Selar och huvudlag från Börjes

En sadelmakare har tittat över den, och allt ser shysst ut.

"Min" sadelmakare (tysk som har hållt på med körning) blir nästan arg när, som han säger, "svenska påfund" kommer på tal.
Med det menar han att använda "kompletta" ihopsatta selar med för låg fästpunkt, fästa baksele i främre öglan när det saknas bakre mm.
Jag tror inte att det beror bara på lädrets kvalité, utan mer på själva selens utförande.

Klart att det går att köpa till draglinor och baksele, men kostar det inte mer än det smakar?

Fästpunkten är väl fortfarande för låg?

Mina tömmar är iaf i fin kvalitet. Men å andra sidan kan de ju ha försämrat tillverkningen sen jag köpte dem. Vet flera som har bra erfarenheter av Börjes "svenska läder".

Vill inte heller köra med tömmar i kass kvalitet, speciellt inte när varmblodet får för sig att ligga på mkt. :crazy:

Fast jag har fått för mig att fästpunktens höjd ska vara olika beroende på vagn. Ex släde med skacklar som i släden är fästa i markhöjd, så tror inte jag att fästpunkten bör vara lika högt upp som på en travsele med sulky.

Men å andra sidan är väl en obruten draglinje det viktigaste?

jg måste bara få lägge mig i denna debatt

det speklar ingen som helst roll om man köper dyra eller billigare saker om man för det första inte sköter dem som man skall.....

för det andra bara för att något är dyrt är det inte likställt med att det är hög kvalitet på det.... vilka lättlurade konsumenter ni måste vara som följer dessa resonemang.

lite kort om hästar i allmänhet, säkerhet är a och o alltid då man håller p åmed häst OAVSETT vilken gren man ägnar sig åt.

skall man promenadköra en lätt liten vagn av modell rockard så duger visst en enkel bröstsele att användas, men den SKALL vara försedd med däckel och bukgjord.

större vagn dras med fördel med en loksele. där skall man även satsa på en baksele och gärna draglinor.

för det andra bara för att något är dyrt är det inte likställt med att det är hög kvalitet på det.... vilka lättlurade konsumenter ni måste vara som följer dessa resonemang.

Vem som helst förstår att en sele för 900:- inte är av god kvalite. Får man ens ett par draglinor i god kvalite för 900:- kan man skatta sig lycklig.

Hur mkt pengar man behöver lägga är oväsentligt, men man vill väl, åtminstonde jag vill ha mkt bra kvalite på mina selar, huvudlag, träns m.m allt som "måste" hålla ur säkerhetssynpunkt.

Så hur mkt kostar då Er sele totalt när ni är klara och har en komplett sele? Med andra ord så har Ni köpt en börjessele, bett en sadelmakare gå igenom den och sy på stigläder som Ni också har köpt (antar utav mkt bra kvalite då det är en viktig rem), köpt draglinor, baksele m.m

Hur mkt tjänar Ni på att köpa en sele och göra om den istället för att köpa en av god kvalite från början?

Sadelmakaren kollar väl även alla metallspännen som även de är en väldigt viktig del i selen. Är de också hållbara eller byts de också ut?

Det var många olika svar!
Jag tror jag satsar på att renovera min fina loksele istället. :smirk:

Fortfarande framstår du som lättlurad och som ett låttfångat byte om du tror att allt som är dyrt är av bättre kvalitet än det som är billigt.

Jag har inte kört med släde, även om jag är intresserad av att göra det, och har inte heller riktigt förstått hur man spänner för en släde.
Jag trodde att det krävdes en loksele för att köra med släde.
Ang. travutrustning kommenterar jag inte det då vi är på körforum.

Självklart måste man sköta läder oavsett vad det kostar.

bara för att något är dyrt är det inte likställt med att det är hög kvalitet på det.... vilka lättlurade konsumenter ni måste vara som följer dessa resonemang.

Jag anser mig själv som en lättlurad konsument då jag fick körning på hjärnan och sprang och köpte mig en billig "komplett" bröstsele (dock med däckel- och bukgjord) och rockard utan svängel och bakseleöglor.
Mitt resonemang idag är att jag dels var okunnig, dels ansåg att det som säljs i en hästaffär måste väl vara bra och rätt att använda.
Idag med mer kött på benen inser jag vilka onödiga och dumdristiga inköp jag gjorde.
Som lite kuriosa kan jag förtälja att selen gick sönder i en liten nerförsbacke, dragandes en liten rockard, sömmarna till nackremmen sprack (eller var det en nit? :crazy:).

säkerhet är a och o alltid då man håller p åmed häst OAVSETT vilken gren man ägnar sig åt.

Håller helt med! Men kanske, kanske, krävs det lite extra inom just grenen körning?

skall man promenadköra en lätt liten vagn av modell rockard så duger visst en enkel bröstsele att användas, men den SKALL vara försedd med däckel och bukgjord.

Jag föreslår att du spänner för din häst med en "komplett" bröstsele framför rockarden (utan draglinor och baksele) och låter någon annan köra.
Häng med till fots brevid och se var trycket hamnar när hästen drar resp. bromsar.
Inte trevligt!

Så hur mkt kostar då Er sele totalt när ni är klara och har en komplett sele? Med andra ord så har Ni köpt en börjessele, bett en sadelmakare gå igenom den och sy på stigläder som Ni också har köpt (antar utav mkt bra kvalite då det är en viktig rem), köpt draglinor, baksele m.m

Hur mkt tjänar Ni på att köpa en sele och göra om den istället för att köpa en av god kvalite från början?

Ja, det var det jag undrade över!
Sen tillkommer ett huvudlag och ett par tömmar, om man inte vill köra omkring i ett par vävribbstömmar som (ofta) saknar spänne.

Fortfarande framstår du som lättlurad och som ett låttfångat byte om du tror att allt som är dyrt är av bättre kvalitet än det som är billigt.

Har inte skrivit någonstans om vad en bra sele bör kosta! Jag har skrivit att under tusenlappen så finns det inga selar av bra kvalite. Inte om Du ska ha en relativt komplett sele vilket jag antar att alla kuskar använder. Men vad Du menar med kvalite vet inte jag. :smirk:

Jag har kört med selar från Holland i många år, som är köpta begagnat då jag inte hade råd med bra selar. För några år sedan blev jag sponsrad av Tärnsjö och har naturligtvis kört deras selar. Är mkt nöjd med de selarna. Sen finns det självklart bra alternativ för billigare peng också hos Tärnsjö och även andra märken. Priset återigen är inte det viktigaste, det är kvaliten. Vad Du har för krav på kvalite kan jag inte avgöra. Men de låter ju inte allför höga då du verkar anse att en komplett sele under 1000:- duger.

Så vem som är lättlurad är nog Du i det långa loppet!

På vilket sätt menar du att Qvip skulle vara korkad?

:confused:

Jag tycker att hon har mycket bra och vettiga åsikter!! :banana:

Vad ska hästen dra vagnen med och hur ska hästen bromsa om det räcker med en enkel bröstsele utan draglinor och baksele

Men Znozan har väl aldrig skrivit att hon har stigläder som däckelgjord, det har jag. Inte vet jag hurdana selar du har men på mina så är inte däckelgjorden fastsydd utan fastskruvad. För att montera en däckelgjord behövs ingen sadelmakare, åtminstone inte på den typ av selar som jag har.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 164
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka