Jag vet, jag är lite bortskämd med en engagerad man som dessutom gillar hästar, även om han inte har någon erfarenhet så är han åtminstone positivt inställd! Och ställer snällt upp med att ta ut och longera, mocka etc. Har även ryktat nån gång! Ska bara lära sig kratsa hovarna med.
Uppdatering/senaste nytt:
Naturligtvis låg det en nyproducerad hög (den första) när jag gick ut i stallet vid 17! Trots det fick hon kliröran a la Bia (0,3 betfor o 0,4 kli i en massa vann). Och som grädde på moset en halv flaska (ca 1,5 dl) paraffinolja nerrört i sörjan. Francess åt med god aptit, som vanligt! (Se även tråden om kraftfoder till nyfölat sto).
Sen ut med husse i longerlinan och jäklar vad det gick undan den här gången! De andra gångerna har hon varit ganska trött och skrittat runt (någorlunda raskt) men inte mer. Nu studsade hon upp och ner och blev jättestor! Det rann ut en del räligheter bakifrån dessutom, vilket ju är meningen.
Hon skrek rätt mycket efter fölis, som blev lite orolig i boxen. Lillan är trots allt nyfiken och verkar social, hon kom fram till mig i boxen och det var inga problem för mig att smeka henne över hela (nåja) kroppen. Huvudsmekningarna verkar hon till råga på allt gilla! Men hon studsar med bakdelen så fort jag tar på korset, är det en inbyggd reflex? Och när jag smekte neråt bakbenen viftade hon med dem. Lite ovan, men det kommer väl! Och grimman nosade hon på.
Sen manövrerade jag ut fölet i hagen så att stoet fick återförenas. Hela tiden med husse i longerlinan. Det gick jättebra! Första utevistelsen för lillan. Francess är verkligen en klippa som mamma! Hoppas, hoppas det går i arv. Hon såg hela tiden till att hålla sig mellan elstänget och fölet och om fölis gick för nära fick hon en mild reprimand och så trängde sig stoet emellan igen. Fölis blev lite intresserad av ungponnyn i andra hagen, något mamma sto INTE uppskattade!
Lillan höll sig tätt intill sin mamma och travade snällt bredvid när vi gick en runda i hagen. Det var nästan som att Francess presenterade hagens omfång och gränser för fölis! Sen fick de gå in igen och pusta ut. Lillan somnade direkt i Francess höhög.
Ronya har ju varit lite nyfiken här på em, knappt 1 dm längst fram mot stallgången täcks ju inte av skivan, så där kan hon sticka in en liiiten bit av mulen och sniffa, men annars har hon hållt sig lugn. Har hon bara hö att mumsa på så är hon nöjd. Men det verkar som att Francess inte ens tillåter henne befinna sig på sin sida väggen, alldeles intill! Då är hon för nära! Francess har bra koll trots skivan...
Jag funderar på att antingen försöka låna hem nån annan pålle ett par veckor och låta dem gå i stora hagen på lösdrift, så Francess blir själv i stallet. Eller lämna bort Ronya (ungponnyn) ett par veckor...men vart???