästar som fått tryck på manken av dom. dessutom ger dom ingen härlig känsla! :D
så jag håller mig till äkta läder! :D
är förresten oxå i "köpa sele" tagen...

Tärnsjöselar är ju underbara att ha att göra med :D

Snygga, bra läder och väldigt hållbara. Pris därefter också. :D

Hej djurjouren!

Välkommen tillbaka till travsidan, kommer ihåg att du brukade vara här när jag började surfa på bukefalos för ett par år sedan.

Själv använder jag tärnsjö, känner en tjej som jobbar där.
Men jag har haft direkt kontakt med dem, och det var inga problem, tror de säljer direkt utan grossister om man vill?

mvh jonte

Skit oxå, försöker leta upp en tärnsjösele och får reda på att tärnsjöselar har slutat tillverkas :(
Jag ville verkligen ha en sån. Vad är det näst bästa alternativet?

Slutat tillverka? Är de inte kloka? Ja då får du nog gå in och ut i travbutiker och klämma och känna... Tills du hittar någon som du tycker om.

Jag ringde till dem och skule bställa men de hade slutat tillverka . De tillverkade däremot gärna fler om jag beställde minst 20.......

OK!
Får väl ge mig då :)tycker bara det är konstigt att man har kvar produkten på hemsidan om man inte har den längre. Just nu har jag själv ett batteri m selar från några standard-tärnsjö, en Lex!!! en Simpanen mode och en syntetsele med QH. Kändes motigt med syntet men vet att jag kommer att uppskatta den t vintern då jag har för rått i selkammaren o de mesta i läder möglar. Får annars säga att jag alltid varit nöjd m Simpanen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 610
Senast: Voeux
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama