Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Ja, det hade ju varit lite lustigt med 1/4. :)

Och du har så rätt så, hellre vaka i onödan än ett onödigt olycks/dödsfall.

Hehe, jag har ju sovit några timmar på dagen idag plus druckit ganska mycket coca cola. Just nu skulle jag inte kunna somna om mitt liv ens hängde på det! :D

Men stoet är lugnare idag/ikväll. Betydligt lugnare faktiskt. Klockan är iofs bara 2315...så jag kommer att stanna uppe ett tag till i alla fall.

Himla mysigt att kunna byta kanal och se in i hennes box. :)

Förresten, har hört att vädret ska vända i veckan och det ska bli dryga 10 grader varmt. Låter ju lämpligt! :p

Jaså? Verkligen? Jag tänkte precis tvärtom! Att inatt kan jag nog sova lugnt, för hon bara står och sover sen hon vi tog in dem (strax före 20) och hon åt kraftfodret. Hon har bara bajsat en liten, liten hög mitt i boxen dessutom. :o

Det är iofs lite konstigt att hon bara stått och sovit nästan hela tiden i drygt tre timmar. Hon brukar vara lite mer i gång vid den här tiden, går omkring o mumsar halm! Sen brukar hon ställa sig vid 01-0130 och somna för natten.

Nu gör du mig orolig! :D

Hennes mjölk var ju helt genomskinlig dessutom! :confused:

Hon har bara bajsat en liten, liten hög mitt i boxen dessutom. :o

*Hmmm... ett tecken* :)

Det är iofs lite konstigt att hon bara stått och sovit nästan hela tiden i drygt tre timmar.

*Hmmm... ett tecken till* :)

Nu gör du mig orolig!

*Alert hoppas jag.. inte orolig!* ;)

Hennes mjölk var ju helt genomskinlig dessutom!

*Kan ofta vara helt betydelselöst* :crazy:

Jag menade såklart alert! Så jag satt uppe hela natten, klarvaken till 05, utan att stoet gjorde nåt speciellt. Jo, kl 04 la hon sig plötsligt ner, stönade lite och gnäggade lågt och andades häftigt. Sen ställde hon sig upp igen, mumsade lite mer hö och somnade. Jag la mig en timme senare. Vaknade precis...maken hade släppt ut odjuren och matat dem. :D

Hon bajsade små högar några gånger under natten och förmorgonen, annars stod hon och sov i samma hörna hela tiden. Ja, förutom när hon mumsade hö eller halm.

Däremot var där en annan grej, som inte synts tidigare. Från någon gång efter midnatt (minns inte riktigt, känner mig rätt seg i skallen) så började hon lyfta svansen lite mysko, rakt ut ibland lite upp och ibland darrande, med jämna mellanrum! Såg lite kul ut, antar att det kan ha haft med värkar att göra, eller?? För inte kan hon haft såna mängder gas? :D

Har ju totalt glömt bort att skriva detta:

Då jag vakar så vet jag att det går att sova nån/några tim.. OM stoet lägger sig ner och somnar, står hon och sover samt förändrar något i rutinerna.. så är jag fullkomligt klarvaken (nästan)!

Svansen kan veva upp & ner.. hit & dit i x antal dgr, beror mest på att fölet irriterar och tar plats.. tarmarna har väldigt trångt om utrymme nu, därav 'småhögar'!

Hur vet du när du kan sova menar du? När allt är som det brukar? Igår (inatt) var ju allt som det inte skulle...hon stod och sov nästan hela tiden, vilket är ovanligt för henne, så jag trodde ju nåt var på gång hela tiden! Och som jag lider för det idag...hehe. Har precis vaknat efter att ha somnat efter lunch och känner mig duktig seg. :smirk:

Ja ett färdigt juver skall ju vara så fyllt att det (nästan) sprängs och sedan skall det fyllas lite till på det!!! :rofl:
Så jag tror också det dröjer för stoet, precis som Du skrivit Bia....

Mitt sto, som fölade i natt, hade haft vaxproppar i nästan 48 timmar innan hon fölade...juvert var (verklgen) sprängfyllt och det droppade mjölk bara hon ansträngde sig....
Beäckenbande kunde knappt ha varit slapper och vulva kunde knappat ha varit mer avspänd och mjuk/töjbar...
Ändå fölade hon inte lika punktlig som hon alltid annars gjort...
Exakt 11 månader efter sista bet. datum...Nu gick hon över nästan 3 dygn....

Så man kan aldrig vara 100% säker och säga att NU sker det och mankan aldrig lita på att stona följer sina mönster EXAKT!
Min märr fick sitt 8:e föl så......hon var ju ingen duvunge (heller) i fölboxen precis....

Men alla fyller ju inte juvret helt före heller...så det finns ju inga ordentliga tecken att gå efter som *alltid* gäller!

Men jag tror ni båda har rätt, det dröjer nog lite till...och jag får helt enkelt vaka tills dess! :D

Nej just precis! Det är mycket fråga om dels erfarenhet och ens "kliniska blick" och dels intuition.
Och hur väl man känner sina ston. Jag anser att det asbolut gäller att vara på "samma våglängd" och kunna "prata" (OBS! OBS! Inte som djurtolkare/kommunikatör o.s.v.) med sina hästar.....

Då stoet lägger sig ner och somnar.. då kan jag också somna, sällan eller aldrig fölar stoet då hon straxt innan lagt sig ner och zzzznarkar gott.. hur mkt hon än stööönar!

Fast jag vågar ändå aldrig somna in djupt.. ett öra och halva hjärnan är alltid vaket ;)

Ah, okej nu förstår jag vad du menade! Var lite trött innan idag. :D

Mitt sto har bara inte legat ner och sovit på mycket länge nu, det är fleeera veckor sen. Igår la hon sig ner kanske 10 minuter och stånkade och andades häftigt, så jag blev ju klarvaken! Däremot har hon ju ett speciellt ställe i boxen hon gärna ställer sig och sover. Ska tänka på det till inatt. :)

Haha! Min intuition sa ju mig att stoet skulle föla en vecka före utsatt tid, men det verkar jag få äta upp! Det var nåt jag fick för mig för en vecka sen ungefär... :D

Jag förstod att du inte menade djurpratare i den aspekten. Och jag håller med dig.

Har det hänt nåt inatt då!? :)

Jag har inte varit ute på nätet på en vecka nu så jag var helt övertygad om att hon hade fölat! :D
Zilver & jag väntar med spänning! :bump:

Åkte förresten iväg med Svarta till hingst igår. Denna gången blev det med kallblodstravare. Så nästa år föds en ny stjärntravare! :D

Nej, inga nyheter. Men det är kul att spionera på henne i boxen! Hon ser ut som en ardenner i kroppen nu, *mycket* stor och tung, väldigt osmidig och ganska trött på det hela.

Följde Bias råd i natt och fick betydligt mer sömn. :)

Hur är det med Zilver? Några nya foto du kan dela med dig? Gärna från sidorna!

Precis....Och zoombie är precis vad jag varit idag och igår....Och så skall jag jobba imorgon..*gaaaaah*
Nästa år så...skall jag ta semester precis innan fölning och sedan EN vecka efter! Inte som i år... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 666
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?