Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Lite kuriosa: ikväll, när jag mjölkade ur de små dropparna så var hennes juver helmysko. Det var hårt som sören och upptill var det alldeles kantigt, det var som en hylla allra längst upp, eller om man så vill som om hon hade ett par limpor (en på varje sida) instoppade upptill mot magen. Hon var lika hård nertill, ovan spenarna. Liksidigt kantig på båda juverhalvorna. Ej öm och väldigt lättmjölkad. Är det påfyllning på gång kanske? Dags att få ännu större juver?

Nu börjar du få en aning om hur ett fyllt juver känns ;) Man KAN tro de knälat in en mjölkkartong där. Men kantigheten och bulorna är tecken på att hon fyller, och fyller...

Jag står fast vid första april, hon har 24 h och 45 minuter på sig, hon hinner ;) Men som sagt, jag skulle inte satsa stora pengar på det, däremot innan veckan är slut kan jag satsa en slant på.

Spännande! Det pirrade i magen när jag läste "är ett tecken på att hon fyller, och fyller..."

Kanske dags att börja ta upp vaden nu? Hehe. Det verkar ju nästan som att hon har kommit fram till upploppet i alla fall. :p

Åååh vad spännande det låter! Har visst redan glömt hur läskig den där väntan var :d Mitt sto var ju en riktig luring! Inget juver, inget juver, inget juver, pytte lite juver, genomskinlig vätska, fölade! Allt gick bra iallafall och jag håller tummarna för din bäbis med!!! :bump:

Ojoj, min dam ska oxå ha idag, den 1:a, men det verkar dra ut på tiden här med! Juvret har fylla på sig men ännu dröjer det nog ett par dagar tills det är fullt...men vad vet man, dom kan ju överraska. Allt lungt på övervaknings-TV:n nu så man kan nog sova gott inatt med!

Uppdatering! Juvret har fyllt på ytterligare, den här gången *ända* ner i spenarna! De är helt trekantiga och breda. Juvret är nu mycket stort och hårt. Insidan av vulvan är dessutom mörkare rosa.

Det skulle ju vara en orolig natt i natt, enligt hennes mönster med varannan natt lugn och varannan orolig. Så jag har ju förberett mig för den oroliga varianten...vilket just nu känns helt onödigt. Hon är lugn som en filbunke i sin box! Står antingen och sover eller mumsar hö. Så mycket för det nattliga mönstret! :D

Låter som att det blir i natt! Cigridh gick från icke mjölkningsbar till vit mjölk på 2 dygn sedan fölade hon på 3e dygnet. jag går mer på färgen på vulvan än mjälken. Cigridh blev slapp, mörkrosa ohc var lugn natten innan och hetsåt på kvällen fölade sedan i hagen på morgonen.
Håller tummarna! :D

Ja det borde ju ske nu inom 48 timmar efter beskrivningen tycker man.Men jag tycker ändå färgen på mjölken...när denne blir riktig mjölk är ett bra tecken att gå efter...åtminstone tycker jag att det hjälpt mej lite grann för att få hum om när det är dax.

Hmmm då gissar jag mellan kl 22.00 ikväll(1/4) och kl 22.00 imorgon (2/4)...och jag har då ingen uppdatering om hur mjölken ser ut idag....dvs om det fortfarande ser ut som lättmjölk/vatten eller om det är riktig mjölk.

...bara för att det ska bli lite olika gissningar.

Jag vet hur de är att vänta, de är otroligt segt! Mitt sto verkar inte vilja klämma ut fölis. De är 7 dagen över nu!! Hon har stort juver, de droppar vit mjölk ur spenarna. Stor som en boll! Förra veckan hade hon konstigt betende och skrapade med hovarna i boxen och drog upp all halm och lade sig ner och stonkade och stönade. Då trodde jag att de var på G! Men icke! och de verkar inte bli nu heller, men man ska väl aldrig säga aldrig!! :p Damen ifråga lägger sig iallfall ner i hagen varje dag och rullar för glatta livet. Lugn som en filbunke.

Nu skulle jag hålla stenkoll på damen. Att vulva ändrat färg ska få dig att bli rejält alert. Och kolla henne ute idag med eftersom hon är van att föla ute. Jag står fast vid första aprilföl eller natten mot imorgon =) Spännande värre =)

Nej, det blev inget i natt! Hon var hur lugn som helst, så jag fick sova lite grand. Hon la sig ner en gång och sov, det var allt. :smirk:

Idag har vi särat på hästarna, så att ungponnyn får gå i stora hagen och fölmärren i den mindre som har direkt anknytning med stallet. Hagarna gränsar till varandra (delar staket) så de har ju fortfarande sällskap av varandra. Har även öppnat stalldörren och ställt upp Francess boxdörr, så om hon vill kan hon gå in till den gosiga boxen. Något jag tivlar på att hon gör med tanke på det finfina vädret. Igår hade vi 16 + i skuggan och full sol, verkar bli nåt sånt idag med. :)

Har inte kollat mjölken idag på morgonen. Vaknade med migrän, så min man släppte ut hästarna.

Ja, jag ska kolla henne lite närmare nu på fm. Min man är hemma under fm, så han får hjälpa mig att hålla henne. Har ju särat på dem i morse och åtminstone märren verkar nöjd. Ungponnyn tycker väl det är lite onödigt. :D

Återkommer med uppdatering om färg både på det ena och det andra. ;)

Ett av mina ston har kört blixtvarianten... Hon har helt genomskinlig mjölk som plötsligt en dag gulnar och klibbar, dagen efter klibbet så blir den gråvit (fortarande blaskig) och samma dag som den vitnar lite så fölar hon... Hon har iaf gjort så två av två föl så vi får se om hon fortsätter i samma stil men två dagars "förvandling"...

Håller tummarna för att din fölis kommer snart, att det går bra och att du får vara med.

Senaste nytt:

Fick inte röra hennes juver i fm, hon hytte med benet och viftade rätt rejält, dock siktade hon inte...men hade jag insisterat skulle hon nog inte dragit sig för det. :D

Av samma anledning kom jag inte till att kolla färgen i vulvan heller. Hon ville INTE ha mig nånstans baktill! Och det respekterar jag. :)

När jag sen tog ut kraftfodret till henne var hon lika glad och gnäggade som vanligt och kom sättandes (läs: lunkade långsamt). Aptiten är det i alla fall inget fel på. :D

Francess verkar hur nöjd som helst med att få vara själv i hagen idag, står och solar och betar av det lilla gräset som vågat sig upp. Ungponnyn ser ut att ha accepterat situationen, men håller sig i närheten av gammelmärrens hage.

Ska hålla koll på henne under dagens lopp. Vill ju inte missa nåt! :love:

Jag påstod inte att du sagt det heller. Men du kanske skall läsa inläggen ordentligt själv innan du svarar. ;)

Jag påstod inte att du sagt det heller. Men du kanske skall läsa inläggen ordentligt själv innan du svarar.

Jag skriver att det mest säkra tecknet kring juver och mjölk är vaxpropparna, men att det inte är något säkert tecken att gå på när stoet kan tänkas föla.

Du klipper ut första meningen och skriver som tillägg att 'Alla föl får inte vaxproppar'.

Vad var ditT SYFTE med det om du inte ens tyckte att jag hade påstått det? Bara lägga kaka på kaka och förtydliga lite extra det jag sa? Korrigera någonting (fast vad korrigerade du om du själv säger att jag aldrig sagt att de alltid får vaxproppar?). Eller vad?

Och vad var det jag inte läste innan jag svarade i ditt inlägg?

Åh, hoppas ditt sto också fölar snart. :o Inte kul att vänta...

Uppdaterar igen! :)

Fortfarande inget föl, trots nöjt sto i egen hage. Det är precis jag får lov att *titta* på hennes juver, en bit ifrån, men ännu syns inga vaxproppar. Inte säkert hon får några iofs, men det är ju kul att se efter. Man vet ju aldrig!

Har bunkrat upp med en hel massa coca cola i kylen inför nattens prövningar. Hon bröt ju mönstret natten som gick och hade en andra lugn natt i rad. Så då borde det väl hända nåt i natt istället, tycker man... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar