Seg väntan och några frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
De två första bilderna togs 5 v före beräknat datum och den tredje drygt två veckor före. Ditt sto ser inte lika stor ut, men hon är ju iofs inte lika långt gången på bilderna. :)

Ah, okej. :)

Mjölkade några droppar nu när vi tog in hästarna. Medan jag mjölkade ena spenen, som rann det ut lite i den andre! Och mjölken var inte helt genomskinlig heller...lite vitare utan tvivel, dock ej genomvit.

Klibbig? Hmm, hur menar du då? Den kändes inte klibbig att ta på (som typ honung) men så fort den torkade in lite så blev det jäkligt klibbigt. Men det var väl inte det du menade antar jag...suck? ;)

Haha! Ja, du har så rätt så! Inte förrän vattnet går kan man vara bombsäker. :D

Hihi! Visst är det! Har du kollat de senaste fotona jag la in alldeles nyss? :)

Ja, jag såg dom nu. :)
Hoppas den lille kommer ut snart, hon ser sprickfärdig ut. :D ;) Måste vara otroligt jobbigt iaf. Fattar inte hur dom ens kan ligga med sådann mage... :p

Eh, och nej jag förstår inte hur hon kommer upp igen när hon legat en stund. :crazy:

Min ena lillebror har frågat om hon spruckit eller exploderat ännu, varje gång vi talas vid. Jättekul! :D

Till alla: Är det någon som kan förklara varför stoet har sån flärpiga, lösa, hängiga valkar framtill precis under bringan invid frambenen? Det är värst på hennes högra sida (vänster sida på fotot). Upptäckte det första gången igår kväll vid insläppet. Har inte funnits där innan, men det har inte försvunnit heller!

[bild]http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=253[/bild]

Hmm, fotot vill visst inte visa sig. Vad gör jag för fel?

Länkar till det istället: http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=253

Ska jag gå efter mina ston så har det i regel tagit ungefär upp till 48 timmar innan mjölken blivit helt vit...från att den varit mjölk/vatten/honungsaktig....

...slutligen när mjölken blivit helt mjölk och honungsfärgad så har stoet i regel fölat inom 48 timmar.

Men allt är ju förstås individuellt.

Ja den blir klibbig/kladdig när den börjar torka till på tex händerna.

Jag kan nog inte gå efter hur dina ston fungerar. Första gången jag mjölkade ur några droppar var ju FEM dagar sen nu och då var det genomskinlig med dragning åt gult. Och har varit så fram till idag. Det var iofs ett par dagar sen jag kollade mjölken förra gången.

Jag har ingen aning om hur vit eller ogenomskinlig stonas mjölk "ska" bli precis före fölning, men det är nog väldigt individuellt. Går nog inte att rätta sig efter någon annans stos tecken inför fölningen.

Färgåtergivelser är ju väldigt personliga. Mjölk-och-honungsfärgat kan ju betyda olika för olika personer.

Ja jag kan bara tillägga att mjölken kan se ut som honungsvatten ganska länge innan fölning.Dvs som genomskinlig vätska med lite dragning åt gult....precis som du säger.

KLIBBAR mjölken btw om du gnider en droppe mellan fingrarna?

Hmm, hur menar DU med "klibbar"?? Det är ju inte klibbigt som tex honung, men det var väldigt halt! Eller oljigt om man säger så. Kan det varit så du menade??? :confused:

Upplys mig! :D

Nej, det har jag aldrig påstått heller, om du läser mer vad jag skrivit så skriver jag attd et finns ston som fölar UTAN att ha satt juver övht. Och det ENDA säkra sättet på fölning är att vattnet går.

Men ska man ha något som har kring juver och mjölk att göra så är det säkraste man kan komma vaxproppar. Och jag la till att ston kan gå med dem i veckor med. Dvs det är inget säkert tecken.

Honungsvatten är en helt ok beskrivning och ganska talande.

Värre är det med mjölk-och-honungsliknande färg. Menar du vitt med en dragning åt gult då? Ogenomskinligt vitt eller transparant vitt?

Nej den ska kännas 'klistrig' och 'klibbig' om du gnider en droppe mellan fingret. Just när du gnider alltså (inom sekunder). Inte sen när den torkat.

fasiken, det här är nästan som att uppleva vaket inför Kikis fölning igen =) (Och hon gick 2 v med mjölken du beskriver som sagt, men jag hoppas din går kortare, och din är ju beräknad snart så det är ganska stora odds för det går fortare)

Aha, då förstår jag! :)

Ikväll kändes den tjockt oljig när jag gned den mellan fingrarna. Hehe, tänk om vi menar precis samma sak, men beskriver det olika bara. ;) :D

Okej, och vad är det tecken på i så fall då? Säg nu inte att det inte är nåt säkert tecken, då slänger jag laptopen i golvet! :rofl:

Fingarna ska vilja klistra ihop med varandra. Motsatsen till oljigt mao ;)

Klibbigt mjölk är ett tecken på attd et närmar sig - men det är INTE ett säkert tecken *springer och gömmer sig i garderoben för flygande laptopar*

Jag säger ju att det bara finns ETT säkert tecken - det är när det säger splosch och vattnet går :devil:

Snart kan vi börja med vadhållning om när din dam klämmer fram en bebbe. Jag håller fortfarande på 1:a april jag, och kan sätta en lite större slant på innan veckan är slut. Men som sagt, rena spekulationer, du kan ha veckors vak framför dig *visst är jag väl uppmuntrande? :devil: :angel:

Låt oss säga så här...när jag menar det blandade alternativet...så ser det ut som om du tagit lättmjölk och blandat med vatten till 50% ungefär med en skiftning mot honungsgult.

När det är riktigt mjölk...kan du föreställa dej att du skulle ha ren mjölk(typ standardmjölk) med honungsfärgat gulaktig nyans...väntar man en stund så kan man se att den gulaktiga nyansen lägger sej som en hinna ovanpå mjölken i tex en mugg eller nåt).Den riktiga mjölken är inte genomskinlig när du tar mjölkproverna.

Kan vara förvirrande kanske...

Ja, dina förklaringar var nog lite förvirrande. Men nu var du i alla fall tydlig!

Isåfall har hon gått över från honungsvatten till mjölkochhonung (lättmjölksvarianten) nu.

Nåja, det går framåt i alla fall.

För att minska begreppsförvirringen: Man känner igen 'färdig' mjölk när man ser den, jag lovar. Det finns INGET vattnigt eller genomskinligt i den färdiga (allmänt benämnt 'vita' mjölken, den är dock eg gulvit som sagt). Men jag lovar att även om du aldrig sett den förr så kommer du omedelbart VETA att 'det HÄR är riktig mjölk'. Den är som sagt helt ogenomskinlig.

Hehe, du har visst kommit fram ur garderoben? ;)

Även om jag aldrig sett hästmjölk förr så har jag ju mina små getingar. :love:

Lite kuriosa: ikväll, när jag mjölkade ur de små dropparna så var hennes juver helmysko. Det var hårt som sören och upptill var det alldeles kantigt, det var som en hylla allra längst upp, eller om man så vill som om hon hade ett par limpor (en på varje sida) instoppade upptill mot magen. Hon var lika hård nertill, ovan spenarna. Liksidigt kantig på båda juverhalvorna. Ej öm och väldigt lättmjölkad. Är det påfyllning på gång kanske? Dags att få ännu större juver? :confused:

Du vet väl om att den 1 april är imorgon? Om knappt en timme med andra ord? ;) :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 162
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar