Sedonametoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För många år sedan köpte jag boken The Sedona Method. Men jag finner metoden svår att använda. Dels för att boken är på engelska och dels för att jag har svårt att ställa frågorna till mig själv. Det blir för mycket tänkande i stället för kännande av båda anledningarna. Vore bra om jag slapp tänka så mycket. Jag kan engelska men det är på inget sätt lika automatiserat som svenskan är.

Men jag undrar om inte sedonametoden på sätt och vis är lik emdr. Och det har ju inte fungerat för mig. Så jag har väl för stora förhoppningar som vanligt.

Jag har sparat varenda inlägg där boendestödjaren omtalas i mycket negativa, nedsättande och oförskämda ordalag (ifall tråden tas bort, vilket är risken pga ordvalet om boendestödet), så ska man fan inte behandla hjälp man får GRATIS och dessutom på ett öppet forum.

Betala för dig, då kan du ha åsikter om hur saker ska utföras men även där måste du ju TALA OM DET. Hur ska främmande människor annars veta hur just du vill ha det.

Att du inte skäms.

Jag har sparat varenda inlägg där boendestödjaren omtalas i mycket negativa, nedsättande och oförskämda ordalag (ifall tråden tas bort, vilket är risken pga ordvalet om boendestödet), så ska man fan inte behandla hjälp man får GRATIS.

Betala för dig, då kan du ha åsikter om hur saker ska utföras men även där måste du ju TALA OM DET. Hur ska främmande människor annars veta hur just du vill ha det.

Att du inte skäms.
Men herregud, varför gör du så? Jag menar - åsikter om @Wille s sätt kan man absolut ha och man kan uttrycka dem här (på det faktiskt! anonyma internetforumet) men att du väljer att lägga tid och energi på att sitta och spara ner (anonyma) inlägg gör att jag undrar lite?

Vad ska du ha dem till?

På kommunens sida står det tydligt att det ska vara tillsammans och som ett stöd. Inte som Wille verkar ha det

”Stödet syftar till att du ska ha möjlighet att hitta struktur och strategier för att var så självständig som möjligt.”

”Boendestöd gör alltid aktiviteterna tillsammans med dig och du ska vara delaktig i det stöd som ges.”
Jag har ingen aning om hur detta ens ska gå till.

Kan någon ens beskriva hur man dammsuger tillsammans med bara en dammsugare, eller skurar toaletten där det inte ens får plats två personer samtidigt. Är det meningen att boendestöd ska vara en övervakare som övervakar vad jag gör, eller ska boendestöd vara socialt sällskap när jag skurar toan? Det behöver jag ju inte. Och det hjälper mig inte.

Men herregud, varför gör du så? Jag menar - åsikter om @Wille s sätt kan man absolut ha och man kan uttrycka dem här (på det faktiskt! anonyma internetforumet) men att du väljer att lägga tid och energi på att sitta och spara ner (anonyma) inlägg gör att jag undrar lite?

Vad ska du ha dem till?
Det är ett öppet forum och hon är inte speciellt anonym. Jag häpnar över du tycker det är okay att uttrycka sig så om en person som kommer för att hjälpa, vars hjälp hon inte betalar för.

Jag har många arbetskamrater och vänner och syskonbarn med autism och andra NPF variationer, ingen har frikort att vara rent ut oförskämd för det.

Det är ett öppet forum och hon är inte speciellt anonym. Jag häpnar över du tycker det är okay att uttrycka sig så om en person som kommer för att hjälpa, vars hjälp hon inte betalar för.

Jag har många arbetskamrater och vänner och syskonbarn med autism och andra NPF variationer, ingen har frikort att vara rent ut oförskämd för det.
Nej men vad ska DU med dem att göra? Sticka dem under näsan på vem då? Och när?

JAg har inte sagt att det är ok att uttrycka sig så men personen är A: inte närvarande och B: @Wille är anonym om man inte lägger energi i sitt verkliga liv åt att stalka internetnick.

Men ska man stänga av vattnet så förstår man väl att det är en kran eller vred/spak man måste använda? Och leta efter något sådant då? Någon typ av slutledningsförmåga förväntar jag mig av folk.

Ja du. Vi skulle göra ett jobb i badrummet. Rensa ett avlopp som det var stopp i. Under duschkabinen. Så duschkabinen skulle flyttas för att vi skulle kunna komma åt. För att kunna flytta duschkabinen hade jag varit tvungen att ta bort tvättmaskinen. För att tvättmaskinen skulle kunna tas bort så hade jag fått stänga av vattnet i hela huset. Annars hade vattnet sprutat när jag kopplade loss vattenslangen till tvättmaskinen. Vi misslyckades med att flytta duschkabinen. Men för att slippa sätta tillbaka tvättmaskinen innan jag kunde få dit en rörgubbe så behövde jag stänga av vattnet på den delen som matar vatten till tvättmaskinen. För annars hade jag inte kunnat diska, duscha eller använda vatten ö.h.t. på många dagar.

