Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Ja, zoombie är rätta ordet för hur man känner sig efter fölvakningen, DÅ behöver man minst en vecka ledigt.. *ujj*, stackars dig imorrn, men tur ändå att hon inte fölar inatt som jag skojade om ;)

Ja!!!Då hade det varit riktigt illa...Jag som "sitter" och "söver" på jobb jag...*he, he* :rofl: :rofl:

Typiskt ponnymärrar.

Vi har två ponnymärrar på gården som knallurat oss alla. De har alltid fälat ute (sent på säsongen). Men vi har varit ut till dem varje halvtimme när vi vakat och man kan dessutom se hagen från fönstret, MEN det är ju nårga mörka timmar mitt i natten den tiden på året och då får man gå hela vägen ut. Förra året var vi ute till ena märren klockan 0100 inga som helst tecken på att det var väldigt dags, klockan 0120 var vi ute nästa gång, och då låg ungen där i gräset visserligen lite blöt men allt var klart !

Verkligen. Lika dant i natt. Stoet sov genom hela natten i stort sett. Nu har jag lagt en madrass i vardagsrummet, framför TVn och så lagom högt ljud på, så jag hör om hon skulle börja stånka och vandra omkring. Nästan som att sova i stallet! Men betydligt varmare och bekvämare. :D

Hur går det Francess? Lever du??????
Här har mjölken börja rinna och i morse vid 5 tiden så var lilla damen blodig i vulvan och vid 7 tiden när jag släppte ut så var hon ganska så svullen. Nu har jag turen att det byggs på ett hus brevid hagen så byggkillarna kollar till henne så jag får sova lite under dagen. Sto nr 2 (Ida) har 3 v kvar (11 mån) och har nu satt juver och börjar släppa bäckenbanden. Inser att sömn är något jag kan ägna mig åt en månad i sommar innan min bebis kommer :smirk:
Skriv nu så vi får veta hur det går för dig.

Hej Welsh!

Jag väntar fortfarande. :)

Igårnatt var det väldigt lugnt, hon stod och sov så gott som hela tiden. Inatt var det lite oroligare. Hon gick omkring en hel del och hon la sig tre gånger, första gången 0125-0135, andra gången 0255-0325, tredje gången 0455-0505. Hon pustade o stånkade rätt rejält och sparkade lite/ryckte i bakändan. Men sen var det bra igen. Andra gången hon la sig, en halvtimme, sov hon nog mest tror jag. :)

Juvret är hyfsat stort, men inga vaxproppar och inget som rinner. Klämde ut ett par droppar häromdagen och det var genomskinligt. Men jag vill inte hålla på och joxa för mycket med juvret! Däremot är hon väldigt slapp där bak, vulvan har nästan en cm glapp sen ett par, tre dagar. :eek:

Hon är så stor och tung nu så benen bågnar under henne. Men hon är vid gott humör i alla fall!

Beräknad till på fredag (2/4) med 330 dagar. Sen får vi se var det slutar. Verkar ju inte finnas någon regel ang hur många dagar hästar går dräktiga. Inte som kaniner eller getter/får precis. De är ju nästintill klockrena på antalet dygn, varje gång! :D

Uppdatering: lugn natt i natt. :)

Himla mysko det här att varannan natt är lugn och varannan är orolig. Lugna nätter = står o sover nästan hela natten, äter lite hö då och då, rör sig knappt ur fläcken. Oroliga nätter = går runt en hel del, lägger sig och låter stånkigt en gång (förutom igårnatt då hon la sig tre gånger med 1½ timmes mellanrum!), viftar mycket med svansen och höjer den med jämna mellanrum (gör hon iofs även de lugna nätterna), småbajsar och småkissar. :confused:

Varannan-nätterna började för 5 dagar(nätter) sedan. Dvs natten till fredag d 26/3 var första oroliga natten. Alltså borde det bli en orolig natt i natt... :smirk:

Vad tror ni? :confused:

Hehe, jag har inte velat säga detta förut.. men mitt gammelsto håller på så där i ca 1-2 veckor innan fölningen, vissa ston ÄR väl så.. jag har ingen annan förklaring!

Bara att vaka vidare :D

Aha, men då blir jag lite lugnare till sinnes. Trodde nästan det var nåt fel på mitt sto... :o

Jodå, jag vakar vidare, med glatt (om något sömnigt) humör! Förbereder mig på den sömnlösa varianten inatt. :D

Vad tror du föresten om utvecklingen av juvret? Att det nu är halvvägs utfyllt även i spenarna? Jag misstog mig innan, jag har ju envisats med att juvret varit fyllt ut i spenarna, men såg ikväll att jag hade fel. Nu vet jag hur det ser ut! Spenarna har däremot varit väldigt spända hela tiden, var väl det jag misstog mig på.

Har hon fyllt 'mjölkpåfyllningssträngarna' (vad heter det egentligen?) Under magen fram till juvret blir det som två fyllda 'strängar' går inte att missa?

Sen ang juver, jag var TOTALT juverfixerad sista två veckorna innan Kele föddes, och jag TYCKTE flera ggr att 'NU har hon fyllt hela juvret', men sen när hon väl fyllde det sista så var det ändå stor skillnad, det var fyllt ända ut i spenspetsarna och hon gjorde en rätt bra imitation av en mjölkkossa och det krävdes inte att man mycket mer än snuddade juvret för det skulle strila (mjölkningen för att kolla mjölkkvaliten var rätt lätt då *s*). Så det låter som din har lite kvar att fylla, men det kan gå på TIMMAR och de kan föla utan att ha fyllt hela juvret så man ska inte sia för mycket om hur nära förestående det är.

Mjölken du beskriver är inte färdig, men även det kan gå FORT om omvandlas på några timmar. KLIBBAR mjölken btw om du gnider en droppe mellan fingrarna?

Kikis gick, som du vet, i två veckor och höll på mer eller mindre som ditt sto *flina* Fast när det väl 'hände' grejer så gick det UNDAN, och man vet ju inte *när* det tänker börja hända saker..

Jag håller tummarna för att väntan snart är över =)

.. 'mjölkpåfyllningssträngarna' (vad heter det egentligen?) Under magen fram till juvret blir det som två fyllda 'strängar' går inte att missa?
'Juvergångarna' kallar jag dem :)

Min fyller aldrig ut hela spenspetsen med mjölk innan hon fölar. Hon har inte gjort det på någon av dom 5 avkommorna hon titills fått. Är det vanligt/ovanligt?

Aha! Är det DET de heter! (Eller kanske Bias ord snarare). :idea:

Jo, hon har ett par strängar under magen, vet inte när de kom för jag har inte satt det i samband med fölning eller mjölk/juver. Trodde det var ett par senor eller blodådror. :o :D

Så, vad innebär nu detta då? Strängarna alltså. :)

Ska kolla mjölken ikväll vid insläppet. Har inte heller känt på mjölken innan (var några dagar sen senaste mjölkdroppekontrollen), så det ska jag också göra ikväll! Återkommer med rapport lite senare. Jag lär nog vara ute på internet ganska sent i kväll/natt med tanke på att jag förväntar mig en "orolig natt" enligt hennes mönster hitintills. :D

Svarar flera i samma:

Shady - du har ju svaret framför näsan - hon har fått fem vad jag antar välskapta, normala föl? :smirk: Och som sagt, ston behöver övht inte göra som det står i boken. Och helt plötsligt ändrar de sig. Keles mamma hade med fyra föl ALDRIG gått mer än 324 dagar. De hingstföl hon fått hade kommit på dag 324 och stona tidigare (minne inte exakt hur mycket tidigare). Gick att ställa klockan efter henne, stoföl på dag Y, hingstföl på dag X.

bara det att Kele (som är stoföl) kom på dag 331. Och stoet bröt ALLA mönster hon haft helt plötligt.

Francess: De betyder bara att hon fyller mjölk, är inget att gå på tyvärr. Det säkraste tecknet kring mjölk och juver är faktiskt vaxpropparna. Och då ska du betänka att det går ston i VECKOR med vaxproppar ;) Men de kan sätta juver en månad innan, och de kan sätta samma dag i princip. Det FINNS ston som fölar utan att ha fyllt alls och fyller med blixtens hastighet timmarna efter fölning.

Går juvret ner när hon är ute och rör sig? Då BRUKAR det vara ett tag kvar. Men som sagt, det finns bara ett enda bombsäkert fölningtecken - vattnet går ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 666
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII