Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Men NU har hon väl fölat väl!
Du har ju inte skrivit någonting inatt... :idea: ;)

Jag tror att människan 'Francess' är ganska slut som artist v alla vaknätter och att det uteblivna skrivandet kan bero på det med ;)

Men jag håller tummarna att det blev föl inatt nu!!

Här hålls det såklart tummar oxå! :)

Jag saknar faktiskt att fölvaka i år. (Knäpp - jag vet!) :D
Förhoppningsvis får jag göra det nästa år, om Svarta behagar bli dräktig förstås! Hon är betäckt fyra gånger nu, på denna brunsten... :cool:

Svarar både dig och cesam:

Vi fick hjälp med passning, så ingen behöver oroa sig.

Det var inte roligt att behöva åka ifrån, men jag var helt enkelt tvungen. Kanske svårt att förstå för de som inte har (bruks)hund...men MH ska man göra före 18 mån om man vill kunna tävla bruks och för lite annat...och det fanns inga MH att anmäla sig tidigare i vinter (fel årstid för utomhusövningar) plus att tiken löpte i februari-mars. Första tiden var helt enkelt nu och hunden blir 18 mån den 7/4, så det är i sista minuten! Nog om detta nu! :)

Du har så rätt så Alexandra! Lägg till migrän igår och en alldeles för lång dag på bruksklubben...vi trodde vi skulle varit hemma senaste 14... :(

Tog det lugnt resten av dagen och vilade mycket. Sov ganska mycket i natt faktiskt. Kände att jag borde lita mer på att stoet säger ifrån när det är dags plus att det borde låta ganska mycket vid en fölning (och jag sover ju så lätt). Så jag är hyfsat pigg idag! :)

Dock inget föl inatt heller. Och jag blev så orolig vid insläppet igår kväll att jag t.o.m. ringde vet! Stoet ställde sig att kissa mitt framför ansiktet på mig och då var urinen limefärgad och grumlig. Jag blev ju störtorolig, men vet lugnade mig med att hästar kan ha väldigt konstig urin av sig själva. Dvs inget att oroa sig för. Och så skrattade h*n lite när jag berättade att jag vakat så länge, speciellt de tre senaste nätterna (förutom inatt) har jag ju varit helt säker på att hon skulle föla. Vet beklagade sig lite över märrar som kniper och gav mig sina sympatier. :D

Kanske skönt att ha ett mellanår trots allt? Jag ska ju betäcka ungponnyn så det blir ju samma cirkus nästa år för mig med... :D

Men då har jag förhoppningsvis lärt mig något av den här omgången. ;)

Förresten! Senaste nytt till alla!

Imorse, när maken släppte ut pållarna, upptäckte han en vaxpropp i ena spenen! :banana:

Hon var ganska orolig i natt med, rörde sig mycket i boxen och hade bara kortare sovperioder.

Heja, heja. Nu hoppas vi det (vaxproppar) betyder att hon täner föla inatt (och att iaf en av mina två gissningar slår rätt ;))

Och så låtsas vi INTE om att det ska komma skitväder och att hon kan ändra sig igen :devil:

Imorse, när maken släppte ut pållarna, upptäckte han en vaxpropp i ena spenen!
Härligt!!! :banana:
Men, hon kan tappa.. få nya.. tappa igen.. nya osv..
Vilket jag hoppas att du slipper uppleva, jag lägger därmed till 'håller tårna' för ett föl snabbast möjligt :p

Hej!
Nu lägger jag mig i oxå och undrar hur det går för barnmorskan?
Kan ju passa på att dela med mig av min erfarenheter samtidigt:-)
Mitt sto vandrade omkring i hagen. hon gick istort sett hela tiden och när hon stannade upp så sprutade mjölken ur spenarna. Det bästa tecknet, tycker jag är att se hur mjölken ser ut. Ju vitare- ju närmare, som några fler här på forumet skrev:-)
När mitt sto visade dessa tecken innebar det att det var fölning inom 10-20 timmar!
Lycka till! Vi ses!

Håller också tummatna ordentligt nu så denna bäbis kommer snart.

Var och fotade Zeb idag om du är intresserad.

Ja nu får vi väl ändå hoppas att hon bestämmer sig för att föla! Hon har små vaxproppar i båda spenarna dessutom. Hon har även rört sig ganska mycket i hagen idag. Lite rastlös verkar det som.

Och det har regnat här ända sen lunchtid ungefär. Hyfsat varmt ute, vilket är en liten tröst.

Stoet visade tydligt att hon ville komma in i boxen vid 15tiden, så vi ställde upp stalldörren. Sen gick hon in och ut några gånger, kissade (naturligtvis) två gånger i boxen och rullade sig en gång. Förutom rastlösheten har hon varit väldigt trött idag, precis som matte. :D

Fortsättning följer...

Hehe, skitvädret kom hit vid lunch ungefär. Eller, ja inte riktigt skitväder kanske, det har småregnat sen dess fram till för mindre än en timme sen, men det är fortfarande grå moln på himlen. Däremot har det varit uppemot en 8 plus, så det kan man ju inte klaga på!

Och så har hon ju vaxproppar i båda spenarna...

Haha! A pro pos vaxproppar! Min bror med sambo kom och hälsade på vid 15tiden. Jag berättade ju såklart att hon fått vaxproppar för brorsans sambo (som iofs inte är intresserad av hästar) och hon stod som ett levande frågetecken och undrade vad vax i öronen hade med dräktigheten att göra! Gissa om vi garvade sen! :rofl: :p

Men, hon kan tappa.. få nya.. tappa igen.. nya osv..

Men Bia! Du ska ju uppmuntra mig! Inte komma med såna domedagsprofetior! :D

Hur vanligt är det att DET händer?? Är det brukligt eller lite speciellt? :crazy:

Heeej!!! Kul att du hittade min tråd! Nu vet du vad jag har gjort de senaste två veckorna! :D

Vet inte om du orkat läsa igenom hela tråden, men mitt sto har ju inte låtit mig komma nära bakdelen sen i fredags, så jag har inte kunnat kolla varken mjölk eller vulva. Men i kväll så flyttade hon faktiskt inte sig, eller viftade med benet, när jag ställde mig vid bogen och gick bakåt och klappade henne på sidan. Kunde huka mig ganska nära bakdelen och kolla på juvret utan att hon brydde sig, så det har kanske gått över? Ska se om jag kan undersöka henne om en stund. :)

Jag mejlar eller pm:ar senare (eller imorgon) ang ponnyn! :banana:

Jag har ju sett ganska många foton på Zebbe nu, har ju även sett honom live ett antal gånger. Det skulle vara om du har nån riktig höjdarbild möjligtvis?

Ja säg till om du vill ha några bilder på Zeb så kan jag välja ut kanske de 3 bästa om du vill ha ?

Åhhh kan hon inte föla snart....

Okej, du får gärna mejla de du tycker är bäst, så får jag se. Hade såklart varit roligt att ha nån riktigt bra bild på fölis pappa till "släktalbumet"!

Kanske dags att ta ut en hästpratare som får tolka och berätta varför hon inte vill föda fram sitt föl ännu. Hehe. ;)

PS Berättade jag att vi igår upptäckte att man kan spela in på band det kameran visar? Övervakningskameran är ju kopplad till TVn via videon, så vi har satt i ett fyra-timmarsband och om bara allt går som det ska kommer vi att spela in fölningen och den närmaste tiden därefter! :love:

Det blir ju bara svart/vitt, men åtminstone med ljud. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30