Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Nja alla heter väl inte med Z??...jag menar alla hästarna födda här heter ju något med Crazy först så det har ju inte alls med Zeb att göra så sett.Den jag fick efter Zeb heter ju Crazy Kid. Men visst det finns många fräcka namnkombinationer med Z i...så varför inte?

Åh, där är du ju äntligen! Tack för gratulationerna. Både mamma och dotter mår jättebra. Trots sin ålder har Francess hämtat sig bra efter pärsen.

Däremot missade vi ju "imprintingen" direkt efter fölningen pga dramatiken och vetrinären. Så fölis är aaaningen skygg/blyg. Men jag fick i alla fall torkat av henne över *hela* kroppen efteråt, för stoet orkade inte ta tag i mammarollen förrän senare. Plus jodopaxat lilla naveln, såklart. På vets inrådan använde jag outspädd jodopax!

Francess är en riktigt duktig och klok mamma. Trots att hon var så medtagen att hon svårligen kom upp på fötter, så var hon otroligt noga med var hon satte ner fötterna då fölis låg så nära. Och innan dess låg hon så lugnt medan vet satte kanylen i halsvenen o sydde fast den med ett stygn. Vet berömde henne så!

Ibland har ju båda legat ner och vilat/sovit, men så fort lillan vaknar och reser sig så reser även stoet sig och öppnar mjölkbaren. Det är så fint att vara med om! :love:

Däremot är hon ju lite överbeskyddande mot fölet, dock på ett väldigt lugnt sätt. Hon ser till att ha fölet hos sig och vallar det i boxen om det kommer för nära mig när jag är där och pratar med dem. Så jag har bara kommit åt att klappa fölet lite grand idag och nån grimma är inte att tänka på! Stoet uppskattar inte riktigt mitt intresse för den nyfödda, men är inte otrevlig på nåt sätt. Men jag aktar mig ändå för att komma emellan henne och fölet! :D

Går hennes lilla vaktighet över snart tror du? Hon gnäggade lågt men bestämt när fölis kom för nära mig! Och då gick fölis till mamma... :)

Moonlight var ju fint! Då blir det väl Måna som smeknamn...hihi.

Nej, men jag sa inte heller att *alla* heter nåt med z!

Jag tycker att tillräckligt många gör det. Och jag vet att du döper dina till nåt med Crazy i namnet och att det inte har med Zeb att göra...och det vet du att jag vet! ;)

Jo det förstås! ;)

Menade bara att det finns ju en del fräcka namn med just Z. :cool:

Visst finns det! Men samtidigt känns det lite krystat för "alla" kommer ju att anta att jag döpt efter Zebbe...som "alla" andra!

Vet inte heller om jag väljer dubbelnamn, är rädd för att det kan låta lite för travar-aktigt, men det bros kanske på vilka namn och hur man kombinerar dem. Ska försöka leta upp mitt namn-häfte! Jag vet ju att jag fick fram ett par riktigt bra namn!

Många föl är aningen skygga från början och värre blir de med en mkt överbeskyddande mamma som ofta blir mammigare ju fler föl hon fått, himla svårt att 'väga av' alltihop då man inte känner stoet sen länge!?

Hon kommer att bli än mer beskyddande dygnen framöver, så du får nog gå på lite känsla över hur du ska göra med grimträning etc. på fölis.

Jag brukar passa på då stoet är ute i paddocken 3-4 ggr/dag, och då de är inne så ägnar jag mig endast åt stoet.. till slut så har man ett glatt föl i famnen :D

Jättegrattis till er! Vilken liten sötnos, eller liten såg hon ju inte ut att vara! =) Skönt att allt gått bra!
Varför inte döpa fölet till något på F efter mammans första bokstav?!

Att du missade 'imprintingen' tycker jag inte du ska bekymra dig så mycket om. Jag imprintar INTE, däremot har jag varit med där man gjort det, och i slutändan på 'normalfölet' blir det ingen större skillnad (OBS - MIN erfarenhet/åsikt).

Kele var också skygg som liten, inför mig släppte det ganska snart (fast jag fick 'matmuta' lite för att få tag i henne i hagen för att kunna sätta på grimma som sagt. Jag är eg emot matmutning men i det här fallet fungerade det utmärkt). Däremot var hon skygg för andra ganska länge, men är idag VÄLDIGT social. Så det ger sig, bara du pysslar med henne men låter henne ta det i sin takt så blir det bra ska du se.

Mammorna BRUKAR slappna av efter någon vecka. Men hur är stoet när hon äter? Kan hon tänkas släppa lite koll på fölis då och låta dig bekanta dig med fölisen då? Isf kan det vara bra att utnyttja det, att lugnt och fint se om fölis vill hälsa då?

Grattis till en jättefin bäbi!! :)
skönt att hon är ute nu va!? :DSjälv väntar jag otåligt.
Belle skulle ha fölat igår, men inte kom där någon fölis inte... :crazy:

// Anna

Bra idé att passa på med fölet när mamma är ute. Och tvärtom, ge stoet uppmärksamhet när de är inne. Fölis är lite nyfiken, men stoet gnäggar och då aktar fölis sig.

Just nu vet jag inte vad som händer i boxen. Stoet verkar orolig för nåt och fölet får inte lägga sig. Stoet t.o.m. krafsade på fölis med hoven för att resa det och flyttade det sen till bortre änden av boxen. Vi har ju spikat upp plywoodskiva mellan stoets och ungponnyns box redan för ett par veckor sedan! Men stoet verkar ändå tycka att ungponnyn är för nära. De andra boxarna är mittemot den smala stallgången, så ställer vi ponnyn där lär väl stoet bli än mer oroligt...hmmm, hur göra? Lämna bort ponnyn en vecka kanske? :confused:

Oj, fölis får inte alls vara i den delen av boxen som vätter mot (helvägg) ponnyn!

Jag tror jag gör som Bia tipsade om, passar på när stoet är ute själv och pysslar med fölet i lugn och ro. Hade jag inte varit så fruktansvärt seg hade jag kanske listat ut det själv! :D

Glömde berätta, jag har lyckats hitta häftet där jag skrivit upp namn! :bump:

Det är ännu bättre ja, men visa (läs: jag) hade ju inte sån lyx att jag hade någon som tog ut stoet åt mig, så det föll för mig. Men då (när mamma är ute) brukar fölingarna vara lite mer angelägna att söka sig till människan i brist på mamma.

Ang att hon 'vaktar' väggen mot ungstoet, Kikis och Vision var så kära så det var löjligt innan fölning. EFTER fölning så anföll Kikis väggen om V försökte få nosen över (helvägg men om man veeerkligen anstränger sig kan man få nästippen över) och var rejält hatisk mot honom och skuffade snabbt fölis till andra änden boxen. Nu var Vision såpass klok att han insåg att han inte var välkommen så han försökte inte göra några mer försök än de inledande försöken att se vad det var för ny häst som gnäggade därinne). Så det lugnade ner sig ganska snart det där extrema vaktandet.

Hur beter sig ungponnyn på sin sida väggen?

Kikis var dock inte vaktig 'hela tiden' så fölis inte ens fick ligga i den halvan eller så. Och du kan inte möblera om på något vis? Göra någon temporär spilta eller något?

Om du anspelade på mig vg 'lyx', så kan jag upplysa om att nåt sånt inte existerar här hos mig :rofl:

Bra 'kärring' får lov att reda sig själv med alla in- och utsläpp m.m.. 'karln' mockar ivf och hjälper till vid betäckningarna, i övrigt endast vid nåt ev problem om jag 'gastar' :D

Jag vet, jag är lite bortskämd med en engagerad man som dessutom gillar hästar, även om han inte har någon erfarenhet så är han åtminstone positivt inställd! Och ställer snällt upp med att ta ut och longera, mocka etc. Har även ryktat nån gång! Ska bara lära sig kratsa hovarna med. :D

Uppdatering/senaste nytt:

Naturligtvis låg det en nyproducerad hög (den första) när jag gick ut i stallet vid 17! Trots det fick hon kliröran a la Bia (0,3 betfor o 0,4 kli i en massa vann). Och som grädde på moset en halv flaska (ca 1,5 dl) paraffinolja nerrört i sörjan. Francess åt med god aptit, som vanligt! (Se även tråden om kraftfoder till nyfölat sto).

Sen ut med husse i longerlinan och jäklar vad det gick undan den här gången! De andra gångerna har hon varit ganska trött och skrittat runt (någorlunda raskt) men inte mer. Nu studsade hon upp och ner och blev jättestor! Det rann ut en del räligheter bakifrån dessutom, vilket ju är meningen.

Hon skrek rätt mycket efter fölis, som blev lite orolig i boxen. Lillan är trots allt nyfiken och verkar social, hon kom fram till mig i boxen och det var inga problem för mig att smeka henne över hela (nåja) kroppen. Huvudsmekningarna verkar hon till råga på allt gilla! Men hon studsar med bakdelen så fort jag tar på korset, är det en inbyggd reflex? Och när jag smekte neråt bakbenen viftade hon med dem. Lite ovan, men det kommer väl! Och grimman nosade hon på.

Sen manövrerade jag ut fölet i hagen så att stoet fick återförenas. Hela tiden med husse i longerlinan. Det gick jättebra! Första utevistelsen för lillan. Francess är verkligen en klippa som mamma! Hoppas, hoppas det går i arv. Hon såg hela tiden till att hålla sig mellan elstänget och fölet och om fölis gick för nära fick hon en mild reprimand och så trängde sig stoet emellan igen. Fölis blev lite intresserad av ungponnyn i andra hagen, något mamma sto INTE uppskattade!

Lillan höll sig tätt intill sin mamma och travade snällt bredvid när vi gick en runda i hagen. Det var nästan som att Francess presenterade hagens omfång och gränser för fölis! Sen fick de gå in igen och pusta ut. Lillan somnade direkt i Francess höhög. :)

Ronya har ju varit lite nyfiken här på em, knappt 1 dm längst fram mot stallgången täcks ju inte av skivan, så där kan hon sticka in en liiiten bit av mulen och sniffa, men annars har hon hållt sig lugn. Har hon bara hö att mumsa på så är hon nöjd. Men det verkar som att Francess inte ens tillåter henne befinna sig på sin sida väggen, alldeles intill! Då är hon för nära! Francess har bra koll trots skivan... :D

Jag funderar på att antingen försöka låna hem nån annan pålle ett par veckor och låta dem gå i stora hagen på lösdrift, så Francess blir själv i stallet. Eller lämna bort Ronya (ungponnyn) ett par veckor...men vart???

Tack! Ska hålla tummarna för att även du snart får din fölis! :) Det ÄR segt att vänta! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben