Selar och huvudlag från Börjes

J

JennyK

Nån som har bröstselen eller huvudlaget för ca 500:- från Börjes? Orkar en lätt fjording dra en rockard på bilhjul med den selen? Eller behöver man en loksele? :confused:

Selen är inte den bästa då den saknar extra bukgjord, draglinor och baksele. MEN jag tycker ändå det är en schysst sele. Jag är nöjd med min, då har jag visserligen kompletarat den med en extra bukgjord och draglinor.
Baksele var beställd, men dök aldrig upp!!!!! :devil:

Men för att svara på din fråga:
Ja det räcker med en bröstsele, du behöver inte en loksele. Loksele behövs när hästen ska dra tungt. Och en lätt rockard med kusk + ev passagerare brukar inte bli SÅ tungt.

vad är det för sele som kostar bara 500 spänn?? VILL HA!! hittade inget sånt på börjes... :cry:

Säger tvärtom. En sele för 500:-?
En så´n vill jag inte ha.

Ja, det var huvudlaget som kostade ca 500:- och bröstselen kostade väl 900:- ung. Jag bara undrade om en sån billig sele verkligen kan vara bra att använda, om den är säker? Vad kan det vara för läder i dom grejerna, håller det verkligen?
Jag hittar bara selar som antingen är jättebilliga eller jättedyra.. Vad rekommenderar ni andra till en lätt fjording som ska dra en vagn för max fyra personer? Är det bara loksele som gäller då eller funkar det med en rejäl brösta?
Selen från Börjes hade jag funderingar på att använda när jag körde in henne bara, men det går så bra att jag nog lägger pengarna direkt på en ordentlig sele. Har dock inte hur mycket som helst..

Skulle absolut inte köpa en sele som kostar 900:-. Vad är den tillverkad av? :confused: :crazy:

nähä.. men är man fattig så är man... funkar den å håller så är det väl ok?? måste det var värsta kavlitetsläderet?? äh skit samma det var ju iaf inte selet som kosta 500 spänn heller.. men 900 låter inte så farligt det heller... :D

vad är det för sele som kostar bara 500 spänn?? VILL HA!! hittade inget sånt på börjes...

nähä.. men är man fattig så är man... funkar den å håller så är det väl ok??

Inget personligt till just dig, men jag blir så ledsen på alla som inte tänker på säkerheten. Självklart gäller säkerhet även inom ridning och all hantering av hästar. Men i körning sitter hästen fast och kusken har svårt att ta sig ur. m.m

En ny sele som kostar under 1000-lappen skulle jag verkligen dra öron åt mig om jag såg. Man riskerar både sig själv, hästen och omgivningen om man använder så dålig kvalite. Köper man och använder sådant "skit" rent ut sagt så har man inte något större hästvett eller säkerhetstänkande. Man har troligen inte heller sett en körolycka då selen har gått sönder, det kan sluta fruktansvärt!

Ska man pyssla med körning så är säkerhet nr 1, annars har man inte i en vagn att göra.

Bra talat Kaza!!!!!
Känner på samma sätt. Tycker inte att en "sele" med bara en brösta och en gjord borde få kallas SELE. För över hälften av alla delar som en sele skall ha saknas! För att inte tala om att vagnen fästes alldeles för långt ner på hästen.
Man måste tänka på säkerheten och hästens komfort. Det är inte särskilt snällt mot hästen att fästa vagnen lågt och låta den dra utan draglinor. Det finns faktiskt rätt bra kompletta selar för 3000-5000kr vilket är mycket bra pris. Ingen sätter väl på sin häst en dålig sadel!?
Körning är en materialsport och vill man hålla på att köra om än bara på hobby nivå så måste man ha säkra och bra grejer. Det finns inget som säger att det måste vara tärnsjöläder och handsytt. Det finns billigare alternativ.
Så var inte så J**la snåla. det kan bli dyrt i längden. Det är skitsnack att det går lika bra med en så billig "sele". Tänk hur bra hästen skall gå när den kommer i bra drag och slipper tryck av däkel och brösta. Med bra utrustning så är det en fröjd att köra.
/M

ok ok... håller nog med er om jag tänker efter... men som det är nu har jag nog absolut inte råd med en sån sele får väl bli om ett tag då.. :crazy: //Johanna

Håller helt med KaZa och miamiamia - vänta hellre och köp en bra begagnad sele!
En fjording som ska dra en vagn med fyra personer kan ha en loksele och det brukar finnas begagnade sådana att köpa via Bukes annonser om man bara har tålamod och letar lite.

:banana:

Det som de kallar för svenskt läder är bra grejer till ännu bättre pris. :) Jag har ett par tömmar som jag är jättenöjd med.

En däckerlgjord går att beställa från närmsta sadelmakare, el så gör man en egen av ett par stigläder. :D

Om du ännu inte vet hur mycket du kommer att köra så tycker jag att en sådan billigare sele är hur bra osm helst. Inga pengar i sjön men en fungerande sele. Kommer du att köra mer sen så kan du ju köpa en annan sele då.

Men är du osäker på kvaliten så åk dit och känn på lädret. Vill du ha kvalitetsgrjer till lagom pris så satsa på begagnat.

En däckerlgjord går att beställa från närmsta sadelmakare, el så gör man en egen av ett par stigläder.

Ursäkta!? Kan Du beskriva lite mer ingående.

Om du ännu inte vet hur mycket du kommer att köra så tycker jag att en sådan billigare sele är hur bra osm helst.
Oavsett om man ska köra endast en gång så ska selen vara av god kvalite och passform!

Vad har du för kunskap och erfarenhet om körning som kan råda någon att använda stigläder till däckelgjord! :mad:

Exakt vad jag har gjort!!
Jag har en sele från Börjes som jag är super nöjd med! En sadelmakare har tittat över den, och allt ser shysst ut.
En bakasele samt draglinor går att köpa till!!!

Ofta när denna diskution kommer upp, så låter det som att det INTE GÅR att köpa baksele och draglinor separat. Och det är en stor synd att bara nämna Börjes selen.
DET gör mig irriterad.
För jag förstår inte vad det skulle vara för fel på den????
Jag har haft min i 2 år nu. När jag köpte den resonerade jag som så, att det var en bra sele att börja med. Har två unghästar som jag kört in själv. Och under dessa två år har jag samtidigt sparat pengar till en "finsele".
Jag har inte hittat någon som jag vill ha, utan har fortsatt med min Börjes sele.
Nu har jag även fått superbra tips på hur jag skall "bygga" om den. Så förmodligen kommer jag att köra på med min "skit sele" ett tag till.

Det ena stiglädret skär man av spännet på och skär av det i lagom längd. Sedan borrar man ett hål i det och skruvar lös däckelringen och sätter fast den som vilken annan däckelgjord som helst. Det andra borrar man hål i en änden på och behåller spännet i andra och sätter fast likadant.

Det blir som vilken anan däckelgjord som helst. Bortsett att det inte finns några lädersöljor att trä den överblivna delen av remmen i. Men det kan man lösa genom att trä den igenom stigläderspännet ist.

Så har jag och en kompis på våra billiga bröstselar och hittills har det funkat hur bra som helst. Min är från Börjes el Hööks (har den till låns så jag vet inte) i sämre kvalite. Men jag är noga med att putsa och smörja den för att öka livslängden. I dagsläget använder jag den inte speciellt mkt då jag tycker att bröstan är för kort. Vore det min så skulle jag skära av bröstan och använda min vanliga breda kortbrösta ist.

I de flesta fall när jag kör så har jag en loksele (med däckelgjord beställd av sadelmakare) el travsele av standardmodell (utan däckelgjord :smirk:).

Håller helt med dig.

Har man körning som "andra gren" så vill man kanske inte lägga ut enorma penningsummor på grejer åtminstone inte innan man vet hur mkt man kommer att köra.

Köper man billigare så får man ju vara medveten om vad det är för kvalitet man får för pengarna. Men just Börjes har ofta bra kvalitet och bra pris på sina prylar bara man vet vad man letar efter. Det kan man dessvärre inte säga om Hööks.

Det som de kallar för svenskt läder är bra grejer till ännu bättre pris.

I mitt tycke, det som de kallar svenskt läder är i de flesta fall billigt skitläder.
Hårt och klumpigt.
Har kommit på mig själv med att vara extremt kinkig med just tömmar, vill inte köra med ett par i Börjes/Hööks svenska läder.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 160
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka