Hur du skriver om boendestödet
@Wille visar för mig hur himla svårt det är för dig med flexibilitet, anpassa förväntningar och att se hur ett glapp mellan tänkt utfall och faktiskt utfall kan överbryggas i framtiden. Det är ju inget konstigt utan en grej som kommer med autism. Jag kan också tänka mig att det där glappet mellan hur du tänkt det skulle bli och hur det blev är stressande och skapar obehag. Inte heller det är konstigt vid autism. Du har såklart ”rätt till” precis vilka upplevelser som helst som väcks inom dig, inget sådant kan någonsin bli fel även om den frustration du beskriver alldeles säkert är oskön. Det som faktiskt är viktigt är att hitta dina sätt att reglera ditt nervsystem och ditt obehag när du triggats till en stor obalans (tex av en bäddning som inte är som du tänkt och därmed behöver). Jag kan lova dig att din självreglering och din möjlighet att återfå balansen INTE ökar av att sätta ord på och projicera det obehag du upplever till någon annan person, såsom borndestödet. Det visar tråden tydligt. Mitt personliga (och helt utifrån) perspektiv är att du inte riktigt har verktyg att uttrycka din frustration och besvikelse på ett sätt som faktiskt reglerar den och ger dig balans. Här tex har du uttryckt den på sätt som ökar dem pga hur socialt olämpliga de är. Jag tror det skulle kunna göra jättestor skillnad för dig att hitta sätt att reglera nervsystemet/hantera frustration som uppstår av att världen ganska ofta skiljer sig från förväntningar, istället för att uttrycka frustrationen på sätt som ökar din dysreglering. Om det är något du skulle vilja, så skulle jag gissa att det är ett perfekt fokus för habiliteringens psykolog och dig.
Jag ber också om ursäkt om det är för hobby-psykologigt, men jag blir lika förfärad av hur du uttrycker dig om detta som den feedback du får (den är relevant men tar i mina ögon inte hänsyn till vad jag tror är orsaken till att det blir så).
Och generellt: dålig jämförelse med hemtjänst. Det är strikt reglerat vad hemtjänsten får och inte får göra. Både generellt i kommunen men också genom biståndsbedömningen för den enskilda. De är ingen betjänt som gör precis vad man säger utan till för att ge skälig levnadsstandard. Inte god levnadsstandard (som LSS) utan skälig.