Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Erbjudandet står fortfarande kvar om du behöver/vill ha några råd.

Tack, det var snällt av dig. Men just nu undrar jag om det blir nån bebbe...det är säkert bara gaser. :o

Tänker inte gå i svaromål fler gånger...släpper det rakt av.

Men om du har nåt mer att säga ang tråden, råd etc så får du gärna göra det. Det är ju fler som läser...vi är många nybörjare här inne.

Härligt Francess :bow:

Jag vet att du genomgår en fruktansvärd 'pärs' iom all vaka dygnet runt och inte fått veta ett jota om stoets tidigare fölningstecken (konstiga människor!).. men vi finns här för att stötta dig med 'hejapåfölanångångnudåfrancess' osv. :banana:

Det var heller inget du behövde gå i svarsmål för. Ville bara ge ett råd, men ljust då ville du inte godta det, men det år ok nu.

Alla är vi nybörjare i början, och jämför man med andra så är man alltid nybörjare. Finns jämt folk som kan mer än man kan själv.

Finns jämt folk som kan mer än man kan själv.
Så himla rätt :D... för man blir aldrig fullärd!
Och den som tror sig kunna ALLT, den tycker jag synd om en vacker dag!! :)

Pst.. :angel:) Nu ser vi fram emot ett föl här i tråden.. inget annat!!!

Vet inte vad hon väntar på egentligen...kanske fler hejaramsor? ;)

Jag får fortfarande inte komma nära juver eller bakdel (sen igår), hon börjar vifta bara jag närmar mig. Kan dock böja mig ner en bit ifrån och kolla...inga vaxproppar för ett par timmar sen. Men juvret är rejält stort nu och hon har fyllt ÄNDA UT i spenarna sen några dagar tillbaka!

tex att hon åt i stort sett hela natten och knappt sov något. Inte ett hö-strå kvar i hela boxen! Och en hel del halm gick också åt.

Hetsätning, inte helt ovanligt hos vissa ston innan fölning =)

trycka rumpan mot dörren gjorde Kikis inte förrän det verkligen var dags, en halvtimme senare gick vattnet.

Håll korpglugganrna ÖPPNA inatt =)

Det här är spännande! Jag har det precis som du. Mitt sto skulle ha fölat den 26 mars men har ännu inte fölat. Jag vakar snart sönder mig själv. Vi får se vem som fölar först av dom. :banana:

Kan det fungera att (inomhus på kvällen) någon håller henne och lyfter ett ben så att du kan kolla mjölken & vulvan?

Om du borstar (smeker) henne på rygg/kors och bakåt svansen.. sen neråt låren, vad gör hon då? Kan vara ett bättre sätt än att gå via magen :idea:

Verkligen? Jag har verkligen noll koll. Men hetsätning passar verkligen in på vad damen höll på med i natt! Jag blev nästan stressad av det själv, det kändes så maniskt på nåt sätt, hon var verkligen inte sig själv. :crazy:

Idag har hon mest stått och sovit i sin hagen, med rumpan mot den rätt kraftiga blåsten. Knappt brytt sig om grässtråna eller höet. Men kraftfodret kom hon rusande till såklart!

Ska hålla tummarna för att ditt sto fölar snart! Inte bra att vaka sönder sig. :crazy:

Min man klagade igår på att allt annat står stilla här hemma eftersom jag inte har nåt annat i huvudet just nu. Men sen var han snäll och tog hand om disken själv. :D

Åh, Bia! Jag får inte närma mig henne! Jag kommer max till bogen, men om jag så ens tittar mot bakdelen, eller vänder mig halvvägs bakåt så går hon undan och viftar med bakbenet. Och jag menar det bokstavligt talat! Det är precis jag får stå en bit ifrån och titta på juvret utan att hon går undan. :o

Hon är väldigt snäll och mycket väluppfostrad och *mycket* tålig, så det här är alltså *mycket* starkt för att vara henne. Hon lägger bara öronen knappt märkbart bakåt, för att inte vara allt för oförskämd. :D

Har funderat på det där med att lyfta ett ben, under dagens lopp. Vill ju kunna kontrollera så hon inte får juverinflammation tex. Ikväll ska jag göra ett försök, vi får binda upp henne och så får min man lyfta ett framben. Då borde hon väl inte kunna hytta? :confused:

Jag har faktiskt använt mig av den tekniken du beskriver innan jag rört vid henne! Klappat (dvs smekt) längs sidan, klappat på rumpan o neråt låret och smitit in via insidan av låret till juvret. Likadant när jag kollat vulvan, klappat på rumpan och skinkorna och rört vid svansen mjukt innan jag försiktigt men bestämt lyft på den. Och jag har varit lätt på handen när jag kännt på juvret, likadant när jag mjölkat ut de få dropparna. Vill ju inte göra det obehagligt för henne. Eller kränka hennes integritet (som hon har lådvis av). Fånigt kanske...men så gör jag. :smirk:

Har funderat på det där med att lyfta ett ben, under dagens lopp. Vill ju kunna kontrollera så hon inte får juverinflammation tex. Ikväll ska jag göra ett försök, vi får binda upp henne och så får min man lyfta ett framben. Då borde hon väl inte kunna hytta?
Jodå, hon kan 'hytta' ståendes på två ben.. trots sin tjocka mage, men du bör försöka att komma till och känna på juvret OM det nu skulle vara en juv.infl. som gör att hon beter sig som hon gör (?).. tempen måste också tas om juvret känns hett på någon sida!!

Men om man lyfter ett bakben då??? Ursäkta en dum fråga igen...men tror du det skulle funka? Vill ju inte gärna bli sparkad heller. :crazy:

Hon är kanske bara så att hon inte vill att du rör juvret. Ett av mina ston hytter sällan men stampar VÄLDIGT bestämt i marken om man närmar sig juvret. Det börjar hon med när det är kanske 3 månader kvar...

Ta det här på rätt sätt nu! Men har du läst igenom hela tråden?? Jag vet den är lång...men...

Naturligtvis är det så att hon inte vill att jag ska röra hennes juver! Det började hon med igår fm, fram tills dess har jag undersökt (= kännt på) juvret varje dag, ibland mer än en gång per dag. Och även mjölkat ur några droppar då och då vissa kvällar för att se hur mjölken ändrar sig.

OM det nu är så att hon är på väg att få mjölkstockning, eller ännu värre - mastit, så måste jag naturligtvis kunna komma åt att undersöka henne och även ta tempen!

Men det kan ju lika gärna ha att göra med den nära förestående (förhoppningsvis) fölningen. Hon är beräknad till idag och det var som sagt igår fm hon inte längre tillät mig känna på juvret eller komma för nära baktill.

Kanske bäst att tillägga att jag INTE på något sätt gjort henne illa så att det beror på det! Innan någon börjar spekulera... :D

Det 'brukar' vara svårare att lyfta ett bakben nu då hon är så 'baktung'.. hehe, men du får prova dig fram, kanske det räcker med ett framben och mattes 'röst' :angel:

Tänk på vilket bakben hon brukar vilja lyfta 'normalt', så tar du det då.. om du kommer till där förstås?

Annars blir ju rådet att kolla blicken, SER hon pigg & klar ut där.. så har hon ju ingen feber, samt juvrets färg (på håll då).. inget 'blårödlila' (är det väl?), ingen mastit!

Jameen.. förlåt, jag vet ju att du kan sånt iom 'getingarna', men kan vara bra med en påminnelse :o :)

Japps, jag läste ju in mig rejält inför Kele och båd ei litteraturen och här på Buke etc så nämndes det där med hetsätningen. Jag har dock aldrig varit med om det själv, men enligt de som kan så är det inte så ovanligt.

Ang maten övht så åt Kikis normalt fölningsdagen ända tills en timme innan fölning. Då hade hon varit mer 'matvelig' när det var falskt alarm. Hon åt sitt kraftfoder vid 16-tiden samma dag som hon fölade vid 21. Var inte förrän vid åtta (dvs en timme innan fölning) hon blev matointresserad. Dygnen innan hade det varit allt från äta som vanligt till ren matstrejk och allt däremellan.

Hon var som vanligt i hagen med, rullade varje morgon i hagen och gjorde det fölningsdagen med. Hon var dock ganska inaktiv sista två veckorna men med DEN magen så är jag inte så förvånad ;)

Det som eg var tecknen som skilde sig (jag höll ju stenkoll i två veckor även om jag inte regelrätt vakade i två veckor)var följande:

2 dygn innan talade hon vänligt men bestämt om att om jag så mycket petade på hennes juver tänkte hon sparka ihjäl mig. Som din hade hon accepterat det innan, men nu förklarade hon med surt piskande med svansen och lyft bakben att 'LÅT BLI'. Om jag insisterade så slog hon, lyfte jag ett ben la hon ALL tyngd på det så jag var tvungen att släppa, annars la hon sig.

* Man såg en tydlig förändring i magens form det sista dygnet, svårt att förklara men hela magen ändrades. Det hade varit en lägesändring några veckor innan som syntes med, när fölet vände sig. Men nu positionerade det om sig ytterligare (la sig antagligen i utdrivningsläge). Det var tydligt även på håll.

*Sista två dygnen kändes inte en enda spark från 'Karate Kid' som fölet kallades pga just sitt idoga sparkande. Men sista två dygnen var det helt stilla i magen.

*3 dygn innan fölning strilade det mjölk, men 'honungsvatten' bara jag snuddade juvret. Tidigare hade jag fått mjölka ur.

*1½ dygn innan fölning fick hon vaxproppar och vulvans slemhinnor gick från ljusrosa till mörkrosa.

* 30 minuter innan fölning så började hon trycka baken mot väggarna.

Så det fanns inget i hennes 'allmänna beteende' avseende rörelse, mat etc som talade om att NU är det földags. Däremot så hela sista två veckorna så lurades hon som sagt, satte juver men ändrade sig, var väldigt orolig vissa dagar och gick runt, sket småhägar, åt, ställde sig och tittade ut i fjärran, vankade och vandrade, la sig och reste sig etc. Men dessa var falskt alarm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 164
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar