Sedonametoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För många år sedan köpte jag boken The Sedona Method. Men jag finner metoden svår att använda. Dels för att boken är på engelska och dels för att jag har svårt att ställa frågorna till mig själv. Det blir för mycket tänkande i stället för kännande av båda anledningarna. Vore bra om jag slapp tänka så mycket. Jag kan engelska men det är på inget sätt lika automatiserat som svenskan är.

Men jag undrar om inte sedonametoden på sätt och vis är lik emdr. Och det har ju inte fungerat för mig. Så jag har väl för stora förhoppningar som vanligt.

@Wille I all välmening - jag förstår att du blir frustrerad när du upplever att boendestödet inte fungerar så som du önskar. Jag förstår också att det tar på dina krafter att känna att andra "gör fel" i ditt hem, fel som du sedan måste "rätta till".

Men - så som du uttrycker dig om (och till) andra är faktiskt väldigt otrevligt. Flera har förklarat för dig att så som ditt upplägg tillsammans med boendestöd är, är inte så som boendestöd är tänkt att fungera, och att du faktiskt får väldigt mycket mer hjälp (eller "hjälp", det beror väl på hur man ser på det) än vad du "borde få". Jag menar alltså inte att du inte skulle vara värd att få, eller i behov av, hjälp, så tolka det inte så. Vad jag menar är att det inte är meningen att boendestöd ska städa/bädda/tvätta/annat åt dig.

Trots det fortsätter du hävda att boendestödet är inkompetent, rent av "dum i huvudet", och att de gör fel, inte annorlunda. Ser du inte själv att en del av vad som felar faktiskt ligger på dig i just det här? Du ställer oerhört höga krav på människor runt dig, krav som de egentligen inte alls ska behöva ha på sig.

Jag har all förståelse för att du har det tufft och att du har svårt för att få vardagen att fungera. Jag tror dock att du gör dig själv en stor otjänst genom att hålla kvar vid de oerhört höga kraven, i stället för att i alla fall försöka att vara lite tillmötesgående. Jag tror att det skulle kunna bli mycket bättre, för dig, om du kunde hitta sätt att hantera det som gör dig frustrerad/stressad/upprörd, utan att gå direkt i försvarsläge och slå ifrån dig allt andra säger/skriver till dig.
Bäst är väl om jag blir helt utan hjälp då.

Om den hjälpen belastar mig så är det ingen hjälp. Då kan jag vara utan. Skickade ju i våras ut en vikarie som enbart var en belastning för mig. Så jag blev utan boendestöd på tisdagar för kompetent personal saknades.

Jo, det finns olika sätt men också FEL sätt om de sätten har negativa konsekvenser för mig.

Jag svarar på frågor men leder ingens arbete. Det är olika saker.

Jag funderar vidare. Behöver du boendestöd?

En bekant till mig hade boendestöd en period. Hen upplevde det som jobbigt, då hen inte kunde få en fast tid för när boendestödet skulle komma och därmed upplevde att hen fick "sitta och vänta". Min bekanta har hög integritet, och tycker inte om att ha främmande i sitt hem. Det blev därför jobbigt för hen när boendestödet skulle hjälpa till att sortera tvätt o. s. v. vilket ledde till att min bekanta snart började "göra undan" redan innan boendestödet kom, för att då kunna säga att tvätten är under kontroll, disken diskad och golvet torkat (eller vad det nu var hen behövde hjälp med).

För hen blev alltså boendestödet snarare ett "hot" - främmande som "rotade" i hemmet, som var den motivation min bekanta behövde. Kanske fungerar du lite likadant? Kan det vara en motivation till att komma igång själv - att slippa att boendestödet kommer hem och "gör fel" i ditt hem?

T.o.m. en femåring fattar att man inte kan stänga av ett vatten genom att ta bort en slang.

Syftet var att stänga av vattnet. Sa att det fanns en ballofix som man gör detta med. Även om man inte vet vad en ballofix är så borde man kunna räkna ut att det är någon typ av avstängning av vattnet.
Om du slutar spotta ur dig att de är dumma i huvudet och funderar på min fråga. Tror du de skulle ta bort en slang om de förstod det fanns andra sätt?

T.o.m. en femåring fattar att man inte kan stänga av ett vatten genom att ta bort en slang.

Syftet var att stänga av vattnet. Sa att det fanns en ballofix som man gör detta med. Även om man inte vet vad en ballofix är så borde man kunna räkna ut att det är någon typ av avstängning av vattnet.
Jag har ingen aning om vad en ballofix är, och skulle därmed antagligen ha varit fullt kapabel att "bete mig som en fyraåring" och stänga av vattnet genom att ta bort slangen.

Har man speciallösningar hemma så MÅSTE man visa hur man ska göra med dem.

Vi har vissa grejer i vårt hus som inte är som folk i allmänhet har det, och därför går vi alltid igenom med övernattande gäster hur det ena och det andra funkar. Just för att man inte kan räkna med att folk förstår själva och det är jobbigt som gäst/utomstående att inte förstå hur man ska göra.

Jag är övertygad om att du är en förståndig kvinna, när du inte är så trött och frustrerad. Inte tror du väl att boendestödet tog bort slangen för att jävlas med dig, eller att hen faktiskt inte förstår bättre än ett femårigt barn?

Om du försöker att ta några djupa andetag och se på situationen "utifrån". Kan du se då att det sannolikt inte var så att boendestödet ville ställa till det, eller att hen är helt inkompetent, utan att det helt enkelt blev fel. Boendestöd gör fel, du gör fel, jag gör fel, alla gör fel i bland. Det bästa i sådana lägen är att fixa det som blivit fel, försöka vara tydligare nästa gång (i de fall det är applicerbart), och sedan släppa och gå vidare.

Jag har för övrigt ingen aning om vad en ballofix är för något, och hade du sagt åt mig att stänga av vattnet med en ballofix hade jag stått som ett frågetecken. Jag är vare sig inkompetent eller dum i huvudet :)

Blir utan hjälp då, med total misär som följd. För jag har inga pengar.
Då tänker jag att en god idé är att sänka dina förväntningar på hjälpen du får så den dels inte skapar så mycket irritation och dels istället ger dig något. Det finns nog flera av oss som skulle vilja ha hjälp av kommunen med ett eller annat men som antingen inte får det eller som inte har råd det (eller som varken får eller har råd), det sticker då faktiskt lite i ögonen när du verkar otacksam och dessutom får mer hjälp av ditt boendestöd än vad man normalt ska få.

Jag har ingen aning om vad en ballofix är, och skulle därmed antagligen ha varit fullt kapabel att "bete mig som en fyraåring" och stänga av vattnet genom att ta bort slangen.

Vi har vissa grejer i vårt hus som inte är som folk i allmänhet har det, och därför går vi alltid igenom med övernattande gäster hur det ena och det andra funkar. Just för att man inte kan räkna med att folk förstår själva och det är jobbigt som gäst/utomstående att inte förstå hur man ska göra.
Jag blev tvungen att googla ballofix.

Jag vet vad en ballofix är. Men jag sitter och funderar på varför vattnet skulle stängas av? Jag stänger aldrig av vattnet till tvättmaskinen. Jag kan göra det med just en ballofix. Men varför skulle jag stänga av det för. Det har jag inte gjort på de 6.5 år jag bott här.

Så jag är antagligen oduglig och inkompetent jag med. Trots ballofix-kunnande.

Jag vet vad en ballofix är. Men jag sitter och funderar på varför vattnet skulle stängas av? Jag stänger aldrig av vattnet till tvättmaskinen. Jag kan göra det med just en ballofix. Men varför skulle jag stänga av det för. Det har jag inte gjort på de 6.5 år jag bott här.

Jag stänger inte heller av vattnet med ballofixen till varken diskmaskin eller tvättmaskin. Gör det möjligen om jag ska vara bortrest flera veckor.
Har ballofixer till handfat och dusch också. är ju mer ett sätt atr kunna stänga av delar av systemet om det behövs tänker jag, om ngt hänt eller ska bytas.

Blir utan hjälp då, med total misär som följd. För jag har inga pengar.
Men vad vill du ens? Du blir ju inte nöjd eller tacksam oavsett vad vården eller samhället gör för dig. Löser sig ett problem så hittar du tusen nya som gör att den lösningen på problemet inte går att använda ändå. Du verkar vilja få lösningar på problem så att du sedan kan tracka ner på dom lösningarna och förklara varför dom är kassa.

När jag hade googlat såg jag att det är en sådan som vi fick installerad när vi bad om någon typ av avstängning på utekranen. Så vi inte behöver stänga av ALLT vattnet om något händer med den. Inget vi rör annars.
Kan vara bra att stänga av till vintern oavsett "just in case". Vi hade 2 (!) packningar som var paj i samma rör till utekran i vintras, ca 40 cm. Trots att det var avstängt på ballofixen inne och kranen ute var stängd stod det alltså och droppade, i minusgrader. Det kan bli otrevliga överraskningar med en dos otur (vilket jag brukar ha) 🙈

Men ja, @Wille , du behöver nog tänka på att ge bättre instruktioner. En gammal chef sa tidigare att en apa skulle klara av att följa instruktionen. Annars var den inte bra nog. Stör du dig så på det boendestödet gör, när det faktiskt rör såna små skitsaker som diskborste, örngott och påslakan, då måste du se till att de faktiskt vet vad du vill ha. Jag hade ju förstått om de hade orsakat skador på ditt hus men det är ju långtifrån det vi pratar om här.

Du missförstod mig. Jag ska förklara bättre

Det du har gratis idag är något som du inte skulle kunna få i form av boendestöd och/eller utan kostnad i många andra kommuner. Du har alltså förmånen att inte behöva betala för att få hjälp på det vis du får idag

Att du har den förmånen/turen att bo i en kommun som ser det som din kommun - kan inte det göra att du är mer tolerant om hjälpen inte är perfekt?
Frågan är om kommen vet vad som pågår hemma hos henne. Kan omöjligt vara så boendestöd ska utföras.

Frågan är om kommen vet vad som pågår hemma hos henne. Kan omöjligt vara så boendestöd ska utföras.
Kommunen har ju relativt vida ramar i utformningen. De kan ju även ta betalt för boendestöd om de vill.

Men själva grundfunktionen i boendestöd är ju just vara stöd, och målet med boendestöd är att utveckla och öka brukarens egna förmågor så att denne på sikt klarar sig utan stöd (sen är det ju inte alltid möjligt.)

Så, även om olika kommuner har olika synsätt och stort självbestämmande inom ramen så måste det ju hålla sig till grunduppdraget.

Jag har noll koll på Willes kommun men mycket god koll på tre andra kommuner och alla dessa är extremt noga och tydliga med att just göra med brukaren. Inte åt. Att det får absolut inte vara åt, då ska man ha en annan insats. Samtidigt vet jag att många av de kommuner som tar ut en relativt hög avgift för boendestöd gör det bland annat med hänvisning till att det börjat ligga så nära hemtjänst och då är det inte rättvist vissa ska betala (hemtjänstanvändare) och andra ska få det gratis (boendestöd)

Så. Kanske vet kommunen och valt att ha det ut till yttre gränsen av vad som ryms. Kanske vet de inte. Det är förvisso inte Willes ansvar oavsett. Men en bra sak att vara medveten om tänker jag, att det inte är en självklarhet

På kommunens sida står det tydligt att det ska vara tillsammans och som ett stöd. Inte som Wille verkar ha det

”Stödet syftar till att du ska ha möjlighet att hitta struktur och strategier för att var så självständig som möjligt.”

”Boendestöd gör alltid aktiviteterna tillsammans med dig och du ska vara delaktig i det stöd som ges.”

Jag funderar vidare. Behöver du boendestöd?

En bekant till mig hade boendestöd en period. Hen upplevde det som jobbigt, då hen inte kunde få en fast tid för när boendestödet skulle komma och därmed upplevde att hen fick "sitta och vänta". Min bekanta har hög integritet, och tycker inte om att ha främmande i sitt hem. Det blev därför jobbigt för hen när boendestödet skulle hjälpa till att sortera tvätt o. s. v. vilket ledde till att min bekanta snart började "göra undan" redan innan boendestödet kom, för att då kunna säga att tvätten är under kontroll, disken diskad och golvet torkat (eller vad det nu var hen behövde hjälp med).

För hen blev alltså boendestödet snarare ett "hot" - främmande som "rotade" i hemmet, som var den motivation min bekanta behövde. Kanske fungerar du lite likadant? Kan det vara en motivation till att komma igång själv - att slippa att boendestödet kommer hem och "gör fel" i ditt hem?

Om du slutar spotta ur dig att de är dumma i huvudet och funderar på min fråga. Tror du de skulle ta bort en slang om de förstod det fanns andra sätt?

Men kan det ovan verkligen inte göra att du har mer tolerans om de inte förstår ordlöst vad du menar eller gör saker annorlunda.

Är det inte bättre behöva rätta till kuddfodral än att leva i "total misär"??

Jag är övertygad om att du är en förståndig kvinna, när du inte är så trött och frustrerad. Inte tror du väl att boendestödet tog bort slangen för att jävlas med dig, eller att hen faktiskt inte förstår bättre än ett femårigt barn?

Om du försöker att ta några djupa andetag och se på situationen "utifrån". Kan du se då att det sannolikt inte var så att boendestödet ville ställa till det, eller att hen är helt inkompetent, utan att det helt enkelt blev fel. Boendestöd gör fel, du gör fel, jag gör fel, alla gör fel i bland. Det bästa i sådana lägen är att fixa det som blivit fel, försöka vara tydligare nästa gång (i de fall det är applicerbart), och sedan släppa och gå vidare.

Jag har för övrigt ingen aning om vad en ballofix är för något, och hade du sagt åt mig att stänga av vattnet med en ballofix hade jag stått som ett frågetecken. Jag är vare sig inkompetent eller dum i huvudet :)
Men ska man stänga av vattnet så förstår man väl att det är en kran eller vred/spak man måste använda? Och leta efter något sådant då? Någon typ av slutledningsförmåga förväntar jag mig av folk.

Ja du. Vi skulle göra ett jobb i badrummet. Rensa ett avlopp som det var stopp i. Under duschkabinen. Så duschkabinen skulle flyttas för att vi skulle kunna komma åt. För att kunna flytta duschkabinen hade jag varit tvungen att ta bort tvättmaskinen. För att tvättmaskinen skulle kunna tas bort så hade jag fått stänga av vattnet i hela huset. Annars hade vattnet sprutat när jag kopplade loss vattenslangen till tvättmaskinen. Vi misslyckades med att flytta duschkabinen. Men för att slippa sätta tillbaka tvättmaskinen innan jag kunde få dit en rörgubbe så behövde jag stänga av vattnet på den delen som matar vatten till tvättmaskinen. För annars hade jag inte kunnat diska, duscha eller använda vatten ö.h.t. på många dagar.

Gud, du är så otrevlig. Jag fattar att du mår dåligt men du är så sanslöst otrevlig och respektlös.

Tacka nej till boendestöd om det är så dåligt då. Du verkar ju ändå använda det på fel sätt.
Jag sa nej till det boendestödet. För jag orkade inte med hen. Det blev mer en belastning än ett stöd att ha hen här. Jag orkade inte det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama