Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
STOOOOORT GRATTIS!!! :)
Äntligen!!

Vilken stor och fin fölunge det blev!
Mera kort vill vi se, när de är ute och skuttar i hagen kanske? :D

Du behöver väl inte flytta ungponnyn...?
De första veckorna kunde nog Svarta ha mördat den andra hästen i stallet! Precis som hos dig, så fick inte fölet komma i närheten av boxgrannen i början.
Men den där extrema vaktigheten avtar efter ett tag.
Då kan du ju släppa ihop dem om du vill.

Svarta fick gå själv med Zilver en månad ungefär, sen släppte jag ihop dem med det andra stoet, i en ny stor hage.
Gick jättebra! Plus att det andra stoet hjälpe till att uppfostra vildhästen (Zilver alltså)! :D

Grattis åter igen!! :) :)

*skrattar* jag anspelade iofs på Francess man, men ;)

Iofs hade jag själv 'lyx' Keles andra vecka i livet. Dåvarande pojkvännen var/är lärare, och det var ju ett påsklov då. Så då hade jag hjälp med att leda stoet när de ksulle ut till hagen, och så brukade elaka jag 'tvinga' honom att trampa till deras bädd efter mockning med motiveringen 'du har större fötter än mig' *s*

Iofs blev han riktigt hästbiten under de 8 månader vi var tillsammans. Aldrig har det knäppts så mycket ridkort på mig & Vision. Och han var jätteintresserad av allt kring hästarna och både borstade gärna leriga, håriga hästar och körde skitkärror. (Fast det gäller att sen berömma hur fint de fixat gödselstacken och sånt så de inte tappar suget.) Och så var det viktigt att jag inte glömde bort att han skulle kleta matolja på Visions hovar. Det var tydligen det roligaste som fanns med hästeriet och när jag av bara farten gjorde det blev han lång i ansiktet och tyckte 'men det ville ju JAG göra'. Hrmm...

Fast såN LYX som Francess har, det har jag inte varit i närheten av :D

Grattis!!!!!!!! Jättesöt! :love:
Hur gjorde du när du lade in bilden?? Har själv ingen hemsida och har inte kunnat klura ut hur ni ska få se nån bild på min bäbis...

Det var ett direkt svar på tråden om vaxproppar...Det är MYCKET vanligt att vaxproppar kommer och går hela tiden....det är inte samma proppar som sitter hela tiden....

Sedan vad Zeb's barn brukar döpas till har jag absolut inte en aning om....

Nu har även jag kollat på bilden och guud vad söt hon är! :love:
Fick bara upp ett namn i huvet: El Corazon (betyder nog hjärtat på spanska)

TACK! Nu blev det ju ingen skäck, som Zilver, men jag är nöjd och glad ändå! Fuxar tillhör ju mina favoriter, speciellt lite mörkare som lillan ser ut att vara. Inte såna där ljusfuxar som ser urvattnade ut... :D

Vi får se hur det blir med ponnyn, vi behöver lite hjälp att träna henne inför sommarens visningar o treårstest i vilket fall som. Tycker mest synd om henne att hon får vara inne i boxen så mycket, hon behöver ju röra på sig. Men hon blir heltokig när hon är ute själv...jag kan sätta nästan vad som helst på att hon är kapabel till att försöka ta sig igenom. :(

Jag använde mig av Yahoo's fotoalbumsmöjligheter, gick med i en allmän foto-grupp och la upp ett album. Man kan säkert göra på tusen olika sätt! Men just då var det allra enklast. :)

Aha, ja det hann ju skrivas en del därefter...

Hihi! Jag tyckte väl det var konstigt om du hade såna kunskaper om Zeb och hans avkommor! :D

Du har så rätt så, det betyder hjärat, fast i maskulin form. I så fall får man skriva La Corazon, så blir det feminin form istället. Gulligt namn! :)

Hehe, jag tänkte det kunde vara intressant för de som inte vet hur en sån ska se ut! Enligt vet skulle den se ut som en långkalsong när man lagt ut den. Och det stämmer ju! :D

Fölis ÄR stor! Vi uppskattade hennes födselvikt till åtminstone 60kg, troligtvis lite mer. Och då brukar ju ändå stofölen vara mindre än hingstfölen! Men det här behöver ju inte betyda att fölis blir en bautahäst som vuxen. Hoppas verkligen inte! :eek:

SÅÅÅ UNDERBAR!! :love:

Ja, du ska vara helnöjd med den fina flickan!! :)
(Fux är oxå en färg jag gillar!)

Hur hög är hon? Har du mätt henne?
Zilver var ca 105 cm när han föddes. Ganska stor han med.

Fölis ÄR stor! Vi uppskattade hennes födselvikt till åtminstone 60kg, troligtvis lite mer. Och då brukar ju ändå stofölen vara mindre än hingstfölen! Men det här behöver ju inte betyda att fölis blir en bautahäst som vuxen. Hoppas verkligen inte! :eek:
Hehe.. födelsevikten brukar vara ca 10% av vuxenvikten :D

Kul att se fler bilder på 'bautan' :rofl:
Men får hon bara vara ute en gång/dag?

Nej, det har vi inte ens tänkt på att göra! Ska se om man kan göra ett försök...kanske imorgon. Återkommer! :)

Vänta nu här...är det inte 10% av stoets vikt? Att det skulle vara 10% av vuxenvikten har jag aldrig hört! :eek: Isåfall blir det en krallig tösabit som vuxen. Hujedamig! :crazy:

Hon var ute några minuter bara igår em och ca en kvart idag em. Det var lovat regn både igår och idag! Naturligtvis kom inget. Du ska se att det kommer imorgon då jag planerat att hon ska komma ut lite mer!

Hur ofta och länge brukar DU ta ut fölen från det de är födda? Ännu en sak som ALLA verkar göra olika och har väldigt bestämda åsikter om!

URRRK! Gissa vad jag fick se just nu på övervakningskameran! Lillan stod och smakade/mumsade på en av Francess högar! Fy vad äckligt! Det är ju en sak om de är nyfikna på hö/halm och vad som finns i mammas krubba...men bajs?! :crazy: :D

När de var ute så var båda lösa i alla fall och det gick bra. Stoet vallade fölis när hon tyckte det behövdes, tex när fölis tittade för mycket på ponnyn i hagen bredvid...och i början från elstänget. Men fölis var alldeles för nyfiken på de där roliga vita repen! Så hon nosade på ett...och fick sitt livs första överraskning. Tack och lov sprang/hoppade hon bort från repen och in i hagen. Efter ett par minuter var hon tvungen att kolla igen och fick en ny stöt. Sen tyckte hon inte det var kul längre utan tröstade sig lite med en slurk hos mamma. Så var DET avklarat. :)

URRRK! Gissa vad jag fick se just nu på övervakningskameran! Lillan stod och smakade/mumsade på en av Francess högar! Fy vad äckligt! Det är ju en sak om de är nyfikna på hö/halm och vad som finns i mammas krubba...men bajs?!

Och så aaaandas vi. Det är helt normalt och i sin ordning. Fölet petar i sig av mammas bajs för att skaffa sig en fungerande tarmflora. Fullständigt normalt och inget att oroa sig för. Aaaandas =)

Ang ute - nu frågade du inte mig men jag tar mig friheten att svara - så hade jag ute i flera svängar redan från dag ett under förutsättning det var uppehåll. Ut med mamma och fölis och så slå sig ner och titta på. När fölis ville lägga sig så in med dem. När fölis vilat klart ut igen och samma procedur upprepades. Det blev ju längre och längre stunder fölis orkade vara ute per dag. I början var de ute kanske 20 min, inne 3 h, ute 20 min, inne tre h, ute 20 min - du fattar ;) Så håller man på så många gånger man nu hinner med under dagen. Ju längre dagarna var ljusa dessto fler gånger kunde jag klämma in, och sen orkade fölis ju vara på benen längre tider. Men mycket passande blev det i början men jag ville inte fölis pga benen bara skulle stå på mjuk bädd.

Regnade det gick de ut i typ fem - tio minuter MAX medan jag mockade, sen in och inte ut mer. När det regnade flera dagar i sträck (vilket det gjorde en hel del) så ut 5-10 min per gång och in innan de hunnit bli så blöta och så torka och vila och sen ut igen. Kändes som det enda jag gjorde var släpade sto + föl ut och in i början ;)

Jo jag VET att de äter mammas bajs, men jag trodde de var lite äldre först! Inte 1½ dag gamla bara! Fy vad det såg äckligt ut och fölis verkade tycka det med, med tanke på grimaserna. Men hur går det då iom att jag avmaskade stoet igårkväll??

Okej, då kan säkert jag med ta ut fölis lite mer/oftare. Har försökt läsa mig till vad som är brukligt, men har kanske missat nåt? Jag har iofs en *rejält* stor box som de står i, men jag vill gärna att de kommer ut så mycket som möjligt. Förstod det som att de första dagarna skulle de vara inne mesta tiden, men jag kan ju ha missförstått?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar