Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
30 minuter innan fölning så började hon trycka baken mot väggarna.

Det har min hållt på med i några dagar nu och hon är inte beräknad förrän till den 28:de.

Annars matvägran och hetsätning är väldigt vanligt. Precis som du skrev.

Hoppas nu att det blir bebis för Francess inatt.

Liten uppdatering innan jag går ut i stallet och gör vid inför intaget ikväll:

Hon har mest stått i hagen hela dagen, med rumpan mot vinden. Har dock kommit lunkandes glatt gnäggandes, med öronen framåt, när jag gått ut med kraftfoderspannen. Annars inte brytt sig speciellt om vare sig grässtrån eller hö.

Jag fick inte ens komma nära henne öht i em! Så fort jag närmade mig bogen vek hon av och försökte få rumpan mot mig...precis jag kunde klappa henne lite framtill på bogen. Fick ryta till för att hon skulle stå stilla, så att jag åtminstone kunde titta på juvret från lite håll, hukandes. Då såg hon lite generad ut och lät mig kolla, men inte så länge. :D

Bia: Jag tror INTE det är mastit! Hon är pigg och glad om dock *väldigt* introvert och dämpad idag. Klara, pigga ögon. Och framför allt ser juvret väldigt fint ut. Men stort och välfyllt ända ner i spenarna! Jämn, fin yta och jämn, fin färg. Inga knölar eller "celluliter" under ytan, ingen konstig färg, inga ojämnheter. :)

Det låter väl lite ambivalent när jag skriver att hon både är pigg och glad och samtidigt bara har stått i hagen och vilat/sovit hela dagen i princip och gett ett dämpat och introvert intryck. Men visst kan man vara pigg och glad utan att fara omkring överallt! ;)

Hehe, jo lite tutt-kunskap har jag, även om det dock handlar om getter och inte hästar. Men det borde ju vara samma princip. Och jag har både sett och känt mastiter av olika grad. De äldre getterna jag köpte från början hade väldigt dåligt omskötta juver, så gott som alla visade sig ha kronisk mastit i olika omfattning när de väl hade killat och skulle ge di. Inte kul alls. Så jag vet hur det ser ut och känns. Kallt och knöligt och ful färg...och så är de allmänpåverkade och får feber ganska omgående. :(

Håll nu tummarna för att vi får en upplösning inatt! :p

jag är uppe hela natten och kollar av innan jag (förhoppningsvis får knoppa lite på jobbet) håller naturligtvis tummarna. Skriv dirrekt om det blir något :)

Låter väldigt bra alltihop, du har full koll och kan nog lugnt låta henne vara ifred från 'tafset' här & där :D

Heja Francess kläm ut den lille..
Även om det visar sig vara en kille..

Matte blir glad ändå kan jag lova..
Bara allt är över så att hon får sova..

Tråden börjar nu också bli väldigt lång..
Snälla Francess se till att föla under nattens gång..

Stånka på, kläm nu i..
Matte står dig gärna bi..

HEJA, HEJA, HEJA.. :banana: :bump: :banana:

En liten notering bara...de brukar bli ganska ömma när man mjölkat ur några droppar morgon och kväll...det verkar även som att ju mer det närmar sej...ju kladdigare blir det vilket gör att när det åter torkar på öppningen på spenen så blir det mot slutet som klister nästan...det liksom korkar igen allt hårdare för vid varje urmjölkning.

Själv har jag fått tvätta med mjuk svamp och ljummet vatten för att lirka upp de hårda resterna av "klibbet"...sedan har det gått att mjölka igen.

Funkar det inte att hålla frambenet lyft (ordenligt lyft)på samma sida som du ska försöka titta/känna på?

Hmmm det där med att trycka rumpan mot väggen tror jag har med att göra att det är jobbigt när höftbenen vidgas för att ge utrymme för fölet...sedan tror jag det finns ston som även gör likadant och lutar rumpan mot väggen för att enbart avlasta sina bakben lite.Men visst det är spekulationer.

Mitt sto gör så enbart vid brunst samt de sista dagarna inför fölning.De andra stona har inte gjort så alls i samband med fölning.

Något annat som jag noterat tidigare är att en stund efter de har ätit kraftfoder så har värkarbetet en tendens att sätta igång...kanske typ 15-20 minuter efter att maten är uppäten.Speciellt så här mot slutet.Ingen annan som märkt detta?

Hoppas det blir bäbis inatt!

Heja Francess....
Maja lurade ju mig, i år hade hon inga som helst tecken på fölningen, och jag åkte till fjällen precis som vi diskuterade, jag trodde i min enfald att min erfarenhet kunde avgöra att hon INTE skulle föla under de fem dagar jag var borta, dessutom nästan tre veckor för tidigt. Men ju mer man lär sig om fölningar desto mer förstår man att man inte kan vara säker på något verkar det som :D.

Lycka till nu, jag håller tummarna för er....

Nina

Det tror jag nog, annars skulle hon suttit här inne och chattat vid 11-12 tiden :)

Hoppas att hon sitter i hagen och njuter av sol & föl ;)

Klockan är nu 13:28 och ännu inget liv från Francess. Har nog blivit något inatt, så antingen solar dom eller sover dom.

Hoppas på positivt svar när hon kommer hit.

Fortfarande seg väntan..
Börjar kännas lite oroligt i min mage nu faktiskt :crazy:

Ja jag har faktiskt mailat henne också...man blir lite orolig. :crazy:

Håll nu tummarna att allt är okej...usch det är så många som haft oflyt i år.Jag blir helt bedrövad när jag tänker på det. :crazy:

Oj! Men kära nån en sån aktivitet när jag vänder ryggen till! :D

Det blev INGET föl i natt heller. Gissa om jag är helt slutkörd nu. Fick dessutom migrän på förmorgonen...för lite sömn allt för längen nu.

Att jag inte varit inne här beror helt enkelt på att jag har varit borta hela dagen! :o Kom hem för drygt en timme sen. Har nämligen varit på brukshundklubben och gjort MH med min schäfertik mitt uppe i allt. Anmälde mig och betalde för två månader sen och det ska ju helst vara gjort innan de är 18 mån gamla (vilket hon blir den 7/4).

Så jag är hemskt ledsen om jag hetsat/skrämt upp er, det var absolut inte meningen! Ärligt talat trodde jag vi skulle varit hemma för flera timmar sen...men vi startade naturligtvis sist dessutom. :crazy:

Jag blir tokig på mitt sto snart! Håller hon tillbaka på pin kiv??? Hon trampade runt halva natten, fram och tillbaka, i boxen. Eller så åt hon kopiöst med hö och halm. Jag vågade inte ens ge henne hennes sista portion kraftfoder omifallatt hon skulle få kolik om hon fölade... :crazy:

Hon är stor som ett berg och hade helt klart värkar av nåt slag natten som gick, men ganska långt emellan vad jag kunde förstå. Hon är väl helt enkelt inte färdig att ploppa ut sin fölis ännu! :( Jag sliter mitt hår i förtvivlan!

Jag är rädd för att jag till slut inte orkar vakna när det väl händer. Jag sover så lätt att jag vaknar så fort det prasslar det minsta i halmen, vilket det gör var 20-30e minut. Ingen drömsömn på ett bra tag nu med andra ord! Vete sören vad jag gör om hon inte fölar inom det närmaste. *GÄSP*

Är väl inte ens lönt att be er hålla tummarna för inatt...trots Bias jättefina hejaramsa! Tack Bia!!! :D

Och tack alla snälla för ert stöd! :bow:

Äntligen ett livstecken... *Phuuu* :bow:

Självklart kramas tummarna i natt (och kommande nätter).. även i sömnen, tummarna har nämligen klistrats fast invikta i händerna :cool:

Ha, ha...jag undrade just det samma....
Hade aldrig i mitt liv kört hemmifrån när ett sto har så klara fölningstecken som detta sto har.

Skräm oss inte så här mer, skall du åka någonstans måste du tala om det för oss innan fattar du vel ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 164
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar