Japps, jag läste ju in mig rejält inför Kele och båd ei litteraturen och här på Buke etc så nämndes det där med hetsätningen. Jag har dock aldrig varit med om det själv, men enligt de som kan så är det inte så ovanligt.
Ang maten övht så åt Kikis normalt fölningsdagen ända tills en timme innan fölning. Då hade hon varit mer 'matvelig' när det var falskt alarm. Hon åt sitt kraftfoder vid 16-tiden samma dag som hon fölade vid 21. Var inte förrän vid åtta (dvs en timme innan fölning) hon blev matointresserad. Dygnen innan hade det varit allt från äta som vanligt till ren matstrejk och allt däremellan.
Hon var som vanligt i hagen med, rullade varje morgon i hagen och gjorde det fölningsdagen med. Hon var dock ganska inaktiv sista två veckorna men med DEN magen så är jag inte så förvånad
Det som eg var tecknen som skilde sig (jag höll ju stenkoll i två veckor även om jag inte regelrätt vakade i två veckor)var följande:
2 dygn innan talade hon vänligt men bestämt om att om jag så mycket petade på hennes juver tänkte hon sparka ihjäl mig. Som din hade hon accepterat det innan, men nu förklarade hon med surt piskande med svansen och lyft bakben att 'LÅT BLI'. Om jag insisterade så slog hon, lyfte jag ett ben la hon ALL tyngd på det så jag var tvungen att släppa, annars la hon sig.
* Man såg en tydlig förändring i magens form det sista dygnet, svårt att förklara men hela magen ändrades. Det hade varit en lägesändring några veckor innan som syntes med, när fölet vände sig. Men nu positionerade det om sig ytterligare (la sig antagligen i utdrivningsläge). Det var tydligt även på håll.
*Sista två dygnen kändes inte en enda spark från 'Karate Kid' som fölet kallades pga just sitt idoga sparkande. Men sista två dygnen var det helt stilla i magen.
*3 dygn innan fölning strilade det mjölk, men 'honungsvatten' bara jag snuddade juvret. Tidigare hade jag fått mjölka ur.
*1½ dygn innan fölning fick hon vaxproppar och vulvans slemhinnor gick från ljusrosa till mörkrosa.
* 30 minuter innan fölning så började hon trycka baken mot väggarna.
Så det fanns inget i hennes 'allmänna beteende' avseende rörelse, mat etc som talade om att NU är det földags. Däremot så hela sista två veckorna så lurades hon som sagt, satte juver men ändrade sig, var väldigt orolig vissa dagar och gick runt, sket småhägar, åt, ställde sig och tittade ut i fjärran, vankade och vandrade, la sig och reste sig etc. Men dessa var falskt alarm.