Jag sa nej till det boendestödet. För jag orkade inte med hen. Det blev mer en belastning än ett stöd att ha hen här. Jag orkade inte det.
Men det du beskriver angående tvättmaskin, avlopp, osv är väl såpass specifikt och "udda" att man vill ta ansvar för det själv?

Är det meningen att boendestöd ska vara en övervakare som övervakar vad jag gör, eller ska boendestöd vara socialt sällskap när jag skurar toan? Det behöver jag ju inte. Och det hjälper mig inte.

Typ ja, samt motivera och hjälpa vb.
Vad de inte ska göra är att göra saker åt dig när du inte är närvarande.

Då får man, som andra skrivit anlita städfirma och betala.

Nu fulläser du väl ändå? Det var ju inte alls vad @LenaH skrev.

@Wille har inte skrivit sitt namn, adress och boendestödets namn o. s. v. Jag har ingen aning om vem någon av dem är, och jag tror att det gäller för de absolut flesta som kan komma att läsa.

Det är självklart otrevligt att skriva så om en person som Wille gjort om boendestödet - men det förklarar inte varför du sitter och sparar det? Varför gör du så? I vilket syfte?

Jag har sparat varenda inlägg där boendestödjaren omtalas i mycket negativa, nedsättande och oförskämda ordalag (ifall tråden tas bort, vilket är risken pga ordvalet om boendestödet), så ska man fan inte behandla hjälp man får GRATIS och dessutom på ett öppet forum.

Att du inte skäms.
Men herregud så obehagligt, vad i hela friden ska du med dem till? Är det ett underliggande hot om att du ska skicka dem till Willes kommun? Du får nog lämna åt hennes boendestöd att prata med sin arbetsledare om hur det ska funka hemma hos Wille. Det du skriver är riktigt obehagligt.

Men herregud så obehagligt, vad i hela friden ska du med dem till? Är det ett underliggande hot om att du ska skicka dem till Willes kommun? Du får nog lämna åt hennes boendestöd att prata med sin arbetsledare om hur det ska funka hemma hos Wille. Det du skriver är riktigt obehagligt.
Jag tänker inte göra något alls. Men någon kan behöva de i framtiden. Hon är inte alls särskilt anonym.

Jag har ingen aning om hur detta ens ska gå till.

Kan någon ens beskriva hur man dammsuger tillsammans med bara en dammsugare, eller skurar toaletten där det inte ens får plats två personer samtidigt. Är det meningen att boendestöd ska vara en övervakare som övervakar vad jag gör, eller ska boendestöd vara socialt sällskap när jag skurar toan? Det behöver jag ju inte. Och det hjälper mig inte.
Dom ska hjälpa dig att komma igång med att dammsuga. Tex prata och stötta med att ta fram dammsugaren och vart du ska börja städa osv. Och ge tips och råd för hur du ska klara av att göra det ensam utan att dom är där.
Ett stöd/socialt sällskap är precis vad dom ska vara om man läser på om vad som ingår i deras arbetsuppgifter

Jag tänker inte göra något alls. Men någon kan behöva de i framtiden. Hon är inte alls särskilt anonym.
Alltså - man kan ha åsikter om Willes sätt att hantera boendestöd (jag är inte heller positiv men ser ingen poäng i att tjata vidare) men det du gör är ju faktiskt lite otäckt på riktigt och jag undrar om det "jävla internetforumet" har tagit för stor plats i ditt liv?

Alltså - man kan ha åsikter om Willes sätt att hantera boendestöd (jag är inte heller positiv men ser ingen poäng i att tjata vidare) men det du gör är ju faktiskt lite otäckt på riktigt och jag undrar om det "jävla intenetforumet" har tagit för stor plats i ditt liv?

Det är väldigt otäckt på riktigt, tycker jag, som tyvärr har sett på väldigt nära håll hur illa den typen av "internetstalking" kan göra. Har rapporterat och jag hoppas verkligen att sådant inte är okej på Bukefalos!

Det är väl upp till var och en om man vill spara inlägg, jag tycker det är mer märkligt att det blir så upprörande när det är @Wille ´s mycket otrevliga beskrivningar om boendestöd och hennes utsparkning av ett av dem som jag tycker, vilket jag skrev i den andra tråden, är fruktansvärt. Där tyckte jag synd om det boendestödet.

Och hade jag känt ett av boendestöden, och visste att de jobbade åt @Wille och de blev omskrivna i dessa ord här så hade jag anmält @Wille.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama