Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Du kan ju ta ut dem i flera omgångar fast kortare stunder om vädret är bra...det handlar mest om att de inte ska hinna bli så trötta att de lägger sej ner ute. ;)

Fölet får ju i sig avmaskningsmedel via mjölken så det är nog ingen fara. De flesta föl äter mammas bajs och de flesta ston avmaskas ju. Är du orolig får du väl mocka ofta =)

Ang ute så är det bara bra om de är ute på fast underlag i början, spec om de är lite svaga i senorna. Det är det där med att det inte ska bli FÖR mycket av det goda bara, dels så fölet inte ska lägga sig ute, och dels att det inte ska 'övermotioneras' t ex av en massa som springer runt och inte ger fölet ro etc. Men att ta ut korta stunder flera gånger per dag med rejäl vila emellan är bara bra =) (förutsatt att väder, underlag och stoets temperament är bra, men är inte stoet lugnt så håller man henne och låter fölis skutta)

Vänta nu här...är det inte 10% av stoets vikt? Att det skulle vara 10% av vuxenvikten har jag aldrig hört!
Nu skrev jag väl 'cirka' har jag för mig!? :)
Men så har ju bäbis travmamma och hbl-pappa (väl?), så det kan ju bli vad som helst i storlek då.. fattar jag det som ;)

Citerar från Hippocampus:

*Kan man veta hur stort fölet kommer att bli?

Den första utmaningen, när man skall beräkna en foderstat till sina föl är alltså att skatta hur stora de kommer att bli. Det går naturligtvis inte att helt förutse hur stort fölet kommer att bli, men en viss vägledning kan man få av födelsevikten.

Det finns ett ganska starkt samband mellan den och vuxenvikten. Ett stort föl blir oftast en stor häst och ett litet föl blir sannolikt inte en stor häst. Detta förutsatt att litenheten inte beror på att fölet är för tidigt fött eller att modern inte förmått förse fostret med tillräcklig mycket näring.

Unga ston, som fortfarande växer lite själva (<7 år), och gamla ston, vars blodcirkulation inte är så effektiv längre (>16 år), får ofta lite lättare föl, men dessa kan kompensera detta efter födseln.

Grovt räknat är födelsevikten ca 10 % av den vuxna vikten. Man bör naturligtvis också ta hänsyn till föräldrarnas storlek. Sannolikheten för att ett stort sto och en stor hingst skall få en stor avkomma är ju större än att små föräldrar skall få det. Eventuella vuxna syskon kan också ge en viss vägledning.

Det kan löna sig att lägga ner lite möda på att försöka skatta sina unghästars framtida storlek. I ett norskt försök med olika kalciumtillförsel till växande travhästar, fann man att de storvuxna hästarna hade problem med att hålla för träning, medan de småvuxna klarade sig bra i detta avseende. Med kännedom om konsumtionen av olika näringsämnen och den verkliga vuxenvikten, kunde man i efterhand konstatera att de större hästarna i praktiken blivit underutfodrade, medan de mindre fått sitt näringsbehov uppfyllt.*

Slut på citatet!

Resten av frågorna har du fått bra svar på, jag håller med dem.. ut ofta och korta stunder, gör inget om det droppar liiite från himlen :)

Med tanke på att mamman är varmblod och pappan ändå har inslag av fullblod/arab om än att det förekommer cob längre bak så tror jag knappast denna lilla dam kommer att väga några 600 kg som vuxen...gör hon det ska jag käka upp mina stövlar! :D ;) :p

Men så står det ju grovt räknat också... ;)

Ja vi lär ju isåfall få det vetenskapligt bevisat att konstläder inte är nyttigt i varje fall.Hmmm smakar de bättre med ketchup måntro? :rofl:

:confused: :confused: :confused:
Och VARFÖR skulle jag kanske inte kunna ha det???
(Nu har jag inte det eftersom det inte är en ras jag är intresserad av....)

Vi mockar lite oftare i alla fall, Francess bajsar som vanligt nu och då blir det en del... ;) Men jag behöver i alla fall inte oroa mig för förgiftning pga avmaskningsmedel, det var ju skönt att höra! :)

Hihi! Jag satt faktiskt och läste igenom "Den växande unghästen" mycket noga igårkväll! Tryckte ut den för ett tag sen och kom att tänka på den ang det du skrev om vuxenvikten. Men tack för citatet!

Japp, travarmamma, ca 160 hög (hög manke) och ganska kraftigt byggd (man ser ju direkt att fölis fått sitt bogparti av henne!) och ädel hbl-pappa med mycket eng o arabiskt fullblod i sig, 160 hög han med. Zeb har ju iofs irl cob längre bak, men SÅN ser hon ju inte ut i alla fall! Vi ska försöka ta och väga henne så fort vi reder ut det, har läst att de ökar 2kg/dag den första veckan, så man borde ju kunna räkna baklänges, ungefärligt i alla fall. :)

(Nu har jag inte det eftersom det inte är en ras jag är intresserad av....)

Bara därför! Men visst, han stod ju inte så långt ifrån dig innan och om han varit reggad som partbred arab så kan jag tänka mig att du hållt koll på honom! Annars har du väl fullt upp med de renrasiga araberna antar jag.

Idag fick de komma ut första gången redan 0720-0735, vilket stoet tyckte var ohemult tidigt. Hon var knappt vaken...men med lite övertalning gick hon med på det. :D

Fölis tyckte det var lika kul som igår och var bara tvungen att nosa på de roliga vita repen igen, EN gång!

Efter ca 15 min började det duggregna så smått och då sa Francess till att hon ville in med sitt föl! Hon är sån otroligt duktig och omtänksam mamma! Så vi öppnade stalldörren och de stegade raskt in. Jag fick hjälpa fölis lite, för hon förstod inte riktigt hur man tog sig in. :)

Lilla hoppetossan har fortfarande inget namn, det står helt still i skallen på mig. Och jag som alltid haft lätt att komma på namn! Har ju döpt massvis av killingar, kaniner och en drös andra djur. Dock aldrig nån häst. :crazy:

Tack Anna, gulligt av dig! :)

Just nu överväger jag:
Zabaione (italiens efterrätt)
Katitzi
Bizetta/Bizettah
Zinderella

Blev visst en del namn med z i alla fall :o

Oh vilka nya(?) fina bilder du lagt upp den lilla. :love:
Eller lilla o lilla, hon är stooor ju. ;) Och väldigt vacker.
Har nog missat det, men vad ska hon heta?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar