Har själv gjort ett dundermisstag och köpt en komplett (då menar jag lös brösta, däckel, givetvis med däckel- och bukgjord, bakstycke, draglinor, baksele, huvudlag med skygglappar och lädertöm) fabrikstillverkad enbetssele för en helt överenskomlig peng.
Finns att köpa i Sverige för kanske 2-3000:-(?).
Men, det lilla priset fick en varningslampa att börja lysa så jag lämnade in den (oanvänd) till sadelmakaren för en ordentlig genomgång, ville kolla kvalitén på läder, sömmar, spännen mm.
Hans spontana kommentar var att det såg ut som en helt ok sele.
Han öppnar däckeln och frågar om jag kört omkull då järnet på ena sidan är helt deformerat. Tillverkningsfel!
I övrigt gick selen i genom besiktningen u a.
Kostade ca 1000:-
(Har sen valt att byta ut vissa delar, blivit tvungen att göra nya hål på i princip alla remmar och kortat tex draglinorna och det har ju också kostat lite, men det är pga liten ponny).
Tömmarna var för korta och av urkass kvalité, inköp av nya gick på 1045:-, huvudlaget passade inte, låta sy upp ett kostar 2000:-.
Sen är det lite annat som måste fixas, vill ha draglinor med snabbkoppling, av säkerhetsskäl och för att göra allt smidigare och bekvämare (tidsparande).
Fan, vad jag önskar att jag lagt dessa pengar på en riktigt bra passande sele på en gång.
Ändå rekommenderar jag denna sele till de som kör med just selar av Börjestyp och liknande.
Mina tankegångar går såhär, hellre att de kör med en komplett sele med högre fästpunkt av hyfsad kvalité med draglinor och baksele än med en sele där hästen tvingas arbeta helt fel.
Sen att just min sele var feltillverkad får jag hoppas var en engångshändelse, och sen är det ju alltid bra om man vill kosta på sig en tusing för att besiktiga.
Någon som hänger med i mitt resonemang?