Klockan 0155 föddes ÄNTLIGEN min lilla bebis!!!
Det blev ett STOföl, stooor och välvuxen med raka fina ben, fux med stor skjuten stjärn och flikig halvstrumpa framtill på vänster ben (men bara framtill!). Jag pendlade ju Francess för flera veckor sedan och enligt ringen skulle det ju bli ett sto!
Jag startade inspelningen 0125, då Francess vandrat omkring i boxen ett bra tag och även lagt sig och rest sig igen ett par gånger. Säcken visade sig kanske 5-10 min efter jag satt på videon, men sen hände inte så mycket. Hon reste sig och la sig om vartannat men det syntes inga värkar på TVn så jag ringde vets mobilsvarare och sen gick vi ut i stallet.
Man kunde se framhovarna, de stack ut en liten bit, men det hände inget mer. Så fort Francess la sig ner igen försökte vi hjälpa henne med draghjälp, men fy satan vad svårt det var! Fölet satt som limmat, jag drog rätt rejält, men det var svårt för stoet hade väldigt svaga värkar. En del av huvudet kom i alla fall fram och jag tog bort hinnorna från mun och näsborrar. Pga oro för både sto och föl orkade jag inte dra, blev lite svag själv av all mjölksyran, så min man tog över. Efter en snabb instruktion (bara dra vid värkar, neråt i en båge mot stoets bakben) så fixade han det utan vidare. Efter ett par värkar till föddes fölet!
Bakdelen och bakbenen låg kvar inne och stackars Francess var så medtagen att hon inte orkade resa sig. Fölet låg kvar i drygt en kvart, sen ville hon (jag tittade efter så fort jag kunde!) inte ligga där längre. Med bakbenen fortfarande inne i mamma försökte hon resa sig! Jag lirkade försiktigt ut benen, för att inte riskera skador på stoet, och lilla tjejen började kravla för allt hon var värd. Fölis verkar vara precis lika livlig som hon var inne i mammas mage!
Fortsättning följer! Nu måste vi gå och ta ut Francess...efterbörden har inte släppt trots att det nu gått tre timmar. Återkommer om en stund!