Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Men herregud!!! :eek:

Slängde ett getöga på TVn (som är i Francess-mode) och ser till min förvåning att där (de mkt mjuka) bäckenbanden borde vara är bara två stooora gropar, en på varje sida!!! Det ser helt sjukt ut, hon är totalt insjunken, som om någon tagit ett rejält stycke kött från respektive sida. Otroligt!!! :eek:

DET måste väl ändå betyda att fölningen bara är timmar iväg, ELLER??? :confused:

Åh, vad kul att få det på film! :)

Jag är SÅ glad att jag hade kameran med mig under fölningen, när Zilver föddes! Är så roligt att se de bilderna! :love:

Hoppas det blir inatt nu då! :bump:
(Svarta gick ju över tiden med 8 dagar, men...) :crazy: ;)

Händer det inget inatt då måste hon ju verkligen knipa för att hålla dig på sträckbänken. ;)

Är det skäcken Zeb du betäckt med?

Har skickat dej några bilder...vill du ha fler får du säga till! ;)

Hmmm än så länge har jag ingen video-övervakning men tänkt att skaffa.Däremot har jag tillgång till vanlig videokamera om jag vill filma fölisen. :)

Missade du den här tråden för ca 1 månad sen där jag skrev om "ÄGG" ..
..och snart är det ju PÅSK :rofl: :rofl:

Hi hi!
Då e det nog nära! Vi kanske ska vänta med att bestämmma nått för lillsnäckans tills du är utvilad och fölbäbisbus har landat:-)
I allafall, så är vi redo när ni är det!

Är det fullmåne inatt tro? En numera avliden hästkarl här i byn, sa att om det är fullmåne, så behöver man inte gå och lägga sig. Då blir det föl!
( jag vet fortfarande inte om jag tror på det, fast mina föl har kommit då det har varit fullmåne.....så egnetligen borde jag väl det:-)
Lycka till!
Ps vem är hingsten? Pappa till fölet?

Det låter som det borde vara dags i natt. Både vaxproppar & att bäckenbanden är så slappa så kan det inte vara långt borta.
Väntar med spänning att få läsa om resultatet.
Här kniper damen fortfarande, har gått över 3 dagar nu!

Klockan 0155 föddes ÄNTLIGEN min lilla bebis!!! :love:

Det blev ett STOföl, stooor och välvuxen med raka fina ben, fux med stor skjuten stjärn och flikig halvstrumpa framtill på vänster ben (men bara framtill!). Jag pendlade ju Francess för flera veckor sedan och enligt ringen skulle det ju bli ett sto! :)

Jag startade inspelningen 0125, då Francess vandrat omkring i boxen ett bra tag och även lagt sig och rest sig igen ett par gånger. Säcken visade sig kanske 5-10 min efter jag satt på videon, men sen hände inte så mycket. Hon reste sig och la sig om vartannat men det syntes inga värkar på TVn så jag ringde vets mobilsvarare och sen gick vi ut i stallet.

Man kunde se framhovarna, de stack ut en liten bit, men det hände inget mer. Så fort Francess la sig ner igen försökte vi hjälpa henne med draghjälp, men fy satan vad svårt det var! Fölet satt som limmat, jag drog rätt rejält, men det var svårt för stoet hade väldigt svaga värkar. En del av huvudet kom i alla fall fram och jag tog bort hinnorna från mun och näsborrar. Pga oro för både sto och föl orkade jag inte dra, blev lite svag själv av all mjölksyran, så min man tog över. Efter en snabb instruktion (bara dra vid värkar, neråt i en båge mot stoets bakben) så fixade han det utan vidare. Efter ett par värkar till föddes fölet!

Bakdelen och bakbenen låg kvar inne och stackars Francess var så medtagen att hon inte orkade resa sig. Fölet låg kvar i drygt en kvart, sen ville hon (jag tittade efter så fort jag kunde!) inte ligga där längre. Med bakbenen fortfarande inne i mamma försökte hon resa sig! Jag lirkade försiktigt ut benen, för att inte riskera skador på stoet, och lilla tjejen började kravla för allt hon var värd. Fölis verkar vara precis lika livlig som hon var inne i mammas mage!

Fortsättning följer! Nu måste vi gå och ta ut Francess...efterbörden har inte släppt trots att det nu gått tre timmar. Återkommer om en stund! :)

Såå, nu har vi longerat den gamla damen (rask skritt) så får vi se om det hjälper efterbörden att komma ut.

Vet kom i alla fall efter en stund och gav stoet dropp. Satte en fast kanyl med ett stygn, om i fall att vi behöver ge nåt annat framöver. Francess fick en del bristningar och blödde lite, men det vi oroar oss mest för är ju ev inre blödningar. Men det verkar mindre och mindre risk för det nu. Hon är på benen igen, men det dröjde ganska länge, och har druckit en hel del och äter hö och halm igen.

Lilltjejen var som sagt snabbt på benen, en riktig liten tuffing är det! Och hon diade efter ca 1½ timme. Hon har hunnit dia några gånger till sen dess, så det funkar som det ska. Hon har även fått ut en del av tarmbecket redan. Fölis har dessutom hunnit med att rejsa runt i boxen i full karriär med sina långa skånkar. En riktig liten piggelin är det!

Kom överens med vet om att ringa vid 10-snåret, och hålla koll på stoets temp. Nu får vi hålla tummarna att efterbörden släpper som den ska och inte orsakar problem.

Fölis ligger och sover och Francess står och vakar över det. Nu ska man bara komma på ett bra namn... :)

Hur var det nu, ska man dra ner på stoets kraftfoder första dygnet??? :confused:

Ja, vi har spelat in hela fölningen och hade sån tur att stoet la sig lämpligt till i boxen! Har även fortsatt spela in efteråt. Och jag lär väl spela in lite till antar jag... :D

Däremot har jag inte tagit några foton ännu, vill inte störa (m blixten) så här inpå den något dramatiska fölningen. Tids nog blir det foto att visa fram! :)

Jodå, nu är fölet fött! Och det är halvblodsskäcken Zeb som är pappa. Men jag undrar om han inte blivit pappa till fler fuxar än skäckar?!

Eftersom jag gillar fuxar är jag inte besviken i vilket fall som helst. Och så har hon ju en rejäl skjuten stjärn i pannan! En riktig sötnos och det kommer foto så småningom. :)

Jag läste tråden om bäckenbanden med största nogrannhet! Bra teckning var där också. :bow:

Hade ingen aning om det där med fullmåne! Naturligtvis är det fullmåne i natt! Så han hade säkert rätt, den gamle. :D

Pappan är ju Zeb, halvblodsskäcken. Men nu blev det en liten fuxtjej i alla fall. :)

Det VAR dags inatt! Och i och med det så gick hon över 3 dagar. En låååång väntan blev det, men nu kan jag pusta ut, för tillfället i alla fall.

ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN... STOOORT GRATTIS. :bump: :bump:
Vilken fin tjej det blev, hon ser stor och fin ut. :love: :love: Tycker osså Miranda skulle passa på henne faktiskt.
Hur är det med Francess nu?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II