Sedonametoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För många år sedan köpte jag boken The Sedona Method. Men jag finner metoden svår att använda. Dels för att boken är på engelska och dels för att jag har svårt att ställa frågorna till mig själv. Det blir för mycket tänkande i stället för kännande av båda anledningarna. Vore bra om jag slapp tänka så mycket. Jag kan engelska men det är på inget sätt lika automatiserat som svenskan är.

Men jag undrar om inte sedonametoden på sätt och vis är lik emdr. Och det har ju inte fungerat för mig. Så jag har väl för stora förhoppningar som vanligt.

Du vill inte förklara dina önskemål för boendestödet och samtidigt blir du vansinnig om de flyttar din diskborste. HUR ska de veta?
De får FRÅGA!
Vad menar du med "putta igång mig för att göra saker"? Genuin fråga. :)
Jag har inte den utbildning som boendestöd har. Men att vi sätter igång och gör varsin sak fungerar. Vi kommer överens om vad som ska göras och så gör vi det. Jag skulle inte kunna bli sittande om boendestöd börjar göra sin del.

Fast det var inte så jag menade. Det jag undrade var hur tanken känns att det kan finnas fler sätt som är rätt än bara ditt.
Om det finns fler sätt så finns det. Men ett sätt som ger mig negativa konsekvenser accepterar jag inte i mitt hem.

Och när det nu är så, tror jag det blir ännu viktigare med acceptans i att boendestödet inte gör på exakt ditt sätt.

Om det är så att du får saker gjorda genom boendestödet, men kanske själv går fixa en del detaljer efteråt, är inte det helt ok?
Jag har inte energi att fixa efter boendestödet. Så nej, det är inte ok.

Har du aldrig hört talas om exekutiv dysfunktion?

Jag har haft arbetsterapeut hela våren och hittills har det inte fungerat, trots att jag försökt.

Ska jag betala så KRÄVER jag top notch kvalitet. Annars vill jag inte betala.

Problemet är konsekvenserna som blir när boendestöd gör fel. Jag vill inte ta de konsekvenserna.

Jag behöver inga instruktioner när jag lagar mat. Skulle känna mig nervärderad om någon skulle komma och tala om för mig hur man gör. Är liksom inte dum i huvudet. Jag kan följa ett recept och laga mat själv. Och jag vill som sagt inte ha någon som står i vägen för mig i köket. Orkar inte be någon flytta på sig hela tiden. Jag orkar inte heller hålla på och kommunicera "tar du i salt så tar jag peppar". Det skulle vara en belastning för mig. Det är lättare för mig att hämta en gul lök själv än att be någon hämta den åt mig.

Jag är inte arbetsledare.
I din trådar säger du emot dig massor tycker jag. å ena sidan säger du att du behöver hjälp, å andra sidan behöver du inte hjälp. Å ena sidan fräser du som här ovan "Har du aldrig hört talas om exekutiva funktioner?" och å andra sidan behöver du ingen som säger åt dig vad du ska göra eller hämta en lök eller liknande för du är just inte dum i huvudet. Vilket du förstås inte är, det påstår jag inte så tolka det inte så.

Så jag funderar på vad du egentligen behöver då, om inte en hemstädare istället för boendestöd? För det boendestödet egentligen ska göra behöver du ju inte säger du. En person som kommer hem och städar åt dig verkar nog vara det mer rätta i ditt fall.

@Wille - jag fattar din frustration över boendestödet, du är ju i grunden en effektiv och rationell människa när det kommer till att utföra något och då förstår jag precis att du vill få grejerna gjorda på det smartaste och bästa sättet.

Men nu är det ju så att du inte längre är så effektiv och exekutiv som du tidigare varit och du behöver sänka kraven lite, både på dig själv och boendestöd för att det inte ska ta mer energi än nödvändigt.

De får FRÅGA!

Jag har inte den utbildning som boendestöd har. Men att vi sätter igång och gör varsin sak fungerar. Vi kommer överens om vad som ska göras och så gör vi det. Jag skulle inte kunna bli sittande om boendestöd börjar göra sin del.

Om det finns fler sätt så finns det. Men ett sätt som ger mig negativa konsekvenser accepterar jag inte i mitt hem.
Ett sätt att slippa att det blir på olika sätt utan istället på bara ditt sätt är att börja göra saker MED boendestödet, såsom det är tänkt att vara egentligen. Då kan det inte bli fel. Laga mat tillsammans, bädda sängen tillsammans, tvätta tillsammans osv.

Har du aldrig hört talas om exekutiv dysfunktion?

Jag har haft arbetsterapeut hela våren och hittills har det inte fungerat, trots att jag försökt.
Jo det har jag, jag lider av det själv nämligen och dina svårigheter är på intet sätt unika för just dig. Det borde du veta då detta inte är första gången vi pratar om detta men du kanske bara ville snäsa av?

Exekutiv dysfunktion betyder inte att du omöjligt kan göra saker, bara att det är svårare. Det finns en massa olika youtube-videos och liknande, främst baserat på folk med ADHD eller ADD men även andra med dessa svårigheter som pratar om olika sätt och metoder för att släppa den här låsningen som blir. Du har omöjligt provat allt. Om inte annat säger du ju själv att du vid behov kan ta dig i kragen och bara göra.

I din trådar säger du emot dig massor tycker jag. å ena sidan säger du att du behöver hjälp, å andra sidan behöver du inte hjälp. Å ena sidan fräser du som här ovan "Har du aldrig hört talas om exekutiva funktioner?" och å andra sidan behöver du ingen som säger åt dig vad du ska göra eller hämta en lök eller liknande för du är just inte dum i huvudet. Vilket du förstås inte är, det påstår jag inte så tolka det inte så.

Så jag funderar på vad du egentligen behöver då, om inte en hemstädare istället för boendestöd? För det boendestödet egentligen ska göra behöver du ju inte säger du. En person som kommer hem och städar åt dig verkar nog vara det mer rätta i ditt fall.
Jag säger inte alls emot mig själv. Det är du som inte begriper vad jag säger.

Ett sätt att slippa att det blir på olika sätt utan istället på bara ditt sätt är att börja göra saker MED boendestödet, såsom det är tänkt att vara egentligen. Då kan det inte bli fel. Laga mat tillsammans, bädda sängen tillsammans, tvätta tillsammans osv.
Men jag står ju inte ut med att behöva sitta i knät på någon. Jag lagar mat SJÄLV! Det är enklast så. Boendestöd kan max få riva ingefäran för jag hatar att göra det. Men annars är det enklast och lättast att laga maten själv. Och så är det med mycket annat också. Jag klarar inte belastningen av att hela tiden behöva göra saker med någon och då behöva prata hela tiden. Att hela tiden behöva hålla reda på vad den andra gör eller inte gör.

I så fall så är boendestöd inget som underlättar min vardag utan det ökar då belastningen och kraven på mig.

Jo det har jag, jag lider av det själv nämligen och dina svårigheter är på intet sätt unika för just dig. Det borde du veta då detta inte är första gången vi pratar om detta men du kanske bara ville snäsa av?

Exekutiv dysfunktion betyder inte att du omöjligt kan göra saker, bara att det är svårare. Det finns en massa olika youtube-videos och liknande, främst baserat på folk med ADHD eller ADD men även andra med dessa svårigheter som pratar om olika sätt och metoder för att släppa den här låsningen som blir. Du har omöjligt provat allt. Om inte annat säger du ju själv att du vid behov kan ta dig i kragen och bara göra.
Det låter inte som om du begriper vad det innebär och att svårigheterna kan vara olika på olika saker.

Om de inte frågar får du förklara, så är det i all kommunikation. Tankeläsning funkar rätt dåligt mellan personer som inte känner varann väl.
Orkar inte förklara självklarheter. Jag kan omöjligen fatta i förväg om folk är inkompetenta.

Som exempelvis den händelsen när boendestöd kopplar loss en slang när jag ber hen stänga av vattnet. Det var ju helt hål i huvudet.

Tycker det är bra att du vet dina begränsningar och behov kring detta. Vad jag förstår, efter att ha lyssnat på vuxna med autism som pratar om dig själva på ett neurodiversitetsvänligt sätt, är att grunden ofta är långsam processhastighet och sensorisk känslighet. Att mycket att det som är lätt att beskriva som bristande flexibilitet och bossighet egentligen bara är sätt att försöka kompensera för grunden; processhastighet och intryckskänslighet. Självklart övergeneraliserat.

Det finns ju ett skriande behov även hos neurodivergenta ( såväl som hos neurotypiska) att kunna uttrycka de neurodivergenta behoven utan att framställa dem som negativa. Det blir ju jättetydligt här. Då fort du beskriver hur du funkar sensoriskt och gällande processande så får du igen negativa omskrivningar för vad det betyder om man använder ett icke-inkluderande och neurodiversitetsfientligt språk.
@Wille för att förtydliga (och aktualisera) vad jag menar här; jag tror verkligen du skulle tjäna jättemycket på att försöka formulera först inför dig själv och sedan till boendestödet, på ett vänligt, tydligt och respektfullt sätt vad du upplever dig behöva till nästa gång/vad du opponerar sig mot. Om du tränar på att uttrycka dina behov på ett respektfullt sätt så kommer det också låta dig börja tänka respektfullt om dina behov (och vad som händer när andra inte möter dem precis som du tänker dig och har behov av).

Nästa steg blir att lyssna på svaren utan att gå i försvar. Du behöver inte ens tänka att du ska svara. Bara ta med dig deras svar, som information.

Träna på snäll tydlighet. För din skull. Det är självklart svårt om det bara modellats elak tydlighet eller snäll vaghet. Inte desto mindre viktigt ändå!

Snäll tydlighet både i tal och lyssnande.

Orkar inte förklara självklarheter. Jag kan omöjligen fatta i förväg om folk är inkompetenta.
Efter alla de här inläggen på temat, vägrar du fortfarande acceptera att det finns OLIKA sätt att göra saker och att rätt och fel är olika för olika personer?

Du kräver att saker ska göras på ditt sätt men de får inte veta vilket ditt sätt är för du inte är arbetsledare.

Det här är absurt.

Ska jag betala så KRÄVER jag top notch kvalitet. Annars vill jag inte betala.
Du missförstod mig. Jag ska förklara bättre

Det du har gratis idag är något som du inte skulle kunna få i form av boendestöd och/eller utan kostnad i många andra kommuner. Du har alltså förmånen att inte behöva betala för att få hjälp på det vis du får idag

Att du har den förmånen/turen att bo i en kommun som ser det som din kommun - kan inte det göra att du är mer tolerant om hjälpen inte är perfekt?

Senast ändrad:
Jag säger inte alls emot mig själv. Det är du som inte begriper vad jag säger.

Men jag står ju inte ut med att behöva sitta i knät på någon. Jag lagar mat SJÄLV! Det är enklast så. Boendestöd kan max få riva ingefäran för jag hatar att göra det. Men annars är det enklast och lättast att laga maten själv. Och så är det med mycket annat också. Jag klarar inte belastningen av att hela tiden behöva göra saker med någon och då behöva prata hela tiden. Att hela tiden behöva hålla reda på vad den andra gör eller inte gör.

I så fall så är boendestöd inget som underlättar min vardag utan det ökar då belastningen och kraven på mig.

Det låter inte som om du begriper vad det innebär och att svårigheterna kan vara olika på olika saker.
Om du anser att boendestödet ska göra saker för dig och på just ditt sätt förstår jag att du ser det som en belastning om de gör det som de ska göra, nämligen gör saker med dig. Du får fundera på lite hur du har för inställning och förväntning på hjälpen. Det du förväntar dig av ditt boendestöd är vad man kan kräva av en betald hemhjälp/hemstäd. Tips är då att börja betala för en sån så kan många irritationsmoment försvinna.

Du missförstod mig. Jag ska förklara bättre

Det du har gratis idag är något som du inte skulle kunna inform av boendestöd och/eller utan kostnad i många andra kommuner. Du har alltså förmånen att inte behöva betala för att få hjälp på det vis du får idag

Att du har den förmånen/turen att bo i en kommun som ser det som din kommun - kan inte det göra att du är mer tolerant om hjälpen inte är perfekt?
Om den hjälpen belastar mig så är det ingen hjälp. Då kan jag vara utan. Skickade ju i våras ut en vikarie som enbart var en belastning för mig. Så jag blev utan boendestöd på tisdagar för kompetent personal saknades.

Efter alla de här inläggen på temat, vägrar du fortfarande acceptera att det finns OLIKA sätt att göra saker och att rätt och fel är olika för olika personer?

Du kräver att saker ska göras på ditt sätt men de får inte veta vilket ditt sätt är för du inte är arbetsledare.

Det här är absurt.
Jo, det finns olika sätt men också FEL sätt om de sätten har negativa konsekvenser för mig.

Jag svarar på frågor men leder ingens arbete. Det är olika saker.

Som exempelvis den händelsen när boendestöd kopplar loss en slang när jag ber hen stänga av vattnet. Det var ju helt hål i huvudet.
Kan du vända på det? Tänk om boendestödet frustrerat berättar för sin arbetsledare om kvinnan som inte berättade att det fanns en kran till vattnet så boendestödet istället blev tvungen ta loss en slang. Det är ju helt hål i huvudet.

Tror du på att de skulle ta loss en slang om de visste det fanns en kran. Eller att alla tvättmaskiner/tvättrum är kopplade lika och ser lika ut?

Om du anser att boendestödet ska göra saker för dig och på just ditt sätt förstår jag att du ser det som en belastning om de gör det som de ska göra, nämligen gör saker med dig. Du får fundera på lite hur du har för inställning och förväntning på hjälpen. Det du förväntar dig av ditt boendestöd är vad man kan kräva av en betald hemhjälp/hemstäd. Tips är då att börja betala för en sån så kan många irritationsmoment försvinna.
Blir utan hjälp då, med total misär som följd. För jag har inga pengar.

@Wille I all välmening - jag förstår att du blir frustrerad när du upplever att boendestödet inte fungerar så som du önskar. Jag förstår också att det tar på dina krafter att känna att andra "gör fel" i ditt hem, fel som du sedan måste "rätta till".

Men - så som du uttrycker dig om (och till) andra är faktiskt väldigt otrevligt. Flera har förklarat för dig att så som ditt upplägg tillsammans med boendestöd är, är inte så som boendestöd är tänkt att fungera, och att du faktiskt får väldigt mycket mer hjälp (eller "hjälp", det beror väl på hur man ser på det) än vad du "borde få". Jag menar alltså inte att du inte skulle vara värd att få, eller i behov av, hjälp, så tolka det inte så. Vad jag menar är att det inte är meningen att boendestöd ska städa/bädda/tvätta/annat åt dig.

Trots det fortsätter du hävda att boendestödet är inkompetent, rent av "dum i huvudet", och att de gör fel, inte annorlunda. Ser du inte själv att en del av vad som felar faktiskt ligger på dig i just det här? Du ställer oerhört höga krav på människor runt dig, krav som de egentligen inte alls ska behöva ha på sig.

Jag har all förståelse för att du har det tufft och att du har svårt för att få vardagen att fungera. Jag tror dock att du gör dig själv en stor otjänst genom att hålla kvar vid de oerhört höga kraven, i stället för att i alla fall försöka att vara lite tillmötesgående. Jag tror att det skulle kunna bli mycket bättre, för dig, om du kunde hitta sätt att hantera det som gör dig frustrerad/stressad/upprörd, utan att gå direkt i försvarsläge och slå ifrån dig allt andra säger/skriver till dig.

Om den hjälpen belastar mig så är det ingen hjälp. Då kan jag vara utan. Skickade ju i våras ut en vikarie som enbart var en belastning för mig. Så jag blev utan boendestöd på tisdagar för kompetent personal saknades.
Men ha inte boendestöd då och ta upp den gratishjälpen. Boendestöd fungerar inte för alla, och det fungerar uppenbart inte för dig om det görs på det sättet som det ska göras på. Det fungerar bara för dig om dom gör åtaganden åt dig och inte med dig, dom gör dig en björntjänst bara för du kommer inte utvecklas på det sättet.

Det här med att du kan göra saker och ting bara du har någon i rummet bredvid som också gör någonting går ju att ordna på annat sätt. Det går att hitta substitut för den personen, sätt på en youtubefilm eller något och sätt i rummet bredvid när du lagar mat eller vad som helst så du får intrycket att någon annan jobbar också.

Du måste ju vara öppen för att försöka att komma fram till någonting som fungerar om du vill ha en förändring. Att klaga på en hjälp som inte är utformad som du vill hjälper inte.

Kan du vända på det? Tänk om boendestödet frustrerat berättar för sin arbetsledare om kvinnan som inte berättade att det fanns en kran till vattnet så boendestödet istället blev tvungen ta loss en slang. Det är ju helt hål i huvudet.

Tror du på att de skulle ta loss en slang om de visste det fanns en kran. Eller att alla tvättmaskiner/tvättrum är kopplade lika och ser lika ut?
T.o.m. en femåring fattar att man inte kan stänga av ett vatten genom att ta bort en slang.

Syftet var att stänga av vattnet. Sa att det fanns en ballofix som man gör detta med. Även om man inte vet vad en ballofix är så borde man kunna räkna ut att det är någon typ av avstängning av vattnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama